Wie durft er iets te ondernemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:52

Kuggur schreef:
Wow, wat een wartaal,
Ik maak niemand uit voor relschopper, ik wijs jou erop dat je dat doet (lezen is blijkbaar ook moeilijk).
En tussen twee haakjes Faber ik ben niet een "natuurlijk bekapper", Ik besla mijn paarden (zelf).
Maar goed je antwoorden getuigen van een dermate hoge graad van verwarring dat ik verder reageren in dit topic nutteloos acht.

Ik heb alleen 1 aangesproken op rel komen schoppen en niet uitgemaakt voor relschopper. U schrijft: Wat een onzin topic inmiddels, mensen die terechte kanttekeninggen bij de vage stemmingmakerij van de TS plaatsen worden voor relschoppers uitgemaakt (inplaats van een inhoudelijk antwoord).
Wat zou er aan de hand zijn als u wel een natuurlijke bekapper zou zijn? Er wordt van gemaakt dat ik tegen alle natuurlijke bekappers wat zou hebben? Daarom mijn onderschrift, die mijn ijzers passen trekken die aan. Dus die zich aangesproken voelen, zullen daar wel hun redenen voor hebben? Persoonlijk enig ervaring mogen uitwisselen onder andere in Amerika, maar om mezelf dan ook natuurlijk bekapper te noemen? Waarom bekappen een nieuwe naam geven, zoals ook het andere wat ik beschreven heb? Het systeem van Baucher wordt nu ineens het systeem van meneer Sjefke Janssen en zijn hollandse school genoemd? En dan zorg ik voor verwarring? Nee de mens heeft dat aan zich zelf te danken, door de kennis niet te kunnen of willen leren. De moderne willen het niet meer van de ouderwetse leren, wat weten die oudjes nu nog de moderne weten toch alles beter?
Dan ontstaan er situaties zoals ik beschreven heb, maar de conclusies zijn toch al getrokken en de veroordelingen uitgesproken? Waarom denken aan de echte slachtoffers, de paarden?
U schrijft zelf uw paarden te beslaan, mag ik vragen welke opleiding u gedaan heeft?

Hannah_Menno schreef:
Zooooo.. Ik snap de helft niet van wat je nu eigenlijk wilt maargoed..
Als je dat allemaal wil gaan boycotten kun je de paarden misschien allemaal maar in laten slapen? :+

Het gaat er niet om dat ik alles wil boycotten, waar heb ik dat geschreven? Ik heb geschreven dat er geboycot wordt, ten koste van de paarden?

Kinke

Re: Wie durft er iets te ondernemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:12

Je wilt en zult dit vast niet lezen maar je scheert toch echt zelf nb-ers over 1 kam. Vraag ik er vervolgens op door, dan noem je dit relschoppen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:22

Nee dat maken jullie er van, het is voor nb waar het voor van toepassing is.
Zou het een mooie gelegenheid vinden als er eens, van de uitnodigingen van HoeftNiet gebruikt worden gemaakt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:26

FaberSmid schreef:
Nee u manier van denken is wel de goede richting op.
De natuurlijke bekappers hadden hun conclusie getrokken, dat hoefsmeden hun klanten expres dom houden door ze informatie te achterhouden en geen uitleg te geven. Daarop heb ik beschreven dat hoefsmeden dat niet doen, dat ze zelfs gratis gebruikt gereedschap geven of nieuw gereedschap inkoopprijs en de klanten leren de hoeven tussendoor zelf te onderhouden. Dat is me absoluut niet in dank afgenomen, omdat ze natuurlijk zelf voor kosten natuurlijk bekappen, cursussen geven en gereedschap verkopen met winst belang.
Het is niet dat ik tegen ben wat ik beschreven heb, maar dat ik tegen de magie die er van gemaakt wordt om geld te verdienen op welke wijze dan ook. Natuurlijk heeft ieder zijn beroep en werk, maar sommige dingen gaan mij toch echt te ver.

ik zal wel een ongelooflijke }:0 zijn maar leg me dan maar eens idiotproof uit wat met bovenstaande quote bedoeld wordt????

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:40

Lees eens op het forum van hoef natuurlijk, daar is dat te lezen. Tenzij de tekst weer is aangepast, zoals de tekst van Arabesk in gezellig rond het kampvuur.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:52

Ik begrijp niet wat je met dit topic wilt bereiken.
Kennelijk heb je last van een bepaalde groep mensen en ben je nu alles over één kam aan het scheren.

Immers er zijn nogal wat mensen die wel hun paarden bij een traditionele hoefsmid in behandeling hebben, en desondanks gebruik maken van principes van Natural Horsemanship als het om omgang met hun paarden gaat. Het betreft dan training en communicatie. Deze mensen houden hun paarden ook weer niet persé natural, hoewel ze doorgaans wel veeleisend zijn waar het om huisvesting (weidegang) gaat.

Kortom: ik zou je willen adviseren om je eerst eens echt te verdiepen in de verschillen tusen natuurlijk bekappen (daar zijn ook verschillen in stroming bij), natural horsemanship, natural paarden houden (heel wat anders) en alle tussenstromingen.

Daarnaast zou het helpen als je niet iedereen in een hokje zou duwen. Ik ken bijvoorbeeld een hoefsmid niet natuurlijk bekapt, maar ook als het nodig is ijzers toepast. Kortom: er is geen zwart of wit. Er zijn heel veel gradaties van grijs, ingevuld door de verschillende paardeneigenaren.

Dit is dus voor mij een zinloos topic met onnodige hetzevorming.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:54

En aanvullend: er zijn ook verrotte gewone hoefsmeden, aangesloten bij de betreffende vereniging nog wel. Ik ken er eentje die de pony van mijn vriendin met veelvuldig slecht beslaan heeft ontdaan van haar hoefzool. Volgens de kliniek was er nog 3 mm over. Arm dier, rotzak van een smid. Maar wel met diploma. Kortom: je het prutsers in alle soorten en maten.

En nee, ik ben geen voorstander van zelf bekappen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:04

Anya schreef:
Ik begrijp niet wat je met dit topic wilt bereiken.
Kennelijk heb je last van een bepaalde groep mensen en ben je nu alles over één kam aan het scheren.

Er staat zo veel beschreven, wel meer dan de groep natuurlijk bepakken. Wat maken jullie een probleem over wat ik schrijf? Als ik ieder over een kam scheer, dan had ik het zo wel geschreven. Maar ik heb het beschreven voor de personen waar het van toepassing is.

Immers er zijn nogal wat mensen die wel hun paarden bij een traditionele hoefsmid in behandeling hebben, en desondanks gebruik maken van principes van Natural Horsemanship als het om omgang met hun paarden gaat. Het betreft dan training en communicatie. Deze mensen houden hun paarden ook weer niet persé natural, hoewel ze doorgaans wel veeleisend zijn waar het om huisvesting (weidegang) gaat.

Met nh is niks mis, is al zo oud als de weg naar rome. Maar die het weer tot een zogenaamde nieuwe uitvinding maken wel, door er een nieuwe naam en systeem van te maken. Gebruik het zelf ook, heb het ook mogen leren in Amerika van Indianen en Cowboys.

Kortom: ik zou je willen adviseren om je eerst eens echt te verdiepen in de verschillen tusen natuurlijk bekappen (daar zijn ook verschillen in stroming bij), natural horsemanship, natural paarden houden (heel wat anders) en alle tussenstromingen.

U trekt de conclusie dat ik dat alles nog niet gedaan heb, waarom staat toch echt al her en der beschreven?

Daarnaast zou het helpen als je niet iedereen in een hokje zou duwen. Ik ken bijvoorbeeld een hoefsmid niet natuurlijk bekapt, maar ook als het nodig is ijzers toepast. Kortom: er is geen zwart of wit. Er zijn heel veel gradaties van grijs, ingevuld door de verschillende paardeneigenaren.

Ik duw niet ieder in zijn hokje,die zich aangesproken voelen duwen zich zelf in hun hokje. Het geen wat ik beschrijf is voor de personen waar het van toepassing is, is dat nu echt zo moeilijk te begrijpen? Heb ook hoefsmeden en ijzers beschreven, dus val ik alle hoefsmeden inclusief mezelf en ijzers persoonlijk aan?

Dit is dus voor mij een zinloos topic met onnodige hetzevorming.

Waarom dan toch reageren, als het toch zinloos is?

Anya schreef:
En aanvullend: er zijn ook verrotte gewone hoefsmeden, aangesloten bij de betreffende vereniging nog wel. Ik ken er eentje die de pony van mijn vriendin met veelvuldig slecht beslaan heeft ontdaan van haar hoefzool. Volgens de kliniek was er nog 3 mm over. Arm dier, rotzak van een smid. Maar wel met diploma. Kortom: je het prutsers in alle soorten en maten.

En nee, ik ben geen voorstander van zelf bekappen

Dat is niet wat de hoefsmeden wordt geleerd op de opleidingen, wat de redenen zijn dat er hoefsmeden zijn die anders te werk gaan? Ook hoefsmeden zijn maar mensen en mensen zijn een raar wezen, die fouten blijven maken en terug blijven vallen.
Hoe bedoeld u ontdaan van de hoefzool, tot bloedens toe bekapt?

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:38

Kinke schreef:
En hop, daar gaan we weer. Jannekespr, de 'meeste mensen' kiezen volgens jou voor 1 stroming en hangen de ideeen daarvan blind aan. Hoe weet jij dat 'de meeste mensen' dit doen, heb je daar bewijs van? En hoe weet je dat die mensen blind de ideeen aanhangen?
En FaberSmid, wat wil je bereiken met dit topic??

Kijkend naar de meeste antwoorden hier op Bokt en ruiters rondom denk ik dat ze een goede inschatting heeft.

En mijn dank

:o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 17:41

Natuurlijk ieder over 1 kam scheren en in een hokje duwen?
Waarom jullie zo aangesproken voelen is mij een raadsel, is dan alles wat ik beschreven heb voor jullie van toepassing?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:24

FaberSmid schreef:
Lees eens op het forum van hoef natuurlijk, daar is dat te lezen. Tenzij de tekst weer is aangepast, zoals de tekst van Arabesk in gezellig rond het kampvuur.

Teksten worden daar niet aangepast. En het zit je kennelijk nog steeds erg dwars wat er daar is gezegd, maar wat moet bokt daar mee?

En hoeftniet heeft niemand ooit uitgenodigd. Oja wel voor die weddenschap waarbij zij zich op het laatste moment terugtrokken toen bleek dat er iemand blootsvoets in een hogere klasse menden dan zij.

Ik snap niet waarom ik nog inga op je berichten, je bent niet uit op een eerlijke discussie dat is keer op keer al gebleken. Je bent slechts uit op zwartmakerij.

Veel plezier, ik antwoord niet meer . }:0

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:30

Ik had ergens in het antoine de bodt topic gelezen dat deze meneer hetzelfde doet?
(ik heb verder 0,0 verstand van adb, herinner me het alleen).

Ik kan het alleen nu niet meer 123 terugvinden.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:28

Arabesk schreef:
FaberSmid schreef:

Teksten worden daar niet aangepast. En het zit je kennelijk nog steeds erg dwars wat er daar is gezegd, maar wat moet bokt daar mee?

En hoeftniet heeft niemand ooit uitgenodigd. Wel waar, meerdere malen zelfs maar jou persoonlijk niet. Als je hier erg mee zit dan ben ook jij van harte welkom om een keer te komen chinezen. Oja wel voor die weddenschap waarbij zij zich op het laatste moment terugtrokken toen bleek dat er iemand blootsvoets in een hogere klasse menden dan zij. Ga eens rustig met deze menster praten, zij kent mij/ons inmiddels beter dan jij mij/ons denkt te kennen...

Ik snap niet waarom ik nog inga op je berichten, je bent niet uit op een eerlijke discussie dat is keer op keer al gebleken. Je bent slechts uit op zwartmakerij.

Veel plezier, ik antwoord niet meer . Beloofd is beloofd

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:01

Arabesk meneer HoeftNiet heeft het mij laten weten dat er meerdere uitnodigingen zijn gedaan, maar niet nagekomen vanaf de kant paard en hoef natuurlijk. En mij staat dat ook bij, ik ben dat ook niet vergeten.
Lees net zelfs dat de uitnodigingen nog steeds open staan en ook dat jij van harte welkom bent. Wat let jullie er nu niet op in te gaan?
En je hebt het toch aangepast door te schrijven gezellig rond het kampvuur? Hoe kom ik anders aan de quotes, wees nu toch eerlijk en geef toe dat je dat over het schorem van bokt hebt geschreven. Ik wil ook best toegeven dat ik erg scherp schrijf, maar ik maak natuurlijke bekappers niet uit voor schorem.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:26

ik vind dat ieder het voor zich moet weten en je best een ander jou mening mag laten weten maar een ander vrij is om zelf te kiezen. Was de keuze verkeerd leer je ervan, en vaak zijn de dingen niet voor niets.

Wat je ook kiest, je komt meestal bij hetzelfde punt uit, en je leert je hele leven. Door dingen niet te proberen weet je niet hoe het is en altijd alles afkraken bij voorbaat is ook niet goed.

Als er niet zoveel keuze was is smeden en soorten smeden was ik niet wijzer geworden over de hoeven en waar je op moet letten. Als een gewone dierenarts alle problemen kan verhelpen was ik niet verder gaan zoeken. Als mijn pony's niet zo eigenwijs waren geweest had ik niet geleerd dat aan de teugel iets anders is als spelen. En als laatste, als ik niet mijn eigen gevoel had gevolgt had ik ook niet mijn eigen fouten gemaakt waar ik alleen maar van geleerd heb.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:39

De betreffende pony is te kort bekapt, teveel achterover gezet én de hoeven werden passend gemaakt aan de ijzers door de ijzers gloeiend op de hoef te zetten. Volgens de kliniek was er een misdadige idioot van een smid bezig geweest.

De pony is inmiddels twee jaar bij een andere smid. Na leertjes tussen de ijzers en heel rustig en zorgvuldig bijwerken staat ze er weer beter bij, kan weer lopen. De verwachting is dat het nog een jaartje duurt voor haar hoeven weer helemaal goed zijn.

En intussen werk deze (aangesloten) hoefsmid gewoon verder.
Woedend ben ik erover.

Mijn vriendin ging ervan uit dat ze er goed aan had gedaan een aangesloten smid te nemen. Dat bleek niet zo. De lering is dat je in Nederland kennelijk genoeg verstand van hoeven moet hebben om je hoefsmid te kunnen controleren. Triest.

Wat ben ik blij met de knetterharde hoeven van mijn paarden :j

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:47

Anya schreef:
De betreffende pony is te kort bekapt, teveel achterover gezet én de hoeven werden passend gemaakt aan de ijzers door de ijzers gloeiend op de hoef te zetten. Volgens de kliniek was er een misdadige idioot van een smid bezig geweest.

Alle punten die u omschrijft, wordt niet geleerd op de opleidingen. Waarom deze erkende hoefsmid dan zo te werk is gegaan, is dan ook een raadsel?

De pony is inmiddels twee jaar bij een andere smid. Na leertjes tussen de ijzers en heel rustig en zorgvuldig bijwerken staat ze er weer beter bij, kan weer lopen. De verwachting is dat het nog een jaartje duurt voor haar hoeven weer helemaal goed zijn.

Zo te lezen nog een lange weg te gaan, te erg voor woorden voor de pony en de eigenaar.

En intussen werk deze (aangesloten) hoefsmid gewoon verder.
Woedend ben ik erover.

Dat kan ik me goed voorstellen, zijn er foto's voor en na het werk van deze hoefsmid? En hoe de hoeven nu zijn?

Mijn vriendin ging ervan uit dat ze er goed aan had gedaan een aangesloten smid te nemen. Dat bleek niet zo. De lering is dat je in Nederland kennelijk genoeg verstand van hoeven moet hebben om je hoefsmid te kunnen controleren. Triest.

Dat is helaas in elk land, niet alleen in Nederland.

Wat ben ik blij met de knetterharde hoeven van mijn paarden :j

Daar kunt u zeker blij mee zijn, houden zo. Gezonde hoeven zijn een zegen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:49

Er zijn vast wel foto's. Ik zal haar eens vragen.
Er zijn i.i.g. röntgenfoto's

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 20:54

Ben benieuwd, van fouten moet de mens ook leren.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 22:50

Eerlijk gezegd kon ik geen chocola maken van het openingsbericht van TS maar in de paardenwereld doet iedereen het op zijn eigen manier. Er zijn traditionelen en alternativo's en vrij van navelstaarderij vind ik de meest extreme exponenten van beide uitersten niet.

De paardrijdende en paardenhoudende mens is voor mij even fascinerend als het paard zelf...

(ik blijf deze discussie even volgen)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 23:05

Winnie_Smit schreef:
(ik blijf deze discussie even volgen)

Geweldig onderschrift heb je!!!

LadySierra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:45

Zo, ik wil hier ook wel even wat over zeggen.

“Het woord `sekte` is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie. De tweede betekenis is die van een nieuwe religieuze beweging, vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.”

Een sekte is dus een afgeleide van een godsdienstige beweging. Het probleem is dat alle nieuwe dingen voorgegaan worden in eerst een kleine schaal en daarna steeds groter. Ik vind de bewering sekte in verband met NH, NB, paardenfluisteren enz. niet juist. Het is de manier waarop mensen met die methoden omgaan.

Uw bewering van een pyramideachtige sekte staaft dus niet op een juiste formulering. Uw “pyramide stelsel” is een hele normale manier van kennis overbrengen. Zo wordt dat op school gedaan en de mensen die zich verder bekwamen in de materie worden ook leraren. Daar is helemaal niets mis mee.

Het begrip welzijn die door de Sectorraad Paard gebruikt wordt is:
“Om eenduidig het begrip welzijn te interpreteren is aan de hand van de vijf vrijheden van Brambell (dieren zijn gevrijwaard van: 1. honger, dorst of onjuiste voeding; 2. thermaal en fysiek ongerief; 3. pijn, verwonding en ziekten; 4. angst en chronische stress; 5. dieren zijn vrij om natuurlijk gedrag te vertonen) het begrip welzijn voor het rapport van de SRP als volgt gedefinieerd: ‘Welzijn is een mentale toestand van welbevinden, die ontstaat als het dier in voldoende mate in zijn natuurlijke behoeften kan voorzien en waarbij het dier vrij is van pijn en andere ongemakken.’

Laten we hier verder vanuit gaan.

Ik kan, denk ik, voor een ieder spreken dat wij allemaal uitgaan van het beste voor ons paard. Dat betekent dat iedereen bovenstaande begrippen in acht neemt en probeert het beste te vinden voor zijn of haar paard. Als dit nou NH en NB is of een Z-ruiter die zijn paard op stal zet is om het even.

De hyperflexie, rollkur, lange teugel enz. zijn manieren van trainen die danwel onderzocht zijn of nog verder onderzoek behoeven. Over hyperflexie en rollkur kunnen we kort zijn. Het ziet er niet echt aangenaam uit, maar de methode is bewezen niet slecht voor paarden, mits correct uitgevoerd. (Niet meteen aanvallen, ik spreek alleen de onderzoeksresultaten an de FEI uit). Het aan de lange teugel werken zou, net zoals hyperflexie, een onderdeel moeten zijn van een training en niet een doel op zich. Zoals met alles zijn er juiste en onjuiste manieren van uitvoeren.

Als u uw klanten wil onderwijzen en hen gereedschappen wil geven tegen kostprijs is dat alleen maar bewonderenswaarding. Niets op aan te merken toch?

Over AvG kan ik kort zijn. Haar paarden presteren tot op hoge leeftijd nog in de topsport. Iedereen heeft gezien dat Bonfire op z’n 18e nog goud won in Sydney. De dressuurpaarden van NL hebben met topscores op het EK in Windsor hun proeven gelopen. De rest van de wereld staat nu mijlenver achter op NL. Dat komt ergens vandaan. Het zou dus kunnen zijn dat de manier waarop zij trainen een toevoegende waarde heeft voor het paard.

Het probleem is alleen dat sommige mensen iets zien en denken “Dat kan ik ook”. Dat veroorzaakt schade. Ik vind dat wanneer je aan paarden begint elke dag iets moet leren over paarden. Of dat nou met NH, voeding of met reguliere bezigheden te maken heeft doet er niet toe. Wanneer je fanatiek één methode aanhangt dan sta je stil en dan begint het inderdaad op een sekteachtige bedoening te lijken. Dat is slecht voor jou en nog slechter voor je paard. Ik vind dat je altijd moet blijven kijken naar jouw paard als individu en op hem moet anticiperen.

Het is naar mijn mening niet de manier om dingen te boycotten maar wel om altijd kritisch te blijven. De voors en tegens blijven checken en dat uit te spreken. Alleen dan kan je leren en andere mensen vertellen over jouw ervaringen. En dat is toch de hele bedoeling van dit forum.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:32

EstherHegt schreef:
Geweldig onderschrift heb je!!!

Leuk dat je onderschriften leest

(zouden er meer mogen doen)
}>

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:47

Moderatoropmerking:
Op de vorige pagina is het verzoek gedaan om ontopic te blijven maar daarna komt er van alles langs wat niets met het onderwerp te maken heeft.
Daarom hier een slotje.