1.5 jaarig paard vrijspringen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jaimyliefje

Re: 1.5 jaarig paard vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 01:41

Springen door de klap hartstikke slecht, ook voor de pezen ed. en de nog niet volgroeide botten..
Maar 20 cm. stelt niets voor. Denk wel: een 1,5 jarige is psychisch nog helemaal niet ver ontwikkeld en kan zich hooguit 15 min. concentreren. Echt hooguit ja! We vergen flink veel van onze paarden, en lichamelijk kunnen ze het soms wel aan. Maar denk ook aan de hersentjes.

Dus af en toe een huppeltje van hóóguit 20 cm. kan wat mij betreft wel, maar raak alsjeblieft niet dol in je enthousiasme door hem vaker en hoger te laten springen. Het moet leuk en gezond blijven.

Ga ook niet jagen, maar zorg dat hij je eerst vanzelf volgt en in alle gangen en wendingen mee loopt met jou. Dat is vrij makkelijk te oefenen, en de basis (die veel paarden helaas missen) van het vertrouwen. Het is ook het startpunt van waaruit je dingen van het paard kunt gaan vragen.

Andere dingen om met je paardje te doen zijn: af en toe een kwartiertje aan het halster wandelen in het bos/langs een weggetje waar af en toe een auto passeert om het beestje bos en verkeersmak te maken.
Poetsen en voetjes geven, tijdens het vast staan, maar ook los staan, is ook heel belangrijk. Dat mag je vrij regelmatig doen.

Maar werken, zoals 'huppelen' en wandelen zou ik niet vaker dan (weer absoluut hooguit!) eens per week doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 10:54

een jaarling kan zich nog niet eens een kwartier concentreren. wel een kwartier met iets bezig zijn, maar hij zal daarbij niet iets hebben wat te kwalificeren is als 'concentratie', daar is een peuter helemaal niet klaar voor.

als je gaat vrijspringen vereist dat ook geen constante concentratie, een paard kan ook een stukje draven zonder zich daarbij te concentreren. eens per week springen met een jaarling vind ik echt teveel, wandelen kan je rustig doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:05

Concentratie is niet echt nodig bij vrijspringen, paard moet wel opletten maar als hij het leuk vind zal het meer spelen zijn en dat kunnen veulens onderling ook uren volhouden.

Eens per week zou ik ook niet doen, lijkt me teveel belasting, zelf spring ik met een 4 jarige maar een keer per week.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:16

anneliesdj schreef:
Eens per week zou ik ook niet doen, lijkt me teveel belasting, zelf spring ik met een 4 jarige maar een keer per week.

Idem hier!!! Voor een 1,5 jarige zou ik na nieuwjaar (zijn ze bijna 2 ipv 1 en ...) héél af en toe es een sprong(kje) zetten, maar vind 1x per maand meer dan genoeg.

Verder wordt hier véél problemen gemaakt van de paarden es los in de bak gooien, terwijl (met uitzondering van enkelen) niemand wijst op de gevaren van het teveel longeren/rondjes laten lopen van zo'n jong paard. Dat is pas niet "natuurlijk", in tegenstelling tot een losse sprong.

Een 4-jarige laten wij ook 1x per week springen, hoeft toch niet meer te zijn. Als het paard netjes gereden is en wil werken voor jou, zal die de sprongen ook gewoon nemen. Ik pleit wel voor een zekere regelmaat, want als je hem maanden niets laat doen en dan plots hem zou overvallen met parcours of zo?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:19

Maar dat geld weer voor paarden die gereden worden, die regelmaat hoef je bij een jaarling of tweejarige nog niet te hebben.
En idd zou ik ook liever eens per maand een sprong van 1m maken dan 3x per week longeren.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:43

Zo bedoel ik het ook annelies. Misschien was het niet al te duidelijk... Regelmaat voor alles bij onze 4jarigen!

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:29

ik zou daar nog minimaal 1 jaar mee wachten
gewoon je paard lekker op laten groeien en voornamelijk poetsen en wandelen en verkeersmak gaan maken en voor de rest lekker op de wei Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:10

anneliesdj schreef:
Concentratie is niet echt nodig bij vrijspringen, paard moet wel opletten maar als hij het leuk vind zal het meer spelen zijn en dat kunnen veulens onderling ook uren volhouden.

precies, zo denk ik er ook over. vwb het longeren, dat is zowiezo iets waar je imo pas mee begint als het dier 3 á 3,5 jaar oud is. en dan ook zéker niet dagelijks.