Dramatische buitenrit: paard en schoonzus gehecht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

Re: Dramatische buitenrit: paard en schoonzus gehecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:55

pfffff das geen lekker ritje.

honing zalf is wel erg goed. wat ik dacht was dat acederm niet goed was zorgde voorwildvlees ofniet mooi sluiten van de wond(weet het niet precies meer zou ik moeten opzoeken)

wat ook goed werkt is van de silverlinde wondspray.
heb hiermee een paard zien genezen die zn been bijna door had. is amper litteken van te vinden en verzacht ook super

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 05:58

Vanmorgen de wonden schoongemaakt. Eerst de pus van de schouder afgewassen met een spons en daarna rondom de wonden op de knieen wat geveegd en gepeuterd om het harde opgedroogde weg te krijgen. Daarna gespoeld.
Arme Cheyen vond het niet leuk. Maar ik had haar dit keer kort aangebonden. Ze kon alleen maar met haar kont draaien.

En wat was ze stijf toen ze de stal uitwandelde.
Ik hoop dat Manuela zich niet zo stijf voelt, maar ik ben er bang voor.

Zo nu ga ik me gauw douchen, want ik moet naar mijn werk.
Bedankt allemaal voor jullie tips.
We wachten (uiteraard) even af wat de DA er van zegt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 06:50

Ik heb hele goede ervaringen met speciale Aloe Vera zalf.
Hierdoor word de aanmaak van nieuwe huid bevorderd, heeft niet bij ieder paard het gewnste effect maar ik heb er enkele zeer goede resultaten mee gezien ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:15

je kan onder de wonden vaseline smeren (waar de pus loopt) dan bescherm je de onderliggende huid en is het makkelijk af te spoelen

Kwendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:51

Isabonny je kunt ook eens kijken op www.zilverwater.nl . Daar kun je het eventueel ook bestellen. Waterlelie waar sommige het hier over hebben behandeld haar paard nu ook met zilverwater. De hengst waar haar merrie bij stond had haar flink te grazen genomen en haar zo'n beetje alle hoeken van de wei laten zien.

Als je de wonden in het begin zag en nu ziet dan is dat al een wereld van verschil. Ik wens je in ieder geval sucses met de behandeling en ook sterkte aan je schoonzus.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:48

Vetramil is hetzelfde als Mesitran en je hebt ook nog Dermiel (goedkoper) Het één is voor mensen en het ander voor dieren maar komt op hetzelfde neer.

Ik heb er ook goede ervaringen mee. Ik zou geen acederm gebruiken, dit werkt vaak averechts en bevordert vaak wildvlees en dat wil je juist niet. Ik zou je aluminium spray aanraden. Dit weert ook de vliegen.

Maikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:52

Zilverwater schijnt echt goed te helpen :j

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:04

Bah wat een verhaal. Even een gezellige buitenrit maken. En dan dit. Aan de wonden te zien is het echt hard gegaan. De hondeneigenaren zijn zich ook dood geschrokken zo te lezen.

Helaas (dit wil je niet horen) zit een ongeluk in een klein hoekje. Veel bokkers vitten nu wel op hondeneigenaren maar hoevelen van ons hebben zelf niet ook een hond? En hoeveel paardeneigenaren hebben de hond los naast zich lopen op een buitenrit? Dat zijn er toch ook genoeg.

Tuurlijk is het in dit geval de schuld van de hond. Maar de eigenaren hebben er toch maar alles aan gedaan om te kunnen helpen. En dat zijn voor mij echte dierenliefhebbers. Echt megavervelend dat het gebeurt is meid. Hoop dat de paarden en jullie gauw mogen genezen en er niets aan over houden. Honingzalf schijnt echt goed te helpen. Bij onze Gelderlander vroeger smeerden we uierzalf op de wonden toen ze door de draad was gerend. Nee niet door een hond, maar door een koets. De dierenarts gaf toen als tip om honing te smeren om de wonden zacht te houden.

Heel veel sterkte meid

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 10:12

Ik denk idd dat we zilverwater via internet moeten bestellen. Ik liep gisteren bij verchillende drogisterijen binnen en nergens te krijgen. Bij een vroegen ze me: Is het echt om zilver op te poetsen? Dus ik: Eh nee, het is een soort geneesmiddel. :D .

DA is gisteren voor de derde keer geweest en vond de wonden er heel netjes uitzien. Waarschijnlijk door het vele spoelen. De linkerknie wordt naar mijn mening ook al wat dunner.
De schaafwond boven de hechting is zwart (= dunne korst). Door het vele spoelen begint het langzaamaan los te laten en zie je er roze huid onder zitten.

Vanmorgen was de hoeveelheid wondvocht (pus) een stuk minder als gisteren (terwijl er toch een heel nacht tussen heeft gezeten en gisteren tussen de spoelbeurten maar een paar uurtjes.)

Donderdagavond zat ik op mijn terras , paarden stonden in de uitloop, zie ik dat mijn Isabel aan de hechtingen van Chey zat. Paarden voor de nacht dus toch maar in de stallen opgesloten.

Ik heb mijn nieuwe vliegendeken opgeofferd en op schoonzus haar paard gelegd. Uiteraard zie je de Acederm er meteen doorheen vlekken, maar ja, beschermt hem wel tegen de vliegen en tegen Isabels goede bedoelingen :roll: .

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:25

Fortuna22 schreef:
Vetramil is een honingzalf!
Vaak verkrijgbaar bij de dierenarts.

Je kan het ook gewoon in een winkel kopen. Wij kopen het altijd in ´de tuinen´ in Middelburg. Ik weet niet of die winkel bij jullie in de buurt zit.
Onze kat had een opengesprongen abces van minstens 2 cm diep en 4 cm breed bij zijn keel. De DA had gezegt dat het 2 maanden zou duren voor hij genezen voor. Wij hebben er honingzalf opgesmeerd en het was binnen 2 weken dicht, je ziet er nu helemaal niks meer van.

Edit: http://www.detuinen.nl

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:33

Persoonlijk vind ik de speciale honingzalf niet zo goed werken.
Ik heb wel fijn spul van een dierenarts uit België.
@Ts: wij wonen in de buurt als je meer info wilt kun je me pbën ;)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:33

Hoe is het nu met Cheyenna?
Gossie :\ Geef haar maar een dikke kus van Bonny&mij :(:)

Hoe is het met Isabel? had zei niets?

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 15:52

Dat afspoelen zal wel even zeer doen, hopen dat het snel geneest, ik heb t zelf n paar weken achter elkaar moeten doen omdat mn fries een wond had, nou t was een ramp.. Volgens mij doet het water op de wonden echt veel zeer als de wonden nog vers zijn.. Moet je er ook betadine op doen ofzo? Hoop voor je dat het allemaal goed komt!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:42

Jeetje dat zal wel schrikken zijn geweest!

Kijk je wel uit met die vliegendeken op? Die wonden zien er nog erg nat uit (en door die vieze Acederm blijft dat ook nog wel even!!) en je wil niet dadelijk de deken eruit moeten peuteren want dat doet pas echt pijn!!
Je kunt er beter aluminiumspray of blauwtinctuur (voorheen hadden ze ook spray maar dat is nu niet meer te koop) opspuiten, dit laat de wond nl. ook drogen!
Door die Acederm blijft alles een beetje vet en kleverig en je krijgt er idd vaak wild vlees van!

Heel veel beterschap voor het paardje en natuurlijk ook voor je schoonzus.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 19:03

sterkte voor het paard en je schoonzus, zelf zal je de schrik ook nog wel goed te pakken hebben, hopelijk geneest het goed en snel.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:26

femmiel schreef:
Hoe is het nu met Cheyenna?
Gossie :\ Geef haar maar een dikke kus van Bonny&mij :(:)

Hoe is het met Isabel? had zei niets?

Nee, Cheyenna sprong mij voorbij met de hond achter haar aan. Ik had Isabel meteen stop.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:32

Cassagrande schreef:
Bah wat een verhaal. Even een gezellige buitenrit maken. En dan dit. Aan de wonden te zien is het echt hard gegaan.

We waren gewoon relaxed aan het stappen, helemaal niet hard. Gezellig aan het kleppen, want tja, we waren net die mensen met de honden voorbij (dan ga je niet meteen in draf, want dan krijgen die mensen allemaal steenjes in hun gezicht) én we moesten even door die kuil heen rijden. Dat doen we normaal gesproken ook altijd rustig.

Cheyenna maakte denk ik, maar net 3 sprongen langs me door en toen lag ze al. Het komt puur en alleen door die scherpe split wat de Gemeente overal in de velden strooit. Was het een gewone moddergrond geweest of hadden ze gladde kiezel gebruikt om de landweg wat te verharden, dan was de schade lang zo erg niet geweest. Maar die split, dat zijn zulke gemene scherpe steentjes...die hebben gewoon het vel van Chey opengesneden in een mooie rechte scheur. En de knieeen hebben gewoon repen vlees uitgesneden.

Het zadel is trouwens ook kapot. Daar zit een mooi gat in het zweetblad. Weer wat om te claimen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:43

Feetje schreef:
Jeetje dat zal wel schrikken zijn geweest!

Kijk je wel uit met die vliegendeken op? Die wonden zien er nog erg nat uit (en door die vieze Acederm blijft dat ook nog wel even!!) en je wil niet dadelijk de deken eruit moeten peuteren want dat doet pas echt pijn!!
Je kunt er beter aluminiumspray of blauwtinctuur (voorheen hadden ze ook spray maar dat is nu niet meer te koop) opspuiten, dit laat de wond nl. ook drogen!
Door die Acederm blijft alles een beetje vet en kleverig en je krijgt er idd vaak wild vlees van!

Heel veel beterschap voor het paardje en natuurlijk ook voor je schoonzus.

De vliegendeken was idd niet zo'n succes. Op de een of andere manier schoof die naar achteren, waardoor de deken strak om de borst van Chey zat. De hechtingen waren er niet in blijven steken, dat niet gelukkig, maar het vel van de schaafwond wat net boven de hechtingen zit, was wel aan het loslaten. Dat was het al met spoelen, maar nu was het er ook afgeschuurd. Dus de deken maar niet meer opgedaan. Ik heb mijn paard ook niet meer aan de hechtingen van Cheyenna zien likken, dus ik hoop dat ze daar dan ook vanaf gaat blijven nu.
Er zit inmiddels weer een nieuwe korst over die schaafwond.

De linkerknie zie je elke dag slinken. Komt van al dat koelen volgens de DA. Ik heb het idee dat ze nu weer ver op normale dikte zijn (ze heeft van haar eigen al wat stevigere benen met haar Fjordenbloed).

Ik heb trouwens ook nog een hele bus Aloe Vera First in de kast staan. Dat spuit ik normaal gesproken op schaafwondjes bij paard/hond en dochter. Helpt ook goed. Toch eens gaan googelen waar het allemaal goed voor is, want ik krijg ook een PB-tje van iemand die ALOE Vera had gebruikt met goede resultaten. Ik was helemaal vergeten dat ik dat zelf nog in de kast heb staan.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:45

Ik zou ook iets anders gaan gebruiken i.p.v. de acederm.
Ik hoop dat de aloë vera uitkomst biedt, sterkte!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:51

Toch, als ik googel op bijwerkingen Acederm,, dan lees ik overal dat er GEEN bijwerkingen zijn. Wild vlees groei is toch ook een bijwerking? Waarom staat dat er dan niet bij vermeld?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:57

ik las dat je de wond met een spons schoonmaakte,

je kunt beter iedere keer met een schoon washandje de wond reinigen want een spons is verre van hygienisch schoon, het duurt lang voordat de spons geheel opgedroogd is en in zo'n lekkere vochtige ruimte doen bacterien het heel goed.

verder heel veel sterkte met het paard en je schoonzus

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:58

Ik weet alleen dat de da's die ik ken, adviseren om het niet meer te gebruiken.
Heb zelf een heel goede spray, via een Belgische da.
Heeft gezorgd voor een heel goede wondgenezing bij mijn paard en andere paarden op stal, na de operatie van onze hond heb ik het ook gebruikt (de hiervoor gekregen honingzalf hielp niet), omdat het in Nederland niet te krijgen is heb ik met de da van mijn hond overlegd, vond het een beetje eng, omdat het nog een puppy was, maar was ontzettend goed spul, hij vindt het ook jammer dat het niet meer te krijgen is ;) en kon ik zonder problemen gebruiken.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:04

.
risky schreef:
ik las dat je de wond met een spons schoonmaakte,

je kunt beter iedere keer met een schoon washandje de wond reinigen want een spons is verre van hygienisch schoon, het duurt lang voordat de spons geheel opgedroogd is en in zo'n lekkere vochtige ruimte doen bacterien het heel goed.

verder heel veel sterkte met het paard en je schoonzus

Het was een nieuw sponsje ;) . Ik heb ook alleen onder de wond geveegd en niet erop.
Normaal gesproken gooi ik vieze sponsjes ook altijd in de wasmachine of vaatwasser en dan zijn ze weer schoon. Doe ik ook met de afwaskwast trouwens...in de vaatwasser dan wel, niet in de wasmachine :P

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:06

Oh, ik zie dat het weer tijd is om te gaan spoelen. Nou, daar gaan we weer...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 11:07

Ik smeer altijd overal groene klei op.Werkt erg genezend en beschermd goed tegen vliegen.