Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Re: Paard is half jaar helemaal goedgekeurd, maar nu blijkt....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:21

Ik heb dit met mij pony ook gehad, in de zomer toen ze nog op mijn eerste stal stond. Haar hoeven waren echt een drama. Overal stukken uit, scheuren, afbrokkelen, enz.
Toen ben ik gewisseld van stal, nu staat ze op de paddock, ipv de wei.
Haar hoeven krijgen met dit weer nu constant vocht.
Ze staat nu zelfs niet op ijzers, terwijl dit eerst onmogelijk was. Vooral als het mooi weer was, en alles droog was.
Ook ben ik gewisseld van hoefsmid, die beslaat koud.
Ik weet niet wat er uiteindelijk geholpen heeft, maar haar hoeven zijn weer helemaal goed..

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 13:22

tita schreef:
Ik zou dus niet hoefnatuurlijk gaan doen... eerst beter worden met dat paarden en niet zelf gaan poedersuiker zoals veel mensen wel doen onder mom van natural je paard gaan houden Lips are sealed

?????????? wat is dat: hoefnatuurlijk gaan doen??????????

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 07:40

De rage van tegenwoordig,gooi je paard met sortgenoten buiten,en laat ze zoveel mogelijk hu nnatuurlijk gedrag doen,voeder enkel ruwvoeders bij,en handel het uit het oogpuntdat een paard in het wild kan overleven zonder toevoegingen ,en vooral natuurlijk bekappen(dat laatste vind ik een klucht,want natuurlijk bekappen bestaat niet) in de natuur wordt niet bekapt en het nabootsen is onnatuurlijk.

met andere woorden voor zo weinig mogelijk geld paarden houden op stukken die voor paarden onnatuurlijk klein zijn.

het enige naturel houden is houden op natuur gebieden(lees uitgestrekte gebieden,en geen omheidne weiden)

het beste vor de hoeven van je paard is dus zorgen dat hij sochtends op de dauw van het gras kan lopen,dat is het beste smeersel voor de hoeven,een evenwichtige voeding en iets relmatiger de vijl erover.
Dan ga je zelfs op tijdspanne van enkele maanden beterschap zien.
En nooit vetten,en of hoeven ,benen met zeep wassen ,daar drogen ze van uit.
net zoals met borstel de hoeven schoonpoetsen,de beschermlaag die het uitdrogen voorkomt wordt dan poreuzer,met uitdrogen tot gevolg!

Hoop dat je hier wat aan hebt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:15

Citaat:
Ik vind het behoorlijk vreemd dat de dierenarts niks van de hoeven heeft gezegd. Dit zegt of wat over de dierenarts, of wat over jouw smid.

Een van beide moet een steekje hebben laten vallen.

Ik ga ervan uit dat je dit bedoeld tijdens de keuring.
waarvan ik zeg dat het paard wellicht toen goed op het ijzertje stond en er niks aan de voeten te zien was. Op die 2 lippen na dan.

Wellicht is de hoef zich nu aan het herstellen en brokkelt het zwakke gedeelte af. Een voet heeft immers een jaar nodig om zich te herstellen en misschien in dit geval wel langer.

Een paa foto's ter ondersteuning van dit topic zou welkom zijn.

Zou zeker eens contact opnemen met van Nassau .

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:56

savath schreef:
De rage van tegenwoordig,gooi je paard met sortgenoten buiten,en laat ze zoveel mogelijk hu nnatuurlijk gedrag doen,voeder enkel ruwvoeders bij,en handel het uit het oogpuntdat een paard in het wild kan overleven zonder toevoegingen ,en vooral natuurlijk bekappen(dat laatste vind ik een klucht,want natuurlijk bekappen bestaat niet) in de natuur wordt niet bekapt en het nabootsen is onnatuurlijk.

als dit je antwoord is op mijn bericht hierboven: het was ironisch bedoeld.
ik vond het een beetje een kromme formulering "hoefnatuurlijk doen".
ik ben helemaal op de hoogte van de filosophie achter het meer natuurlijk paardenhouden, en ben er een grote voorstander van.
voor het fysiek en psychisch welzijn van het paard is dit een grote verbetering.
groepshuisvesting op een goede bodem, veel ruwvoer, veel beweging, geen ijzers, ik kan maar niet begrijpen dat er mensen zijn die hiervan de voordelen niet inzien.
ook voor het probleem van de TS zou het de oplossing kunnen zijn.
dat is wat ik in mijn eerdere post bedoelde.
gezien het onderwerp van het topic lijkt dit mij niet de plaats om (weer eens) een boom op te gaan zetten over het wel of niet natuurlijk gedomesticeerd paarden houden.
dus: nogmaals: haal het paard van de ijzers, geef hem onbeperkt de mogelijheid om te bewegen in een groep, en laat hem regelmatig trimmen door een goede hoefverzorger.
wedden dat de problemen verdwijnen OK dan!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:59

mijn fjord had toen ik haar kreeg ook ontzettend slechte hoeven. ik heb toen de ijzers eronder uit gehaald, biotine bij gaan voeren, ander voer, veel op de wei (natte hoeven door het gras!) en zeewier voeren.

nu hoeft ze zelfs maar 3 keer per jaar bekapt te worden, om de vorm erin te houden. hoeven zijn puntgaaf, superhard en geen last meer van brokkelhoeven. en ijzers heb ik al helemaal niet meer nodig

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 12:06

Mijn hoefsmit zegt dat afbrokkelende hoeven ook kunnen voortkomen uit een schimmel in de hoef.
Mijn paard heeft dat ook gehad en ik kreeg de tip 2 keer per week de hoeven goed in te smeren met bijenhoning.
Goed tussen de ijzers.
Ben nu 12 weken verder en Davey zn hoeven zijn weer prachtig.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:20

Niet teveel gaan smeren. Als je iedere dag labello gebruikt kun je op een gegeven moment ook niet meer zonder. Veel bewegen is de oplossing vaak!

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:39

Ik zou ook die hoofcare mannen bellen. Ze hebben het paard van een vriendin van mij geweldig geholpen met zijn zeer beroerde voetjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:45

Toch is honing wel erg goed voor de voeten. Ik hoor er zowat iedere smid over.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:54

Honing heeft een bacterie dodende werking. Dat is wetenschappenlijk ook al aangetoont (en ik heb er persoonlijk ervaring mee). Honing heeft daarom ook een totaal andere werking dan alle standaard smeerseltjes voor op de voeten van een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:01

Alleen de honing die nog een stuk honigraad in de pot heeft. Idd Van Nassau eens laten kijken en die geeft je ook de tips om de hoeven te verbeteren. Beweging zal hij zeggen, hij ziet meteen of een paard veel beweging krijgt, niks vetten. Goed voer is ook snellere groei hoeven tezamen met veel beweging.

Maar deze tips zijn al gegeven en aangezien er veel bokkers zo over denken, denk ik dat je de juiste weg is gewezen.
Succes.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:04

Ik zie wel dat je de dierenarts geraadpleegd hebt, maar ik zie eigenlijk nergens het antwoord op de vraag of je al een bloedonderzoek hebt laten doen om te kijken of hij ergens tekorten heeft aan vitamines of mineralen.

Heb je dat gedaan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:08

En het soort stalbedding is ook van belang, op zaagsel staan met slechte voeten is vragen om problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:29

Dan is vlas nog het beste, maar dan wel een droge vlasbodem.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:33

Het is mijn smid opgevallen dat paarden na een antibioticakuur vaak problemen met hun hoeven krijgen. Dit gebeurt zo vanaf een maand of drie na de kuur. Misschien kun je dat nagaan bij je paardje?
Toen dit bij die van mij aan de hand was, heb ik de ijzers erafgehaald en de blote voeten op het weiland weer laten herstellen. Inmiddels is er niets meer aan de hand, maar het was écht dramatisch.
Verder heb ik wisselende ervaringen met het geven van bijvoorbeeld biotine. Ik weet wel dat je pas na een half jaar oid. resultaat ziet, je het bij veel paarden levenslang zult moeten geven, en dat het bij sommige helemaal niet helpt. Maar ik heb ook paarden gezien die het er goed op deden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:11

Pipo schreef:
Toch is honing wel erg goed voor de voeten. Ik hoor er zowat iedere smid over.

Ja Honing is goed tegen de white line ziekte

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 07:01

Ik geloof niet dat TS nog reageerd...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 08:05

eiber schreef:
savath schreef:

als dit je antwoord is op mijn bericht hierboven: het was ironisch bedoeld.
ik vond het een beetje een kromme formulering "hoefnatuurlijk doen".
ik ben helemaal op de hoogte van de filosophie achter het meer natuurlijk paardenhouden, en ben er een grote voorstander van.
voor het fysiek en psychisch welzijn van het paard is dit een grote verbetering.
groepshuisvesting op een goede bodem, veel ruwvoer, veel beweging, geen ijzers, ik kan maar niet begrijpen dat er mensen zijn die hiervan de voordelen niet inzien.
ook voor het probleem van de TS zou het de oplossing kunnen zijn.
dat is wat ik in mijn eerdere post bedoelde.
gezien het onderwerp van het topic lijkt dit mij niet de plaats om (weer eens) een boom op te gaan zetten over het wel of niet natuurlijk gedomesticeerd paarden houden.
dus: nogmaals: haal het paard van de ijzers, geef hem onbeperkt de mogelijheid om te bewegen in een groep, en laat hem regelmatig trimmen door een goede hoefverzorger.
wedden dat de problemen verdwijnen OK dan!

Ik heb niets tegen mensen die verantwoord hun paard houden,dus vrijheid in deftige weides,liefst in kuddeverband,met een gebalanceerde voeding(dus ook bodemonderzoek om te zien of je weide ook wel genoeg grondstoffen bevat!)
en met goede hoefverzorging en degelijk wormbeleid!!!
Maar dat was vroeger ook zo,alleen nu wordt er een commercieel naampje op geplakt Natuurlijk houden van paarden?
Net zoals al die natuurlijke bekappers die als bosjes uit de grond wippen vaak zonder diploma,of met diploma die niet erkend zijn van een dagcurcusje.
Een tradionale hoefsmid volgt een lange cursus en bekapt ook je paard op de beste mannier voor zen hoeven!

Neem nu de omgang met paarden,een mens met verstand van paarden ,kan met ze overweg,ik heb nooit parrelli ,monty roberts of wat dan ook gedaan,maar mijn paarden doen ook al die dingen met kleine aanwijzingingen.

In het kort ik heb niks tegen paarden houden op een verantwoorde mannier(niet in boxen vor de rest van de dag) maar al dat gedoe over natuurlijk houden van paarden!!
Het is gewoon paarden houden op een gezonde mannier,iedere paardenmens weet toch dat beweging en voeding al de grootste bouwstenen zijn voor de hoef,neem daarbij tijdige verzorging door ervaren smid,en 95 % van de paarden voeten zijn goed,op de 5 % die innerlijk iets mankeren dat eerst moet opgelost worden!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:59

crossmonster schreef:
Maar dat was vroeger ook zo,alleen nu wordt er een commercieel naampje op geplakt Natuurlijk houden van paarden?

inderdaad, het is zo oud, dat het weer nieuw is.
op het moment worden steeds meer paarden gehouden op een manier die NIET paardvriendelijk is, door mensen die NIET weten wat de natuurlijke behoeften van een paard zijn. Daarom is het goed dat er mensen opstaan die fouten in de paardenhouderij ter discussie stellen.

crossmonster schreef:
Neem nu de omgang met paarden,een mens met verstand van paarden ,kan met ze overweg,ik heb nooit parrelli ,monty roberts of wat dan ook gedaan,maar mijn paarden doen ook al die dingen met kleine aanwijzingingen.

gelukkig voor jouw paarden dan, niet iedereen heeft die gave.
de meesten van ons moeten het hebben van goede voorlichting, voortkomend uit gedegen onderzoek.

crossmonster schreef:
Het is gewoon paarden houden op een gezonde mannier,iedere paardenmens weet toch dat beweging en voeding al de grootste bouwstenen zijn voor de hoef,

ja, hoor zo mag je het van mij ook noemen, paardenhouden op een gezonde manier, ik zeg natuurlijk gedomesticeerd paarden houden.
het gaat natuurlijk om de inhoud van het begrip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:01

crossmonster schreef:
Ik geloof niet dat TS nog reageerd...

Die is nog niet zo verslaafd als ons hoor.. Clown

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 10:08

Ik had zelf ook een paard met brokkelhoeven; ik ben hem biotine bij gaan voeren, en regelmatig de hoeven geteerd.
Ook ben ik standaard met springschoenen gaan rijden.

Voor mij heeft dit geholpen, en ik hoop dat je voor jou en je paard ook een geschikte oplossing kunt vinden. Succes

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:36

@eiber, je hebt een paar dingen verkeerd gequot, die uitspraken zijn van savath en niet van crossmonster

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 12:43

vreemd, ik had ze uit het bericht van savath gehaald, en nu staat er crossmonster bij????
sorry, was dus in antwoord op savath.

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 13:04

Was eventjes voor je gaan zoeken op internet en hier verscheen een tip, weet niet of je er wat aan hebt?

Tip: Brokkelen van harde hoeven kun je verhelpen door de hoeven in te smeren met een mengsel van azijn en olie.

succes verder Lachen