Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zammie schreef:Daar waren mijn gedachten ook al naar uitgegaan. Of er misschien iemand de paarden wat had gegeven. Maar de paarden lopen achter ons huis en er loopt geen weg langs. Wel wat huizen aan de achterkant, maar we zijn erg veel buiten en zouden het denk ik meteen zien, als de paarden erg veel bij 1 huis zouden lopen omdat ze wat lekkers hadden gekregen. Uitsluiten kan ik het niet. Maar ik denk dat dan juist ook het paard, wat niet ziek is erg graag wat lekkers wil hebben en dan zou juist die denk ik vooraan staan bij zoiets. Ik heb ze de laatste keer buiten bewust bij huis gehouden en niet achter laten lopen en daar kan niemand de paarden wat hebben gegeven. Zam is de dag daarna pas ziek geworden.
Heb ondertussen van tug al wat info mogen ontvangen over de raaigrasschimmel en de symptomen kloppen niet bij de mijne. Ik wil kijken of mijn DA contact kan opnemen met Utrecht om te kijken of die misschien nog iets weten...
mirgino schreef:het is echt om moedeloos van te worden , de mijne staat nu 9 dagen op de kliniek en ze weten nog niet hoe het komt en ze krijgen het proces maar met heeele kleine beetjes ietsjes minder maar niet gestopt.
haar hoefbeen was op dinsdag een paar mm gekanteld bij beide voorbenen en achter was nog goed.
Sabbientje schreef:Het zou van het hooi kunnen komen.
Maar als je zegt dat het vorige pak van hetzelfde land afkomt (en als het ook nog dezelfde snede is) is dat het denk ik niet.
Vooral als de kwaliteit hetzelde is.
Wat wel kan is toch het gras.
Je kan nog zo goed opbouwen, tegen het weer van de afgelopen dagen is niet op te bouwen.
Warme dagen en koude nachten. Het gras schiet de grond uit en dan heb je dat fructaan ofzoiets dat in grote maten in het gras voor komt. (oftewel de suikers die hoefbevangenheid en spierbevangenheid kunnen veroorzaken)
In ieder geval is wat ouder, minder rijk hooi voeren wel aan te raden. vooral als ze daarbij ook nog op gras staan.
russel schreef:Als je gaat maaien, staat hij weer op kort gras en begin je weer van voren af aan. Het gras wat langer laten groeien volstaat ook. Misschien nu even bemesten en een week of 4 wachten, dan groeit het goed aan.
hippa schreef:Sabbientje schreef:Het zou van het hooi kunnen komen.
Maar als je zegt dat het vorige pak van hetzelfde land afkomt (en als het ook nog dezelfde snede is) is dat het denk ik niet.
Vooral als de kwaliteit hetzelde is.
Wat wel kan is toch het gras.
Je kan nog zo goed opbouwen, tegen het weer van de afgelopen dagen is niet op te bouwen.
Warme dagen en koude nachten. Het gras schiet de grond uit en dan heb je dat fructaan ofzoiets dat in grote maten in het gras voor komt. (oftewel de suikers die hoefbevangenheid en spierbevangenheid kunnen veroorzaken)
In ieder geval is wat ouder, minder rijk hooi voeren wel aan te raden. vooral als ze daarbij ook nog op gras staan.
Helemaal goed!
Het is inderdaad de extra suiker in het jonge gras, die door de koude nachten worden aangemaakt, welke de boosdoener is van de spierbevangenheid. (hoefbevangenheid kan daardoor idd ook optreden)
Ik zou de paarden voorlopig niet meer in het land doen en het gras laten groeien tot half juni, dan maaien en weg laten halen, alvorens de paarden er weer op te laten.
hippa schreef:russel schreef:Als je gaat maaien, staat hij weer op kort gras en begin je weer van voren af aan. Het gras wat langer laten groeien volstaat ook. Misschien nu even bemesten en een week of 4 wachten, dan groeit het goed aan.
Dit is dus volstrekte onzin ga maar eens navragen bij een goede fouragehandelaar die zelf ook het land bewerkt en het hooi oogst en vraag dan maar eens wat de verschillende voedingswaarden zijn mbt de eerste en tweede en evt derde snede. En wat de relatie is tussen de (hoeveelheid) bemesting, koude grond en voedingswaarden in het gras en ook waarom de hoeveelheid suiker in het gras afneemt na de langste dag? Vraag dan ook gelijk waarom men de eerste snede liever 's avonds maait ipv in de vroege ochtend. Misschien wordt je dan het een en ander duidelijk....