Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

aeolusnr1 schreef:Natuurlijk kan je draven op beton wegen, zowel zonder als met ijzers, zonder is stabieler maar ze slijten dan wel vlug idd.
Arabesk schreef:Ik heb vandaag nog een heel stuk over de weg gegaloppeerd
Mijn paard staat zonder ijzers en wordt al jaren natuurlijk bekapt, hij heeft hele goede hoeven die prima zulke schokken op kunnen vangen.
Asfalt is een zeer gelijkmatige vlakke ondergrond, peanuts voor een paard eigenlijk. Duinzand of onregelmatige bosgrond is veel lastiger voor ze.
Ik had eigenlijk even foto's moeten maken van de hoeven na de galop over asfalt.

Darkness85 schreef:Ik vind dat je paarden in het wild niet meer kunt vergelijken met onze doorgefokte, in de watten gelegde paarden..
Arabesk schreef:[
Zo doorgefokt zijn ze ook weer niet, want ze hebben nog steeds hooi nodig en kunnen niet leven op hamburgers en patat.
Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden.
En dan is je volgende argument waarschijnlijk "de paarden met ongezonde hoeven overleven het niet dus je vindt alleen maar wilde paarden met goede hoeven."
Zo eenvoudig is het niet. Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.
En dan het laatste argument 'maar rijden op een paard is ook niet natuurlijk'
Het doel is niet om het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Het doel is om het op de beste manier te doen (vooropgesteld dat je het beste voor je paard wilt). Door naar de natuur te kijken leren we hoe de hoeven bedoeld zijn en onder welke omstandigheden ze horen te functioneren.
annemariej schreef:Dani62 schreef:Annemiekbram: waar baseer je dat op? Mét ijzers over de weg draven is juist zeer belastend en slecht voor de botten en pezen.
waarom drafen al die paarden/pony's voor de kar dan wel grote stukken over het verharde dek weg??? Met ijzers.
onwetendheid misschien?