Dectomax inspuiten, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Dectomax inspuiten, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 15:26

daar kan ik weinig meer op zeggen dan dat ik het volledig met je eens ben! Ik sta soms ook met mn oren te flapperen als je hoort wat voor illegale acties er allemaal worden uitgehaald.

Maar ontopic: het meegeven en zelf laten spuiten is in dit geval dus niet veterinair onjuist. Alhoewel ik het wel weer onjuist vind om dit zonder verdere uitleg/voorbeeld te doen.
Ook is dectomax niet geheel fout om te geven, alhoewel er gegronde redenen zijn om voor een ander middel te gaan.
Volgens mij komt de kern van het verhaal hier op neer.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 15:33

Oke bedankt.. Ik begrijp nu dat mijn Da het zo mag doen van de wet.. Gelukkig is mijn moeder verpleegkundige, dus het prikken is echt goed gegaan. Maar ik weet niet of ik het zelf wel zo had kunnen doen. Ik snap wel dat je voor luizen/ontwormen beter andere middelen kan gebruiken en dat ga ik dus ook doen..

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:17

Zwerte, ik kan je gelijk geven. Alhoewel ik het geven van dectomax en het zelf laten spuiten wel veterinair onjuist vind. Het is geen correct product voor de behandeling en hier mag je een eigenaar dus niet laten spuiten. Maar dat zijn dan weer persoonlijke opvattingen. Het belangrijkste is dat het paard hier hopelijk geen problemen aan over houdt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:27

Ik ken het spul wel, er zijn zeker 20 paarden op stal mee gespoten en geen enkele had een negatieve reactie. Je hoeft nu trouwens voorlopig ook niet meer te ontwormen by the way.

Pour-on mocht geloof ik niet gebruikt worden voor paarden omdat het de huid zal kunnen irriteren, maar dat zo ook wel weer commerciel gewawwel zijn?

@ Coliena; waarom denk je dat dectomax nog niet geregistreerd is voor paarden? Volgensmij alleen maar omdat de fabrikanten dan geen wormspuiten meer verdienen en zo dus minder inkomen hebben. Een wormspuit is handig voor NO-NO's. Daarnaast is het niet verantwoord om iedereen een spuit mee te geven ivm verkeerd spuiten etc. Het wordt al jaren "illegaal" gespoten, dan zal je verwachten dat het inmiddels wel getest en geregistreerd zal worden als het financieel aantrekkelijk was?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:15

@barvrouwke: waarom denk jij dat er wormspuiten voor paarden ontwikkeld zijn? Ik heb hier de literatuur liggen waarom men is gaan zoeken naar andere toedieningswegen bij paarden. Heb het hier ook al eens op bokt gezet, zoek maar eens. De reden was dat de effectiviteit bij paarden slecht was EN dat er een hoop ongewenste reacties optraden. Onder andere fatale shock bij ivomec IV en erge lokale reacties bij intramusculaire toediening van ivomec of dectomax. Zelfs systemische shock kon optreden met IM injectie. Het enige voordeel is dus dat het spul vele malen goedkoper is. Maar het raakt de nodige testen om geregistreerd te worden niet door omwille van de ongewenste reacties!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:46

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:09

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:01

Wij doen het ook elk jaar bij het belgisch trekpaard, doen we het niet dan krijgt hij gegarandeerd schurftmijt. Nu komt hij jeukvrij de winter door.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:00

Er zijn meer middelen om jeukvrij de winter door te komen ;)

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:02

rensju schreef:
Hoi

M'n paard heeft luizen, ben naar de da gegaan om een middeltje. Ze zeiden daar dat ze geen shampoo's of andere spray-middelen hadden maar alleen een Dectomax spuit. Het moet in de spier geeft niet als het in het bloed komt, en ik mag het zelf spuiten.(gezegd door de da) Ze geven het zo mee en ze hebben gezegd dat het zonder risico's is..

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Vind het nogal eng ivm ivomec spuiten..
(ik weet dat ivomec gevaarlijk is, maar ik kan nergens hier op bokt of ergens vinden dat er een paard dood is gegaan aan dectomax, dus ik zit niet te wachten antwoorden over het gevaar van ivomec)

Je kunt hem ook wassen met neocidol.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:04

= zo goed als hetzelfde -> Sebacil ;)

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 11:50

Nou vandaag is de da geweest, weer een andere, een nieuwe gehad. Bij de praktijk waar ik zit hebben ze verschillende paardenda's.
Deze zei ook dat Dectomax goed kan werken enzo en er is geen raar woord over gesproken...
Ik heb gevraagd om Sebacil en heb het meteen gekregen! Ze had het gewoon in de auto liggen. :D

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:53

Interessant topic! Ben hier terecht gekomen met de zoekfunctie omdat enkele stalgenoten (wiens paarden in een andere groep staan, we ontwormen per groep wel op dezelfde manier hoor) blijkbaar hun paarden door hun DA laten ontwormen met Dectomax. Ik kende het niet. Dus als ik het goed begrijp is het moxidectine die in een spier gespoten wordt en eigenlijk bestemd voor koeien? Ze gebruiken het blijkbaar al jaren voor hun paarden, en hun DA raadt blijkbaar ook aan om er mee te ontwormen (2x per jaar hiermee, en 2x per jaar met een tube).

Ik ben trouwens absoluut niet van plan het ook te gebruiken hoor, maar ’t is altijd interessant als je iets bijleert hé.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 12:16

Ja klopt wat je zegt, maar ik ben er dus nu wel achter gekomen dat die geruchten dat 1 op de zoveel dood neervalt dus Niet zo is bij dectomax ;)

Nu vraag ik me nog af, is Dectomax goed en handig om af te wisselen met tube's ivm resistentie? Of juist niet?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 14:23

Nog eens en nu een beetje meer cru.

Dectomax is een product ontwikkeld voor koeien en getest voor koeien. Als jij je paard beschouwt als een slachtdier en hem behandelt als een koe, dan mag je hem dectomax spuiten. Hij zal er inderdaad niet van doodgaan. MAAR: witte haren, necrose, ernstige en levensbedreigende bacteriële besmettingen en zeer pijnlijke spuitplaatsen in de spieren kunnen optreden en zijn de reden waarom men in 1984 al een wetenschappelijke publicatie heeft uitgebracht waarom men dit product niet kan goedkeuren bij paarden. Bovendien werkt het 50% minder goed dan de pasta's die speciaal ontwikkeld zijn voor paarden en ook uitgetest zijn voor dit doel. Je zal dus resistentie in de hand werken. Dus neen, het is niet goed om af te wisselen met wormspuiten want dit product is ook voor paarden beschikbaar en behoort tot de zelfde actieve groep.
CONCLUSIE: indien je je dier beschouwt en behandelt als een koe, dan kan je dit toedienen. De enige reden waarom dit product gebruikt wordt bij paarden is GIERIGHEID, van zowel de eigenaar als de dierenarts die het spul toedient/aflevert.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 15:08

Het blijft iemands eigen keus of je met Dectomax spuit, daarom hoef je hem niet te behandelen als een koe..
Zo te horen zijn er meer da's die het niet erg vinden dan wel..

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:16

Je behandelt wel degelijk je paard als een koe. Het spijt me, je mag het van mij doen, maar dan moet je niet schijnheilig zijn. Met wat zou je het kunnen vergelijken... Je zou het kunnen vergelijken met een kind dat luizen heeft en dat je spuit met dectomax, omdat het goedkoper is. Terwijl er goede luizenshampoos zijn. Jij denkt er toch ook niet aan om een diergeneeskundig middel te gaan gebruiken als je ziek bent?

En ik zal nog eens iets zeggen, het zijn maar bepaalde "klasses" van dierenartsen die ivomec/dectomax gebruiken. En dat zijn meestal de dierenartsen die gewoon zijn om te werken met rundvee (dus geen paardenartsen), en degenen die ofwel niet genoeg kennis hebben of graag onder de prijs gaan werken. En dat zijn, sorry dat ik het zeg, per definitie slechte paardendierenartsen.

De "keus" om dectomax te spuiten zoals jij het noemt, is gebaseerd op onwaarheden en op foute argumenten. Dus dat is in mijn ogen geen keus, maar eigenlijk dierenmishandeling uit misplaatste zuinigheid. Als er medisch geen enkele reden is om het te geven. Waar baseer jij dan die zogenaamde "keus" op? Met deze producten werken is prutswerk. De goede paardenartsen gaan zich hier absoluut niet mee bezig houden.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 16:28

Ik heb 1x gespoten en doe het niet weer hoor.. En vooral niet voor luizen en omdat wormspuiten goed genoeg zijn zou ik het daar ook niet voor doen...
Maar ik denk dus dat er veel meer Dectomax wordt gespoten omdat klanten dit zo overnemen van de da.. Ik zou wel benieuwd zijn naar een nieuw onderzoek, hoe vaak die dingen die jij noemt voorkomen.. en hoe goed het helpt. Want zo te horen delen de da's niet dezelfde mening..

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:35

Dat onderzoek is al gebeurd, zoals gezegd in 1984! Dus het ding is al lang geklasseerd. Het werkt niet voldoende en er zijn te veel bijwerkingen. De redenen waarom sommige DA's een andere mening hebben, die heb ik ook al genoemd. En dat zijn helaas voornamelijk te weinig kennis, gemakzucht en gierigheid. Geen enkele DA die de laatste jaren afstudeert zal het spul geven. De oudere dierenartsen wel. En dat zijn er zoals gezegd die vooral runderen behandelen en er geen graten in zien omdat ze het vroeger zo deden en het dus nog steeds doen. En de enige klanten die er ook effectief zelf naar vragen dat zijn er zoals wij ze hier noemen, die last hebben van "portemonnitis" ;-)

A1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 23:30

Oh wat ben ik blij!!! Met deze topic :D . Onze shet heeft luizen |( , en iemand van stal zei dat ik een spuit van die goedkope ROTZOOI moest halen. Ga ik dus niet doen.
Twijfel nog wel of ik nou schampoo of Equest ga halen.
Maakt mij niet uit wat het kost of hoeveel werk het is, als onze shet maar weer blij en jeukvrij is.

Rensju, heeft de spuit wel geholpen?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:56

Equest? Waarom zou je hem dat in godsnaam geven? Dat is een ontworming. Helpt dus niet tegen luizen. Je hebt een shampoo nodig, of cydectin, of sput up. Er zijn tal van middelen die je gewoon op de rug moet aanbrengen. Eens rondkijken dus. Maar equest zal niets doen, dat is gewone ontworming.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 19:04

Deze dectomax spuit helpt dus niet voor luizen, ik vind het ook dom dat ze dit mij aangeraden hebben.. Alleen de luizen die in de werktijd bloed zuigen gaan dood. De rest die in het haar zit, blijft leven en legt weer eitjes enzo...

Ik heb het met Sebacil gedaan.. ontworming zal idd niet helpen tegen luizen.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:13

Coliena schreef:
Je behandelt wel degelijk je paard als een koe. Het spijt me, je mag het van mij doen, maar dan moet je niet schijnheilig zijn. Met wat zou je het kunnen vergelijken... Je zou het kunnen vergelijken met een kind dat luizen heeft en dat je spuit met dectomax, omdat het goedkoper is. Terwijl er goede luizenshampoos zijn. Jij denkt er toch ook niet aan om een diergeneeskundig middel te gaan gebruiken als je ziek bent?

Frontline anti luis werkt bij mensen ook heel goed.

A1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:39

Je hebt gelijk Coliena, ik had het niet goed gelezen (brilletje nodig denk ik) sorry

Ik heb inmiddels onze shet vanmorgen gewassen met luizen shampoo. Daarna drooggestapt en toch maar binnen gezet voor de kou (normaal staat ze altijd buiten de loopstal en nooit binnen.Mijn Da zei dat equest inderdaad niet helpt tegen bijtende luizen, wel tegen bloedzuigende luizen. Maar dat een shampoo of een poeder ook goed helpen. Moet de behandeling nog 2x herhalen, en liever als het weer het toelaat ook scheren, mochten de luizen nog niet helemaal weg zijn. Ik hoop van niet.....