Rhino in de buurt .....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:51

Toen het artikel in de krant stond waren er inderdaad 3 paarden overleden. Ondertussen zijn dit er minstens 5 want de nacht na het artikel is het paard van een collega van mij gestorven en diezelfde nacht ook nog een ander paard. Hoeveel paarden er ziek zijn weet ik ook niet precies maar het zouden er veel zijn, volgens mijn collega dus rond de 50. Of die jumping zal doorgaan weet ik zo nog niet.
Flaxman Arabians in Brecht heeft in ieder geval reeds hun jaarlijks evenement, dat begin juli doorgaat, afgelast.

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:02

Mandyke schreef:
Toen het artikel in de krant stond waren er inderdaad 3 paarden overleden. Ondertussen zijn dit er minstens 5 want de nacht na het artikel is het paard van een collega van mij gestorven en diezelfde nacht ook nog een ander paard. Hoeveel paarden er ziek zijn weet ik ook niet precies maar het zouden er veel zijn, volgens mijn collega dus rond de 50. Of die jumping zal doorgaan weet ik zo nog niet.
Flaxman Arabians in Brecht heeft in ieder geval reeds hun jaarlijks evenement, dat begin juli doorgaat, afgelast.

Ik vermoed niet dat die zal doorgaan, als ik kan lezen is de stal volledig afgesloten?
Pfff je zal het maar in je stal binnenkrijgen...ik hou iig mijn hart vast ;(

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:40

Logisch dat Flaxman hun evenement afzegt, daar hebben ze dit jaar al 7 veulens verloren door verwerping.

Mandyke

Re: Rhino in de buurt .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:51

Inderdaad, die Rhino is niet enkel op Stal Hazebroek de ronde aan het doen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 14:54

Ik sta nu op een stal waar een ander stal direct naast is . Het zal wel paniek zijn maar iemand vertelde me dat daar een paard met een verkoudheid staan ... ooh help ..

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:21

Wij hebben ongeveer 5 jaar geleden Rhino op stal gehad. "gelukkig" is het bij ons bij één paard gebleven. We moesten alles ontsmetten. Een hoefsmid die bij ons op stal stond heeft in die periode alleen de paarden bij ons op stal gedaan en er kwam één DA elke dag, die nergens anders heen ging.

Wij enten niet. We hebben ontzettend veel info erover gehad, met de hele stal en uiteindelijk hebben we besloten om niet te enten.

Een Rhino enting helpt alleen als ALLE paarden geent worden. Zodra je paard contact heeft met een niet geent paard of deze komt nieuw op stal heeft de enting al geen werking meer.

Moet trouwens zeggen dat het alleen bij onze stal gebleven is, de paarden bij de omliggende weilanden, stallingen etc. hebben nergens last van gehad.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 15:46

Nu ben ik toch verschoten. Er kwam een Da bij ons op stal en ging 2 paarden inenten tegen Rhino ..
Hij was bruut en vertelde heel rustig dat een van "zijn " paarden rhino had.
Ik zou dan toch wel even wat meer oppassen dan naar nog andere paarden te gaan ....

devi786

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:05

Ondertussen zijn alle wedstrijden in een straal van 25km officieel afgelast.
( enkele TREns en VOR wedstrijden)
Ik vind het trouwens heel eerlijk en moedig 8-) van de eigenaars van stal H***** dat ze dit in het nieuws brengen en op deze manier andere paardeneigenaars waarschuwen. ;)

Beste mensen : PANIEK leidt nergens toe !!!
Ga gewoon lekker buiten rijden & voorlopig even niet op wedstrijd. :D

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:06

wanneer hij de regels van hygíene in acht neemt, is er niets aan de hand.

Kiki08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 17:34

Een vriendin van mij staat ook op stal Hazebroek, één van haar paarden heeft ook rhino. We hebben deze morgend nog met elkaar gebeld:
De manège is al volledig ontsmet geweest en één van de eigenaars staat elke nacht om de twee uur op om de paarden te controleren. Paarden die liggen, laat ze rechtstaan en als dit te moeizaam gaat, stapt ze ermee. Chapeau!

Het gaat hier om de neurologische vorm van rhino. De eerste symptomen, zo zei mijn vriendin, zijn verhoogde temperatuur en geel-achtig slijm in de ogen (ipv wit) net zoals bij een aangetaste lever. De paarden zijn ook heel loom. Daarna wordt de staart slap (dan is het meestal al te laat om nog iets te doen, zei ze) en kort daarna raakt de achterhand verlamd, als de paarden dan gaan liggen, raken ze niet meer recht en moet de DA ze laten inslapen (tenzij men ze terug recht krijgt, wat tot hiertoe nog maar met één paard is gelukt).
Het kan tot twee weken na het eerste contact duren voordat de ziekte uitbreekt en men kan een paard ook pas genezen verklaren als het twee weken geen koorts meer heeft gemaakt.
Rhino slaat toe wanneer paarden verzwakt of vermoeid zijn, daarom zijn alle lessen op de manège voorlopig afgeschaft en worden gezonde paarden ook niet in het zweet gewerkt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:10

devi786 schreef:
Ik vind het trouwens heel eerlijk en moedig 8-) van de eigenaars van stal H***** dat ze dit in het nieuws brengen en op deze manier andere paardeneigenaars waarschuwen. ;)

Vind ik ook! Petje af voor Stal Hazebroek! +:)+ Zij proberen tenminste nog om het allemaal in te dijken ipv te verdoezelen.

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:32

Flaxman Brecht heeft ook de de rhino infectie en daarom zoveel veulens verloren (onderzocht in laboratorium ongeveer in maart), dit gehoord vanuit goede bron.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:17

Mandyke schreef:
devi786 schreef:

Vind ik ook! Petje af voor Stal Hazebroek! +:)+ Zij proberen tenminste nog om het allemaal in te dijken ipv te verdoezelen.

Alleen jammer dat er een ledenvergadering voor nodig was en men gedwongen heeft om het naar buiten te brengen. Er waren al zieke paarden en toch zijn er op jumping gegaan..... Kan ik niet echt eerlijk en moedig noemen.
Heel opvallend dat er op haast geen enkele site van de maneges wordt vermeld dat er Rhino heerst en voorzichtigheid geboden is. Een aantal trens wedstrijden zijn afgelast maar Vor Grobbendonk ging vandaag gewoon door....
Incubatietijd van ca. 2 weken, maar wanneer weet je zeker dat er nergens een haard meer is als iedereen zijn mond maar houdt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 23:41

En zo heel ver vandaan sta ik ook niet, ik hou ook mijn hart vast...

arno_en_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 07:54

Bij ons op stal hebben ze dressuurwedstrijd van morgen uit veiligheid afgelast.
Er mogen ook vanaf nu geen vreemde paarden van buitenaf trainen in de binnenpiste ( waar ook de stallen met eigenaarspaarden gelegen zijn ), wel mogen ze trainen op de buitenpiste.

Vind het wel raar dat sommige wedstrijden worden afgelast en sommige nog doorgaan ( Grobbendonk gaat wel door en in Herselt is het afgelast )

heppyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:04

_Bonte_ schreef:
Antwerpen . Het zit in 's Gravenwezel ( dichtbij schoten, deurne, sint job ) Ik woon in het dorp ernaast Schilde . Mijn pony staat een dorp verder in Oelegem.

Ik houd mijn hart ook vast .. Ben bang . En wil toch proberen iets of wat te beschermen maar idereen zegt hier iets anders .. Ik weet niet wat te doen.

Zelfs dierenartsen spreken elkaar tegen

ik woon ook daar ergens in de buurt, ik weet van een manege: 11 dode paarden door Rhino, in een ander 5 en de andere dacht ik 7

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:15

Ik zou bij deze iedereen die het treft graag sterkte willen wensen
en hoop dat het door deze maatregelen niet verder uitbreekt.

Kiki08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:23

Op Wiki staat een lang artikel over Rhino.
http://www.bokt.nl/wiki/Rhino

De vorm die nu uitgebroken is, is de neurologische. Er valt dus niet veel te doen, behalve de nodige voorzorgsmaatregels in acht te nemen: paarden niet verplaatsen, koorts dagelijks opnemen, spullen van de paarden gescheiden houden en je handen wassen + andere kleren aandoen als je een ziek paard hebt aangeraakt.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 14:26

heppyke schreef:
_Bonte_ schreef:
Antwerpen . Het zit in 's Gravenwezel ( dichtbij schoten, deurne, sint job ) Ik woon in het dorp ernaast Schilde . Mijn pony staat een dorp verder in Oelegem.

Ik houd mijn hart ook vast .. Ben bang . En wil toch proberen iets of wat te beschermen maar idereen zegt hier iets anders .. Ik weet niet wat te doen.

Zelfs dierenartsen spreken elkaar tegen

ik woon ook daar ergens in de buurt, ik weet van een manege: 11 dode paarden door Rhino, in een ander 5 en de andere dacht ik 7

Over welke manege's heb je het dan allemaal? %)
Mag ook via Pb

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:33

ik heb vandaag gehoord dat er dus in vlaanderen al sinds februari Rhino geconstateerd is. En dat het dus nu nog niet zo lang geleden bekend gemaakt werd. Paniek is een beetje vroegtijdig denk ik. Ookal zit je in de getroffen gebieden, dat wil nog niet zeggen dat jou paard direct geinfecteerd word. Paniek geeft vaak meer problemen dat het probleem zelf.
Gewoon logisch nadenken. Zorg dat je goed je handen wast als je bij een ander paard bent geweest en dat je even met je schoenen in een badje stapt. Het is allen via direct en indirect contact. Dus wees niet intiem met andere paarden ( als in knuffelen etc) en neem geen onnodige risico's en dan denk ik dat je net zo veilig bent als dat je bent voor de Mexicaanse griep.

heppyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:36

stal mishagen (brasschaat) is niet gesloten, maar mogen alleen werknemers en mensen van eigenaarspaarden binnen

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:09

Zucht, het zit allemaal zo dicht in de buurt nu... Ik heb een merrie staan die over een maand een veulen verwacht. Het zou zo jammer zijn als er nu nog wat mis zou lopen.

Mijn beide paarden komen eigenlijk nooit hun weide uit, en nu blijft dat zeker zo! Op de weide een paar meter verder staan echter een aantal pony's die nog steeds naar de LRV gaan om te trainen. Gelukkig hebben mijn paarden daar nooit contact mee, maar toch, alles lijkt opeens zo'n groot risico!

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:03

Op onze stal mag sinds gisteren geen ander paard de werf op en eigen paarden mogen de werf niet meer af.
De wedstrijd die we organiseren tegen eind juni wordt waarschijnlijk afgelast.

De Rhino in verkoudheid-vorm gaat constant heel B/NL/F etc. rond, deze is niet gevaarlijk. Daarvoor moet geen meldingsplicht zijn natuurlijk. Ieder paard komt wel eens in contact met deze vorm.
De Rhino in abortus-vorm is een pest voor fokkers. Inenten is hier de boodschap, dat verkleint toch de kans op aborteren.
De Rhino met neuro-verschijnselen, die kan dodelijk zijn. Tegen deze Rhino valt niet te enten. En het is deze die nu rondgaat!
Ik vind dat er meldingsplicht ingevoerd moet worden en dat start bij de dierenarts. Het is de DA die als eerste weet dat het om Rhino gaat wanneer die de bloedresultaten in zijn handen krijgt.

Hier moeten eens strenge regeltjes voor opgemaakt worden.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:24

er hangt ook zo'n taboe over, alsof je iets vies hebt gedaan.
meldingsplicht kan idd de gevolgen inperken, maar ik denk dat het start bij die mensen waar
rhino heerst: hang het maar aan de grote klok!!
mss wordt er door sommigen "vreemd" gereageerd, maar de meesten zullen je dankbaar zijn wanneer je bij vroegtijdig melden goede voorzorgsmaatregelen neemt om verspreiding te (helpen) voorkomen.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 11:50

* zucht * leren mensen het dan nooit.

Iemand van hazebroeck is gaan rijden op Stal brabo ...
Ze wilde les nemen

nee ik noem geen namen