Mijt. wat als je er niks aan doet.. zie/lees hier resultaat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0maris0

Re: Mijt. wat als je er niks aan doet.. zie/lees hier resultaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:30

blijkbaar

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:30

0maris0 schreef:
JaBa schreef:
Hmm, ik ben akkoord, mijten kan je niet zien zonder microscoop! Enkel luizen kan je zien, dus hij zal wel luizen hebben. En die geven inderdaad gewoon jeuk, waardoor ze gaan schuren, met korstjes en kale plekken. Etter is een bacteriële infectie, dus de beet zal wel een afsterven van de huid gegeven hebben, met een abces. Dit is zeker niet door mijten...

Hoe wil je dan verklaren dat de wond al veel ouder was?

En het is een erg vreemde wond als dat door een beet zou kunnen zijn..

Dan zou ze door een ander paard gebeten moeten zijn en dat de mijten/luizen het erger hebben gemaakt?

luizen en mijten houden niet van etterige wonden....daar gaan ze in dood...ze stikken dan...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:31

Een paardenbeet geeft een grote onderhuidse kneuzing. Dus je krijgt een bloeding onder de huid, die zo groot kan worden als de wond die je hier zag. Als de huid dan niet meer genoeg doorbloeding krijgt, dan sterft die af na een tijd. Dan krijg je dit soort wonden. Heb ik al vaker gezien hoor. OVerigens is de behandeling hetzelfde, dus dat is in orde. Enkel de uitleg van je dierenarts klopt voor geen meter. Volgens mij staan de twee dingen los van elkaar. Ze heeft toevallig ook gewoon luizen. Dat is alles, maar dit zijn zeer zeker GEEN mijten! Je kan die gewoon niet zien!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:32

JaBa schreef:
Een paardenbeet geeft een grote onderhuidse kneuzing. Dus je krijgt een bloeding onder de huid, die zo groot kan worden als de wond die je hier zag. Als de huid dan niet meer genoeg doorbloeding krijgt, dan sterft die af na een tijd. Dan krijg je dit soort wonden. Heb ik al vaker gezien hoor. OVerigens is de behandeling hetzelfde, dus dat is in orde. Enkel de uitleg van je dierenarts klopt voor geen meter. Volgens mij staan de twee dingen los van elkaar. Ze heeft toevallig ook gewoon luizen. Dat is alles, maar dit zijn zeer zeker GEEN mijten! Je kan die gewoon niet zien!

Maar dan nog is het dan een oude wond..
Want het kan niet zo snel gaan toch?!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:34

Dit is zeker van die beet! Het is wel zo dat de huid die er nog even opzit ervoor zorgt dat de huid eronder al aan de genezing kan beginnen. Dit kan zeker een wond van een week oud zijn!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:35

JaBa schreef:
Dit is zeker van die beet! Het is wel zo dat de huid die er nog even opzit ervoor zorgt dat de huid eronder al aan de genezing kan beginnen. Dit kan zeker een wond van een week oud zijn!

Ik heb er nog mn twijffels over.. :o
Maar goed, het maakt niet uit, we gaan iniedergeval proberen het goed te genezen

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:36

Niet twijfelen, onmogelijk dat luizen of mijten dit veroorzaken. Zoek het maar eens op. Maar de huidige behandeling is goed, dus het komt zeker in orde.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:37

JaBa schreef:
Niet twijfelen, onmogelijk dat luizen of mijten dit veroorzaken. Zoek het maar eens op. Maar de huidige behandeling is goed, dus het komt zeker in orde.

En daar gaat het nou eenmaal om ;)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:39

Inderdaad! ;-)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:40

Ik denk niet dat de dierenarts - die hier overigens een opl. voor gehad heeft - zomaar zegt dat het mijten zijn.
Buiten dat staat in de beginpost ook dat er een pluk haar op kweek staat om te kijken of het idd mijt is of niet.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:41

Chantal___ schreef:
Ik denk niet dat de dierenarts - die hier overigens een opl. voor gehad heeft - zomaar zegt dat het mijten zijn.
Buiten dat staat in de beginpost ook dat er een pluk haar op kweek staat om te kijken of het idd mijt is of niet.

Mijt of schimmel..

Maar ik ga straks weer naar de dierenarts toe om wasmiddel te halen, en zal het nog wel even goed overleggen met r met wat hier staat ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:42

mijt hoef je niet op kweek te zetten....die kun je 'live'zien onder de microscoop.....schimmels en bacterieen zet je op kweek....

print het maar uit....en dan kijken wat ze zegt...

Desir_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:43

WOW!!! arm beessie.. bedankt voor de heads up!!
Hoop dat alles wel goed komt.

Zie je morgen zo wie zo!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:44

geerke schreef:
mijt hoef je niet op kweek te zetten....die kun je 'live'zien onder de microscoop.....schimmels en bacterieen zet je op kweek....

print het maar uit....en dan kijken wat ze zegt...

Nou, als het niet kweekt pakken ze de microscoop erbij en zien ze mijt of niet.
Als het wel kweekt vinden ze schimmel.

Ook opgelost.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:48

Ben het helemaal met Maris en Chan eens .. ! je kunt het niet alleen op het blote oog zien! Maar onze Unique komt er wel bovenop Succes met wassen Maris en Jur :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:50

Als het schimmel is, zou de behandeling niet goed zijn. Imaverol is voor schimmel.
Neocidol werkt daar niet tegen.
Maar goed, je weet het nu snel genoeg als ze gaan onderzoeken..

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:51

Ja, en als de DA dacht dat het schimmel zou zijn had ze vast geen Neocidol voorgeschreven :)

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-09 17:52

Schimmel is het zoiezo niet.. want we zagen beestjes.. ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:53

oh sorry haha nee dan is het geen schimmel.
Bij beestjes zit je met neocidol goed natuurlijk!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:22

OmarisO, ik vind het eigenlijk wel een beetje vreemd dat aan weerszijden van de hals is. Als het van mijten is (op zich beetje vreemd, ik ben het wel eens met wat hierboven staat) zo het toch wel zeldzaam zijn dat dat symmetrisch aan beide zijden voor komt? Ze heeft niet toevallig in beide zijden een injectie gehad of zo? Of klem gezeten? ik zeg maar iets..

Mysterieus geval, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar verdere info van de dierenarts.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:57

Denk je erom dat het veulen onbeperkt ruwvoer krijgt, dat is beter voor je shet, de darmen moet voldoende gevuld zijn met ruwvoer ivm de orale antibioticakuur en de werking ervan op de darmen. Dit hoorde ik van mijn DA. Ik heb dezelfde spuiten afgelopen zomer aan mijn merrie gegeven.
Beterschap met wat t ook is!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 12:33

Achteraf is het inderdaad een vreemd verhaal.
Mijten lopen niet over de huid heen, maar graven gangetjes onder de huid. Het geeft schilfers en gruwelijk veel jeuk.
Ze zijn te zien door huidafkrabsel onder de microscoop te leggen.

Luizen zijn gemakkelijk te herkennen door de neten in de haren.

Kan het trouwens zijn dat je het gewoon verkeerd verstaan hebt? Neet en Mijt klinkt wel een beetje hetzelfde...

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 19:38

Hallo ,deze plek komt me aardig bekend voor ,
Afgelopen zomer is mijn hengst(die dekt en graag in de manenkam vast grijpt) per ongeluk bij mijn jaarlingen ingekomen ,deze heeft hij gegrepen beide in de manen kam .
De een kreeg binnen 2 dagen een abcess en kwam ook door een gaatje pus er uit lopen ,de andere had geen abces ,maar viel aan beide een hele lap los zonder dat het echt een wond was ,lijkt sprekent behalve dat bij mij degene met een abces geen vel afstierf . Denk doorr dat het al direkt de 2e dag er was en behandelt is.
Veel succes en bij beiden bij mij zijn goed genezen ;)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:45

Deze wond komt van de beet :j Zeer zeker weten. Is typische bijt wond gemaakt bij een paard.

Het gaat nog lang duren voor de wond dicht is, gebruik panazink spray, dat werkt super bij deze wonden!

Aan de andere kant waar je denkt dat ie ook aan het kapot gaan is, flink masseren met een verzorgende zalf hopelijk kun je voorkomen dat daar ook een stuk huid afsterft.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 11:04

woow, succes met de genezingsperiode!

ben wel benieuwd hoe dat allemaal gaat, en wat het nou uiteindelijk allemaal precies is :)