Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 11:50

Twee jaar geleden hebben we het ook meegemaakt met een paard. Liep voorbij zijn stal, en er was enorm veel bloed, aan de staldeur, aan z'n mond. Eventjes gekeken en er was een stukje van zijn tong ingescheurd. Zeker geen halve tong, zoals in jouw geval, maar "maar" een 3tal cm. De DA er ook even bijgehaald, kon er ook weinig aan doen. Hoe het afgelopen is? Paard mist een vierkantje tong, maar alles is mooi en snel genezen.
Succes!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 11:53

Ik vertrouw op de veearts. Hij weet er immers veel meer van dan ik, dus ik laat het voorlopig zo. Ook spoel ik alleen maar met water. Dat moet voldoende zijn volgens hem.

Misschien is zo 'gun' inderdaad wel een goed idee!

Nu eerst een paar dagen niet rijden. Van de week als ie zich beter voelt ga ik er wel op met zo'n bitloos hoofdstel, dan kan ik een stuk langer met m stappen. Wel zo fijn voor m.

Fijn om te horen dat paarden met zoiets vergelijkbaars zo goed als genezen zijn!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:02

Mijn vorige paard heeft dit ook gehad, is gewoon genezen (op natuurlijke wijze) en heeft er nooit geen last van gehad!

Ik kwam er na mijn les achter met het hoofdstel uitdoen, helemaal zwart van binnen (dus al 1 of 2 dagen oud).
Hij heeft niets laten merken, zowel voor het rijden niet, als tijdens..... de BIKKEL 8-)
Hoe het gebeurd is???? is mij nog een raadsel!

Btw het geneest echt heel snel hoor, het groeit zelfs weer een beetje aan elkaar!

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:18

Misschien handig om een praam te gebruiken als hij zich moeilijk laat behandelen...werkt vaak goed!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:25

wat vervelend! ik hoop dat het weer mooi geneest, en dat het losse stukje weer an elkaar komt, ziet er ook wel wat fijner uit.
heb een tongpiercing en weet dat het even lastig eet :P

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:12

Ik ben net weer terug van een rondje stal. Heb er uiteindelijk bijna de hele dag gezeten. Dit keer was mn bijrijdster er ook en hebben we Caat samen even geobserveerd. Slobber at ie toch niet zo goed, dus dat wordt nu even in de gaten gehouden door de staleigenaar. Kuil heeft ie wel helemaal opgegeten.

Spoelen wilde ie weer niet in de spuitplaats. Maar dit keer in zn stal geprobeerd. Daar issie toch het rustigst op dit moment. Geloof dat we er een uur de tijd voor hebben genomen, maar uiteindelijk liet ie toe dat ik hem voorzichtig met een spuit in zn mond water gaf. En dat ging goed. Volgens mij vond ie het nog best lekker.

Het is me ook gelukt om wat foto's te maken. En als ik er nu zo thuis om mn gemak naar kijk, vind ik het toch wel erg rot om te zien eigenlijk. Schrik er nog best van. Hierbij de foto's. Ik hoop dat jullie t aankunnen:

Gisteravond, ong. een uur nadat het was gebeurd
Afbeelding

Vanmiddag stond ie er een beetje suf bij
Afbeelding

Beetje vaag, maar je ziet wel wat een gat er is ontstaan
Afbeelding

Hier zie je het het best. Akelig gezicht, maar het ziet er redelijk 'rustig' uit
Afbeelding

Hoop echt voor Caat dat t snel beter met m gaat en dat t geen pijn meer doet. Maar ik ben blij met het verschil tussen gisteravond en vanmiddag!
Laatst bijgewerkt door Marcato op 19-09-09 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessy90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:15

wat zielig!! ik hoop idd dat het snel geneest! :(:)

saskiaojan

Re: Tong van paard tot de helft afgescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:22

gosh, wat een schrik zeg, tjonge!
Ziet er idd nu wel rustig uit, denk wel dat dat voorste stuk gaat afsterven is al een beetje zwart aan het worden of niet?
Succes en sterkte met je paardje

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:22

:(:) och wat zielig voor je paard,heb echt meelij met hem, reken maar dat dat zeer doet :(:)

heel veel beterschap Y;(

Marcato

Re: Tong van paard tot de helft afgescheurd, foto's op pagina 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:25

Dat zwarte was ook nog beetje etensresten. Maar denk dat het idd misschien wel afsterft.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:28

Het ziet eruit of het af gaat sterven. Kan de da het niet verwijderen? Denk dat het dan een stuk sneller geneest.
Naar gezicht zo, arm dier...

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:29

Ja als het echt gaat afsterven, dan moet er eraf gehaald worden. Maar de veearts wilde dit eerst heel even afwachten hoe het in de loop van deze week gaat. Ik ben heel erg benieuwd.

dutchy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:30

Aaaaah echt zielig voor hem. Moet zo pijn doen.
En het lijkt me echt lastig met eten en kuil dat ertussen blijft hangen of gras of hooi... auww!!!
Hoop echt voor hem dat het vast gaat groeien of dat het er gewoon afvalt, dan heeft hij van dat stukje in ieder geval geen last meer.

Beterschap voor je paardje!

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:32

Ik zou me hier om eerlijk te zijn niet heel erg veel zorgen om maken. Het is natuurlijk vervelend voor het paard dus daar moet je natuurlijk wel zorgen voor hebben, maar niet voor de genezing.

De "scheur" zit vrij vooraan de tong. Grote kans dat het flapje vooraan afsterft en dat is misschien ook makkelijker zodat het er niet bij bungelt. Doordat het zo vooraan de tond zit kan je paard waarschijnlijk alles nog met de tong. Het is wel zorg de andere gezonde kant goed te houden.

Ooit eens een paard gezien waarbij de tong achterin door was. De oorzaak was onbekend. Dit paard is uiteindelijk afgemaakt omdat het geen paardwaardig bestaan kon hebben. Dit is bij jou niet het geval.

Misschien is het trouwens een idee te spoelen door middel van injectiespuiten zonder naald. Dus met zo'n plastic uiteinde. Wat goedkoper dan zo'n gun en het ziet er ook minder spannend uit voor het paard. Wel iets meer werk, maar dat maakt nu niets uit denk ik.

Heel erg veel sterkte gewenst, altijd vreselijk naar je paard zo te zien. Het moet ontzettend veel pijn doen, voor mijn gevoel is de tong altijd een gevoelig ding.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:34

Jeetje, wat naar zeg. Ik heb het nog nooit gehoord of gezien! Ziet er inderdaad uit alsof het afsterft.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:36

Ik heb idd vandaag gespoeld met zo'n grote plastic injectienaald zeg maar. En dat werkte dus!

Ik hoop dat je gelijk hebt gamblerlover, maar ik ga er wel vanuit!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:38

Zo wat een jaap zeg! Ziet er inderdaad best rustig uit momenteel, maar het zou me niets verbazen als het afsterft. Ik hoop dat het voorspoedig zal genezen, en dat hij er op het laatst geen last meer van heeft.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:45

Jeetje, das wel heel erg balen!!

Heel veel beterschap voor je paardje!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:50

Phoe, dat is schrikken, maar gelukkig zit het vrij vooraan.
Ik denk ook dat het het beste is als het losse flapje verwijderd wordt, nu kan het tussen zijn tanden komen tijdens het eten en dat lijkt me veel pijnlijker voor hem. Hij zal geen last van het missende stukje tong hebben, daar is het te klein voor goddank.

SoloLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:56

Jeetje sterkte, maar verwacht wel dat het eraf zal vallen..

Nogmaals sterkte ermee..

Groeten

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:00

Jeetje dat is schrikken :oo
Maar op de laatste foto ziet het er idd wel rustig uit , dus hopelijk geneest het ook zo lekker rustig!

Succes ermee! :(:)

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:01

Jeetje, ik kreeg kippevel toen ik naar de foto,s keek! Arm beestje. heel veel sterkte voor jou en je paardje. :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:09

de dierenarts moet dat losse stuk eraf halen....dit heb ik al eerder geschreven....zo geneest het vermoedelijk niet

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 17:11

jee wat een pech zeg! Echt pech!
Hopelijk geneest het snel, sterkte in ieder geval :(:)

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:13

geerke schreef:
de dierenarts moet dat losse stuk eraf halen....dit heb ik al eerder geschreven....zo geneest het vermoedelijk niet

Ik neem aan dat de veearts wel weet wat ie doet en waarom hij het nu laat zitten. Ik ga op hem af en van de week zal hij er weer naar komen kijken. Het stuk wat je op de foto ziet zitten wat donker is, dat is het gedeelte waar het is gescheurd. Aan de onderkant was het vanmiddag nog roze.