is dit normaal? (paard zakt door voorbenen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:51

Dit is zonder twijfel narcolepsie.

Fury08

Re: is dit normaal? (paard zakt door voorbenen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:02

Heb je al een DA naar je filmpje laten kijken?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 23:21

LDRD schreef:

vind ik een gedurfde uitspraak. Dat kun je gewoon niet zeggen op basis van 1 filmpje. Bovendien zijn wij geen DA's. Heb je het hem nog vaker zien doen? na deze keer? Ik denk niet dat het zin heeft nu nog een DA te laten komen, gebeurt het nogmaals dan zeker wel! maar hij staat dus laag in rang? misschien toch opgejaagt en was ie oververmoeid?

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:46

ik was op de manege toen was er voor een ander paard
een tandarts die ook da is.
ik heb hem het filmpje laten zien.
en hij zei dat het waarschijnlijk kwam omdat de paarden die naast hem stonden zijn verhuist naar een paar weitjes verder
waardoor hij wat alleen stond. dus weinig rust had.
ik heb een middagje samen met hem in de zon gelegen (hij in zijn zand stukje en ik er een stukje van af aangezien hij schrikachtig is)
hij zach er meteen lekker fit uit. dus paardjes staan weer naast hem. en er komt zelfs misschien een ander paardje bij hem in de wei. ik wist niet dat hij zo druk kon zijn als vandaag. dus als voortaan de paardjes nu verhuizen gaat hij mee naar eentje naast de andere paarden.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:09

Dat vind ik een heel goed idee. Succes ermee hopelijk komt het dan niet terug en blijkt het dat ook echt te zijn geweest ipv narcolepsie
Laatst bijgewerkt door LetsgoKelly op 19-03-09 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:28

Vonnie84 schreef:
Het paard vangt zichzelf steeds net op tijd op om niet te vallen. Ik persoonlijk vind het lijken op iets wat ik zelf ook ooit heb. Dat je b.v. bukt en in een keer doorschiet in je beweging. Net alsof er iets automatisch door gaat/zenuw?? Ik weet niet waar het vandaan komt.
Dit denk ik omdat het paard allebei de keren precies dezelfde beweging maakt met d'r hoofd, voordat het gebeurd.
Maar goed, misschien zit ik er langs.

Dacht ik ook al..
Ik zie geen paard wat in slaap sukkelt, maar een paard dat wil grazen, en elke keer als hij zijn hoofd naar beneden brengt, valt.
Je ziet dat hij wil grazen, maar dat het niet lukt (op dit filmpje iig).
Misschien zie ik het helemaal verkeerd, ik heb er ook geen ervaring mee, maar ik zie hier dus geen paard wat wil slapen. Het is telkens bij de graasbeweging.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:01

Ja je ziet het dus duidelijk verkeerd :) En dat komt omdat je er geen ervaring mee hebt :) No offence.. maar ik wel en ik herken het (grotendeels)
Je draait nl. het e.e.a. om.. Z'n hoofd gaat naar beneden omdat hij 'ontspant'. Dat kun je trouwens heel goed aan de slaperige ogen en wiegende beweging van zijn hoofd zien. Hij 'soest'. De rest van z'n lichaam ontspant ook.. maar realiseert net op tijd (of net te laat) dat niet de bedoeling is.

Om die reden vind ik het "Hij is alleen dus daarom krijgt hij te weinig slaap" ook onzin.. Een paard kan op vele manieren voldoende slaap krijgen zonder in te hoeven storten.

Het kan best zijn dat dit gewoon eenmalig was..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 14:03

chocobroodje schreef:
LDRD schreef:

vind ik een gedurfde uitspraak. Dat kun je gewoon niet zeggen op basis van 1 filmpje. Bovendien zijn wij geen DA's. Heb je het hem nog vaker zien doen? na deze keer? Ik denk niet dat het zin heeft nu nog een DA te laten komen, gebeurt het nogmaals dan zeker wel! maar hij staat dus laag in rang? misschien toch opgejaagt en was ie oververmoeid?

Ja, dat durf ik best te zeggen omdat het zo ontzettend specifiek is.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:21

Heb je de DA al erbij gehaald, of hou je het er gewoon op dat hij wat stress had? Extra controle kan geen kwaad hoor.

Hollando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:26

Paard op de oude manege waar ik reed deed ook zoiets, maar dan bij het poetsen/opzadelen.
dan liet hij zich in 1 keer vallen en je zag het van te voren aankomen (dan dommelde hij helemaal weg)
wij loste het op door het "wakker" te houden, dus zodra je zag dat hij dommelde even naar zijn hoofd lopen en hem en stapje voor/achteruit zetten.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 14:28

Heb het ook wel is gehad met mijn draver en engels volbloed.
Maakte me er geen zorgen over. de da zij dat ze het poetsen zo lekker vonden en gewoon in slaap vielen nadat ze vielen waren ze gelijk weer wakker. hou het wel in de gaten.

hoe vaak gebeurt het?
Als je van te voren merkt kan je hem ook wakker schuden door de aandacht te trekken bijvoorbeeld snoepje op zachjes met je vinder te duwen..

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:43

mijn merrie sliep altijd zo diep dat je er gewoon op kon wachten...of voor of achter zakte ze gewoon precies hetzelfde zo door haar benen. Geen probleem hoor, ze schrikt wakker en ging weer verder met slapen. Merrie werd gewoon volop in de sport gebruikt, geen ziekte of zo hoor!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 20:22

het eerste waar ik ook aan dacht is narcolepsie. Voor de zekerheid kan je hem mss best eens volledig laten checken :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:50

Hoe gaat het nu?

uffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:53

Mijn paard doet dat zo vaak, je hebt toch niet 24/7 bij je paard.

Het schijnt dat heel veel paarden dit doen, en vooral de paarden die niet gaan liggen.

Ze vallen gewoon in slaap :D
En worden door het knikken door hun knieen weer wakker.
No Worry's maar als je het niet vertrouwd zou ik de da bellen, maar ik denk dat hij echt wel hetzelfde zegt.

nicolailover schreef:
hij heeft dit nog nooit eerder gedaan

Hoe weet je dat? Ben je 24/7 bij hem.

Als je het ritme van je paard kent en weet wanneer hij slaapt, zou ik maar es wat vaker gaan kijken

Sammie schreef:
Z'n hoofd gaat naar beneden omdat hij 'ontspant'. Dat kun je trouwens heel goed aan de slaperige ogen en wiegende beweging van zijn hoofd zien. Hij 'soest'. De rest van z'n lichaam ontspant ook.. maar realiseert net op tijd (of net te laat) dat niet de bedoeling is.

Juist!

En je ziet het gewoon aankomen Ipv te gaan liggen worden ze topzwaar

Als je het ritme van je paard een beetje doorhebt, zie je waarschijnlijk veel vaker.
Of als er met poetsen weer es zand op de knieeen zit, weet je genoeg.
Laatst bijgewerkt door Kris op 07-04-09 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 3 berichten in 1 gevoegd

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:04

Ik dacht ook gelijk narcolepsie, en ik wist niet eens dat dat ook bij paarden bestond. Ik ken het alleen bij mensen.

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:20

EstherHegt schreef:
Doet me denken aan sleeping disorder
Hier staan ook wat video's
KLIKKIE sleeping disorders

Dit vind ik er ook erg veel op lijken!
Staat hij alleen? Of staan er andere paarden bij..?

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 20:31

hij staat alleen in de wei maar wel veel paarden om hem heen
er ko t waarscheinlijkeen maatje bij

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:05

oh okee..
Want wat ik uit die site die EsterHegt geeft opmaak is dat het paard niet liggend gaat slapen als hij alleen is omdat er dan geen ander is die de 'wacht' houd.. En dan dus zo gaat staan knikkebollen en door zijn benen zakken, omdat hij een bepaald slaapgedeelte mist, wat zijn lichaam wel in wil halen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:20

Olijkje schreef:
oh okee..
Want wat ik uit die site die EsterHegt geeft opmaak is dat het paard niet liggend gaat slapen als hij alleen is omdat er dan geen ander is die de 'wacht' houd.. En dan dus zo gaat staan knikkebollen en door zijn benen zakken, omdat hij een bepaald slaapgedeelte mist, wat zijn lichaam wel in wil halen.

Als dat zo is dan is er geen sprake van narcolepsie maar van gewoon slaaptekort.

Ik denk eerder dat een maatje het paard scherp houdt waardoor hij minder snel in de slaapmodus schiet. Zo werkt het bij mensen wel iig. Mijn opa had narcolepsie en kon nooit wakker blijven op school of in de kerk, maar zolang er maar genoeg gebeurde om hem heen was het geen probleem. Hij zakte echt niet zomaar weg midden in een drukke winkelstraat.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:50

Ha !!! Dit herken ik....onze Irish Sport Horse van 1.84 heeft dit ook regelmatig.
Ik kan het zelfs 'oproepen', dan ga ik naast hem staan, ga hem staan kriebelen in z'n manen en ga heel zachtjes fluisteren in z'n oren. Gegarandeert dat ie zo relaxed raakt dat ie in slaap valt en op z'n voorste knieen valt !

's Nachts op stal hoor ik vaak een flinke dreun, dan weet ik gewoon dat ie tegen de stalwand is gevallen. De stalwand is dan ook iedere dag enorm verbogen.

Bij ons paard heeft het in ieder geval te maken met relaxed zijn, in slaap vallen en vergeten de gewrichten op slot te doen....

Kun je je voorstellen hoe het er uit ziet als een kasteel van 1.84 naast je 'ter aarde stort' ? 8)7

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:00

LindyH schreef:
Olijkje schreef:
oh okee..

Als dat zo is dan is er geen sprake van narcolepsie maar van gewoon slaaptekort.

Ik denk eerder dat een maatje het paard scherp houdt waardoor hij minder snel in de slaapmodus schiet. Zo werkt het bij mensen wel iig. Mijn opa had narcolepsie en kon nooit wakker blijven op school of in de kerk, maar zolang er maar genoeg gebeurde om hem heen was het geen probleem. Hij zakte echt niet zomaar weg midden in een drukke winkelstraat.

Ja ik had het ook niet over narcolepsie, maar over slaaptekort. Ik kan me er best wat bij voorstellen dat een paard eerder gaat liggen als hij met een 'kudde' is omdat hij zich dan veiliger voelt..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:13

Vreemd.... tenslotte kan een gewoon, gezond paard uitstekend slapen terwijl hij recht op de benen staat - een paard hoeft niet persé te gaan liggen om te dommelen of te slapen.

Het lijkt me dat hier iets neurologisch/fysiologisch aan de hand is .