oude shet: kan kou en nat op botten slaan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

Re: oude shet: kan kou en nat op botten slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 19:43

JaneJansen schreef:
Mijn pony van 25 jaar kreeg ook hoefbevangenheid in de winter, gewoon op stal trouwens. Ze stond ws enorm te zweten (oid) van de pijn. Ze was altijd helemaal nat, ook binnen.
Die hebben we 2 maanden op pijnstillers gehad en daarna werd ze ingeslapen.
Ik denk dat je toch iets meer met die hoefbevangenheid zou kunnen doen. DA?

als je even goed gelzen had, had je kunnen zien dat ie ongeveer 4 weken geleden bevangen is geweest, Da is er al meerdere malen bij geweest daarvoor en hij was nu eigenlijk goed. bovendien stond ie niet op stal, maar op nat zand met een schuilstal en enkel hooi, omdat hij van het gras te vet was. ik weet dus echt wel wat ik doe al schjijnen enkele mensen nog steeds te twijfelen. als hij ook echt weer hoefbevangen was geweest, wat dus niet kan, want daar was ie net vanaf, liep ie nu goed, want ik ehb m de afgelopen 4 dagen op pijnstillers gehad en op het moment dat ie hoefbevangen was, reageerde hij daar goed op, nu niet.
trouwens, hij zweet niet, hij is nat van de regen, nogal iets anders lijkt me.

en even ter update, ik kom namelijk net terug: het gaat al stukken beter met m. hij loopt al soepeler en wilde graag de stal uit. toen ik m gisteren erin gezet had, wilde hij helemaal niks. hij is dus al opgeknapt vegeleken met gisteren. niet bevangen dus, hoogstens van de kou. morgen gaat er een stuk haar af en deken op. dan kan ie overdag wat naar buiten en om 4 uur gaat ie dan weer naar binnen. dat lijkt me op dit moment het beste voor m

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:48

Wat goed dat het al wat beter met hem gaat.
Beetje warmte voor zijn oude botten doet wonderen gelukkig Knipoog .
Hopelijk gaat hij nu opknappen heen.
Aan de verzorging kan het niet liggen alvast.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:04

Fijn dat het weer beter gaat, denk dat hij het fijn vindt onder zijn nieuwe dekentje!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 19:59

voor de mensen die dachten dat ik zelf weinig verstand had en echt de dierenarts erbij moest halen want dat ie echt bevangen was, even een update:

Het gaat super goed met Ollie. Afgelopen donderdag heb ik hem geschoren, alleen zijn benen laten zitten. Hals toch wel gedaan, omdat hij ook ontzettend stond te schuren. Blijkbaar irriteerde de vacht enorm, er zaten op sommige plekken ook allemaal bultjes onder. Vervolgens gewassen met teershamppo en terug onder de deken gezet. Vooralsnog voelt hij lekker warm aan al een paar dagen en is echt opgeknapt. Morgen komt de dierenarts nog even langs om te kijken of we nog iets anders moeten doen aan z'n jeuk.

Maar het belangrijkste is dat Ollie weer loopt! Helemaal niet meer stijf en pijnlijk, maar voor zijn doen gewoon weer soepel en vlot. Ik ben er superblij mee, hij heeft helemaal geen pijn dus, hij was gewoon koud en niet lekker in zn vel. Nu staat ie weer een paar uurtjes lekker op de wei, en aan het eind van de middag weer op stal. Hij eet zn nieuwe eten goed en wordt zelfs weer wat brutaal!

Woensdag komt de smid nog en dan verwacht ik dat Ollie weer als vanouds is (of zelfs beter nu hij letterlijk lekkerder in zn vacht zit!)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:05

Fijn bericht, houden zo! Lachen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:22

Wat geweldig!
Dat zijn de berichten die we graag horen Knipoog

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:26

Wat fijn! Super hoor!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:31

lonnie schreef:
voor de mensen die dachten dat ik zelf weinig verstand had en echt de dierenarts erbij moest halen want dat ie echt bevangen was, even een update:

Het gaat super goed met Ollie. Afgelopen donderdag heb ik hem geschoren, alleen zijn benen laten zitten. Hals toch wel gedaan, omdat hij ook ontzettend stond te schuren. Blijkbaar irriteerde de vacht enorm, er zaten op sommige plekken ook allemaal bultjes onder. Vervolgens gewassen met teershamppo en terug onder de deken gezet. Vooralsnog voelt hij lekker warm aan al een paar dagen en is echt opgeknapt. Morgen komt de dierenarts nog even langs om te kijken of we nog iets anders moeten doen aan z'n jeuk.

Maar het belangrijkste is dat Ollie weer loopt! Helemaal niet meer stijf en pijnlijk, maar voor zijn doen gewoon weer soepel en vlot. Ik ben er superblij mee, hij heeft helemaal geen pijn dus, hij was gewoon koud en niet lekker in zn vel. Nu staat ie weer een paar uurtjes lekker op de wei, en aan het eind van de middag weer op stal. Hij eet zn nieuwe eten goed en wordt zelfs weer wat brutaal!

Woensdag komt de smid nog en dan verwacht ik dat Ollie weer als vanouds is (of zelfs beter nu hij letterlijk lekkerder in zn vacht zit!)

blij dat het beter met hem gaat. heb je een foto?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 21:52

zal van de week eens even een fotootje van m maken, hij is wel ontzettend schattig nu met zn minidekentje haha

edit: dit was m in september:

Afbeelding

het dikke vertekent iets, omdat hij toen al ontzettend dik in zn vacht zat. inmiddels is ie wel al gewoon goed op conditie. Je kunt zn ribben niet zien, maar wel voelen, zonder dat je daarvoor door een meter vetlaag hoeft te prikken. houden zo dus. Hij blijft voorlopig ook op ca 1 kilo per dag aan voer staan, van Marstall, speciaal voor oudjes, zodat ie alles binnenkrijgt wat ie nodig heeft en nu niet nog meer gaat afvallen

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 22:22

mooi opaatje, fijn dat het wat beter met hem gaat, tja ze denken dat hij misschien 20 is maar misschien is ie wel een heel stukkie ouder, goed blijven kijken naar hem, hij geeft het zelf gelukkig aan, succes met de oude man.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 10:08

Erg leuk om te zien.
Mijn 2 oude paarden hebben nu ook dekens op en ze zijn veel actiever en voelen zich duidelijk beter in hun vel. Bloos Dus ik denk dat je zeker de goede beslissingen hebt genomen. Veel plezier met je oude kanjertje.

wiezewoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:11

whaaaaaaaaaaa wat een poepie!!!!!!!!
Als ie trouwens jeuk blijft houden dan kun je hem bij zijn dagelijkse rantsoen ook wat goudsbloem+kleefkruid+gedroogde brandnetels+selderiezaad geven.Deze zijn bloedzuiverend en ook heel heilzaam bij hoefbevangenheid.Dit even als tipje.
Ben echt blij voor je dat het hem weer goed gaat,haha de kleine scheet hihi

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:34

Nou gelukkig maar! Veel plezier nog samen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 23:18

Dat is goed nieuws! Haha!