___VV___ schreef:Mijn ruin was 11, hij liep voor t zicht niet echt kreupel, maar IK vond dat hij niet lekker liep.
Naar de kliniek en spat (haken) geconstateerd. Ik kreeg ook asparine en ik ben daar eerder mee gestopt dan de bedoeling was (ik had een reden maar weet niet meer welke), ik heb dagelijks gewoon 20 minuten gereden (lange lijnen en lang in het lijf, het nivo voor constatering was M1 dressuur). Hij begon pas na 10 à 15 minuten goed te lopen.
Een stalgenoot had Vit E met Selenium staan, dit mocht ik proberen. Baadt t niet, schaadt t niet, dacht ik. En toch hielp t. Met die Vit E liep mijn paard vanuit stal lekker soepel en ruim (terwijl hij eerst 15 minuten erg korte passen maakte). Wanneer ik het niet gaf, maakte mn paard weer korte passen. Ik gaf trouwens onderhoudsdosis.
Hij is weer helemaal goed gaan lopen, sterker nog, hij had nog nooit zo goed gelopen. (Ik had m gekocht toen hij 8 was, nivo recreatiepaard) en ben ik nog Z-dressuur met hem geworden op zijn 14e met 8-en voor de uitgestrekte draf!
Nu is hij 17 en is hij erg stram, helaas om dat ik weinig tijd voor hem heb (rust roest echt). Onlangs heb ik van een dierenarts gehoord dat het beter had geweest om het spatgewricht aan elkaar te laten groeien door rust....
Ik weet niet wat beter is, ik heb toen veel profijt gehad van hoe ik het gedaan heb.
Het hoeft niet meteen te betekenen dat je paard niet meer kan functioneren.
Heel veel succes!
ik rijdt nu ook gewoon 20- 30 min gewoon altijd maar rechtdoor
met eens een diagonaal er tussen...
op cirkels heeft ze meest pijn zei DA dus ik durf dan ook geen cirkelwerk enzo meer doen momenteel
ze is ook zeer hard in de mond geworden en vast in de rug
DA zegt dat ze haar rug vastgezet heeft om de benen en de pijn te ontlasten
ze is echt moeilijk te rijden zo, daarom dat ik haar ook gewoon wat rechtdoor laat lopen
met een paard die spat heeft moet je niet fokken!
dream on, knol is niet te koop
Mag ik vragen hoe oud je bent?