draven op straat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:40

Met ijzers op de weg is inderdaad niet erg bevorderend, het vangt namelijk ook geen schokken op. Maar ik heb gehoord dat het zonder ijzers juist goed is.
Mijn paard staat zonder ijzers, eerst had ze niet zulke hele harde hoeven. Toch gewoon regelmatig stukken op het verharde, want hier is de berm nou niet echt fijn over het algemen. Eerst moesten we daar voorzichtig mee zijn en vooral niet overdrijven, want haar hoeven sleten erg snel. Maar omdat we gewoon er mee doorgingen zijn haar hoeven echt keihard geworden. Ik kan nu zonder problemen en over het asfalt lopen en draven, ook grotere stukken, dat vind ze nog fijner ook.

Arabesk

Re: draven op straat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 18:59

Ik heb vandaag nog een heel stuk over de weg gegaloppeerd :j

Mijn paard staat zonder ijzers en wordt al jaren natuurlijk bekapt, hij heeft hele goede hoeven die prima zulke schokken op kunnen vangen.

Asfalt is een zeer gelijkmatige vlakke ondergrond, peanuts voor een paard eigenlijk. Duinzand of onregelmatige bosgrond is veel lastiger voor ze.

Ik had eigenlijk even foto's moeten maken van de hoeven na de galop over asfalt.

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:01

Ja, en de (onbeslagen) hoeven zelf worden toch ook sterker van af en toe over asfalt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 01:26

Natuurlijk kan je draven op beton wegen, zowel zonder als met ijzers, zonder is stabieler maar ze slijten dan wel vlug idd, met een ijzer voel je als ruiter soms dat het een beetje schuift , en als je dat nog niet dikwijls meemaakte schrik je daar wel eens van, maar je paard zal echt niet zo heel vlug echt uitschuiven en vallen, het is ook niet echt ongezond, zoals velen hiervoor ook al hebben gezegt, koetspaarden draven ook hé, echt geen probleem hoor.
Gewoon doen dus.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 19:11

Sommige zeggen dat paarden en pony's van werken op harde ondergrond hoefbevangen kunnen worden?
Waar?

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:08

Dagelijks een stuk draven of stappen over de verharde weg is erg goed voor de doorbloeding van de hoeven, dan werkt het "pompsysteem" van de hoef optimaal.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:12

Ik wil met mijn shet gaan hardlopen (dat ik ernaast ren en de shet draaft) dat kan dus ook gewoon zonder probleem een stuk lang? (paar keer per week)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 22:47

Nee daar geraakt een paard niet hoefbevangen van, heeft er eigenlijk helemaal niets mee te maken.

Jij krijgt toch zelf ook niet " de griep" omdat je af en toe buiten komt.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:06

Ik loop altijd buiten op harde achtergrond met mijn merrie en dan draven we ook.
Ik bekap haar natuurlijk en ik merk dat als ik vaak buiten heb gelopen dat haar hoeven mooi afslijten en dat ik er maar weinig aan hoef te doen. Het is dan ook niet zo dat ze teveel afslijten ofzo!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:12

aeolusnr1 schreef:
Natuurlijk kan je draven op beton wegen, zowel zonder als met ijzers, zonder is stabieler maar ze slijten dan wel vlug idd.

Zolang je je paarden maar buiten huisvest met veel bewegingsvrijheid en een natuurlijke voeding, krijg je het écht niet voorelkaar om de hoeven te kort te rijden hoor.

Echt waar ik heb het geprobeerd met al onze paarden, het lukt niet. Zodra we meer op asfalt gaan rijden wordt de groei direct gestimuleerd door de extra beweging die ze krijgen en wordt de hoefwand dikker en gaat sneller groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 18:28

Arabesk schreef:
Ik heb vandaag nog een heel stuk over de weg gegaloppeerd :j

Mijn paard staat zonder ijzers en wordt al jaren natuurlijk bekapt, hij heeft hele goede hoeven die prima zulke schokken op kunnen vangen.

Asfalt is een zeer gelijkmatige vlakke ondergrond, peanuts voor een paard eigenlijk. Duinzand of onregelmatige bosgrond is veel lastiger voor ze.

Ik had eigenlijk even foto's moeten maken van de hoeven na de galop over asfalt.

Je vergeet erbij te vertellen dat je paard ook aan 4 benen kreupel loopt, maar goed, dat deed ie al voor je op het asfalt ging galopperen...............

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:09

Gelukkig zegt Pipo er wat over hierboven..
Want ik vind het echt super stom als je met je paard over t asfalt gaat galopperen.. Dat geeft te veel druk op de gewrichten, en je paard kan nog eens uitglijden ook..

Maar als je opmerking van Pipo waar is heb ik medelijden met het paard van Arabesk

En deze opmerking van Arabesk vind ik ook maar een beetje vreemd: Zolang je je paarden maar buiten huisvest met veel bewegingsvrijheid en een natuurlijke voeding, krijg je het écht niet voorelkaar om de hoeven te kort te rijden hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:15

Met blote voetjes glijden ze echt niet uit hoor, ze hebben voldoende grip ;-)

En galopperen over het asfalt kan prima, het is een vlakke ondergrond. Hoe denk je dat de kuddes Mustangs in de Rocky Mountains het doen? Voorzichtig in stap over de rotsen met kussentjes onder hun voeten gebonden?

Een paardenbeen en hoef zijn zó ontworpen dat het paard de schokken op een harde ondergrond prima kan dempen. Denk aan de straal, straalkussen en het doorveren van het onderbeen.

Laatst bijgewerkt door Arabesk op 22-02-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:17

Ik vind dat je paarden in het wild niet meer kunt vergelijken met onze doorgefokte, in de watten gelegde paarden..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:27

Darkness85 schreef:
Ik vind dat je paarden in het wild niet meer kunt vergelijken met onze doorgefokte, in de watten gelegde paarden..

Zo doorgefokt zijn ze ook weer niet, want ze hebben nog steeds hooi nodig en kunnen niet leven op hamburgers en patat.

Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden.

En dan is je volgende argument waarschijnlijk "de paarden met ongezonde hoeven overleven het niet dus je vindt alleen maar wilde paarden met goede hoeven."

Zo eenvoudig is het niet. Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.

En dan het laatste argument 'maar rijden op een paard is ook niet natuurlijk'

Het doel is niet om het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Het doel is om het op de beste manier te doen (vooropgesteld dat je het beste voor je paard wilt). Door naar de natuur te kijken leren we hoe de hoeven bedoeld zijn en onder welke omstandigheden ze horen te functioneren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:31

Arabesk schreef:
[
Zo doorgefokt zijn ze ook weer niet, want ze hebben nog steeds hooi nodig en kunnen niet leven op hamburgers en patat.

Echte wilde paarden bestaan niet meer. Wat er tegenwoordig rondloopt aan wilde paarden zijn de nakomelingen van gedomesticeerde paarden die de afgelopen paar honderd jaar zijn ontsnapt of losgelaten. Ze zijn dus prima vergelijkbaar met onze huidige gedomesticeerde paarden. Eenmaal vrij in de natuur krijgen gedomesticeerde paarden dezelfde gezonde hoeven als de echte wilde paarden.

En dan is je volgende argument waarschijnlijk "de paarden met ongezonde hoeven overleven het niet dus je vindt alleen maar wilde paarden met goede hoeven."

Zo eenvoudig is het niet. Bij de onderzoeken naar wilde paarden zijn ook dode paarden onderzocht. Er zijn maar weinig dieren die hoeven eten dus de hoeven zijn achteraf doorgaans goed te onderzoeken. Uit die onderzoeken is gebleken dat die paarden dood waren gegaan door andere oorzaken; de hoeven waren zonder uitzondering prima.

En dan het laatste argument 'maar rijden op een paard is ook niet natuurlijk'

Het doel is niet om het zo "natuurlijk" mogelijk te doen. Het doel is om het op de beste manier te doen (vooropgesteld dat je het beste voor je paard wilt). Door naar de natuur te kijken leren we hoe de hoeven bedoeld zijn en onder welke omstandigheden ze horen te functioneren.

Asfalt is iets heel anders dan rotsen, waar ze overigens ook niet als een idioot overheen galopperen en je vergeet nog het allerbelangrijkste, er zit een ruiter op die er in het wild niet op zit waardoor de belasting totaal anders is.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:15

Je kunt gerust over een weg draven met je paard.
Uiteraard moeten de voeten dan niet te kort of te gevoelig zijn.
Een beslagen paard kan ook prima over het harde draven.
Je moet het wel opbouwen.

Onze paarden staan allemaal op ijzers omdat de hoeven anders toch te kort worden.
Daar worden de paarden gevoelig van en het komt hun gangen niet ten goede.
De term "straat in de benen" is van vroeger, dat ging over paarden die vrijwel de hele dag voor de wagen stonden en versleten waren.
Die paar ritjes die wij over het harde maken is geen vergelijking.

Paarden kunnen wel degelijk te korte hoeven krijgen ook als je ze "natuurlijk" houdt en voert.
Onze paarden zijn geen wilde paarden, zelfs niet als we ze op dezelfde manier gaan houden.
Sommige mensen beweren dat hun paard geweldig over het harde kan lopen zonder ijzers.
Dit betekend niet dat het ook altijd echt zo is, sommige mensen zien het namelijk niet als hun paard gevoelig/niet goed loopt.

Arabesk plaatste laatst een filmpje van haar eigen paard omdat ze dacht dat haar paard misschien aanleg had voor een extra gang.
Persoonlijk zag ik op dat filmpje iets heel anders.

Ik zou wat dat aan gaat graag een filmpje zien van Arabesk met haar paard in galop over het asfalt.
Omdat ik er van overtuigd ben dat haar paard dat niet zo soepeltjes doet als dat Arabesk doet vermoeden.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:42

annemariej schreef:
Dani62 schreef:
Annemiekbram: waar baseer je dat op? Mét ijzers over de weg draven is juist zeer belastend en slecht voor de botten en pezen.

waarom drafen al die paarden/pony's voor de kar dan wel grote stukken over het verharde dek weg??? Met ijzers.

Tsja, dat moet je hun vragen waarom ze draven op de verharde weg mét ijzers terwijl is gebleken dat het schadelijk is.
Zelf doe ik het namelijk niet, dus ik heb géén idee :) onwetendheid misschien?

@Diessel: dat laatste stuk van je post, dat lijkt me ontzettend off-topic, niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:43

Is draven over straat met ijzers schadelijk dan? Dat is nooit bewezen, hoor ;)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:48

Het tegendeel wel zeker :O ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:50

Ik volg het even niet Dani, heb momenteel wel een 18-jarige dame staan die vanaf dr derde tot heden altijd beslagen voor de kar op het harde heeft gelopen en nog nooit 1 pas kreupel heeft gelopen. Beenwerk is megahard, en ondanks de leeftijd plus alle kilometers die ze heeft afgelegd, geen schiefeltje, geen galletje, niks.

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:55

ik en mijn vriendin draven meestak op het asfalt. haar pony heeft ijzers die van mij niet.
maar die pony schoot er laatst nog van door in galop over het harde heen. dus ze kunnen het makkelijk want een paard voelt zelf wel aan of het te glad is ofzo.
maar ik galoppeer zelf nooit op het harde!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 10:51

Arabesk schreef:

Die afzetting staat er niet voor niets.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:27

Dani62 Persoonlijk vindt ik mijn laatste stukje absoluut toegevoegde waarde hebben.
Tussen zeggen dat het kan en het daadwerkelijk ook kunnen zit volgens mij een groot verschil.
Het is mij onbekend dat je dan niet even een heel duidelijk voorbeeld mag aanhalen.
Toevallig wees iemand mij ook nog op het interessante filmpje "spelen met de bal" wat je kunt vinden op de website van Arabesk.
Iedereen heeft recht op een eigen mening maar laten we het welzijn van het paard wel voorop blijven stellen.
Mijn paarden staan op ijzers en lopen naar mijn idee heel gemakkelijk, ze hebben geen last van samengeknepen hielen of van infecties bij de nagelgaten.
De doorbloeding in de hoef is goed want de hoeven groeien voldoende.
Het hoefmechanisme werkt ook goed aan de oude ijzers te zien en we hebben nog nooit ernstige beschadigingen aan de paarden of aan hun weidemaatjes gehad.
Net zoals Suleitha kan ik ook diverse voorbeelden opnoemen van oude paarden die hun leven lang op ijzers hebben gestaan en nog steeds prima hoeven hebben.
Misschien heb ik nu de indruk gewekt dat ik alle mensen die met hun paard ijzerloos over straat gaan dierenbeulen vindt, dat is niet het geval en er zullen genoeg paarden zijn die dat prima kunnen.
Ik wil enkel waarschuwen dat we niet te ver moeten doorslaan in iets wat ten koste kan gaan van het welzijn van ons paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 12:33

Ik draaf regelmatig een stukje op straat met mijn bijrijdpaard als we op weg zijn naar de bak en op de terugweg. Ze staat overigens op ijzers.
Ik let er wel op dat we rechte stukken draven, tempo beheerst blijft en ik bereid de overgangen nog wat beter voor dan in de bak. Ze glijd nooit uit en zo lang je goed de controle kan houden zie ik het probleem niet zo. Ik denk wel dat het iets is waar paarden aan moeten wennen, als je nooit op het harde rijd zou ik dus ook niet zomaar lange stukken gaan draven.

Misschien is het niet te vergelijken, maar ik denk altijd zo: Over menpaarden die op ijzers op straat draven wordt nooit drukte gemaakt en als je onder de man draaft op straat gaan ze ineens glijden en is het eng :+