Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:58

Daar waren mijn gedachten ook al naar uitgegaan. Of er misschien iemand de paarden wat had gegeven. Maar de paarden lopen achter ons huis en er loopt geen weg langs. Wel wat huizen aan de achterkant, maar we zijn erg veel buiten en zouden het denk ik meteen zien, als de paarden erg veel bij 1 huis zouden lopen omdat ze wat lekkers hadden gekregen. Uitsluiten kan ik het niet. Maar ik denk dat dan juist ook het paard, wat niet ziek is erg graag wat lekkers wil hebben en dan zou juist die denk ik vooraan staan bij zoiets. Ik heb ze de laatste keer buiten bewust bij huis gehouden en niet achter laten lopen en daar kan niemand de paarden wat hebben gegeven. Zam is de dag daarna pas ziek geworden.
Heb ondertussen van tug al wat info mogen ontvangen over de raaigrasschimmel en de symptomen kloppen niet bij de mijne. Ik wil kijken of mijn DA contact kan opnemen met Utrecht om te kijken of die misschien nog iets weten...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:09

het is echt om moedeloos van te worden , de mijne staat nu 9 dagen op de kliniek en ze weten nog niet hoe het komt en ze krijgen het proces maar met heeele kleine beetjes ietsjes minder maar niet gestopt.

haar hoefbeen was op dinsdag een paar mm gekanteld bij beide voorbenen en achter was nog goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:35

Zammie schreef:
Daar waren mijn gedachten ook al naar uitgegaan. Of er misschien iemand de paarden wat had gegeven. Maar de paarden lopen achter ons huis en er loopt geen weg langs. Wel wat huizen aan de achterkant, maar we zijn erg veel buiten en zouden het denk ik meteen zien, als de paarden erg veel bij 1 huis zouden lopen omdat ze wat lekkers hadden gekregen. Uitsluiten kan ik het niet. Maar ik denk dat dan juist ook het paard, wat niet ziek is erg graag wat lekkers wil hebben en dan zou juist die denk ik vooraan staan bij zoiets. Ik heb ze de laatste keer buiten bewust bij huis gehouden en niet achter laten lopen en daar kan niemand de paarden wat hebben gegeven. Zam is de dag daarna pas ziek geworden.
Heb ondertussen van tug al wat info mogen ontvangen over de raaigrasschimmel en de symptomen kloppen niet bij de mijne. Ik wil kijken of mijn DA contact kan opnemen met Utrecht om te kijken of die misschien nog iets weten...

het klinkt allemaal toch ernstiger dan wat ik dacht....overschot aan eiwit door rijk hooi en rijk gras..
ik hoop voor je dat ze er snel achter komen,die onzekerheid is ook vreselijk!
vooral bloedproeven die niets uitwijzen....
sterkte verder!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:39

mirgino schreef:
het is echt om moedeloos van te worden , de mijne staat nu 9 dagen op de kliniek en ze weten nog niet hoe het komt en ze krijgen het proces maar met heeele kleine beetjes ietsjes minder maar niet gestopt.

haar hoefbeen was op dinsdag een paar mm gekanteld bij beide voorbenen en achter was nog goed.

is dat die prachtige appeloosa uit je profiel die nu ziek is?
Wat erg!
Misschien eens op het topic hoefbevangenheid kijken,daar zijn veel mensen die graag brainstormen over oorzaken van hoefbevangenheid....je weet maar nooit!
(mijn paard is ook bevangen geweest aan 4 benen)

kazary

Re: Spierbevangenheid, oorzaak foliehooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:41

Willen je paarden echt helemaal niet bewegen?
Anders zou in de bak zetten nog wel iets zijn, kunnen ze doen wat ze willen. Uiteindelijk verdwijnen afvalstoffen door te lopen. Elke pas die ze dan vrijwillig zetten is er een.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:47

Nee, helaas kazary. De merrie komt niet verder als van hooi naar de waterbak. De ander is wel iets actiever, maar je moet toch oppassen als er toch bij beweging stoffen of afbraak van spieren vrijkomen door beweging. Ik ben ook niet van het op stal houden van een paard, maar merk echt dat beide paarden het liefst gewoon stil staan en niet teveel dingen om zich heen willen hebben op dit moment. De merrie is momenteel na een paar uur te hebben gelegen en weer pijnstilling wel rustiger in haar staan. Met name gisteren in de middag en avond leek het alsof ze niet meer kon staan, omdat alles heel pijnlijk is. Daar is ze nu gelukkig iets rustiger onder. Heb net beide paarden getemperatuurd en beide waren 37.7, dus goed...

Mirgino: wat zul je je hopeloos voelen. Ik kan me voorstellen dat je soms niet meer weet hoe het verder moet gaan. Ik ben ergens blij, dat ik ze nu toch hier op stal heb staan, want ik merk dat ze het heel fijn vinden als ik gewoon bij ze ben.
Ik hoop dat ze snel de oorzaak kunnen vinden bij jouw paard...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:06

afbraak van spieren door bewegen geloof ik niet zo in. ik heb een paard wat dus wel een hoog cpk en ldh in het bloed heeft (spierenzymen). bij explosie van beweging wordt dat wel hoger, maar lopen is juist goed. gewoon bewegen kan dan geen kwaad denk ik. maargoed, ik denk daar ook zo over bij peesproblemen, terwijl een anders zegt boxrust zeg ik: de wei op!.

je da zal het wel het beste weten... kun je zelf urecht niet bellen en het verhaal voorleggen anders?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:14

@zij: zo denk ik er ook over, maar ik merk met name aan de merrie dat ze echt niet wil/kan bewegen. da neemt contact op met Utrecht. Ik kan zelf ook bellen, maar DA heeft meer kans van succes als ik. Het schijnt nogal moeilijk te zijn om de juiste personen te kunnen benaderen en denk dat mijn DA dan net even kan betekenen als ik. Daarbij kan hij ook heel goed alle uitslagen overleggen en ik niet. Er wordt dus aan gewerkt ;)
Mocht DA het goed vinden om ze buiten te laten lopen, dan gaan ze inderdaad de paddock lekker in. Ik ga ook dit overleggen met hem....

Even aan iedereen: ik vind het bijzonder fijn dat jullie zo meedenken. Krijg heel veel info ook via pb/mail wat ik iedere keer weer overleg met DA.
Dus bedankt allemaal voor de bijzonder fijne inzet!!!

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:44

Zam weet je al weer wat meer?

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:31

Sabbientje schreef:
Het zou van het hooi kunnen komen.
Maar als je zegt dat het vorige pak van hetzelfde land afkomt (en als het ook nog dezelfde snede is) is dat het denk ik niet.
Vooral als de kwaliteit hetzelde is.

Wat wel kan is toch het gras.
Je kan nog zo goed opbouwen, tegen het weer van de afgelopen dagen is niet op te bouwen.
Warme dagen en koude nachten. Het gras schiet de grond uit en dan heb je dat fructaan ofzoiets dat in grote maten in het gras voor komt. (oftewel de suikers die hoefbevangenheid en spierbevangenheid kunnen veroorzaken)

In ieder geval is wat ouder, minder rijk hooi voeren wel aan te raden. vooral als ze daarbij ook nog op gras staan.

Helemaal goed!
Het is inderdaad de extra suiker in het jonge gras, die door de koude nachten worden aangemaakt, welke de boosdoener is van de spierbevangenheid. (hoefbevangenheid kan daardoor idd ook optreden)
Ik zou de paarden voorlopig niet meer in het land doen en het gras laten groeien tot half juni, dan maaien en weg laten halen, alvorens de paarden er weer op te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:02

Als je gaat maaien, staat hij weer op kort gras en begin je weer van voren af aan. Het gras wat langer laten groeien volstaat ook. Misschien nu even bemesten en een week of 4 wachten, dan groeit het goed aan.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:56

niet mesten, (zeker niet met kunstmest of stikstof ), meigras is al link zat.
ik vind het advies van hippa heel goed.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:07

russel schreef:
Als je gaat maaien, staat hij weer op kort gras en begin je weer van voren af aan. Het gras wat langer laten groeien volstaat ook. Misschien nu even bemesten en een week of 4 wachten, dan groeit het goed aan.

Dit is dus volstrekte onzin ga maar eens navragen bij een goede fouragehandelaar die zelf ook het land bewerkt en het hooi oogst en vraag dan maar eens wat de verschillende voedingswaarden zijn mbt de eerste en tweede en evt derde snede. En wat de relatie is tussen de (hoeveelheid) bemesting, koude grond en voedingswaarden in het gras en ook waarom de hoeveelheid suiker in het gras afneemt na de langste dag? Vraag dan ook gelijk waarom men de eerste snede liever 's avonds maait ipv in de vroege ochtend. Misschien wordt je dan het een en ander duidelijk....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:24

Diagnose is nu hoefbevangenheid. Ik heb ze nu in een blubberpaddock staan en Zam is wel wat in beweging. De merrie weinig, maar wel iets. Morgen komt mijn hoefsmid en die gaf me ook het advies om een ander middel te geven. Maar waar ik dus echt over inzit: Tor heeft 2,5 jaar terug ook zoiets gehad. Leek er wel wat op en eerst werdt er gedacht aan een hoefzweer en later toch hoefbevangheid. Zij heeft vanaf toen altijd een sterke pulsatie in de koten gehad. Dus ook als ze prima in orde is. Er zijn foto's gemaakt van het hoefbeen destijds en dat zat allemaal goed. Dus ik ben juist altijd erg voorzichtig geweest met voer en gras enz. Niet ineens vol op gras, maar eerst een uurtje en langzaam opbouwen. Zij was herstellende van een peesblessure, maar heeft al die tijd (8 weken) wel gewoon in de paddock gelopen en kreeg dus wel haar stapbeweging. Het blijft voor mij gewoon een groot raadsel, maar ga het dus behandelen als hoefbevangenheid.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:25

hippa schreef:
Sabbientje schreef:
Het zou van het hooi kunnen komen.
Maar als je zegt dat het vorige pak van hetzelfde land afkomt (en als het ook nog dezelfde snede is) is dat het denk ik niet.
Vooral als de kwaliteit hetzelde is.

Wat wel kan is toch het gras.
Je kan nog zo goed opbouwen, tegen het weer van de afgelopen dagen is niet op te bouwen.
Warme dagen en koude nachten. Het gras schiet de grond uit en dan heb je dat fructaan ofzoiets dat in grote maten in het gras voor komt. (oftewel de suikers die hoefbevangenheid en spierbevangenheid kunnen veroorzaken)

In ieder geval is wat ouder, minder rijk hooi voeren wel aan te raden. vooral als ze daarbij ook nog op gras staan.

Helemaal goed!
Het is inderdaad de extra suiker in het jonge gras, die door de koude nachten worden aangemaakt, welke de boosdoener is van de spierbevangenheid. (hoefbevangenheid kan daardoor idd ook optreden)
Ik zou de paarden voorlopig niet meer in het land doen en het gras laten groeien tot half juni, dan maaien en weg laten halen, alvorens de paarden er weer op te laten.

Dit advies gaf mijn hoefsmid ook al. paarden komen nu geen 1 van allen meer op het gras. De enige die niks heeft is trouwens een tinker. Blijf het zeer vreemd vinden dat juist hij niets heeft...

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:32

Sterkte Zammie, heb het zo met jullie te doen :(:)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:47

Ik ben er zelf ook helemaal kapot van... Ik pas altijd zo op en dan gebeurt dit... Ik hoop dat de paarden er geen nare dingen aan overhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:28

hippa schreef:
russel schreef:

Dit is dus volstrekte onzin ga maar eens navragen bij een goede fouragehandelaar die zelf ook het land bewerkt en het hooi oogst en vraag dan maar eens wat de verschillende voedingswaarden zijn mbt de eerste en tweede en evt derde snede. En wat de relatie is tussen de (hoeveelheid) bemesting, koude grond en voedingswaarden in het gras en ook waarom de hoeveelheid suiker in het gras afneemt na de langste dag? Vraag dan ook gelijk waarom men de eerste snede liever 's avonds maait ipv in de vroege ochtend. Misschien wordt je dan het een en ander duidelijk....

Het mag wel wat vriendelijker niet?? :Y)

Ook niet elke fouragehandelaar weet er alles van...Als jij het stuk van paardnatuurlijk leest, kom je vast zelf ook wel tot andere gedachten.

Ga je toch bijna denken wie weet het nou eigenlijk.....iedereen roept maar wat anders en weet het weer beter...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:55

zammie heel veel sterkte met je paarden.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:22

russel schreef:
.....iedereen roept maar wat anders en weet het weer beter...

en niemand komt eruit bij Zammie.
Het is een groot raadsel maar ik denk dat uiteindelijk de onderste steen wel boven komt ;)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:04

Mijn merrie is maart 2005 hoefbevangen geworden. Ik gaf haar alleen maar hooi en een ietsiepietsie biks (voor het idee). Wel voerde ik veel wortels met het idee dat daar niets in zit en ze lekker lang aan het kauwen zijn.
Ik heb de indruk dat de wortels bij mijn paard de druppel is geweest waardoor het is geescaleerd. Wortels bevatten veel natuurlijke suikers.
Voer jij misschien wortels of appels of brood?

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat ze snel weer opknappen! Een hoefbevangen paard is al een ellende, maar twee wens je je ergste vijand niet toe.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:32

Wortels wist ik al en appels ook. Ik geef ze eigenlijk nu helemaal niets extra's. Gras en hooi moet normaal gesproken meer als voldoende zijn, dus geef eigenlijk alleen in de winter weleens wat lekkers zoals een wortel, maar juist bij haar heel weinig, omdat ze tegen weinig dingen kan. Ze heeft een darmprobleem en kan weinig dingen hebben. Ik ben dus overal altijd heel erg voorzichtig mee.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:20

blij te horen dat je nu weet wat het is,heb je toppic elke dag gevolgd.
hoop dat je paardjes er snel bovenop komen.
zelf bemest ik mijn weiland expres met traag groeiende meststof van stimulan(overal zie de weilanden groeien met lang gras, bij mij lekker kort en stevig) doe dit nu al 3 jaar en bevalt me uitstekend, vooral met ponys erop die snel last van vervetting/bevangen kunnen worden.
misschien een tip? (is van de PAVO) lees het artikel er anders even van,erg leerzaam (tja en iedere fabriek heeft zo zijn fabriekspraatje, maar ik zie resultaat ervan) ;)
heel veel sterkte met je paarden

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:44

happytime schreef:
blij te horen dat je nu weet wat het is,heb je toppic elke dag gevolgd.

Het is helaas nog steeds onduidelijk happytime ;(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:42

Vandaag de hoefsmid gehad en Zam is absoluut NIET bevangen... Tor hooguit aan 1 hoef en wel de hoef de in het verleden ook al eens wat heeft opgespeeld. De paarden staan nu op Metacam en in een blubberbak. De paarden worden op verschillende manieren geholpen door hele lieve vrienden met o.a. Reikie en Cargo en ik merk dat Zam zich nu al stukken beter voelt. Loopt al lekker door de bak. Is nog wel wat stijf van achteren en de spieren zitten daar ook behoorlijk geblokkeerd, maar daar is dus duidelijk vooruitgang. Tor staat nog steeds aan de grond genageld, maar er komt iets ontspanning in haar. Is dus afwachten of de Metacam haar wat pijnverlichting gaat geven en dat haar lichaam sterk genoeg is om alles goed te kunnen verwerken.

En bedankt voor de lieve woorden... Geeft toch steun als je in deze sh*t zit...