Wat is er met haar aan de hand!? 28 jaar oud paard wordt suf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 23:31

Fijn dat je meer weet.
Ik snap dat je er even over moet nadenken wat nu wijsheid is.
Er zijn ook zoveel 'deskundigen' met soms toch heel verschillende opvattingen... zelfs dierenartsen.

Maar ik wil toch even wat kwijt, wat betreft dat afvallen...
Had je paard altijd dit postuur of is ze de laatste tijd aangekomen? Dat maakt m.i. ook uit.
Te snel afvallen is ook niet goed voor een paard en zeker niet voor een ouder paardje.
Daar kan ze ook suffig van worden. Ze moet wel 'in d'r energie blijven'.

Wat goed is voor je paardje zul je ook proefondervindelijk moeten ontdekken.
Goed blijven kijken en aanvoelen hoe je dier reageert, is denk ik, heel belangrijk als richtsnoer.

Veel succes.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 06:22

Citaat:
wow.. over uit z'n verband trekken gesproken.. Haha! Mijn god, begrijpend lezen is ook een kunst.
Wat daar dus staat is dat ze blij en trots mag zijn op zo'n fijne gezonde pony die lekker aan het werk is, wat gezond is voor een pony en hij eigenlijk zou moeten doen zolang zijn lichaam het aangeeft. Want bewegen is gezond en dan geen wandelingetje aan de hand, maar gewoon met mate werken....

Maarre ts, 100 kilo afvallen? Een fjordje? das ongeveer 25% van zijn/haar lichaamsgewicht.... en op je foto vind ik haar er niet te dik uit zien, beetje spekkig maar niet dik, toch?

Klopt, dat is een foto van vorige winter waar ze nog 394 kilo woog. We hebben haar met de dierenarts met zo'n lint gemeten die zijn natuurlijk niet helemaal nauwkeurig maar we zaten rond de 500 en dat is natuurlijk echt niet goed!!! Ik zag wel dat ze wat dikker was geworden maar zoveel ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:23

dat idee had ik al dat ze af moest vallen., ik dacht zelf aan hoefbevangen of spierverzuring.
te dik is gewoon niet goed,daar worden ze inderdaad sloom van.
nou succes met het laten afvallen van je dier,denk dat ze dan wel bijtrekt

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:18

euh, ik denk dat dit paardje net zo oud geworden in alle gezondheid OMDAT ze nog zo veel beweegt. zo krijgt bv artrose geen kans. zet deze pony op volledig pensioen, en binnen het jaar ligt ze dood in de wei. Ze moet gewoon aangepast werk doen, maar nog steeds werk. fjorden zijn werkers, en hebben dat nodig. en op foto is ze gewoon fantastisch mooi. Zelfs nog een heel mooie rug. mss een beetje dik, maar hoeveel pony's zijn er zo niet, zoals fjorden en hafjes...

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:31

Heb je al eens naar hart laten luisteren? Het kan zijn dat ze het begin heeft van een ruis op haar hart of een klep die niet meer goed werkt. Dat begint gewoonlijk met sufheid en trager worden. Laat er eens naar kijken en doe het in ieder geval rustig aan.
Klopt met deze syptomen dat ze vlugger buiten adem is en trager weer op adem komt bij het uitstappen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 16:03

vancky2005 schreef:
Heb je al eens naar hart laten luisteren? Het kan zijn dat ze het begin heeft van een ruis op haar hart of een klep die niet meer goed werkt. Dat begint gewoonlijk met sufheid en trager worden. Laat er eens naar kijken en doe het in ieder geval rustig aan.
Klopt met deze syptomen dat ze vlugger buiten adem is en trager weer op adem komt bij het uitstappen.

Ja daar heb ik de da ook naar laten kijken, dit was gelukkig helemaal in orde.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:26

meliciana schreef:
euh, ik denk dat dit paardje net zo oud geworden in alle gezondheid OMDAT ze nog zo veel beweegt. zo krijgt bv artrose geen kans. zet deze pony op volledig pensioen, en binnen het jaar ligt ze dood in de wei. Ze moet gewoon aangepast werk doen, maar nog steeds werk. fjorden zijn werkers, en hebben dat nodig. en op foto is ze gewoon fantastisch mooi. Zelfs nog een heel mooie rug. mss een beetje dik, maar hoeveel pony's zijn er zo niet, zoals fjorden en hafjes...

Ik ben het er helemaal mee eens dat paarden moeten blijven bewegen, maar wat jij zegt dat artrose dan geen kans krijgt is absoluut niet waar. Arthrose is juist een slijtage van het gewricht. Met bewegen houd je het kraakbeen wel zo glad als mogelijk en blijft de doorbloeding in de gewrichten optimaal maar volgens mij het is absoluut niet zo dat paarden die te weinig bewegen juist artrose krijgen.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:04

Germatje schreef:
meliciana schreef:

Ik ben het er helemaal mee eens dat paarden moeten blijven bewegen, maar wat jij zegt dat artrose dan geen kans krijgt is absoluut niet waar. Arthrose is juist een slijtage van het gewricht. Met bewegen houd je het kraakbeen wel zo glad als mogelijk en blijft de doorbloeding in de gewrichten optimaal maar volgens mij het is absoluut niet zo dat paarden die te weinig bewegen juist artrose krijgen.

dat bedoelde ik ook niet. ik bedoelde: zo krijgt artrose geen kans om te gaan overwoekeren en je paard lam te leggen; zal het in het vervolg alles uitgebreid uitleggen met handen en voeten :P

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:40

Stekelvarken schreef:
lynne8 schreef:
Ik ben een beetje bang dat ze aan het opraken is.. ;(
Nu dus mijn vraag heeft iemand enig idee wat ik hiermee moet doen!?

Vragen over m'n fjord/mij/leefomstandigheden of dergelijke graag in dit topic stellen!!
Alvast hartstikke bedankt!

Lynne8:

Ben je bang dat ze een beetje aan het opraken is??? En wat je hieraan moet doen?? |(
Het antwoord is simpel: je Fjord is met 28 jaar wel toe aan een welverdiend pensioen!
Ik vind het eigenlijk te gek dat je je paard elke dag nog zo hard laat werken.
En dan vraag je je af waarom ze langer de tijd nodig heeft om op adem te komen en wat je hieraan kunt doen?
Schaam je meid.

Lynne8; als je echt van je Fjordje houdt dan geef je dr rust, liefde en warmte.
Een wandelingetje in de zon of een beetje stappen door het bos vindt ze heerlijker dan dat ze intensief bereden/gelogeerd wordt.
Ze is gewoon op...en het wordt allemaal een stuk moeilijker en zwaarder.
Want 28 jaar is echt al een hoge leeftijd voor een paard.
Ik denk overigens dat ze hartsikke gezond is, want Fjorden zijn sterke paarden.

Succes als de DA straks komt en khoop dat je wat met deze adviezen doet.
Als je echt intensief wil blijven rijden, kan je misschien een jonger paard voor jezelf erbij nemen?

Dit vind ik wel een beetje overdreven!!
Het ene paard is het andere niet. Er zijn paarden van in de 30 die nog lekker hun lopie hebben. Sommige paarden vinden het heerlijk om te werken en andere zijn wat luier.
Ook een paard kan wel eens een dipje hebben, maar om gelijk zo te reageren. :n

Snowy2004

Re: Wat is er met haar aan de hand!? 28 jaar oud paard wordt suf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:48

Nou, dat wordt lekker laten lopen, of loopt ze niet goed vanwege de artrose.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:55

lekker in beweging houden hoor!..zolang het kan en je kan er nog heerlijke buitenritjes mee maken, geen vuiltje aan de lucht..misschien kan je eens bij de paardendrogist kijken voor een suplement voor paarden met atrose, dat het paardje atrose heb is niet iets vreemds op die leeftijd....ze ziet er fantastisch uit!...

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 18:39

Ja goed idee meliciana ;) Graag met een tekening erbij. Ik dacht zoals ik het las dat er geen artrose ontstaat bij blijven bewegen...
Maar goed, eens het gaat wel woekeren denk ik, maar dat kan je wel uitstellen volgens mij door te blijven bewegen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:04

MiSsY_Me schreef:
" Word dagelijks gereden/gelongeerd"

Denk dat daar het probleem zit, dat je teveel van haar vraagt...Ik zou het lekker rustig aan doen en een paar x in de week rijden ofzo, als je nog perse wilt rijden...maar zeker niet meer elke dag...
Blijkbaar heeft ze daar gewoon echt geen puf meer voor en geen zin meer in..

een paard van 28 hoort met pensioen te zijn of heel soms gereden te worden en wandelen
dat vind ik althans

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:06

Staat dat ik het regelboek der paarden? :D
Dus oudere mensen horen ook alleen in een tehuis te zitten met af en toe een wandelingetje?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 19:19

Ja dat vind ik ook nergens op slaan. Heb al eerder het voorbeeld van Annemarie Sanders met Amon aangehaald en ook Bonfire die nu 26 is wordt nog gewoon gereden. Gewoon losrijwerk, geen hoog niveau meer uiteraard.
Heel soms gereden vind ik helemaal dom, dat is nog slechter dan helemaal niet rijden.
Nee hoor, het is per paard verschillend, wat het paard aankan en aangeeft.
Mijn merrie van 20 mag nog heeeel licht gereden worden ivm een blessure. Ze wordt er sjagrijnig van en is er heel snel een stuk ouder uit gaan zien sinds ze uit training is!! Die wordt doodongelukkig als ze echt stil moet staan!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:39

Jasmijn76 schreef:
lekker in beweging houden hoor!..zolang het kan en je kan er nog heerlijke buitenritjes mee maken, geen vuiltje aan de lucht..misschien kan je eens bij de paardendrogist kijken voor een suplement voor paarden met atrose, dat het paardje atrose heb is niet iets vreemds op die leeftijd....ze ziet er fantastisch uit!...

Hoi,
Ik heb van de dierenarts al een emmer 2 kilo gelatinaat gehad voor de artrose, dit heeft ook een positief effect op de rest van de spieren en botten enzo! ;)

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:53

nikita_benno schreef:
MiSsY_Me schreef:
" Word dagelijks gereden/gelongeerd"

Denk dat daar het probleem zit, dat je teveel van haar vraagt...Ik zou het lekker rustig aan doen en een paar x in de week rijden ofzo, als je nog perse wilt rijden...maar zeker niet meer elke dag...
Blijkbaar heeft ze daar gewoon echt geen puf meer voor en geen zin meer in..

een paard van 28 hoort met pensioen te zijn of heel soms gereden te worden en wandelen
dat vind ik althans

hier ben ik het dus echt niet mee eens..
als een paardje goed gezond is en graag nog wil lopen, waarom zou je deze dan stil zetten

Snowy2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 23:27

Needje schreef:
Staat dat ik het regelboek der paarden? :D
Dus oudere mensen horen ook alleen in een tehuis te zitten met af en toe een wandelingetje?

:D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 13:32

zet dit paard ineens stil, "op pensioen", en ze ligt volgende maand dood op de wei, nadat ze eerst dagenlang heeft liggen wegkwijnen.
dat ze minder moet doen, oké, maar haar stil zetten, dat kan niet. dan pas gaat ze oud zijn!

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:41

Kan je geen bloedonderzoekje laten doen? Gewoon voor de zekerheid.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 20:14

@lynne8: hoe is het nu met je paard?