laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:46

Luckystory schreef:
Sorry maar ik kan er echt niet bij.
Respect kan ik echt niet hebben voor zo'n vraag.

Misschien moeten ze mij ook maar laten inslapen? Nu ben ik nog goed maar vanaf je 20 loopt je conditie ook weer terug had ik ergens gelezen. En wie weet val ik morgen van de trap,... dat wil ik mezelf dan ook wel besparen. :roll:
Of misschien moet mijn oma ook maar dood, die is al zoooo oud joh!

Zeg dan liever helemaal nix als je niet bereid bent fatsoenlijk te lezen. De vraag speelt niet op omdat de pony oud is, de vraag speelt op omdat de pony oud is en begint af te takelen.

Léés even voor je zo'n kwetsend stukje typt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:46

Luckystory: dat is natuurlijk zéér overdreven wat je schrijft. Je kunt het beter vergelijken met iemand van 98 jaar, die er op achteruit gaat. Ik denk dat er heel veel van die mensen blij zouden zijn als die keuze überhaupt gemaakt zou kunnen worden!

muiszje

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:53

arnyek: Ik vind het heel fijn dat je dat allemaal durft te zeggen :). Het maakt het wel moeilijk, want ik lees jouw stukje met tranen in mn ogen en een prop in mn keel omdat het waar is en ik niet kan bevatten dat het straks allemaal over kan zijn.

WIl iedereen bedanken voor de reacties, ik moet nu naar de pony in kwestie toe, want die staat vast te wachten..
Ik lees vanavond alles bij!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:53

randie schreef:
luckystory: het gaat niet over een gezond paard ;) maar een paard wat al gebreken heeft en wat waarschijnlijk alleen nog
maar slechter gaat worden. Wat ze hem niet gunt..

Nou, moet je mijn rug eens voelen als ik s'morgens uit bed stap. Gun ik ook niemand hoor.
Elk paard wordt slechter of ze nu 3, 10 of 30 zijn... het kan alleen maar achteruit gaan.
Misschien moeten we maar paarden beginnen inslapen op hun 8ste dan zijn ze toch ongeveer op hun top? Dan besparen we ze ook een heleboel mogelijk leed.
Waar gaat dit over mensen? Een beetje artrose en dat hij het wat sneller koud heeft en wat meer zorg nodig heeft? Lijkt mij volkomen normaal op die leeftijd. |o
Ik heb hier wel jongere paarden staan die er erger aan toe zijn. (ik bespaar je de details) En nog elke dag genieten die van hun leven. De dag dat ze niet meer kunnen rechtstaan of dat ze geen enkele kwaliteit van leven meer hebben, dan pas maak je zo'n beslissing.

De TS wil een nieuw paard en de oude staat in de weg, en nu wil ze de goedkeuring van bokt om die uit de weg te ruimen. Dat is wat ik lees in die openingspost, niet meer niet minder. Wees daar dan ook eerlijk over ipv zo'n emotioneel gedoe er rond te hangen.

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:54

GamblersCup schreef:
JuravelOX schreef:
Mijn mond valt open van verbazing.....
Zolang een DA zegt dat het nog kan, geef je het beesje maar een mooie oude dag!!
Mijn mening is: zodra het dier echt veel pijn heeft en het leven echt op is en de DA beaamt dat, dan mogen ze naar de hemel.

Een dierenarts kent jouw paard niet, zoals jij het kent, qua gedrag. Dat zie je zelf het snelst, een paard kan zich "groot" houden (zie eerdere opmerking over vluchtdier) en en DA is niet alziend. Ga daar dus liever niet van uit, als je zelf merkt dat je paard aftakelt! Mijn mond valt open van verbazing dat jij helemaal op je DA vertrouwd!

JuravelOX schreef:
Dus ik zou zeggen hou je pony lekker geef um zijn/haar welverdiende oude dag!

Dat heeft ie al 10 jaar... ;)

Voor mij zou het heel makkelijk zijn. Ik zet mijn gevoelens opzij en kijk naar de feiten: merk je dat je paardje pijn heeft, achteruit gaat? In laten slapen. Misschien nu een grote mond, en als mijn pony van 26 zo ver is word het misschien moeilijk, maar dan maar hard zijn voor jezelf. Welzijn van het dier gaat voor.

Een goede dierenarts kijkt naar het geheel,dus gedrag dus medische aspecten, en luisterd naar de eventuele bevindingen van de eigenaar. En daar kan hij op door vragen....
Wat jammer die laatste zin had je nou niet moeten doen... wie zegt dat ik op mijn DA vertrouw? Ik vertrouw deels in medische zin op de DA ja, want ik heb geen dierenartsenopleiding gedaan. Zoek zelf wel veel uit en probeer mee te denken en veel vragen te stellen als ik in contact ben met een DA. Maar dat maakt niet dat ik bepaalde dingen kan plaatsen of daar over kan beslissen.

TS zal zelf een beslissing moeten nemen en wat het ook word heb er zelf vrede mee en sta 100% achter de beslissing die je maakt.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:57

Luckystory schreef:
De dag dat ze niet meer kunnen rechtstaan of dat ze geen enkele kwaliteit van leven meer hebben, dan pas maak je zo'n beslissing.

Nee, dan pas maak JIJ die beslissing. En in mijn ogen ben je dan al te laat. Zeer paard-onvriendelijk.

Luckystory schreef:
De TS wil een nieuw paard en de oude staat in de weg, en nu wil ze de goedkeuring van bokt om die uit de weg te ruimen. Dat is wat ik lees in die openingspost, niet meer niet minder.

Inderdaad, dat is wat jij wilt lezen, niets meer en niets minder. :Z

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 15:58

Luckystory schreef:
randie schreef:
luckystory: het gaat niet over een gezond paard ;) maar een paard wat al gebreken heeft en wat waarschijnlijk alleen nog

Nou, moet je mijn rug eens voelen als ik s'morgens uit bed stap. Gun ik ook niemand hoor.
Elk paard wordt slechter of ze nu 3, 10 of 30 zijn... het kan alleen maar achteruit gaan.
Misschien moeten we maar paarden beginnen inslapen op hun 8ste dan zijn ze toch ongeveer op hun top? Dan besparen we ze ook een heleboel mogelijk leed.
Waar gaat dit over mensen? Een beetje artrose en dat hij het wat sneller koud heeft en wat meer zorg nodig heeft? Lijkt mij volkomen normaal op die leeftijd. |o
Ik heb hier wel jongere paarden staan die er erger aan toe zijn. (ik bespaar je de details) En nog elke dag genieten die van hun leven. De dag dat ze niet meer kunnen rechtstaan of dat ze geen enkele kwaliteit van leven meer hebben, dan pas maak je zo'n beslissing.

De TS wil een nieuw paard en de oude staat in de weg, en nu wil ze de goedkeuring van bokt om die uit de weg te ruimen. Dat is wat ik lees in die openingspost, niet meer niet minder. Wees daar dan ook eerlijk over ipv zo'n emotioneel gedoe er rond te hangen.

Wat bij jij ongelovelijk hard.
"die uit de weg te ruimen". Ik heb verdomme al zo lang alles uit de kast gehaald voor het kleine oude beestje en ik wil inderdaad verder. Pepper staat niet in de weg, als ik haar nog goed genoeg zou vinden had ik never nooit deze vraag gesteld, ook niet aan mezelf. Pep staat al 10 jaar "in de weg" voor mijn ontwikkeling op paarden gebied, maar nooit, nooit heeft het zo gevoeld. Ze begint af te takelen, het vele voer is bijna niet meer aan te slepen om haar in goede contidie te houden en ze is gewoon echt oud aan het worden. Ik vind het ronduit grof van jou dat jij deze stelling aanneemt.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:58

Mijn verzorgpony is 24, heeft ook artose en last van chronische dampigheid. verder issie nog superactief en geniet nog volop.
Laatst had ie griep, schrokken wel ff. Dachten eerst aan koliek omdat ie niet wilde opstaan. Maar nu gaat het weer super met hem. Die gaat echt nog niet wroden ingeslapen.

Luckystory

GamblersCup schreef:
Luckystory: dat is natuurlijk zéér overdreven wat je schrijft. Je kunt het beter vergelijken met iemand van 98 jaar, die er op achteruit gaat. Ik denk dat er heel veel van die mensen blij zouden zijn als die keuze überhaupt gemaakt zou kunnen worden!

Die keuze kan gemaakt worden en toch is het maar een héél kleine minderheid die voor zichzelf zo'n keuze maakt.
Op haar 92ste was mijn oma afgeleefd, dement en nog een schijn van zichzelf. Ze heeft een doodstrijd gehad van bijna een week waarin de familie naast haar bed gewaakt heeft terwijl zij ergens tussen leven en dood vertoefde.
Geen moment daarvan zou ik haar hebben ontnomen, ook al hadden we misschien de keuze...Een leven is pas op als het helemaal geleefd is en pijn en lijden horen net zo goed daarbij.

Zahlina

Luckystory schreef:
randie schreef:

Euh ik heb op het moment 12 paarden lopen, 13de komt volgende week.
Over dik een maand heb ik dan nog maar weer 11 paarden lopen en 3 drachtige merries.
Natuurlijk telt het mee dat ik voor mijn oudjes het dubbele aan voer kwijt ben per maand als de rest, maar ook het slechter zien worden, moeilijker opstaan met de kou telt net zo hard mee.
Weet 100% zeker dat als mijn oudjes niet te veel tegenslagen krijgen ze nog best wel een paar jaar ouder kunnen worden maar is het reeël???
Euh misschien wel maar wij hebben er voor gekozen om ze te laten gaan nu het nog redelijk met ze gaat.
Het liefst zou ik hebben dat ze van de ene op de andere dag gewoon dood in het land liggen maar zit nu al weer een aantal jaren te wachten.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:59

Solleke_Noah Zahlina en Arnyek mooie stukjes.

TS: vind het moedig dat je deze vraag stelt. Heel veel sterkte met het nemen van de juiste beslissing

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:00

muiszje schreef:
arnyek: Ik vind het heel fijn dat je dat allemaal durft te zeggen :). Het maakt het wel moeilijk, want ik lees jouw stukje met tranen in mn ogen en een prop in mn keel omdat het waar is en ik niet kan bevatten dat het straks allemaal over kan zijn.

WIl iedereen bedanken voor de reacties, ik moet nu naar de pony in kwestie toe, want die staat vast te wachten..
Ik lees vanavond alles bij!

Het blijft moeilijk...
Maar wat je ook beslist, het zal het juiste zijn.

En geniet vooral nog van de tijd die je met haar hebt!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:01

muiszje schreef:
Ik vind het ronduit grof van jou dat jij deze stelling aanneemt.

Kan, het is waarschijnlijk gewoon niet wat jij wil horen.
Ik vind jouw vraag grof. Daarin verschillen we dan van mening.

Sandeman

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:02

En iedereen mag zijn mening geven!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:02

Ik vind ook dat er heel erg overdreven wordt gereageerd op TS. Vergeet niet dat een paard met artrose dagelijks met pijn in z'n benen rondloopt, ook al trekt hij af en toe een sprintje! Paarden met artrose zijn in vrijwel alle gevallen kreupel aan meerdere benen (meestal beide voorbenen) waardoor de kreupelheid maar amper opvalt, omdat ze twéé verkorte passen maken. Een paard is een bewegingsdier en daar hoef je niet mee te sussen tot ze 50 zijn.

Ik vind het juist respectvol van TS naar de pony dat ze zich bezig houdt met de afweging. Ze geeft zelf al aan dat ze voor haar gevoel elk jaar een grens verlegd, dat vind ik al veelzeggend. Moet je dan maar wachten tot de pony op 3 benen door de wei hobbelt en dan nog niet durven beslissen "want als ik met brokjes aan kom spitst hij z'n oortjes nog"?

Aan TS: uiteindelijk ken je je eigen paard het beste. Durf daarin op je gevoel te vertrouwen. Als er geen heel acute dingen gebeuren kan het inderdaad nog een tijdje duren. Het is aan jezelf om daar een grens te stellen.

Ons oude paard had ook artrose maar vermaakte zich nog prima op de wei, en voedde en passant nog wat jong grut op. Elke winter dachten we dat de laatste was en in het voorjaar bloeide hij dan weer op. Op een gegeven moment werd hij in november een keer flink verkouden, kwam daar in eerste instantie wel goed doorheen, maar dat was de spreekwoordelijke druppel. Hij kwam een aantal dagen achter elkaar 's morgens niet meer in de benen en toen hebben we de knoop doorgehakt.

Het was een groot, massaal paard, dat z'n leven lang vol "levensvreugde" was en ik ben ook even bang geweest dat hij niet makkelijk zou gaan, maar hij was al eerder weg dan wij (DA en ik) het goed doorhadden, het was gewoon z'n tijd.

Als ik er achteraf op terugkijk had ik er ook vrede mee gehad als we hem eerder hadden laten gaan, hij was in feite al veel slechter dan hij liet merken.

Wat ik met dat voorbeeld probeer te zeggen: durf op je gevoel te vertrouwen en durf de beslissing te nemen. Het is jouw pony, jij kent haar het beste.

kristientjjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:04

Nu heb je nog tijd met je pony,
Het nieuwe paardje kan je altijd kopen.
Eens ze het spuitje heeft heb je geen tijd meer met haar.
Ik zou het erg vinden voor de pony dat ze plaats moet maken voor een nieuw paardje omdat je wilt rijden.
Als je een paard koopt moet je er mee rekening houden dat het lang leeft !

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:06

36 is een prachtige leeftijd ts.
Je hebt je ponybeest 10 jaar lang heel veel liefde gegeven en nu raakt ze op.
Heel knap dat je hier over nadenkt.
Ik denk dat je een goede beslissing zou maken om je ponybeest te laten gaan nu ze nog ''goed'' is.
Dieren hebben de zegen dat de mens kan beslissen wanneer het genoeg is geweest.

Wat een prachtige pony trouwens!
Het is ook niet te bevatten dat het straks allemaal over kan zijn.
Dat weet ik uit ervaring..
Soms ben ik zo blij dat het gebeurt is, maar het échte besef komt pas later.
Ik weet zo goed hoe dit voelt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:07

Luckystory schreef:
GamblersCup schreef:

Die keuze kan gemaakt worden en toch is het maar een héél kleine minderheid die voor zichzelf zo'n keuze maakt.
Op haar 92ste was mijn oma afgeleefd, dement en nog een schijn van zichzelf. Ze heeft een doodstrijd gehad van bijna een week waarin de familie naast haar bed gewaakt heeft terwijl zij ergens tussen leven en dood vertoefde.
Geen moment daarvan zou ik haar hebben ontnomen, ook al hadden we misschien de keuze...Een leven is pas op als het helemaal geleefd is en pijn en lijden horen net zo goed daarbij.

Eigenlijk heb ik me voorgenomen om niet meer persoonlijk in dit soort discussies te stappen maar voor jou maak ik een uitzondering.
Er is namelijk ook nog zoiets als respect, ik weet dat veel mensen daar niet meer mee worden groot gebracht maar gelukkig kom ik zo af en toe nog iemand tegen (zoals TS) die uit respect voor haar dier een hele moeilijke beslissing moet maken, en ik snap best dat ze dat even wil ventileren op bokt.

Als je dan wilt reageren prima, maar probeer dat in elk geval genuanceerd en verstandig te doen. Gooi dat sarcasme even weg bij dit soort beladen momenten en reageer en behandel de ander met respect, hetzelfde respect waarmee je zelf behandeld zou willen worden.
Respect dat je ook naar je 92 jarige oma zal hebben gehad, de oma waarover we ook zouden kunnen discussieren of je die een doodsstrijd van een week zou moeten laten leveren, maar nee dat doen we hier niet. Hier hebben we het over TS en haar dillema, kun je daar niets zinnigs en respectvols aan toe voegen, houd dan je handjes achter je rug en typ maar niets.
Laatst bijgewerkt door Caira op 18-08-09 16:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:07

HummerTime schreef:
TS schrijft dat paard artrose heeft en pijn en nog wat kwaaltjes. Waarom nu geen afscheid nemen??? Paardje heeft een mooi leven gehad, waarom wachten tot ze af gaat takelen??? Voor mij is het criterium dat ie pijn heeft, en dan 36 jaar.......? Nou, ik begrijp de vraag van TS heel goed, en zie ook geen probleem om er nu een eind aan te maken voor de winter komt.....

Heel veel sterkte en doe wat JIJ goed vindt, alleen jij kent je pony en wij niet!! ;)

Sterkte!!! :(:)

Hier ben ik het helemaal mee eens.
geef het diertje nog een prettige nazomer en als de kou en het natte weer er aan komt(wat niet fijn is gezien de artrose) zou ik zeggen dat het genoeg geweest is.

36 is een hele mooie leeftijd, mijn pony is maar half zo oud geworden en heb haar in laten slapen voor ze echt pijn kreeg.
Erg moeilijk, nu een jaar later nogsteeds! Heb haar 12 jaar bij me mogen hebben en ik weet zeker dat Desje me dankbaar is geweest voor mn keuze :)

Sterkte met het maken van je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:09

Iedeeen mag zijn mening geven ,maar luckystory doet dat zonder veel argumentatie.

ik heb mijn mening gegeven, maar als je haar nog langer wil laten leven eigenlijk een plan maken over pijnbestrijding, wat nog wel en wat niet paardwaardig is ( iets heel anders als menswaaridg) En besef ook dat een paard juist omdat het een vluchtdier is, altijd minder pijn laat zien dan het dier heeft.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:09

Luckystory schreef:
Sorry maar ik kan er echt niet bij.
Respect kan ik echt niet hebben voor zo'n vraag.

Misschien moeten ze mij ook maar laten inslapen? Nu ben ik nog goed maar vanaf je 20 loopt je conditie ook weer terug had ik ergens gelezen. En wie weet val ik morgen van de trap,... dat wil ik mezelf dan ook wel besparen. :roll:
Of misschien moet mijn oma ook maar dood, die is al zoooo oud joh!

jezus wat is dit nou voor reactie!!!
jij kan je duidelijk absoluut niet verplaatsen in iemand die met zijn hele hart van zijn paardje houd.
en kijkt er absoluut heel zwart tegenaan en leest niet wat de situatie is

ik ben de stalgenoot van de starter. (pony staat dus niet alleen zoals sommige mensen lijken te denken)
Pepper staat nu ongeveer 6 jaar bij ons op stal.
ze komt voordien uit een park bij ons in de buurt waar ze jaaaren gestaan heeft als atractie.
zwaar paarden leven en pepper is in de paardenhemel gekomen bij ons. (figuurlijk dan)
elke dag naar buiten met vriendjes, en elke dag wandelen met de baas, goed eten enz.

de laatste jaren wordt pepper echt wel oud.
winters zijn zwaar verleden winter hadden wij eigelijk al zoiets van goh wordt het niet eerlijker om...
peps liep scheef (achterhand naar binnen), werdt ontzettend dun enz.
maar deze zomer is ze werkelijk beter dan ooit tevoren lijkt het.

ik zie haar regelmatig scheuren door het weiland,
maar ook vaak even alleen staan van de kudde om te rusten.
het gras wordt moeilijker om te eten,
maar met haar speciale senoiren hapje is ze duidelijk happy.
ik zie een uiterst gelukkige pony als ik naar haar kijk,
maar hou ook mijn hart vast voor de winter.
die zijn gewoon zwaar

Ik wil pepper op stal niet missen, ik heb liever haar dan het jonge paard dat bij ons logeert
niet ten nadele van dat paardje, maar om aan te geven dat wij allemaal dol zijn op "onze" Pepper
MAAR, dat neemt niet weg dat je soms keuzes moet maken die in het belang zijn van het paardje en niet van jezelf.

bijna 3 jaar geleden hebben wij die keuze ook moeten maken voor een paardje dat op was.
enorm moeilijk, maar dat is het leven
en waarom dan niet als het nog ok is.
want wie kent er geen bejaarden die echt niet meer willen,
maar het niet duidelijk kunnen maken of gehoord worden
mensen kunnen we niet in laten slapen want dat is moord.
die keuze kunnen we voor een dier wel maken
en als eigenaar zie je echtwel wat het beste is.
alleen blijft het altijd moeilijk.

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:10

Jeetje, wat een moeilijke beslissing moet dit voor je worden!
Ik heb Pepper natuurlijk nooit in het echt gezien, maar op de foto's zag ze er altijd prima verzorgd uit. Je zag echt dat je goed voor d'r zorgt. En dat je met deze vraag in je hoofd zit, geeft mij alleen maar nog meer het idee dat je ontzettend veel om Pepper geeft. Je wilt haar het leed wat er aankomt besparen.
Ik denk niet dat iemand anders deze moeilijke beslissing voor je kan nemen. Zet alle punten op een rijtje en probeer dan een beslissing te nemen.
Voor jezelf is dit natuurlijk ook zeker niet makkelijk, en zeker niet, als je besluit haar te laten gaan, de periode daarna.

xxx Hanneke

paars

muiszje schreef:
wat het is,, mijn pony heeft een dermate karakter en dermate "gerichte"verzorging nodig dat ik haar te kort zou doen als ik haar naar een rusthuis zou doen, of naar en weide,.
Ik weet zeker dat, mocht ik dat doen, ze heeeeel snel echteruit gaat. EN daarbij heeft ze al teveel in haar leven meegemaakt. Verhuizen op deze leeftijd vind ik ook niet fair. Ze blijft bij mij, op mijn stal. Dat is gewoon iets waar ik van overtuigd ben dat dat het goede is, en wil daar eigenlijk ook gene discussie over, omdat dat voor mij out of the question is.

Zolang ze nog blij is en het lichtje in haar oogjes brandt, vind ik dat je haar niet moet laten inslapen. Op een dag wéét je dat het niet meer kan. Dat vóel je als je veel van je pony houdt, zoals je doet. Ze gaat al 36 jaar mee, ik vind dat je haar op haar eigen tijd moet laten gaan, en niet eerder. In goede tijden en slechte tijden ;-) . Zorg voor je dier tot ze zélf aangeeft dat het genoeg is. Vind het supergoed van je dat je haar zo goed verzorgt dat ze al 36 is geworden! Petje af hoor! Kwaaltjes krijgen ze allemaal, wij ook als we ouder worden ;-). Extra dekentje in de winter, goed eten, dan hoeft dat seizoen geen reden te zijn om haar nu in te laten slapen hoor. Het is lastig, heb zelf ook een oude merrie gehad en je denkt vaak; hoe lang nog?? Nu ze er niet meer is heb ik heel veel rust en voldoening dat ik haar pas heb laten gaan toen ik wist dat ze niet meer beter zou worden. Maar goed, jij moet je eigen besluit hierin nemen. Je kent haar het beste. Succes!

xJolijn

Arnyek schreef:
muiszje schreef:
Mijn pony van 36 is nog topfit, maar ik merk dat het allemaal een beetje begint af te takelen. Ik heb al 3 jaar lang gezegd: dit is de laatste winter voor haar. Maar toch blijf ik maar doorgaan. Wanneer is het genoeg? ik verleg mijn grenzen jaar op jaar

Welke grenzen heb je de afgelopen drie jaar verlegd? In mijn herinnering heb je al eens eerder getwijfeld en het twijfelen gaf haar tijd, het weer werd weer beter en ze verbeterde weer iets.
Welke grenzen heb je nu voor jezelf?

Citaat:
Mijn oude pony heeft een hartruisje (Wat opzich helemaal niet raar is voor haar leeftijd) en heeft al, sinds ik haar ken, fikse artrose. De artrose lijkt heel erg stabiel en ze heeft wel pijn, maar ze rent af en toe nog vrolijk rond in de wei. We wandelen elke dag en we maken nog lol samen in de bak. Haar algehele uitstraling is dat van een speelse, vrolijke pony die wat belemmeringen ondervind. (vaak aan het knikkebollen, dementeren,, moeilijk eten.,etc)

Wanneer zijn de laatstgenoemde items ontstaan? Volgens mij was het moeilijke eten er al even. Maar het knikkebollen en dementeren is dacht ik iets recenter...
Hoe duidelijk merk je nu ten opzichte van 3 jaar geleden dat ze meer/hetzelfde/minder pijn heeft?

Citaat:
Ik zorg al zeker 10 jaar met volledige passie voor haar, maar elke keer als de winter eraan komt ben ik als de dood dat ze het niet haalt. Ik heb mezelf altijd voorgenomen dat ze in het najaar ingeslapen moet worden en die kou niet mee hoeft te maken.

Voor de overige bokkers, ik ken TS persoonlijk.
Als er iemand is die goed, maar dan ook heel goed voor haar pony zorgt is zij het wel. Ik ken niemand (ook niet op bokt, dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn) die nog zo actief met een 36-jarige pony bezig is.
TS zie ik in weer en wind (staat even verderop in de polder) naar haar pony gaan en met haar pony wandelen, pony staat altijd buiten met vriendjes en als TS zelf niet kan, gaat er altijd iemand anders met de pony wandelen etc. Menig dier kan jaloers zijn op Pep!
Wel meen ik mij ter herinneren dat als jij zelf voor langere tijd (zeg meer dan een week i.v.m. vakantie) weg bent, je ook altijd schrikt van haar algehele conditie. Niet omdat er dan niet goed voor haar gezorgd wordt, maar ze oogt toch vaak minder fit. Volgens mij houdt jij haar ook op de been met alle liefde en aandacht.

L. geen idee of mijn mening er iets toe doet voor jou, maar de liefde, aandacht en tijd die jij aan haar hebt gegeven in al die jaren... Pep was meer dan 10 jaar terug eigenlijk al afgeschreven, je hebt haar toen gered en wie had gedacht dat ze zo zou opknappen en het nog zo lang zou volhouden?
Ik denk dat je eerder te lang zal doorgaan met haar dan dat je er te vroeg een eind aan maakt.
Dit moment is altijd moeilijk, maar niemand en dan ook niemand die de situatie van dichtbij kent, zal het in zijn hoofd halen om te zeggen dat je er te vroeg een punt achter hebt gezet. Want dat is gewoon weg niet zo, al zou je morgen die beslissing nemen (bedoel ik niet verkeerd!).
Verder denk ik ook, dat als je nergens 'nieuw paard' had genoemd, niemand hierover had gestruikeld en had gezegd: "Ga op je gevoel af!".
Maar ik vind het in dit geval misschien wel de druppel, jij hebt keihard gewerkt om Pep te onderhouden, hebt haar een superfijn pensioen gegeven (een echt penny-verhaal voor de lezers!) en je hebt nu de kans om verder te gaan met een jong beest. Iets wat je al zo lang, zo graag wilt en altijd hebt uitgesteld vanwege Pep. Niet alleen vanwege geld, vooral vanwege tijd en aandacht.
Welke keus je nu ook maakt, ik ben er van overtuigd dat als jij erachter staat het de juiste is.

Hmm, het zijn wel heel veel veren geworden... Wel in je schoenen blijven lopen hè ;)?

(Oh en bel toch even met van Veen over thuis schieten, dan is het ook snel over en heb je de stress van het vervoer niet. Wie weet wat hij kan betekenen!
En alle vragen zijn bedoeld om voor jezelf te beantwoorden, niet voor bokt.)

tsja, dit is goed uigelegt! ik ken TS niet persoonlijk, maar alleen het verhaal is al mooi!
primeval gelatinaat wil bij onze oudjes met artrose erg goed helpen!
maar de pijn van het dier moet altijd voor jou verdriet gaan, anders is er iets niet goed!

ik heb een tip!
pak een blaadje en schrijf op de ene kant op wat voor zin het voor haar nog WELheeft om te leven(dus niet over jou, dat ik dan nog langer van haar kan genieten ofzo)
en aan de andere kant wat voor zin het heeft om NIET te leven.

geef voor elk antwoord 1 punt en kijk waar het meest punten gescoord zijn, ik denk dat je er dan snel uit bent!
vooral niet spijbelen of "verkeerde" antwoorden invullen, dat heeft geen zin en daar help je dr niet mee!!
ik hoop dat je er iets mee kan! succes met deze moeilijke beslissing!

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:12

Ehm, muiszje corrigeer me als ik fout zit.
Maar zover ik weet, heeft TS nooit op de pony gereden. De afgelopen 10 jaar was al een en al pensioen voor de pony. Dus voor het rijden, deze pony wegdoen? Nee, dan had ze dat al veel eerder gedaan.

En luckystory, heb je uberhaupt gelezen wat ik heb neergezet?
Of anderen. Deze pony heeft wel meer dan een beetje artrose en wat last van de kou.