Welke zalf gebruiken jullie ? voor mok/wondjes/zonnebrand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boooo

Re: Welke zalf gebruiken jullie ? voor mok/wondjes/zonnebrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:53

Bij wondjes was ik het uit met Betadine, verder smeer ik dr niks op.
Zonnebrand hebben we volgens mij iets van factor 50 voor baby's :j

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:00

Voor mok gebruikt mijn vriendin een mengsel van zwavelpoeder en olie (zonnebloem/olijf, maar niet zoveel uit) En dit telkens bijsmeren als het er af is.
Kleine wondjes gewoon met rust laten, en als ze merkt dat er wildvlees gaat vormen smeert ze er honing op.
Zonnebrand heb ik haar nog nooit over gehoord.. Om te voorkomen gewoon zonnebrandcreme, vinden de paarden alleen niet zo leuk vanwege de geur.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 18:37

Mok: uierzalf
open wondjes: wondspray van de Silverlinde, op basis van essentiele olieen.
Zonnebrand: om te voorkomen zonnebrandcreme en bij aanwezige zonnebrand op stal uierzalf.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:52

Op wondjes, mok e.d. gebruik ik honingzalf (vetaderm). Heb het een keer van de dierenarts gekregen bij een lelijke wond, zou volgens haar het beste werken en wildvlees tegen gaan, en het is inderdaad superspul!!

Zonnebrand nog nooit mee te maken gehad gelukkig, paarden hebben/hadden beide donkere neusjes.

hgklady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:51

mok:sudocreme
en voor wondjes die spoel ik met jenever
en zonnebrand gewoon vasseline

winny66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:53

voor mok kan ook thee tree olie helpen zo wieso is dat voor heel veel dingen goed,zonnenbrand gewoon van zwitsal hoogste factor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 23:58

Levertraanzalf is ideaal voor kleine schaafwonden en dergelijke en iets minder dik is de helosan.

zomerbries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:04

Bij mok smeer ik gewoon witte tandpasta, werkt goed bij die van mij.
Kleine wondjes doe ik niks aan.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:01

Wat voor droge mok ? Voor mijn oude merrie gebruikte ik uierzalf of Acederm. Dat is vet.
Wat voor open wondjes ? Calendulazalf, aluspray of eventueel Acederm.
Wat voor zonnebrand ? Bij mijn vorige paard uierzalf of calendula milk. Dus niet de zalf, maar uit een flesje.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:05

Mijn paard is er vanaf door Grand National mok creme te koop bij de Boerenbond. Goed insmeren een paar dagen en niet te veel aandacht aan besteden( prutsen ed.)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:22

jolin schreef:
Mijn paard is er vanaf door Grand National mok creme te koop bij de Boerenbond. Goed insmeren een paar dagen en niet te veel aandacht aan besteden( prutsen ed.)

deze werkt inderdaat heel erg goed bij mok. Ik gebruik verder ook Bephanthene zalf (voor baby billetjes) om korsten los te laten goed erop smeren en de andere dag vallen de korsten er af, dan Sudocreme om in te laten drogen.

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:33

Ik gebruik ook de Grand National mokcreme van de Boerenbond. Werkt bij die van mij ook erg goed! :j
Bij kleine wondjes ligt het er een beetje aan waar het zit, op zijn lijf doe ik er vaak niets op, op zijn benen haal ik eerst even het vuil eraf met wat lauw water en dan eenmalig wat betadine erop.

OlympusN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:38

Wat voor droge mok ? Sudocreme, dan wel heel dik erop smeren
Wat voor open wondjes ? Betadine oplossing, creme of shampoo
Wat voor zonnebrand ? Gewone zonnebrand

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:42

kamille te koop bij kruidvat voor 1 euro was is de ogen uit ( thee van zetten goed afgieten aflaten koelen)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 11:43

Mok: als het erg is sokken eraf en 3 keer per week voetjes wassen in de zee en een keer wassen met sebaciel voor als het mijd zou wezen. Verder smeer ik er niets op. bij niet erg alleen even kootholte leegknippen en ook 3 keer per week sokkenwassen in de zee.

open wondjes: Kleine ondiepe/schaaf wondjeseven schoonwassen met water en dan soms wat betadine zalf erop of een spuitje blauwspray. Diepe wonden: uitspoelen en dan mesitran erop.

Zonnebrand: Niets en heb wel eens een verbrand neusje maar nooit zo erg dat het pijn deed bij ze. Zonnebrand werkt ook niet lang genoeg als ze telkens met hun neus in de wateremmer en gras zitten.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:43

Bij mok gebruik ik zink zwavel pasta van de groene os om te smeren en drainage compositum om van binnen uit te reiningen. Ik was NIET met betadine, dit droogt alleen maar uit. Voorzicht met zacht borsteltje het vuil eraf borstelen en dan die pasta erop. Werkt erg goed.

Op open wondjes smeer ik nooit wat, en als ik het in een uiterst geval doe gebruik ik wound cream van phytonics.

Beide te bestellen op www.holistischdierenarts.nl

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:46

Ik smeer op heel veel wondjes en ook op mok levertraanzelf. VInd het echt superspul.
Bij zwellingen gebruik is traumeel, is echt een wondermiddel zeg!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:17

zomerbries schreef:
Bij mok smeer ik gewoon witte tandpasta, werkt goed bij die van mij.
Kleine wondjes doe ik niks aan.

Welke merk gebruik je dan? Ik hoor het heel vaak dat mensen tandpasta gebruiken! Die van mij heeft al maanden last van mok, en het wil gewoon niet weg. Is het weg, komt het weer terug.. Nu heeft hij op zijn achterbeen 2 wondjes. Het zit wel dicht, maar ik houd het even in de gaten.

zenith1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:25

Ik gebruik voor mok droogzetter voor koeien. Geen idee hoe het precies heet maar even googlen op droogzetter koe dan vind je het zo.
Eerst even wassen met groene zeep en de korsten eraf weken daarna goed drogen en smeren maar.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:57

Ik gebruik het volgende:

Wat voor droge mok ? mokzalf van de DA
Wat voor open wondjes ? betadine (eerst wassen met de shampoo en dan de zalf erop)
Wat voor zonnebrand ? hydrocortiderm

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:29

Dit topic is uit 2009, hier dus een slotje.