Vreemde schuurplekken & ingevallen naast staartwortel???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OwimPowerrr

Re: Vreemde schuurplekken & ingevallen naast staartwortel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 11:21

tnxx :) Sja... We zijn er in ieder geval nog niet klaar mee...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:02

OwimPowerrr schreef:
Nou, heb eigenlijk nogsteeds niet veel nieuws:

Gisteren middag heb ik de DA dus gebeld, en er waren helemaal geen afwijkingen te vinden in Owim's bloed. Hij zei ook dat hij het niet op cauda equina vond lijken omdat zijn reflexen in zijn staart, rug en achterbenen gewoon goed waren en hij zichzelf gewoon goed corrigeerde.

Hij krijgt nu sowiezo "Equitop Forte" bijgevoerd, en ik moet een week alleen met hem gaan stappen en nog eens stappen en hem goed observeren. Ook moet ik de schuurplek (die al dicht is en weer netjes aangroeid) iedere dag wassen met betadine shampoo, en daarna moet ik de plek insmeren met een of ander zalfje wat de aangroei van nieuwe huidcellen en haren extra bevorderd.

Maar gisteren tijdens 't wassen viel me weer wat nieuws op... Omdat hij flink aan de dunne was ben ik zijn achterkant gaan schoonmaken en toen ik zijn staart optilte zag ik dat er aan de zijnkant op een erg onduidelijke plek van zijn staart een soort wit stippige schimmel zit. Ook als ik zijn staart optilde zakte hij ineens de rechter kant op (inplaats van de linker wat hij daarvoor iedere keer dus deed).

Maargoed, dit weekend houd ik alles goed schoon... En maandag dan maar weer de DA bellen om te vragen of hem dat evt. al was opgevallen ja of nee. Misschien dat 't daar vandaan komt. Heb ook 't idee dat hij als hij op stal staat/ligt dat hij met zijn staart de vuile drap (van de dunne waar hij aan is) aan zijn linkerbil afsmeert. En misschien door die foute draai, dat deukje is komen te ontstaan.

Maargoed, maandag weet ik weer wat meer als het goed is... Mocht dat nou niet het geval zijn dan bel ik daarna gelijk met de DA in Groenewoud. Die schijnen een stuk meer af te weten van spieren en gewrichten e.d.

Wat vervelend dat je nog niet verder bent, maar ik wil je niet heel bang maken ofzo maar al die dingen die jij opnoemt de diaree, de deuk, de plekken, die nieuwe schimmelachtige plek, het slappe in de achterhand, het zijn allemaal dingen die het paard van mijn vriendin ook heeft en dit klopt ook als je kijkt naar sommige stukken die gaan over cauda equina.
Maar goed er zijn vaak nog zoveel aandoeningen waar ik geen idee van heb, maar zeker omdat je da nog niks weet wat het zou kunnen zijn.
Ik hoop voor je dat er snel een oplossing komt.

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:46

Nou vandaag geloof ik een beetje een doorbraak in het onderzoek.

Ik kwam aan bij m'n paardje met m'n thermoskan.... Want ik moest 'm wassen met die betadine shampoo. Maar net als gisteren had hij weer flinke diarree-drap aan zijn achterste hangen, dus wilde ik dat ook meteen schoonmaken.

Er viel me meteen weer wat op. Dit keer was zijn achterste spier (als je weet wat ik bedoel) helemaal opgezet. Ik schrok daar wel een beetje van, maar al snel bleek dat hij aan 't persen was om een enorme drol eruit te persen. :D

Na zijn wasbeurtje en poetsbeurtje ben ik met hem naar de bak gelopen, om daar vervolgens 20 minuutjes aan de hand lekker te gaan stappen. Daarna heeft hij nog even 10 minuutjes in de bak los gelopen, zodat ik ondertussen zijn stal kon uitmesten.

Daarna hem ik hem binnen nog even vast gezet, hoefjes netjes uitgekrabt en wilde hem in zijn stal zetten. Toen spreidde hij zijn achterbenen ineens wijd, deed zijn staart opzij en probeerde die drol er weer uit te persen. Want dat was hem eerder nog niet gelukt.
Maar tervergeefs voor hem lukte dat dus weer niet...

Ik ben zo'n 2,5 uur daar zoet geweest vanmiddag en het was 'm dus nog niet gelukt, en 't zag er echt uit als een flinke die daar in de weg zat.

Maandag ga ik eens vragen of de DA niet kan kijken naar een verstopping van de darmen, en dan gelijk naar die plekjes op zijn staart. Ik denk dat we dan al een heel stuk verder komen...

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 18:50

Toevoeging: Er viel me trouwens ook al een tijdje iets op, dat hij een stuk minder mest in zijn stal had liggen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:52

OwimPowerrr schreef:

Ik kwam aan bij m'n paardje met m'n thermoskan.... Want ik moest 'm wassen met die betadine shampoo. Maar net als gisteren had hij weer flinke diarree-drap aan zijn achterste hangen, dus wilde ik dat ook meteen schoonmaken.

Er viel me meteen weer wat op. Dit keer was zijn achterste spier (als je weet wat ik bedoel) helemaal opgezet. Ik schrok daar wel een beetje van, maar al snel bleek dat hij aan 't persen was om een enorme drol eruit te persen. :D

Na zijn wasbeurtje en poetsbeurtje ben ik met hem naar de bak gelopen, om daar vervolgens 20 minuutjes aan de hand lekker te gaan stappen. Daarna heeft hij nog even 10 minuutjes in de bak los gelopen, zodat ik ondertussen zijn stal kon uitmesten.

Daarna hem ik hem binnen nog even vast gezet, hoefjes netjes uitgekrabt en wilde hem in zijn stal zetten. Toen spreidde hij zijn achterbenen ineens wijd, deed zijn staart opzij en probeerde die drol er weer uit te persen. Want dat was hem eerder nog niet gelukt.

Ik ben zo'n 2,5 uur daar zoet geweest vanmiddag en het was 'm dus nog niet gelukt, en 't zag er echt uit als een flinke die daar in de weg zat.

Maandag ga ik eens vragen of de DA niet kan kijken naar een verstopping van de darmen, en dan gelijk naar die plekjes op zijn staart. Ik denk dat we dan al een heel stuk verder komen...

zou je de DA niet nu nog bellen?

ik ben een echte muts wat dat betreft,als mijn paard moeite heeft met poepen zoals jij beschrijft was de DA er al geweest :j

straks heeft hij er flinke koliek van of iets anders :(:)

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 18:57

Ik denk dat een bezoek aan een paardenkliniek een beter idee is......
Dit gaat de reguliere dierenartsen denk ik een beetje te boven, een gewone dierenarts is nou eenmaal geen paardenveearts.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:09

wat gek ik weet waar dat paard gestaan heeft zie je maar dat de wereld klein is

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:23

Sjonge, das nog eens iets. Als niks uit de bloedwaardes ed blijkt, zou ik idd eens contact op nemen met een kliniek. Al is het maar om het hele verhaal eens voor te leggen. Misschien dat die je eigen DA al eens een duwtje in de juiste richting kunnen geven. En anders misschien toch maar er naar toe?

Hoe is het nu? Heeft ie al kunnen poepen?

@onley, ik herkende ook de plaats vande foto's van in dit topic, van bij de vroegere eigenaren :j Gek is zoiets he :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 19:32

OwimPowerrr schreef:

Ik zou nu nog de da bellen zeker als die niet kan poepen afvalstoffen die die niet kwijt kan kan veel schade veroorzaken.
Ook het niet kunnen poepen wijst er op dat er iets niet klopt met zenuwen en- of spieren en ook dit is weer een heel bekend verschijnsel van cauda equina.
Ik zou met dit paard naar een kliniek gaan en hem goed laten onderzoeken.
Ik zou echt niet tot maandag gaan wachten met de da dat is nog 48 uur dat is veel te lang.

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 19:35

Nou, vandaag was 't dus zo ver...

Ze hadden vandaag pas plek, en ook vervoer kon voor vandaag geregeld worden. Want sja... Wij hebben zelf geen trailer. En die bij ons op stal staat past Owim met een stokmaat van 1.82m dus nooit in.
Gisteren hebben ze hem wel gedeeltelijk leeg gehaald want hij zat dus enorm verstopt. En zijn stal was vanmorgen weer helemaal vol gepoept, en had ook geen opgezette "achterkant" meer.

Toen zijn we na het inladen naar de kliniek gereden in Utrecht. Eenmaal aangekomen moest ik ons inschrijven en mijn vriend liet hem op de weegschaal staan toen ik daarmee bezig was...
Na 't wegen en het inschrijven naar een soort "behandel kamer" gelopen. En daar hield de assistente een onderzoekje... Ik heb heel het verhaal van voor af aan verteld en daarna kwam de dierenarts zelf erbij om haar opmerkingen aan te horen, en te bespreken.

Daarna moesten we naar de binnen-manege (bak) en daar gingen ze met z'n drieën verder aan het onderzoek. Dierenarts er later weer bij, en toen weer naar de behandel kamer...

Nadat ze een darm-onderzoek bij hem hadden gedaan besloten mn vriend en ik om richting huis te gaan, en kregen vervolgens nog even een soort tussenstandje te horen van de DA:

Hij heeft zeker het Cauda Equina Syndroom, alleen wisten ze nog geen oorzaak.

Hij blijft daar sowiezo een nacht ter observatie, en ze gaan hem ook evt. wat behandelingen geven...

Ook gaven ze hem niet veel hoop dus dat is wel zwaar ...... Maargoed....

Houd jullie weer op de hoogte.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:41

jeetje... aan de ene kant wel fijn dat ze nu eindelijk weten wat het is. in hoeverre hebben ze niet veel hoop meer? als rijpaard of helemaal niet zegmaar?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 21:09

Holy moly....
Ik hoopte zo voor je dat het dat niet zou zijn.
Al werd ik er wel steeds banger voor toen ik je verhaal las over het niet kunnen mesten.
Ik weet niet zoveel van de oorzaken van Cauda Equina. Mijn veearts vergeleek het ooit met multiple sclerose, waarom krijgt de een dat wel en de ander niet... Niemand weet het...
Wat is dit rot zeg.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:06

OwimPowerrr schreef:
Nou, vandaag was 't dus zo ver...

Ze hadden vandaag pas plek, en ook vervoer kon voor vandaag geregeld worden. Want sja... Wij hebben zelf geen trailer. En die bij ons op stal staat past Owim met een stokmaat van 1.82m dus nooit in.
Gisteren hebben ze hem wel gedeeltelijk leeg gehaald want hij zat dus enorm verstopt. En zijn stal was vanmorgen weer helemaal vol gepoept, en had ook geen opgezette "achterkant" meer.

Toen zijn we na het inladen naar de kliniek gereden in Utrecht. Eenmaal aangekomen moest ik ons inschrijven en mijn vriend liet hem op de weegschaal staan toen ik daarmee bezig was...
Na 't wegen en het inschrijven naar een soort "behandel kamer" gelopen. En daar hield de assistente een onderzoekje... Ik heb heel het verhaal van voor af aan verteld en daarna kwam de dierenarts zelf erbij om haar opmerkingen aan te horen, en te bespreken.

Daarna moesten we naar de binnen-manege (bak) en daar gingen ze met z'n drieën verder aan het onderzoek. Dierenarts er later weer bij, en toen weer naar de behandel kamer...

Nadat ze een darm-onderzoek bij hem hadden gedaan besloten mn vriend en ik om richting huis te gaan, en kregen vervolgens nog even een soort tussenstandje te horen van de DA:

Hij heeft zeker het Cauda Equina Syndroom, alleen wisten ze nog geen oorzaak.

Hij blijft daar sowiezo een nacht ter observatie, en ze gaan hem ook evt. wat behandelingen geven...

Ook gaven ze hem niet veel hoop dus dat is wel zwaar ...... Maargoed....

Houd jullie weer op de hoogte.

Heb ik mijn huiswerk toch goed gedaan, maar het is echt balen.
Omdat het erger kan worden, ik hoop dat ze je paardje kunnen helpen.
Je hebt prima gehandeld door naar de kliniek te gaan en dan valt zo'n uitslag hard op je dak.
Ik wens je heel veel sterkte en hou ons op de hoogte.

Groetjes

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:20

Bij deze wil ik je ook nog even veel sterkte wensen, ik heb alles stilletjes gevolgd..
Ik heb een vraagje: dat hele Cauda Equina Syndroom is duidelijk, maar hoe is volgens jullie precies te zien dat het paard niet goed loopt in de profielfoto's en atactisch is?
Ik durf stiekem bijna niet toe te geven dat ik het niet goed zie, omdat ik normaal altijd alles denk te weten..

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 18:21

Dankjullie allemaal voor de lieve berichtjes...

Vandaag werd ik gebeld door de behandelend arts, en die vertelde me dat hij er weer een stukje beter bij stond. Gisteren hadden ze me voorgesteld om evt. te beginnen met ontstekingsremmers, en dat hadden ze dus gedaan. En ze waren tot nu toe goed aangeslagen... Hij kon vandaag weer normaal plassen en er drupte niks meer zomaar uit. Ze hebben hem vandaag nog wel een beetje leeg gehaald in de darmen.

Ze willen een echo gaan maken en hem nog minstends 2 dagen houden... Nog even wachten dus op de definitieve uitslag...

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:05

Owim wat een erg bericht voor je !
Goed dat je de stap naar de kliniek gedaan hebt, daar kunnen ze de beste behandeling starten
ik wens je veel sterkte toe en je paard natuurlijk ook .

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:19

zolang er gevoel is is er hoop, dus geef nog niet op .....er is duidelijk veel fout gegaan in het leven van dit paard, zou me niks verbazen als het paard tot zijn 5 1/2 jaar tot de toppers behoorde, maar toen verkocht werd i.v.m. het niet recht KUNNEN krijgen (blessure of verkeerde training).....toen slecht doorgereden.....m.a.g. verstening(afsterven) van de slecht/niet gebruikte (kont)spieren, wat nu gaande is......
Ik hoop voor het paard en jouw dat dit nog te doorbreken valt, anders is het einde verhaal !!!
Het is heel zwaar, ik wens je veel sterkte ,ik ben benieuwd naar het eind oordeel !

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 19:06

QuietWater schreef:
Bij deze wil ik je ook nog even veel sterkte wensen, ik heb alles stilletjes gevolgd..
Ik heb een vraagje: dat hele Cauda Equina Syndroom is duidelijk, maar hoe is volgens jullie precies te zien dat het paard niet goed loopt in de profielfoto's en atactisch is?
Ik durf stiekem bijna niet toe te geven dat ik het niet goed zie, omdat ik normaal altijd alles denk te weten..

Geen idee hoor, of een paard goed loopt is niet te zien aan profiel foto's daarvoor moet je een paard zien lopen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 20:16

sorrie hoor mrie, als je iets NIET WEET moet je niet beweren dat iets NIET KAN , dat JIJ dat niet ziet, wil niet zeggen dat iemand anders het óók niet kan zien.....beweging is een focus van momenten aan 1 stuk door en ja een foto is een moment zoals het hoort te zijn óf een moment zoals het nooit mag zijn !!!
Door ontelbare aantal paarden te begeleiden leer je te focussen op de seconde met je ogen, dit kan ook alléén op het gehoor en ja dat kan ik óók door mijn ogen te sluiten en puur te luisteren !
Maar ook kan ik mijn ogen dicht doen en dopjes in de oren doen en met mijn handen voelen en vertellen wat goed en fout is !!! Wat wel en niet goed is en de gevolgen voor het bewegingspatroon en/of de psychische gevolgen !

Maar wees gerust hoor, ik hoef mezelf nooit iets te bewijzen, dat doen de paarden wel voor mij......maar er blijven altijd mensen, die denken alles al te weten wat er in de wereld te koop is.....tot ze zelf vastlopen en nergens meer terecht kunnen.....paard afgeschreven zonder aanwijsbare redenen......
en geloof me , dan wil je alles doen om je paard te helpen .......

Juist mensen die vastgeroest zijn in hun overtuiging van "zo hoort het, en niet anders", en niet open blijven staan voor suggesties, kunnen nooit alle paarden rijden en dus veel paarden kapot maken, omdat ieder paard beleerd moet worden naar zijn eigen kunnen en niet vanuit de wil van zijn berijder/lesgever !!!

Je kunt nog zo'n goede ruiter/lesgever zijn, maar als het paard niet goed is of het echt niet kan, houdt het eerst op tot er uitgezocht wordt WAAROM HET NIET GAAT.......maar als je als ruiter/lesgever het niet ziet/voelt gaat het paard kapot...., komt er protest of ongelukken.....of het paard keert zich van de mens af......dan heb ik het niet over niet weten, maar over weten en niet willen horen/weten ! Strondeigenwijs dus !!!!
Zoek de weg die voor beiden begaanbaar is , bij twijfel ......een andere weg zoeken !!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:13

het moet je eerst gezegd worden voor je het weet.....wat als het je gezegd is en je wilt het niet weten ?
Precies, ik kies voor de eerste groep, hoop hiermee veel leed en verdriet te voorkomen door mijn ervaringen en kennis te delen......
want juist door onwetendheid worden er zoveel paarden verkeerd beoordeeld in opvoeding,huisvesting,training, bouw (anatomie) en kunnen !!!
Ik leer nog steeds van iedere paard, niet één is hetzelfde....maar kunnen wel degelijk overeenkomsten hebben !
Ze zijn altijd eerlijk en duidelijk, spelen géén toneel, werken altijd mee, zodra het goed voelt en leuk blijft ....!
Daarom werk ik direkt met paarden en indirekt met de mens.....de mens moet zich bij mij aanpassen naar wat het paard kan en anders....adieu....
ik wil géén water naar de zee dragen.....als de mens tegenwerkt heeft het gewoon géén zin, want dan kom je nergens !!!
Helaas zijn er paarden die voor het baasje/bazinnetje doorlopen, zonder protest, tot ze kapot zijn.....puur omdat ze zo lief zijn en niet willen vechten !
Die groep hebben het zwaarst, dan lijkt het goed, maar is het dus niet goed.....en als je dat niet voelt/weet en het wordt je niet verteld......blijf dus ook altijd op je gevoel af gaan....bij twijfel hulp vragen bij (paarden)mensen met veel ervaring met verschillende type paarden......ook op bokt zitten ervaren
mensen die belangeloos proberen te helpen uit liefde voor het paard (en voor mensen met het hart op de goede plek voor paard/pony!!!)

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 14:28

Vanavond gaan we afscheid nemen van Owim...

Gisteren middag heb ik gebeld over hoe het ging, en ze vertelde mij dat zijn blaas weer helemaal vol zat en dat ze ook nog mest moesten verwijderen wat dus inhoud dat hij daar dus beide helemaal niks meer mee doet. Hij boekte geen vooruitgang en ze zagen het somber in...

Vandaag belde de behandelend arts mij persoonlijk op om datzelfde nog eens te bevestigen en omdat ik gisteren met de dame aan de telefoon al enige "opties" (evt. terug naar huis laten komen en zelf zijn blaas constant leeg halen en het proces maar afwachten, of euthanasie) had besproken vroeg hij mij naar hoe verder...

Ik heb intussentijd al een hoop gelezen over cauda equina neuritis (polyneuritis equi) en zelf zag ik het ook al erg somber in, want hij zit al duidelijk in de "chronische fase". 't Zal uiteindelijk alleen maar versclechteren, en omdat hij er nu nog niet veel van merkt heb ik besloten hem zo zachtjes te laten gaan slapen.

Ze vroegen mij ook of ze naderhand een sectie mogen uitvoeren op Owim, maar dat weet ik nog niet zeker... Als ik er andere mee kan helpen...

Owim was een geweldig lief paard, dat ook maar alles voor je wilde doen... waarom moest dit hem precies overkomen? Ik wens het geen ander toe hoor, maar precies hem... Hooguit 10 paarden per jaar worden er gevonden met cauda equina..... Maargoed... Dit was dus m'n laatste post.

Bedankt iedereen die me heeft geholpen met het uitzoeken en bedankt voor alle steun....

Groetjes Mariska.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 14:33

:(:) och wat sneu,gelukkig heb jij deze beslissing kunnen nemen om hem uit z`n lijden te verlossen.
heel veel sterkte met deze zeer moedige beslissing om je paard los te laten :(:)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:53

Heel veel sterkte toegewenst....de diagnose is hard en onverbiddelijk......je hebt de goede beslissing genomen.....omdat er zo weinig bekend is hierover zou ik persoonlijk wél kiezen voor een sectie......destemeer de wetenschap kan bekijken en vergelijken, des te sneller kan er doelgericht ingegrepen worden in het beginstadium.....maar als jouw gevoel duidelijk nee zegt of bij twijfel moet je het NIET doen......
Door het op bokt te zetten bereik je ook al een grote groep en die kunnen het weer doorgeven aan anderen.....het is zo leerzaam voor iederéén !
Welke keuze je ook maakt....je bent NIET egoistisch en laat je paard gaan.....je bent een kanjer, net als Owim !
Blijf denken aan de pijn die je hem nu bespaard, dan kun je je er vaak wat makkelijker bij neer leggen.....hier kun je niks meer aan doen !!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:04

sjee..ben er even stil van...hoe de dingen soms kunnen gaan ....
heel veel sterkte gewenst.....

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 18:08

Ik zag het voorzichtig al aankomen dit besluit en er zit idd niks anders op.
Ik heb er inmidels ook veel over gelezen en de fase waar jouw paard in leek te zitten gaf weinig hoop.
Je maakt een goede keus door hem in te laten gaan al zal die hard zijn.
Ik wens je veel sterkte.