Alternatieven krachtvoer?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Alternatieven krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:37

amanda2 schreef:
Zoals je ook op de site kan lezen zijn de eiwitten in lucerne 100% verteerbaar. Veel mensen zijn 'bang' voor lucerne vanwege de eiwitten. Heb wel eens iemand horen zeggen dat lucerne puur gif is...
Ook in grasmix zit melasse. De mijne eet geen lucerne zonder melasse maar je kan eerst de subli zonder melasse proberen.

Vaak vooroordelen van mensen die "klok hebben horen luiden...........", in sommige plekken in Amerika wordt alleen maar grofstengelig lucerne hooi gevoerd; daar heet het dan Alflafa, in combinatie met Haver. Mijn jonge paint komt daar vandaan en ik heb er veel hele goede ( sport) paarden gezien die het op deze combi heel goed deden.
Dat geldt ook voor onze paarden......., mooie vacht, goede hoeven, goede conditie, etc. etc.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:40

Grofstengelig lucerne hooi(laat geoogst?) is ook heel wat anders dan jong geoogst,bladrijk hooi(brokken!).Het meeste eiwit zit in de blaadjes,de meeste vezels in de stengels.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:00

Datzelfde lucerne hooi wordt hier gehakseld, in Amerika niet. Het wordt daar ook op verschillende momenten geoogst, maar het eiwit in lucerne is geen enkel probleem, het is nl. prima verteerbaar. Heel anders dan de eiwitten ( en suikers) die bijv. vaak in het Nederlandse hooi zitten omdat de hooiteelt hier op koeien in gericht, teveel mest, te weinig kruiden, etc.
Daarom hebben wij ook geen Nederlands hooi, maar Duits kruidenhooi. Goed paardenhooi is hier in Nederland heel moeilijk tot niet te vinden, het is vrijwel altijd overbemest, te kort gedroogd ( Kuil en voordroog), en daardoor te eiwit en fructaanrijk om maar niet te spreken van schimmels en fermentatie door het inkuilen.
Dat heeft deels te maken met het klimaat hier, daarom komt veel ( Nederlandse) lucerne uit Frankrijk, daar is meer zon, droogt het beter en sneller. Lucerne wordt hier in Nederland ook "kunstmatig" gedroogd wegens het gebrek aan zon, niks mis mee want dan weet ik zeker dat ik schimmel vrij spul heb.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:34

Goede kwaliteit lucerne is gewoon erg gas-vormend en wordt daarom,in Frankrijk,afgeraden voor paarden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 11:44

En dat wordt dus bedoeld met verschillende meningen, Wij voeren het al jaren, onze Amerikaanse vrienden ook en we hebben hele gezonde, koliekvrije paarden.
Ze laten overigens ook niet de hele dag winden dus dat gas lijkt wel mee te vallen Knipoog

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:16

Ook mijn jonge paard staat op granen, luzerne en hooi en doet het daar super op. Ik voer de luzerne van subli en ze vind het heerlijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:48

jodi schreef:
Goede kwaliteit lucerne is gewoon erg gas-vormend en wordt daarom,in Frankrijk,afgeraden voor paarden.

Grappig want in veel landen o.a. USA maar ook bijv. Spanje wordt het, als zijnde alfalfa, heel veel gevoerd.

Waarom is luzerne trouwens zo gasvormend?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:08

Daar ben ik ook heel benieuwd naar, want ik heb er toch flink wat over uitgezocht maar bij deze theorie ben ik nooit uitgekomen. Misschien is het mogelijk een verwijzing te geven naar het desbetreffende onderzoek e.d. via een link of dergelijke.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:09

Ha, eindelijk mensen die ook begrijpen dat lucerne niet 'levensgevaarlijk' is! Knipoog Ook hier geen gasvorming Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:15

amanda2 schreef:
Ha, eindelijk mensen die ook begrijpen dat lucerne niet 'levensgevaarlijk' is! Knipoog Ook hier geen gasvorming Haha!

Tja, heel vreemd is dat. Er zijn nog steeds mensen die denken dat lucerne hele enge dingen met een paard doet. Ik vraag me altijd af waar die kennis op gebaseerd is, waarschijnlijk hebben ze het zelf nog nooit gevoerd en gaan af op spookverhalen van anderen die het ook weer van horen zeggen hebben.
Overigens wel een keer gehoord van een paard wat allergisch was voor lucerne, maar dat komt waarschijnlijk heel zelden voor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:19

Dat je waarschuwt voor een scheve calcium/fosfor verhouding bij rantsoen met veel luzerne en weinig graan is wel handig Knipoog Maar bij een paar handjes luzerne en wat muesli zal dat wel loslopen. Luzerne is erg licht dus een handje is bijna niets.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:45

Lucerne is heel goed voer. Er gaan inderdaad spookverhalen rond die nergens op slaan. Gasvorming heb ik nog nooit van gehoord, ook niet nadat ik dat zoveel mogelijk heb uitgezocht. Inderdaad moet je wel uitkijken voor een scheve Ca/P verhouding, maar zoals bv ElCid voert levert dat absoluut geen problemen.
Met oudere paarden of paarden met nierproblemen is het wel oppassen met luzerne; het hogere eiwitgehalte kan voor problemen zorgen bij deze groep.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 18:48

Mijn paard heeft n bijnierschorsaftijking maar heeft er behalve een verhoogd testosteron niveau -zover ik weet, bloed is altijd goed- absoluut geen last, hij is topfit. Als ik geen lucerne zou voeren zou ik ook meer brok voeren maar hij is met 1,5 kg musli, 4 plakken goed hooi en n emmer lucerne precies goed.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:52

Dat probleem met lucerne treedt op als je lucerne vrijwel onbeperkt voert, als je het dan combineert met granen worden de verhoudingen vanzelf rechtgetrokken.
Maar aangezien ik er vauit gaan dat hier in Nederland niemand een grote baal lucerne bij de paarden in de wei/ paddock heeft staan is dat probleem dus niet aanwezig. In Amerika wordt op sommige plekken wel alleen lucerne als ruwvoer gegeven ( ivm de zeer hoge hooi prijzen) maar dan dus altijd icm met granen, die een omgekeerde verhouding hebben in calcium/ fosfor in vergelijking tot lucerne.
Het wordt hier ( in Nederland) altijd als extra voer gegeven i.c.m. hooi en/ of graan en/ of brok en dan levert het dus geen enkel probleem op.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:14

De mijne krijgt alleen dikke benen door het hoge eiwit gehalte, ik ben gestopt met lucerne en het zakt nu af! Gasvorming heb ik nog nooit van gehoort!!! Er zijn zoveel mensen die het voeren en ik hoor eigenlijk maar zelden problemen, ik ben weer een uitzondering.

Mieschie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 13:20

Ik zou gewoon wat winterpeen voeren. Hij heeft lekker wat te knabbelen en voor de suikers, eiwitten etc kan het geen kwaad!