Eefida in kritieke toestand, helaas niet gehaald, update p17

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:12

tjady schreef:
Ik heb net gebeld naar de kliniek. Ik zit met nog enkele vragen. De dierenarts zal mij straks nog terug bellen. Daar wacht ik nu eigenlijk op.
Wat ik niet snap is dat de maag vol blijft zitten, wat heeft dat dan te maken met een verlamde slokdarm. Daarnaast ook nog dat als die slokdarm niet goed is, waarom dan nu pas die klachten als ze 6 maanden oud is. Ze is al 5 weken gespeend, ze heeft de afgelopen weken, goed gegeten, hooi, biks en gras.
Ik ga nu niet naar haar toe, ik denk dat ik mij niet kan beheersen en alleen maar moet huilen. Dat wil ik haar niet aan doen, daar heeft ze niks aan.

Ten eerste wil ik je heel veel sterkte wensen..
Je bent echt op een heel erg goed adres. Mijn paard heeft er ook gestaan (met een heel ander probleem) maar de verzorging en de betrokkenheid is echt top!

Je hoeft echt niet bang te zijn dat ze je raar aankijken als je gaat huilen.
Marco de Bruijn belde mij zaterdags laat in de avond op om te vertellen dat het niet zo goed ging met mijn paard.
Toen ik hem terugbelde dat ik het wel genoeg vond, kon ik ook bijna niet uit mijn woorden komen en maakte daarvoor mijn excuses.
Hij vond het echt niet erg en begreep ook dat ik emotioneel was.

YvonneV

Re: Eefida in kritieke toestand opgenomen kliniek Wolvega.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:54

Heel veel sterkte gewenst. Ik zou wel heen gaan als ik jou was. Moet je huilen, NOU EN. De mensen daar hebben daar alle begrip voor. Ze zouden het vreemder vinden als het niet zo was.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:10

Ik zou ook heen gaan. emoties zijn normaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:14

Vorig jaar ben ik er ook met een jong veulen geweest, het leek eigenlijk een hopeloze toestand maar ze staat nu als jaarling nog steeds bij mij in het land. Ik kan niet anders zeggen dan dat ze in Wolvega veel aandacht hebben voor de veulens, ik hoop dat het voor jouw veulen ook zo goed afloopt.

Tranen hoef je je niet voor te schamen. Sterkte ermee.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:16

;( Ik duim met je mee. Hopelijk komt alles goed.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:19

Veel sterkte !Maar niet alle moed opgeven !
Ik duim voor jullie mee x

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:24

Hier nog een zooi mensen die voor je duimen. Klinkt zo heel rot allemaal, maar houd moed. En inderdaad wat ik eerder ook al las: als je wilt gaan, zoek troost bij haar. Als je je daardoor sterker vindt door bij haar te zijn, of als je denkt dat je het even nodig hebt, ga vooral. Zij zal het niet erg vinden, en vindt het misschien prettig als je bij haar bent.
Doe wat je hart je ingeeft :) Heel veel sterkte en succes!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:31

Heel veel sterkte, ga er gewoon heen , misschien heefd je paardje jou wel nodig, en staat ze ook nog verdrietig te wezen. Ga er heen, huil je uit steun haar , stel ze red het niet (maar daar gaan maar eens niet van uit) Krijg je dalijk spijt als je niet bent gegaan.

Nogmaals Heel veel sterkte , Vanavond zal ik een kaarsje voor jullie aansteken .......

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:40

heel veel sterkte met de klein! Hopelijk valt het allemaal mee en komt ze er weer helemaal boven op!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:08

tjady schreef:
Ik heb net gebeld naar de kliniek. Ik zit met nog enkele vragen. De dierenarts zal mij straks nog terug bellen. Daar wacht ik nu eigenlijk op.
Wat ik niet snap is dat de maag vol blijft zitten, wat heeft dat dan te maken met een verlamde slokdarm. Daarnaast ook nog dat als die slokdarm niet goed is, waarom dan nu pas die klachten als ze 6 maanden oud is. Ze is al 5 weken gespeend, ze heeft de afgelopen weken, goed gegeten, hooi, biks en gras.
Ik ga nu niet naar haar toe, ik denk dat ik mij niet kan beheersen en alleen maar moet huilen. Dat wil ik haar niet aan doen, daar heeft ze niks aan.

ik weet niet in hoeverre je al een band hebt met dit paard, maar het kan haar zeker helpen als jij er wel bent... Liefde doet een hoop goed, en kan ze net wat meer kracht geven, huilend of niet dat maakt niet uit.. heel veel sterkte

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:14

Heel veel sterkte, blijf hopen...

Morgenochtend vroeg moet ik op de kliniek zijn om dingen op te halen, wil je dat ik even bij haar kijk en evt een foto voor je maak?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:21

Citaat:
ik weet niet in hoeverre je al een band hebt met dit paard, maar het kan haar zeker helpen al jij er wel bent...Liefde doet een hoop goed, en kan ze net wat meer kracht geven, huilend of niet dat maakt niet uit.. heel veel sterkte.

Dit dacht ik nou ook.
Ik ging ook elke dag naar mijn paardje toe, toen hij op de Uithof stond, want is wel fijn dat juist het baasje komt, want ze staan daar tussen allerlei vreemde paarden en worden door vreemde mensen behandeld, dan is het wel zo fijn (denk ik dan) als jij er dan voor haar bent.
En kan jou het schelen dat je gaat huilen, heb ik toen ook gewoon gedaan.

En gelukkig is mijn paard er bovenop komen, had dan wel geen darm/koliek.
Maar de desbetreffende arts had er een hard hoofd in, dus ja dat is niet fijn om te horen.

Verder wens ik je heel veel sterkte, en ga alsjeblieft naar je lieve kleine meisje, ze heeft je echt heeeeel hard nodig.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:31

Jeetje, allereerst veel sterkte gewenst. Ik hoop dat ze toch wat vinden waar ze wat aan kunnen doen.
En als ik jou was zou ik wel heen gaan, die mensen daar begrijpen het echt wel dat je moet huilen. Het is voor je paard fijn, maar voor jezelf ook :)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:23

Dat is niet zulks goed nieuws dat je vandaag te horen hebt gekregen :( Heel veel sterkte & ik leef met je mee! Hou vol!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:11

:(:) wat naar, zo`n jong paardje!

ik zou ook gewoon gaan ,ik heb ook 11 dagen zitten huilen bij mijn paardje in de kliniek
en ik weet zeker dat mijn paardje het fijn vond dat ik elke dag een paar uur bij haar was, zo ver weg en alleen in een box zonder bekenden om haar heen.

ik help mee met duimen op een goede afloopt :(:)

heel veel sterkte en blijf hoop houden!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 21:59

Dank jullie wel voor alle fijne berichten.
De dierenarts heeft niet meer gebeld. Dat geeft niet, hij zorgt goed voor haar en mijn vragen kunnen morgen ook wel beantwoord worden.
What a hell of a day. Die onzekerheid over wat ze nu heeft, is zo erg. Ik vind het zo erg voor haar. Ze staat daar gelukkig samen met haar maatje Angel. Die is bij haar gebleven. Gelukkig weet ze niet wat haar boven haar hoofd hangt.
Mijn vriend en ik hebben de paarden deels samen. Als Eefida het niet overleeft, heeft hij al aangegeven te stoppen met de paarden. Ik ken hem en wat hij zegt doet hij ook. Laat ik daar nog maar even niet aan denken.
Vandaag zijn de moeder van Eefida en mijn andere merrie nogmaals drachtig gescand ivm eventuele gustverklaring. Ik kan er niet eens blij om zijn.
Van de drie veulens die dit jaar geboren zijn, is alleen Eefida nog in leven. Laat dat in Godsnaam zo blijven.
Bokker Itske neemt morgen even een kijkje bij haar. Dat vind ik fijn.
Laatst bijgewerkt door tjady op 22-09-09 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:05

Jammer dat die niet gebeld heeft. Maar geen bericht is goed bericht.
Ik hoop echt voor jullie dat het goed komt maar daar gaan we ook voor. Ik blijf duimen draaien.
Fijn voor Eefida dat haar maatje er ook is.
Weer heel veel sterkte en hopelijk kan je vanacht een beetje slapen want dat heb je ook nodig.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:11

hoop dat alles goed komt!

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:18

Zo te horen hebben jullie al niet een al te best jaar achter de rug...
Ook ik blijf voor je duimen dat Eefida er boven op komt, het moet gewoon!

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:25

Heel veel sterkte.
Het lijkt mij dat als de maag zich niet ledigt dat er geen passage is naar de dunne darm.
Dit kan komen door een darm illeus of te wel een stil liggende darm cq vernauwing in de darm.
Hierdoor kan het voedsel niet goed door de darm.
Hierdoor valt ook te verklaren waarom jouw dierenarts geen darmruis kon horen, en het gras via de neus er weer uit kwam.
Succes en hou ons op de hoogte.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 22:30

jetla schreef:
Heel veel sterkte.
Het lijkt mij dat als de maag zich niet ledigt dat er geen passage is naar de dunne darm.
Dit kan komen door een darm illeus of te wel een stil liggende darm cq vernauwing in de darm.
Hierdoor kan het voedsel niet goed door de darm.
Hierdoor valt ook te verklaren waarom jouw dierenarts geen darmruis kon horen, en het gras via de neus er weer uit kwam.
Succes en hou ons op de hoogte.

je zegt precies en met duidelijke uitleg wat er steeds door mijn hoofd gaat. Wat heeft een verlamde slokdarm te maken met een overvolle maag?
laten we hopen dat dat het is en dat daar nog wat aan te doen is.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:36

Niets bij mijn weten, daarom is het de vraag of het ook wel in de slokdarm zit.
Hoe was de mest de afgelopen dagen weet je dat misschien/

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:36

Jeetje wat een rotsituatie.

Veel sterkte en geluk toegewenst.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 23:05

Reflux is inderdaad dat de maag vol loopt, Mijn paard had illeus koliek. Dat gaat om het laatste stukje dunne darm wat overgaat in de blinde darm. De dunne darm heeft meer stukjes.
Als de passage in die dunne darm is geblokkeerd dan kan er reflux optreden zoals ik dat heb begrepen, ik ben geen dierenarts.
Maar wat ik mezelf goed kan herinneren is dat de eerste keer dat ik het zag het net leek of het gras of mest was. Dat is niet zo. Het is galvloeistof etc. Paarden kunnen niet kotsen hun systeem is er niet op gebouwd.
Wat ze nu in de kliniek doen is steeds met een sonde de maag leeghalen. Bij mijn paard heeft dat dagen geduurd, haar maag werd meerdere keren per dag leeg gehaald. Toen haar darmen eenmaal op gang kwamen was dat niet meer nodig en kon ze het zelf weer.
Vraag de kliniek om heldere uitleg over de reflux en of ze weten waarom dit is.
Het is heftig hoor, de darmen moeten zelf op gang komen. Ik blijf voor je duimen!!
Morgen zelf bellen met je vragen. Als je wilt dat ik ga kijken doe ik het ook voor je, ik woon niet zo ver weg, we kunnen ook samen gaan als je graag wilt als er iemand mee gaat en er ervaring mee hoeft hoe naar het allemaal is.
Ik snap je angst heel erg goed.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:18

nog geen verder nieuws? mijn duimen draaien nog steeds op volle toeren!