Peeswond, paard overleden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:34

heel veel sterkte Nuage, hier draaien de duimen volop voor Nuala!!
Super dat ze daar terecht kan, hoop dat er snel een duidelijke diagnose komt...

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:41

De Lingehoeve is ook echt een fijne en geavanceerde kliniek :j SUCCES ermee!

Hier draaien de duimen nog steeds!!

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:43

Allereerst sterkte met je merrie !! ik duim dat ze er boven opkomt.
Goed dat je voor een second opinion gaat.
Ligt je merrie wel in de stal ? omdat je schreef dat ze in de wei gelijk gaat liggen .
ik heb namelijk met mijn wpn ruin zoiets soortgelijks meegemaakt,die had zijn hele spronggewricht aan flarden door prikkeldraad .Hij was een echt buitenpaard en leider ,dus niet 1 die ergens makkelijk aan toegeeft en weigerde met zijn gewonde been in de stal te gaan liggen .Dus tja goede been werd overbelast.
Dus toch constant buiten gehouden ,hij gunde zich daardoor veel meer rust en minder stres,maar daar moet je natuurlijk ook de mogelijheid voor hebben,het was een lange weg maar na een half jaar rende hij weer als vanouds door het land. En zijn herstel is voornamelijk te danken geweest aan het zicht van zijn kudde ,wel gescheiden, maar hij kon ze wel zien en vlak bij ze komen .Als ik hem al die tijd in de stal had gehouden had hij het niet gered denk ik.
Dat been openknagen kan natuurlijk ook van de stress komen .Zeker bij een alfa paard die veel buiten is gewend.
Maar goed niet elk paard is natuurlijk hetzelfde ,het is ook maar een tip wat je mischien kan helpen . ;)

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:43

Ook van mij heel veel sterkte, wat een zielig hoopje is er van haar over gebleven :(:)
Ik hoop dat ze snel een diagnose kunnen stellen en dat er wat aan gedaan kan worden.
Ook hier draaien de duimen.

Nuage

Re: Peeswond, paard steeds zieker, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:46

Aricia: Nuala idd echt een alpha-merrie. Die ligt nooit. Ze had wel in de stal gelegen hoorde ik, maar dat doet ze heel zelden.
Bedankt voor de tip!

Chanel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:23

Heel veel sterkte, ik ga hard duimen draaien voor Nuala.
Hopen dat ze wat kunnen vinden met scintigrafie

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:11

heel veel sterkte en ik hoop echt dat ze iets kunnen vinden op de andere kliniek..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:15

dat zijn idd flinke plekken erbij esme... ik hoop dat het jeuk van binnenuit is van herstellend weefsel...!! +:)+

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:39

heb niet echt wat toe te voegen, maar wil het toch even in het algemeen gezegd hebben :o

wie ooit zou overwegen naar een kliniek in belgië te komen, opteer dan voor "de bosdreef" of "de morette" en niet voor gent/merelbeke :o
met die laatste hebben wij enkel slechte ervaringen :o (zoals oa een geaborteerd veulen dat onmiddellijk bij hen werd binnen gebracht en waar we dàgen later bericht van kregen dat autopsie niet mogelijk was ivm ontbindingsstatus van het veulen, ze hadden het gewoon laten liggen en niet eens bekeken >;) of een konijn waarvan we eveneens autopsie lieten uitvoeren--> letterlijk verslag: schitterende pelsstructuur, mooi bevleesd,... maar dood. 8)7 )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:51

Net even de foto's bekeken, maar dit is in mijn ogen niet normaal! Krijgt het paard wel antibiotica?? Het lijkt wel alsof de wond aan het "doorvreten" is! Net als bij mensen willen sommige antibiotica bij sommige paarden niet aanslaan en het is dan de kunst om de goede te vinden.

bonnefooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:58

Zo het wordt alleen maar erger.
Met de Bosdreef in Moerbeke hebben wij ook hele goede ervaringen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:00

aerdenhout1 schreef:
Net even de foto's bekeken, maar dit is in mijn ogen niet normaal! Krijgt het paard wel antibiotica?? Het lijkt wel alsof de wond aan het "doorvreten" is! Net als bij mensen willen sommige antibiotica bij sommige paarden niet aanslaan en het is dan de kunst om de goede te vinden.

Uiteraard krijgt ze vanaf het begin al antibiotica. De wond is sinds gisteren eindelijk dicht, verbeterd wel.
De foto van de wond met al dat pus is alweer wat ouder he, zo is de situatie niet meer nu.
Die extra wonden heeft ze zelf veroorzaakt, ze zitten ook op haar andere been (wel veel kleiner) dus die komen niet door de wond.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:28

Wat ik zelf niet helemaal begrijp, is dat je nog steeds zo'n vertrouwen hebt in deze arts! Wonden op haar andere been?? En wat voor verklaring heeft die arts daar dan weer bij?

Misschien kom ik wel een beetje fanatiek over, maar ik vergelijk het een beetje met mijn vader van dik 80 die al div. keren in het ziekenhuis heeft gelegen en als je daar ook niet bovenop zit wat dokters betreft, dan gaat het mis. En mijn pa kan dan nog vertellen wat er aan de hand is, snap je??

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 17:32

Omdat de wonden dus op beide benen zaten (de bijgekomen wonden) was de conclusie dat het mogelijk door jeuk kwam of pijn. Hoe dan ook, ze bijt ze zelf. Dat hebben ze gezien, als ze gaat liggen begint ze te bijten. Je ziet het ook wel als je dichterbij kijkt, op de foto's is dat niet goed te zien.

Vertrouwen in de arts ja, maar hij kan geen diagnose stellen en dus gaan we naar een andere kliniek. Begin volgende week verhuisd ze dus naar De Lingehoeve. Dus ik heb wel degelijk actie ondernomen. Als hij het niet weet en ook geen manier heeft om het wél te weten, dan ga ik niet wachten op een wonder maar ergens anders heen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:57

Het was geen aanval op jou hoor, dat zeker niet! Ik weet hoe sommige arten heel overtuigend over komen en je denk toch,ach die hebben er voor geleerd. IK ben erg nieuwschierig wat er maandag uit komt! Ik blijf je volgen en veel sterkte vast!
Aan jou zal het niet liggen in elk geval! Jij doet er alles aan~!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:03

Nee zo vatte ik het ook niet op hoor :)
Ik heb iig het vertrouwen dat hij alles doet wat binnen zijn mogelijkheid ligt. Hij gaf ook toe het zelf niet fijn te vinden om een paard te moeten overdragen aan een andere kliniek, gewoon omdat hij zich verantwoordelijk voelt. En dat snap ik ook heel goed. Maar daar ben ik dan weer voor als eigenaar, dan neem ik de beslissing gewoon. Hij heeft alles gedaan wat hij kon, en nu ga ik naar iemand die nog meer kan.
Ze wordt donderdag op de foto gezet door de scintigraaf en ik denk dat we haar dinsdag dan gaan verplaatsen. Dat zal ook nog een verhaal worden en ik wil absoluut niet in een file terecht komen dus we moeten het goed plannen.
Ik doe alles voor dit paard, dit is echt mijn meissie. Heb even getwijfeld of ik niet te ver ging met het verplaatsen (paard heeft pijn, doe ik het nog voor haar of voor mezelf?) maar ik wil gewoon echt weten WAT er aan de hand is. Dat ben ik haar ook verschuldigd. Voor hetzelfde geld is er idd een breuk die langere tijd nodig heeft om te helen en is dit de reden dat ze nog steeds slecht loopt. Dan is het een kwestie van nog langer volhouden en pijnstillers geven. Als het echter té erg is en niet te helen, dan zal ze worden ingeslapen.
Ik zal iig nooit opgeven wegens de kosten, het maakt me niet uit hoelang ik nog moet afbetalen aan de kliniek... dit paard gaat niet dood omdat ik het niet kon betalen.. absoluut niet!

Uiteraard plaats ik volgende week weer updates en hopelijk kan ik ook wat foto's maken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:05

Misschien heb ik er even overheen gelezen. Maar heb je het nog nagevraagd over dat splintertje? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Veel sterkte verder nog. Echt heel naar dit soort dingen!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:13

Ja ik heb navraag gedaan over de splinter. Volgens de arts zou het verwijderen hiervan bijna niet te doen zijn omdat het maar 1mm groot is. Dan zou je met snijden meer schade doen dat goedmaken. Hij had er vertrouwen in dat het zichzelf zou inkapselen.
Als de splinter wel zweert dan komt het volgende week 100% zeker uit de scintigraaf, dus ik wacht die uitslag af.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:15

Ik kan je helaas geen advies of zo geven ik heb hier geen ervaring mee maar ik wil je wel heel veel succes wensen en hoop echt dat ze er weer bovenop komt, sterkte voor jou en je meisje.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:23

Al bekend hoe het gebeurd kan zijn? Heel veel sterkte volgende week!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 18:25

Daar zullen we helaas nooit achterkomen. Het is 's nachts gebeurd bij de hengstenhouder. Ik ben er dus zelf ook niet bijgeweest en heb haar ook niet zelf naar de kliniek gebracht.
Dankjewel!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:25

Sterkte!!! en dat kunnen jullie genoeg gebruiken denk ik!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:52

Oei dat ziet er niet goed uit!
Zag laatst ook een topic over een merrie die dr nek kapotgebeten was door een hengst, zou dit ook door de hengst kunnen zijn?

Sterkte, hoop dat t allemaal snel geneest!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 21:53

heel veel sterkte Esmeralda, ik zag nu de foto's tjee wat een wonden. ook ik ga heel erg hard voor je duimen. Morgen vervoeren dus en donderdag de scintografie, moet goed komen met je meissie hoor!!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 09:25

HELP

Ik word net gebeld door de veearts en die zegt dat ze over het weekend slechter is geworden. Hij heeft opnieuw foto's gemaakt en ziet nu veranderingen in de zware lijn in haar hoef. Volgens hem is dit nu het bewijs dat ze zwaar hoefbevangen is.

Hij wil straks haar hoef laten openfresen door de hoefsmid om vocht/pus eruit te laten en daarma haar iets minder pijn te laten hebben.

Hij raad mij af haar vandaag te verplaatsen. Hij vind het zielig om dat nu nog te doen en hij zegt nu ook al een diagnose te hebben en dat het dus geen nut meer heeft om naar de Lingehoeve te gaan voor hele dure foto's.

Ik heb de Lingehoeve uiteraard al gebeld maar die arts kan ik pas om 10 uur spreken.

De veearts zegt ook, indirect, dat het in feite nu einde verhaal is.

Ik sta compleet in dubio... wat is de beste beslissing voor het paard... ik weet het niet... help alsjeblieft, ik hoor graag meningen.