Bobbel op rug

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Re: Bobbel op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:37

Op mijn vorige pensionstal heb ik een paar keer met mijn pony in de bak gereden en die rug was net een wokkel, voor en achterkant konden niet samenwerken omdat ze te korte pootjes had voor die zware bak. Ga er dus maar niet vanuit dat dat goed is voor de rug :n
Slim van je dat je dat dus niet doet, je kan ook op locatie foto's laten maken, maar pas wel op welke je dan laat komen want daar heb ik ook al een hoop slechte ervaringen over gehoord!
Ook over eDigit, paarden die goedgekeurd worden met spat en ocd bijvoorbeeld (zoekmachine heeft wel wat reacties).

Wel heel goed dat je foto's laat maken! Dan kan je daarna altijd nog kijken of een osteopaat of een chiropractor misschien een goed idee is :j

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 08:51

Ik ben me gisteren rot geschrokken. De angst van elke eigenaar, dat je gebeld word door je verzorgster dat het niet goed gaat met je paard. Dat telefoontje kreeg ik dus gisteren. ;(
Hij wilde niet lopen en kon niet op 1 lijn lopen. Voorbenen kruiste hij en sleepte zijn rechterbeen mee. Ook was hij enorm duf. Nou dacht ik dat was het!! |(
Op stal aangekomen, snel naar mijn maatje en daar stond hij op het land. Hij had flinke koorts en het lopen zag er echt niet goed uit. Het leek alsof hij een beroerte had gehad. Ik kon het niet aanzien en barste in huilen uit. En wat doet Atlas. Die legt zijn hoofd op mijn schouder en troost mij?! De schat. :+:
DA kwam met spoed. Liet hem een stukje lopen, jeetje wat was dat erg, dat langzame schuine lopen en dan zijn hoofd en hals helemaal schuin houden en die rechterbeen die hij meesleepte. Echt akelig om te zien. Zon/vliegwerende deken ging af en daar zat een gat aan de voorkant van zijn schouderblad van zijn rechtervoorbeen. Het was een wond waar vuil in zat waar hij zich niet lekker door voelde.
Iedereen inclusief ikzelf hadden alleen maar aan die rug en de zenuwen van zijn rug gedacht en er nooit aan gedacht, dat hij gewond zou zijn. Niet kijken, gelijk gehandeld.
Koortsverlagers, antibiotica en een pijnstiller heeft hij gekregen. Gelukkig viel het mee.

Ik ben nu bezig toch met eDigit, die kunnen volgende week al langs komen. Wel flink prijzig hoor. Maar ja, we moeten er even doorheen bijten. Niet te lang naar kijken, betalen en opbergen die nota's. :P

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:45

Jeetje, dan schrik je wel even goed! Gelukkig 'viel het mee', ik ben heel benieuwd naar de uitslag van eDigit.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:35

Oef! :oo
Daar liep hij dan toch al even mee rond om er zo beroerd van te zijn.Wie houdt hem in de gaten als je er niet bent?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 17:23

@ BrittKitt: Ik was zeker geschrokken. Volgende week komt eDigit langs.
@ Jodi: Ik werd rond 9 uur/half 10 's avonds gebeld door mijn verzorgster. Maar had het al eerder op die avond opgelopen volgens da, vanwege het vuil en de koorts. Er is nog met hem gewandeld en gepoetst in de tussentijd. Ik snap niet dat het toen niet is ontdekt. Het is een flinke wond. Ik kan het ook niet begrijpen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:26

Het arme beestje treft het wel zeg :(:)

Je hebt wel een zorgenkindje zo :)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:48

wel zielig zeg! maar ff verwennen een paar daagjes, het zit ook niet mee he!?

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:58

Ik ben het helaas genoeg gewend dat hij een zorgenkindje is. Hij heeft echt alles wat een paard kan hebben al gehad. Alleen is het nu even te veel.
Verwennen doe ik hem zeker. Hij is alleen gewend om te werken en heeft moeite om een paar dagen vrij te hebben, ondanks de pijn is hij in zijn kop best wel druk. En ik hoorde dat hij gisteren zelfs iemand die zijn paard kwam halen heeft aangevallen.
Dus hoop dat hij niet lang meer kreupel is en dat ik dan weer met hem kan stappen aan de hand. Volgens iedereen gaat het wel even duren. Het gat was ongeveer 4 cm diep en heeft waarschijnlijk wel wat geraakt.
Ook had hij gisteravond koorts.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 13:05

Nou, donderdag komen ze voor de echo's en foto's.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:10

Citaat:
ondanks de pijn is hij in zijn kop best wel druk. En ik hoorde dat hij gisteren zelfs iemand die zijn paard kwam halen heeft aangevallen.

Pijn en een 'hulpeloos gevoel'(kreupel) kunnen agresieve reacties oproepen.Even opletten geblazen,maar naar mijn gevoel is dat beter dan een depresieve reactie...
Hopenlijk gaat hij snel beter!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 01:13

Hij is erg dominant, een klophengst en sportgefokt. Wil alleen maar lopen. Dagje stilstaan vind hij niks. Zo was hij vroeger ook. Maar wat jij zegt Jodi zal denk ik ook wel meespelen.
De plek op zijn schouder is gelukkig niet meer heet en hij loopt nu ook niet meer zo kreupel. Dus er zit vooruitgang in.

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 11:32

De foto's + echo's zijn verzet naar vrijdag. Pfff nog een dag langer in spanning.
Ik laat voor de zekerheid ook nog een foto maken van zijn artrose knie, om te kijken of het niet verergerd is.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:23

Dat is een scheve wervel.
Mijn paard had precies het zelfde.
Is door trauma van de operatie gekomen,door dat ze op haar rug lag.
Wervel is recht getikt door laarakker.
Laatst bijgewerkt door roosa op 09-07-09 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:27

Mijn paard heeft ook rugproblemen en na meerdere DA's en osteopaten heb ik eindelijk een DA / Manueel therapeut gevonden die zegt dat er iets is en het dus ook gevonden heeft. Ik ben naar DAP Bodegraven geweest.... De Da zei: was jij maar 5jaar geleden naar ons toegekomen :( Niet het meest leuke om te horen, maar ik weet nu waar ik aan toe ben!

Succes met e-digit!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 21:30

Waren er toen ook foto's en echo's gemaakt?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:37

De eerste keer buigproeven, foto's van atlas tot bekken en manuele therapie. Ik had anderhalve week daarna mijn tweede afspraak voor manuele therapie en zadelmaker die via drukproeven mijn zadels zou controleren.

Toen ik de DA vertelde dat ik er niet meer op durfde ivm enorm steigeren en door de achterhand vallen is er direct een echo gemaakt. Tijdens de echo bleek al snel duidelijk dat het niet goed zat. Overal oedeem (vocht) in de pees. Conclusie: een pees en pees-bot blessure. De DA heeft hem toen nog gemanipuleerd, zodat hij een goede houding heeft voor het herstel op het land.

Mijn paard moet nu de rest van de zomer het land op. Als hij hier af komt, word hij weer gescand en moet hij significant verbetert zijn. Is dat niet zo, is zwemtherapie een 2de optie, maar dat kost meer dan €1000 per maand en wordt niet vergoed! Dat gaat hem dus niet worden...

Zaterdag ochtend breng ik mijn paard naar het land en dan hopen dat hij er goed af komt!

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:10

Hoi Snowy

Ik volg je verhaal ook even.
Je sprong eruit omdat je uit Katwijk kwam!
Ik uit Rijnsburg vandaar!
Maar wat een situatie zeg, heel naar voor jullie!
Hopelijk komt t weer goed met je paardje

Even over de osteophaat Drs Sandra v Leeuwen...(diegene die jou werd aangeraden) komt heel toevallig woe 15 juli voor mijn paard op mn stal! (Kleihoeve Noordwijk)
Dus mocht je willen dat ze eventueel komt kijken bij je paard?
T zou je ontzettend in de kosten schelen, omdat deze normaliter aardig duur worden als je niet in de buurt woont (voorrij-kosten)
Mail of pb mij maar even!

Ze is inderdaad erkend dierenarts en voor mij een uitstekende Osteophaat.
Gelukkig heeft mijn paard niets ernstigs maar laat ik haar komen om m even 'lekker los' te maken.

Ik hoor t wel

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 13:15

Nou, de foto's en echo's zijn vanmorgen gemaakt. Gelukkig konden ze niets afwijkend in de rug zien. Hij zag er zelfs erg goed uit voor zijn leeftijd. Geen artrose in de rug of wat dan ook.
Helaas is er in zijn artrose knie een gescheurde knieband geconstateerd, dus ga me daar nu in verdiepen.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:20

Maar die knieen, zorgen die ook voor de rugproblemen/rare loopje?
Iig prettig dat de rug nog goed was wat dat betreft, maar lees mijn post nog maar eens door, het kan goed alsnog iets behoorlijk fouts zijn;

BrittKitt schreef:
Het mooiste zou natuurlijk zijn om een foto te maken om te kijken wat er mis is en aan de hand daarvan kijken of er een osteopaat/chiropractor/fysiotherapeut bij moet komen of dat je het beste met de dierenarts door kan blijven gaan.
Paard bij mij op stal had ook zo'n bult op dr rug, oorzaak onbekend, die is dusdanig in de knoop gekomen met haar lichaam dat ze later haar hele achterhand niet meer kon gebruiken. Kon niet draven (was een draver) op de volte, zwalkte, draaide haar staart akelig krom weg bij poepen of plassen en was agressief. De osteopaat heeft haar behandeld en na een paar weken kon ze weer draven en begon ze haar staart ook al rechter te dragen en het fijnste vonden we nog dat je duidelijk zag dat haar pijn afnam, haar voernijd nam af, ze had haar oortjes weer naar voren en was weer vrolijk. En dat terwijl de da zei dat er niks aan de hand was, bij verdovingen van beide achterbenen was niks te verbeteren en op foto's was alles goed. Had ze het advies van de dierenarts opgevolgd was het paard ingeslapen omdat de dierenarts niks kon vinden en het met pijnstilling niet beter werd :n
In dit geval was het dus wél een positief verhaal van een osteopaat met zo'n zelfde rug, gelukkig :D

Staar je dus niet blind op foto's!

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-09 13:25

Dat korte lopen had op dat moment zeker wel met de rug te maken, maar met de rust die hij vanaf 18 juni heeft gehad is hij daar bovenop gekomen. Maar ik hou dat van jou ook zeker in mijn achterhoofd. Als hij toch weer kort gaat lopen achter weet ik genoeg. eDigit zei dat als hij kort rechtsachter gaat lopen, dat ik minder met hem moet gaan doen. En nu eerst langzaam kijken wat hij nog kan. Ik ga dit heel voorzichtig doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:34

Oké heel goed dat je iig wel verder blijft kijken mocht het weer terugkomen. Ik ken genoeg mensen en die vertrouwen blind op de da en dus ook op de foto's; Er is niks mis, dat heb ik zelf gezien, dan zal het wel 'aanstellen' zijn ofzo.
Ook heel goed dat je had besloten om die knie op de foto te zetten, was zeker geen slechte beslissing achteraf!