Help, wat is dit voor worm?..:o((

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Help, wat is dit voor worm?..:o((

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:53

detour schreef:
Yep, het is lintworm,DA zei het, altijd vanaf de geboorte regelmatig ontwormd, kennelijk niet steeds de goede bestanddelen, nog nooit mee gemaakt. Ik ga Equimax halen, zijn appeltabletjes, nu 4 en over twee weken weer 4.
Verweiden heeft geen zin, Geerke, het land is al besmet en waar ze heen gaat besmet ze ook.
Daarbij wordt ze nu behandeld, dus moet ze resistent zijn er tegen.

ik zal duimen dat het binnenkort gaat vriezen...dat helpt ook!
Sterkte verder!

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:54

Voor lintwormen moet je idd een andere wormspuit hebben. Ik gebruik 2x per jaar Equimax en voor de rest kies ik de wat goedkopere...
Welk paard had het trouwens? Toch niet die NWR die je op de veiling hebt gekocht???

monica1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:54

Moet maar zo denken ,dat jij niet schuldig bent . Immers altijd ontwormt en dat die worm mischien resistent was kun je ook weinig aan doen.
Schrik er wel een beetje van , ga me nu even achter het oor krabben of die worm bij dat paard bij mij op stal ook wel een spoelworm was (naja de dierenarts zei het dus zal wel zo zijn :X)
Sterkte er mee!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 12:56

Nope

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 12:56

ik geloof dat praziquantel de lintworm dood....ze komen van grasmijten....maar dat wisten jullie al denk ik

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:08

Ze schijnen het goed te doen op mossen die met dit vochtige weer ontstaan..

ja, ik voel me echt dom.
had net een fokker aan de lijn, als mijn dieren iets tonen qua koliekerigheid gaan ze daar heen, want ik vertrek morgen naar ierland en manlief werkt, het zit me niet lekker, en als hij het niet vertrouwt, brengt hij ze daarheen.
Vorig jaar ging ik een keer weg, toen was er koliek,
dit jaar een keer weg, toen mepte een ander haar griffelbeen kapot, het moet maar eens goed gaan.

Hij zei nog: Hoe vaak ontworm je? Ik zei 8-10 weken.
Hij zei dat de wormen dan te resistent waren en hij zijn opfokproducten om de drie maanden ontwormt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 13:16

dat is jou schuld toch niet?
niet vergeten dat het ene paard gevoeliger is voor parasieten dan het andere...en het weer type zit niet ook niet mee,vochtig en niet koud, ideaal voor al dat gespuis..
Leuk he weggaan....ik houd daar ook niet van..maar ja,soms kan het niet anders.
Trouwens ze twijfelen over het gegeven dat paarden koliek krijgen van lintwormen...altijd is beweerd van wel,maar onderzoek wees niet echt iets uit....of ze moeten tjokvol zitten,wat bij een jaarling haast niet mogelijk lijkt...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:20

Wat een fijne troostende woorden.
Thanks. ja, het gaat 5 maanden vlekkeloos met mijn schat, maar als ikw egga, is er wel weer wat.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Ik ga er meer op letten en hoop idd dat klachten wegblijven.

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 09:14

Detour, ik herken heel je verhaal. Ik ontworm ook altijd netjes om de 8 weken, altijd met een verschillend middel en vorige week ontdekte ik ook een worm (nog levend zelfs Misselijk ) Hij was 3 weken geleden ontwormd. Toen gelijk laten ontwormen in het bloed, gisteren gebeld voor de uitslag van de mest, omdat ik ook graag wilde weten wat voor worm het was. Het bleek dus dat er wat lintwormeieren in de mest van mijn paard zaten. Fijn om in je topic te lezen dat je nu equimax moet gebruiken, bij mij werd precies hetzelfde gezegd Lachen!

Ik herken je gevoel ook, voel me ook vreselijk schuldig, toch fout gegaan terwijl ik het idee had alles goed onder controle te hebben No Cheer

Hopelijk knapt je jaarling snel op en hebben jullie het snel onder controle Ja!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 10:34

Thanks, meid, wat onwijs lief zo'n berichtje!
Ze blijft echter dun poepen dus ik hoop maar dat het lintworm is en dat de etters vernietigd worden!
Ik zit nu in Ierland en heb mijn jaarlingen even ergens ondergebracht.
Hoe lang duurt een mestonderzoek of bloedonderzoek qua test en resultaat?.. Weet je dat toevallig?
En hoe lang houdt een jaarling het vol paperig te poepen?

gertjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 11:53

Fijn dat je jaarling nu in ieder geval in de gaten wordt gehouden! Dat is vast een fijn gevoel nu je in Ierland zit. Ja
Het mestonderzoek is bij mij maandag gedaan, omdat hij eerder geen tijd had (zaterdag heeft hij de mest pas meegenomen hoor). Dus daarin kunnen ze het snel zien. Met bloedonderzoek heb ik nog geen ervaring. De veearts vertelde mij wel dat je die lintworm niet af ziet komen, maar dat er soms een soort slijmerige pap op de mest ligt.
Voor de mest weet ik het niet, sorry, kan je daarbij ook niet helpen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:45

Super meid, dat geeft moed, dan heb ik die slijmerige pap over het hoofd gezien!
het wordt niet erger en het zal ook wel stress geven dat ze nu elders staat.
Ze houden me op de hoogte.
ben net gebeten door een hond in mijn gezicht. da's ook schrikken, ff offtopic..

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:21

Dat ga je niet menen! Bloos!
Hoe gaat het met je?

(Zeer offtopic maar dat boeit me ff niet)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:09

Je zou kunnen overwegen een dubbele dosering met Pyrantel te geven. Zou doodt je de lintworm maar ook eventuele spoelwormen waar jonge paarden vaak problemen mee hebben.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 11:19

Equimax werkt tegen alle maag-/darm- en longwormen dus ook gewoon tegen spoelwormen.
Tevens is Equimax dus ook voor lintwormen.
Equimax wordt niet genoemd in dit schema maar volgens mij is dit ook wel handig.

Afbeelding

*gejat uit een ander topic* Haha!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 13:45

Bij spoelwormen is resistentie bekend tegen Ivermectine. De werkzame stof in de Equimax.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:57

Resistentie is niet bewezen. Daar zijn de meningen nogal over verdeeld.
Bovendien beschermt ivermectine in combinatie met praziquentel (Zoals in het geval van Equimax) tegen alle soorten lintwormen èn tegen alle andere maagdarmwormen, longwormen, en horzellarven.
Ivermectine alleen, doet lintwormen niets maar spoelwormen wel...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:06

dingetje schreef:
Ivermectine alleen, doet lintwormen niets...

Ivermectine deed bij mijn paard, die spoelwormen had, ook al helemaal niks, maar na een Equiworm P waren de spoelwormen weg.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:11

Kan hoor. Ik zeg alleen dat resistentie geen bewezen feit is.
Ik ben wel een groot voorstander van Equimax (werkzame stof: Ivermectine in combinatie met praziquentel). (Bijna) Alle soorten wormen in 1 keer uitgeroeid.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:23

Maar de spoelwormen blijven vaak zitten en dat zijn de wormen die het meest voorkomen bij jonge paarden. Vandaar dat daar vaak een Pyratel wordt voorgeschreven. In dit geval dubbel om de lintworm te bestreiden.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:42

Wilawander schreef:
Maar de spoelwormen blijven vaak zitten en dat zijn de wormen die het meest voorkomen bij jonge paarden. Vandaar dat daar vaak een Pyratel wordt voorgeschreven. In dit geval dubbel om de lintworm te bestreiden.

Zou kunnen, pak je dan wel alle soorten lintwormen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 20:22

dingetje schreef:
Dat ga je niet menen! Bloos!
Hoe gaat het met je?

(Zeer offtopic maar dat boeit me ff niet)

Yep. Clown

Maar het gaat wel hoor, al schrik ik ineens van honden terwijl ik ze nb getraind heb. Koe

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 00:13

haan schreef:
dingetje schreef:
Ivermectine alleen, doet lintwormen niets...

Ivermectine deed bij mijn paard, die spoelwormen had, ook al helemaal niks, maar na een Equiworm P waren de spoelwormen weg.

Mijn paardje van 2 heeft pas Equimax gehad en de dag erna kwamen er 2 grote, vieze spoelwormen uit Misselijk Heb de foto's nog op mijn mobiel staan omdat ik ook niet wist wat het waren. Dierenarts zij dat een lintworm duidelijk uit segmenten bestaat en plat en grijsachtig is. Een spoelworm wit en rond. Ook had ze een gevoelige buik en zachte poep.
De dierenarts gebeld en die zij mij dat ik niet extra hoefde te ontwormen na een aantal weken omdat immers het middel zijn werk heeft gedaan. Vind het toch maar eng hoop dat ze allemaal dood zijn brrr.