Wat is het verschil in werking van Zandweg en Sand-clear?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

racekater

Re: Wat is het verschil in werking van Zandweg en Sand-clear?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:20

Omdat ik pas begonnen ben met het voeren van lijnzaad, heb ik veel navraag gedaan over de manier van bereiden.

Het bereiden van lijnzaad door toevoeging van kokend water (de snelle manier van Breghje) is aan een kennis van mij aanbevolen door haar dierenarts. Aangezien deze dierenarts deel uit maakt van het dierenartsenteam van een zeer goed aangeschreven praktijk ga ik er toch min of meer van uit dat deze manier van bereiden veilig is.

Volgens mijn eigen dierenarts moet je, als je kiest voor de 'kookmethode', het lijnzaad nadat je het gekookt hebt binnen 24 uur opvoeren omdat er anders blauwzuur vrijkomt.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:55

Breghje schreef:
...
Het heeft ongeveer dezelfde werking, maar Sandclear is pittiger omdat het echt een soort klei wordt en het volume van de ontlasting vergroot, waardoor de darm tot extra beweging wordt aangezet en er meer zand naar buiten wordt gewerkt. Lijnzaad zorgt juist voor een slijmlaag op de darmen waardoor de ontlasting zachter wordt, en door het slijm het zand naar buiten gewerkt wordt.

...

Mijn pony heeft een grote zandophoping in zijn darmen en uit dit met diarree. Mij is aangeraden een keer in de zoveel tijd zandweg te geven, en verder dagelijks lijnmeel door het voer. Nu begrijp ik dus dat dit de diarree niet stopt aangezien het de ontlasting zachter maakt? Kan ik dan beter overstappen op Sandclear?

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 21:59

racekater schreef:
Omdat ik pas begonnen ben met het voeren van lijnzaad, heb ik veel navraag gedaan over de manier van bereiden.

Het bereiden van lijnzaad door toevoeging van kokend water (de snelle manier van Breghje) is aan een kennis van mij aanbevolen door haar dierenarts. Aangezien deze dierenarts deel uit maakt van het dierenartsenteam van een zeer goed aangeschreven praktijk ga ik er toch min of meer van uit dat deze manier van bereiden veilig is.

Volgens mijn eigen dierenarts moet je, als je kiest voor de 'kookmethode', het lijnzaad nadat je het gekookt hebt binnen 24 uur opvoeren omdat er anders blauwzuur vrijkomt.
Dit is niet correct!

BLAUWZUURBlauwzuur (afgekort HCN), ook wel aangeduid met de benamingen waterstofcycanine of cyaanwaterstof, is een uiterst giftige stof. Blauwzuur komt zowel vrij als gebonden aan glycosiden in diervoeder(grondstoffen) voor, in het bijzonder in lijnzaadproducten, tapiocameel en bepaalde bonensoorten.
De aard van blauwzuur, het ontstaan en het voorkomen
Blauwzuur (afgekort HCN), ook wel aangeduid met de benamingen waterstof-cycanine en cyaanwaterstof, is een uiterst giftige stof. De stof heeft een kookpunt van 24,6 graden Celsius. Onder het kookpunt is het een kleurloze, zeer vluchtige vloeistof, dat goed oplost in water en een bittere amandelgeur heeft. Boven het kookpunt komt het als kleurloos, zeer brandbaar en explosief gas met een bittere amandelgeur voor.
In verschillende plantensoorten komen van nature cyaan-/ blauwzuurhoudende glycosiden (suikerachtige verbindingen) voor. Deze verbindingen kunnen, na beschadiging van de plantencellen, het giftige blauwzuur afsplitsen.
Enkele voorbeelden van planten met blauwzuurhoudende glycosiden zijn:
- Taxus; bevat het zeer giftige glycoside taxatine (vooral in de bessen)
- Lijnzaad (vlas); bevat veel linamarine
- Klavers (met name rode klaver);
- Grasachtigen (zoals vingergras en hanepoot);
Blauwzuurhoudende glycosiden komen ook rijkelijk voor in Paseolusbonen, sorghum, appelpitten, druivenpitten en amandelpitten.
Sorghum
Bloeiende lijnzaadplant
Door de aanwezigheid van blauwzuurhoudende glycosiden, die blauwzuur afsplitsen, kunnen bepaalde diervoedergrondstoffen (waaronder lijnzaad) niet onbehandeld worden verwerkt in diervoeders. Door deze producten te verhitten en te ontdoen van overtollige vetten, wordt het aanwezige blauwzuur onschadelijk gemaakt. Dankzij deze behandelmethode kan onder andere lijnzaad toch in diervoeders verwerkt worden. Dat is gunstig want lijnzaad heeft een zeer positieve werking op de darmwand en de darmfloravorming.

+ even googlen en hier op bokt zijn er ook diverse topics geweest. Dus echt koken en zeker 20 minuten en direct opvoeren en niet bewaren.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 22:04

ook nog even de tekst uit de wiki van bokt zelf over lijn zaad om het vergiftigen van paarden te voorkomen:

Lijnzaad
Uit Bokt
Ga naar: navigatie, zoeken

Een fles lijnzaadolieInhoud [verbergen]
1 Lijnzaadolie
2 Gebruik
3 Bereidingswijze van lijnzaad
4 Bronnen, referenties en/of voetnoten

Lijnzaadolie
Lijnzaad is het zaad van de vlasplant Linum usitatissimum. Er bestaan twee soorten vlas: vezelvlas en olievlas. De stengels van olievlas zijn kort en sterker vertakt dan de stengels van vezelvlas. De plant heeft witte tot blauwe bloemetjes en onderdelen van de plant zoals bloemen en zaden bevatten blauwzuur en zijn giftig in ongekookte vorm. De zaden van olievlas bevatten 40% essentiele olie. Lijnzaadolie wordt onder andere gewonnen door het persen van lijnzaad. De overgebleven lijnzaadkoek wordt vaak in veevoer verwerkt.

Gebruik
Lijnzaadolie wordt gewonnen voor verschillende doeleinden, zoals verwerking in zeep, linoleum of verven en vernissen, of ter conservering van ongeverfd hout. Daarnaast wordt lijnzaad ook voor menselijke en dierlijke consumptie gebruikt. Omdat lijnzaad naast de essentiele oliën ook slijmstoffen bevat, is het goed voor de huid en de vacht en zorgt voor een slijmlaag in de darmen.

Bereidingswijze van lijnzaad
Omdat lijnzaad in ongekookte vorm giftig is, dien je het te koken voordat je het aan je dier voorzet. Een kookduur van 20 minuten volstaat om de giftige stoffen te deactiveren. Neem een pan met 2L water en doe daar een of twee flinke koppen lijnzaad in. Dit breng je aan de kook, wel er bij blijven staan want het kookt erg snel over. Als het eenmaal kookt, kun je het vuur lager zetten en het nog twintig minuten laten pruttelen, daarbij af en toe omroeren. De massa begint een slijmerige vorm aan te nemen. Na de 20 minuten kooktijd kan het na afkoelen aan het dier gegeven worden, of vermengd worden met zemelen.

In plaats van zelf lijnzaad te koken kan ook kant en klare olie gegeven worden. Hierbij wel uitkijken dat pure lijnzaadolie gegeven wordt, de olie die in verfspeciaalzaken te krijgen is, is vaak al met terpentine verdund. De dosering van de olie moet zelf uitgevonden worden, maar als er teveel gegeven wordt, raakt het dier aan de diarree.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 11:52

En volgens onze kliniek is er onderzoek gedaan en blijkt de hoeveelheid blauwzuur in lijnzaad veel minder te zijn dan altijd werdt verondersteld, en dus als er kokend water op gegooid wordt en het koelt af is het ook onschadelijk mits binnen 24 uur gegeven.

Niet in de voerbak geven wegens zuur worden maar in een emmer, maar verder is er geen reden tot paniek volgens hen. Die artsen zijn ook niet de minste, de kliniek is zowat in heel NL bekend dus ik neem het van hen aan, tenzij iemand met een recent onderzoek mét bronvermelding komt én een link waar het nagelezen kan worden dan wordt het anders uiteraard Haha! . Maar tot die tijd....

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 13:54

Ik ben benieuwd wie er gelijk heeft over de bereiding van het lijnzaad.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:52

http://www.pdv.nl/nederland/kwaliteit/DOS/page876.php

Kijk bij blauwzuur onderaan de pagina.

Lijkt me dat een organisatie als Productschap Diervoeder op de hoogte zou zijn van zo'n onderzoek

Wat is het Productschap Diervoeder ?
Het Productschap Diervoeder is een publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie. Het is ingesteld op verzoek van het Nederlandse diervoederbedrijfsleven.
Het productschap heeft tot taak zowel het algemeen maatschappelijk belang te dienen als het gemeenschappelijk belang van de ondernemers en werknemers in hun productiekolom. Het schap is ingesteld voor de Nederlandse diervoederkolom. Hieronder vallen behalve de diervoederonder-nemingen, ook de veehouderijbedrijven (zie hiervoor ook onderstaand schema)
Vertegenwoordigers van organisaties van ondernemers en werknemers in de diervoederkolom vormen het bestuur van het Productschap Diervoeder. Het bestuur laat zich adviseren door de Sociaal-Economische Raad (SER), de algemene koepel van publiekrechtelijke bedrijfsorganisaties, en door bij de diervoederkolom betrokken ministeries. Het diervoederbedrijfsleven financiert het productschap.

Platformfunctie
De belangrijkste taak van het Productschap Diervoeder is het vervullen van een platformfunctie voor alle schakels in de diervoederkolom. De bespreking en coördinatie van gemeenschappelijke zaken vormen de basis voor het voeren van een gemeenschappelijk beleid. Bovendien bevordert het productschap de onderlinge afstemming tussen de diervoedersector én de vervolgschakels in de dierlijke productieketen. In het schema staan de functies en taken van het Productschap Diervoeder samengevat.

Hoofdfuncties

De hoofdfuncties van het Productschap Diervoeder zijn:

strategisch platform voor de gehele diervoederkolom
dienstverlening aan de sectoren binnen de diervoederkolom t.b.v. kennis en informatie, onderzoek, promotie en (administratieve) uitvoering van gewenste activiteiten
verordenende bevoegdheid (terughoudend gebruik; waar mogelijk wordt gekozen voor uniformering en standaardisering).
De activiteiten die uit deze hoofdfuncties voortvloeien, zijn op dit moment ondergebracht bij de volgende programma's: I.
Diervoederkwaliteit en -veiligheid
II.
Uniformering van voederwaardering
III.
Arbeid en arbeidsomstandigheden
IV.
Innovatie en ontwikkeling
V.
Informatievoorziening en gestructureerde sectorcommunicatie
VI.
Medebewindstaken