Het leed dat ruien heet...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 11:26

@joozz: Volgens mijn Va zou er bij n allergie toch in elk geval iets van bultjes of oneffenheden op de huid zichtbaar moeten zijn... Maar aangezien ik ook geen VA ben moet je me er niet op vastpinnen :D

@zij: de bloedtest uitslag is al onderweg, die hoop ik vandaag binnen te krijgen want dan kan ik idd zien waar er precies op getest is.
Mocht ik hem hebben dan zal ik (als ik er niet uit kan komen) hem hier ook even plaatsen.

Maar aangezien mijn VA ook al zij dat er geen tekorten inzaten neem ik aan dat daar dus in elk geval wel naar gekeken is.....

*gaat even vlug naar de Fysio, anders ben ik te laat :P*

Letizia

Re: Het leed dat ruien heet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:19

Hoe ziet je paard er nu uit?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 13:28

Nog steeds kaal met enkele haren.....

zal kijken of ik vanavond n foto kan maken.

Heb ondertussen de kopie van de bloedtest naast me liggen en daar is idd niets raars in te zien.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:32

Is nu echt alles er zo'n beetje af?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 14:13

jup, alleen op haar hals zit nog n klein beetje haar maar ook dat kan je er zo afwrijven....
Ze heeft wel wat haren maar je kijkt gewoon zo op haar huid en dat is niet echt n prettig gezicht, eergister heeft de staleigenaresse ook nog mee staan kijken en ook die zei dat ze het er maar raar uit vond zien.
Verder oogt ze fit en is dus ook niet ziek ervan alleen kaal en dat is nou juist hetgeen ik me toch wel zorgen om maak. Hoop numaar dat ze eroverheen kan groeien en dat t niet meer terug gaat komen maar aangezien dit dus al de 3e keer is heb ik daar ook niet veel hoop op op dit moment...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:32

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:14

Hier dan de bloeduitslag...

Albumine: 33 (30-41 g/L)
Alk. fosfatase: 203 (140-400 u/L)
Bilirubine: 21.0 (16.2-47.0 umol/L)
Ck (CPK): 282 (75-160 u/L)
ASAT (COT): 324 (< 240 u/L)
Gamma GT: 14 (8-23 u/L)
Kreatinine: 122 (106-168 umol/L)
LDH: 578 (<420 u/L)
Totaal eiwit: 65 (55-83 g/L)
Ureum: 5.2 (4.2-6.5 mmol/L)

Eiwit electrforeuse:
Albumine: 45 (49.5-61.1% )
Alfa 1: 3 (8.7-14.0% )
Alfa 2: 14
Beta: 22 (<22% )
Gamma: 16 (13.7-27.5% )

Haemaglobine: 6.9 (6.2-9.2 mmol/L)
Haematocriet: 0.33 (0.30-0.45 l/L)
Erythocriet: 8.3 (6.0-9.0 per pL)
Leucocyten: 7.2 (5.0-10.0 per pL)

Differentiatie:

Metamyclocyt: 0 (0-0% )
Staaf: 0 (0-5% )
Segment: 31 (45-70% )
Lymfocyten: 67 (20-45% )
Monocyten: 1 (2-4% )
Eosinofiele gr.: 1 (2-4% )
Basofiele gr.: 1 (0-1% )
overige cellen: 0 (< 2% )
Erythroblasten: 3 (0-0% )

*edit* Ureum gewijzigd, . vergeten :D
Laatst bijgewerkt door Paint_Lover op 19-10-09 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:16

Dit wijkt af:
Maar heb geen idee wat het is, moet de ureum 5.2 wezen?
Het lijkt me een redelijk uitgebreid bloedonderzoek.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:17

ik pak die van mij er even bij ;)

@letizia: ck (cpk) is iig spierenzymen die in het bloed zitten...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:19

bij mijn test was ook calcium, magnesium, zink, selenium etc getest en dat zie ik er bij jou allemaal niet bij staan?

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:21

Ik heb er 3 gevonden die afwijken nl: cK (CKP), ASAT (COT) en LDH.
Van LDH weet ik dat dat niet erg is want dat komt als er geprikt word is n paard wel wat gespannen (althans zo legde mijn VA het me ongeveer uit), de andere 2 weet ik dus ook niet en ben nu aan het bellen met mijn VA omdat ik het wel precies wil weten.

@zij: staat er bij mij inderdaad niet bij, kan m zo even vragen of hij daar ook nog op wilt testen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:22

CubaLibre schreef:
Hier dan de bloeduitslag...

Albumine: 33 (30-41 g/L)
Alk. fosfatase: 203 (140-400 u/L)
Bilirubine: 21.0 (16.2-47.0 umol/L)
Gamma GT: 14 (8-23 u/L)
Kreatinine: 122 (106-168 umol/L)
LDH: 578 (<420 u/L)
Totaal eiwit: 65 (55-83 g/L)
Ureum: 52 (4.2-6.5 mmol/L)

Eiwit electrforeuse:
Albumine: 45 (49.5-61.1% )
Alfa 1: 3 (8.7-14.0% )

Alfa 2: 14
Beta: 22 (<22% )
Gamma: 16 (13.7-27.5% )

Haemaglobine: 6.9 (6.2-9.2 mmol/L)
Haematocriet: 0.33 (0.30-0.45 l/L)
Erythocriet: 8.3 (6.0-9.0 per pL)
Leucocyten: 7.2 (5.0-10.0 per pL)

Differentiatie:

Metamyclocyt: 0 (0-0% )
Staaf: 0 (0-5% )
Segment: 31 (45-70% )
Lymfocyten: 67 (20-45% )

Monocyten: 1 (2-4% )
Eosinofiele gr.: 1 (2-4% )

Basofiele gr.: 1 (0-1% )
overige cellen: 0 (< 2% )
Erythroblasten: 3 (0-0% )

ik heb even dik gedrukt wat volgens je eigen bericht niet klopt. het zijn geen schokkende waardes, maar wel verhogingen...

heeft je paard net `gesport`voordat er bloed werd afgenomen? dat kan de verhoogde cpk en ldh verklaren.
lymfosieten kunnen verhoogd zijn omdat z enet een infectie heeft gehad. de rest weet ik niet. dit zeg ik ook alleen maar puur uit eigen ervaring... ben geen da ;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:24

@zij: had alleen maar naar de bovenste waardes gekeken... Foutje van mijn kant uit!

Ze doet niet aan sport :P en stond die dag gewoon rustig op stal.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:36

CubaLibre schreef:
@zij: staat er bij mij inderdaad niet bij, kan m zo even vragen of hij daar ook nog op wilt testen.

die dingen zitten bij mij in een standaard test (maar mss verschilt dat per da of aandoening?). ik heb laatst ook een aparte test laten doen en alleen laten prikken wat ik wilde weten. ik heb toen ook op vit. E enzo geprikt...

het gaat er om of ze net toevallig gerent hebben ofzo. kan ook in de wei, maar op stal wordt dat moeilijker. maar door spanning kan die waard eook iets stijgen ja.
beide zijn spierenzymen waardes. de een is op korte termijn en de ander is op langere termijn... (o ik ben een kei in uitleggen merk ik wel ;) vraag gerust als je me niet snapt...)
het kan duiden op spierbevangenheid, maar dan zouden ze wel een stuk hoger moeten zijn volgens mij. iig duidt het nu op spierpijn...
maar dat heeft niks met gekke vacht te maken...

asat is trouwens ook een bloedwaarde die met de spieren te maken heeft. alleen weet ik niet precies wat die zegt... hij staat trouwens bij mijn andere bloedwaardes (andere da) onder de lever, dus kan ook zijn dat het iets zegt over de lever...

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:44

Typisch dan dat er niet op magnesium word geprikt, heel veel paarden hebben daar een te kort van (vertelde DA, nadat ik vertelde dat, sinds ik daarmee ben begonnen om het aan m'n pony te geven, ik het idee heb dat haar supplementen veel beter in het systeem word opgenomen).
Volgens mij kan een magnesium te kort veel verschillende problemen veroorzaken.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:45

Je uitleg is duidelijk zij, leuk dat je er zo veel van af weet :)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:48

Net contact gehad met de DAP (mijn VA was er niet dus heb uitleg gehad van n andere)

En die zei het volgende: CPK= Spieren
ASAT= ook spieren
LDH= Lever

Albumine= bloed eiwit
Alfa 1= afweermechanisme (ontstekingen) langzaam
Gamma= afweermechanisme (ontstekingen) snel

Enosinofielen gr= wormen etc

De rest weet ik niet meer maar de VA die ik gesproken heb zei dat hij zo niets raars in haar bloed kon vinden, sommige waardes waren wat te laag of te hoog maar schijnbaar is dat niets ernstigs en kunnen ze soms beter wat te hoog of te laag zijn omdat er anders iets niet goed is.... Pfft, ook ik leg het lekker makkelijk uit hoor :P

calcium, magnesium, zink, selenium etc wordt eigenlijk alleen op getest als daar aanleiding voor is en als het paard erge jeuk oid heeft en dat gaat dan meer over de huid dan over de haren.

Don't shoot me if i'm wrong, word me ook maar verteld....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:51

Ik snap :Y)

Maar wellicht toch een idee om daar nog op te testen, het is gewoon niet natuurlijk en daar moet een reden voor zijn...
Wat natuurlijk niet altijd uit bloedwaarden is af te lezen.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:55

sorry, ik wil niet betweterig overkomen, maar ldh is spieren en dat weet ik zeker... wat ik al zei: asat kan evt lever zijn volgens mijn bloeduitslagpapiertje, maar mijn paard is chronisch spierbevangen en dat weet ik dankzij de ldh en cpk... ik heb er heel veel over gelezen en gesproken met vele da`s (vandaar dat ik net die 2 bloedwaardes ken ;) )...

uit mijn hoofd (maar dat kan dus ook andersom zijn!) is de ck (ofwel cpk) een waarde die binnen een uur verhoogd kan zijn nadat er intensief gereden is. De LDH duurt langer voordat dat in het bloed te zien is.

Waar ik naar benieuwd ben is wat er CPK bij jouw paard doet als je je paard nog een keer laat prikken als je net gereden hebt (en dan wel even fanatiek ook galop en veel wendingen)... Dus MOCHT je nog een keer gaan prikken... ;)

maargoed, dat is dus iets anders dan het probleem waar je je topic voor opent ;)

wat ik mij afvraag is waarom hij dan wel spieren enzo in het bloed laat onderzoeken (wat imo veeeeeeeeel verder weg staat van de haren dan de huid)... ik snap dat het misschien een standaard test is, maar daar heb je niet genoeg aan in dit geval, en ik zou dus wel ook nog op calcium, magnesium en de rest van dat rijtje laten testen als ik jou was... gewoon om een volledig beeld te krijgen...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:57

Letizia schreef:
Ik snap :Y)

Maar wellicht toch een idee om daar nog op te testen, het is gewoon niet natuurlijk en daar moet een reden voor zijn...
Wat natuurlijk niet altijd uit bloedwaarden is af te lezen.

Moet morgenvroeg weer contact opnemen en dan ga ik het hem wel vragen, natuurlijk is het niet maar ze weten gewoon niet hoe dit komt en aangezien het ook niet vaak voorkomt snap ik ook best dat hun ook niet weten wat we eraan kunnen doen.
De VA die ik gesproken heb vertelde me dat ook al, en heeft me erg goed geholpen...
Al met al ben ik best blij met mijn VA en de rest van de kliniek want ze zijn echt wel bezig voor mij en mn meissie maar wat kan je eraan doen als niemand weet waar het vandaan komt of wat we eraan kunnen doen....

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:59

zij schreef:
sorry, ik wil niet betweterig overkomen, maar ldh is spieren en dat weet ik zeker... wat ik al zei: asat kan evt lever zijn volgens mijn bloeduitslagpapiertje, maar mijn paard is chronisch spierbevangen en dat weet ik dankzij de ldh en cpk... ik heb er heel veel over gelezen en gesproken met vele da`s (vandaar dat ik net die 2 bloedwaardes ken ;) )...

uit mijn hoofd (maar dat kan dus ook andersom zijn!) is de ck (ofwel cpk) een waarde die binnen een uur verhoogd kan zijn nadat er intensief gereden is. De LDH duurt langer voordat dat in het bloed te zien is.

Waar ik naar benieuwd ben is wat er CPK bij jouw paard doet als je je paard nog een keer laat prikken als je net gereden hebt (en dan wel even fanatiek ook galop en veel wendingen)... Dus MOCHT je nog een keer gaan prikken... ;)

maargoed, dat is dus iets anders dan het probleem waar je je topic voor opent ;)

wat ik mij afvraag is waarom hij dan wel spieren enzo in het bloed laat onderzoeken (wat imo veeeeeeeeel verder weg staat van de haren dan de huid)... ik snap dat het misschien een standaard test is, maar daar heb je niet genoeg aan in dit geval, en ik zou dus wel ook nog op calcium, magnesium en de rest van dat rijtje laten testen als ik jou was... gewoon om een volledig beeld te krijgen...

Is ook niet betweterig want ook ik kan het verkeerd hebben verstaan en meen dat mijn VA nl ook al vertelde dat dat spieren is.

Rijden en dan laten prikken zit er voor mij en mijn meisje niet in aangezien ze pas 2,5 is, ze is wel zadelmak maar ik ga er nog niet opzitten en aangezien ze nu kaal is ga ik haar dus ook niet fanatiek aan de longe zetten ivm longontsteking etc.
Hoop dat je dat ook begrijpt.

Waarom hij op bepaalde dingen heeft getest weet ik ook niet maar neem aan dat hij wel zal weten waarom. Ga in elk geval zeker vragen of hij nog op de andere dingen wil testen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:02

Volgens google:
Laktaatdehydrogenase (LDH): Lactaatdehydrogenase is een enzym dat voorkomt in lever, spieren en rode bloedcellen. Om inzicht in te krijgen in de werking van deze organen is LDH alleen van belang in combinatie met andere laboratoriumuitslagen.
Dus klopt allebei :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:04

tsja, dan wil ik het je zelfs afraden er op te stappen inderdaad ;)
het is ook iets wat geen haast heeft, maar misschien wel iets wat je in je achterhoofd kunt houden voor als je ooit een keer weer een algemene bloedtest laat doen...
Nu eerst een aparte voor die andere dingen idd.

Je meot me ook niet verkeerd begrijpen hoor, want ik geloof zeker dat een da er meer vanaf weet dan ik, en ik geloof ook zeker dat je da erg zijn best doet. ik wilde niet overkomen als iemand die daar aan twijfelde. sorry als dat wel zo is/was...

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 16:09

Zo is het ook niet over gekomen hoor zij! Ben gewoon blij dat er mensen met me mee aan het denken zijn en of dat dat nou vanuit mn VA komt of vanuit dit topic, dat maakt me niet uit... Alle hulp en tips of adviezen zijn welkom, ik wil gewoon dat mn meisje weer beter word.

@Letizia: thanks voor het opzoeken! hebben zij en ik dus beide n beetje gelijk :P

SpecialLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:10

al die namen en tekentjes zien er best ingewikkeld uit, ga me er maar eens even in verdiepen haha