Paard misschien ongewenst zwanger, wat nu???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinn

Re: Paard misschien ongewenst zwanger, wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:50

dat kan wel maar niet alle veeartsen doen dat. veearts bellen en dan weet je ook gelijk de kosten

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:51

Dat scheelt weer voorrijkosten en maak wel een bakkie voor die arme man, als hij zoveel merries moet onderzoeken...ZIjn arm zal zeker bekaf zijn na afloop.. Knipoog

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:52

scoopje schreef:
Kan dat op stal, scannen? Dan kunnen we met zn allen 1 DA laten komen, dat zou wel handig zijn

Ja dat doen ze gewoon op stal Ja
Leg je DA de situatie voor en vraag idd om een scan en vraag andere merrie eigenaren wat zij willen en spreek de boer er op aan.
Hoeveel merries staan er in totaal?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 10:15

Er zijn een 6-tal merries 'getroffen' denk ik. Ik ken niet alle eigenaren. Met een of 2 mensen heb ik wel eens gesproken. Die kan ik het vragen.

Het zou goed kunnen dat er nog een paar merrie-eigenaars zijn die niet in de gaten hebben dat dat 7de paard in de wei helemaal geen merrie is Huilen

Maar ik weet niet van wie die merries allemaal zijn.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:55

ALs jij je paard laat scannen en ze blijkt drachtig te zijn dan heb je toch ook gewoon een keihard argument voor die boer om die hengst er niet meer bij in te laten zetten?

Zijn argument is nu dat ie niet vruchtbaar is, als blijkt dat dat wel het geval is moet ie natuurlijk wel inbinden! En dan kan jij wellicht blijven staan met je paard.

Je kan de andere klanten ook eens vragen wat hun mening erover is, wie weet heb je zo een clubje mensen die het graag anders zien.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:57

En zelfs al zal de hengst (nog) niet vruchtbaar zijn zou ik het persoonlijk zeer vervelend vinden als er constant een hengst achterop mijn merrie zou zitten Boos!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:06

Wat als er een ruggewervel verschuift of wanneer de hengst niet schoon is en je merrie misschien wel nooit meer drachtig worden, wie betaald dat?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:15

Jemig wat vervelend!! Ik zou iig laten scannen, en idd misschien ook mijn biezen maar pakken..
Succes..

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:19

Heb je de veearts er al bij gehad?
Ik zou iig direct de veearts bellen, om alles uit te sluiten.
Verder kun je je paard ook nog spuiten met prosolvin of dynolytic, dit is om het paard hengstig te laten worden, maar kan ook gebruikt worden om het vruchtje weg te spuiten (moet wel zo snel mogelijk)
Verder zou ik persoonlijk wel mijn merrie daar weg halen, mocht deze man echt zo laks wezen, daar wil je toch geen risico voor nemen?!?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:28

Ik zit toevallig net 10 minuten geleden te lezen wanneer je een hengst moet laten castreren. Vanaf 1 jaar KUNNEN ze dekken. Voor de ene hengst is dit iets later dan voor de andere hengst.
Laten scannen dus...

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:32

Oei, lastig. Het gaat er dus echt om die boer er van te overtuigen dat hij zijn hengst niet meer bij de merries zet. Wat een ontdeugende boer zeg, maar jij zit nu wel met gevolgen.

Misschien moet je hem eens zijig gaan uithoren (zonder je mening en wensen te laten doorklinken) wat toch zijn beweegredenen zijn, hoe hij tocht zo overtuigt is dat zijn hengst niet dekt terwijl hij al in actie betrapt is en wanneer hij dan wel van plan is zijn hengst niet meer bij de merries te zetten.

Misschien kijkt boer al uit naar het moment dat de nakomelingetjes door de weide hupsen. Ergens geloof ik niet dat hij dit doet uit onwetendheid. Het is een gok hoor -ik ken de man niet- maar eerder uit geldingsdrang.

Misschien moet je dit gesprek door iemand laten doen die hier erg goed in is en niet te emotioneel betrokken. Stalgenoot met een ruin?

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:34

Ik zou ook met de andere merrie eigenaren even overleggen (als je ze niet kent kan je misschien in contact komen via andere eigenaren die je al wel kent of een briefje in hun zadelkast schuiven?) Als het mogelijk zou ik alle paarden laten scannen en als er één drachtig is heeft de boer geen argument meer om de hengst in de wei bij de merries te laten staan.
Wil je niet laten scannen of de hengst al eerder uit de wei zou ik met zn alle met de boer gaan praten (of 1 afgevaardigde die namens iedereen spreekt, komt minder bedreigend over) of iets van een brief schrijven met alle handtekeningen eronder (en met de mening en handtekening van een veearts?) Succes!

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 10:32

Ik vind dat het allemaal veel te lang duurt...

Ott kan hengst blijkbaar nog steeds zijn gang gaan met de merries ...Wie laat nu toch zijn merrrie daar staan ondertussen ? Ik begrijp het niet....Sorry...

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:51

Chikiboy: Voor de 1 is het makkelijker als voor de ander om meteen andere stalling te gaan zoeken.
persoonlijk zou ik mijn merrie dan maar even op stal laten en zelf buiten in de bak laten oid.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 15:58

Dank je Ans.

Ik zie inderdaad niet in wat iemand eraan heeft dat ik nu met een hoop kwaaie woorden per direct van stal vertrek. We kunnen het wel als redelijke mensen proberen op te lossen. Met het slechte weer staan ze nu in het WE toch binnen.

Ik ga na het weekend met haar naar een DA praktijk hier in de buurt en dan wordt ze gescand en wordt het eventueel afgeknepen. Met de rekening trek ik naar de staleigenaar. Ik ga er de andere merrie-eigenaars voorlopig niet bij betrekken. Ik ga tegen hem zeggen dat ik de merrie heb laten scannen en dat het vanaf nu uit moet zijn met die hengst. Als hij akkoord is blijf ik daar; anders zal ik inderdaad een andere stal zoeken.

Moest bllijken dat ze drachtig is dan zal ik hem vragen de rekening te betalen. Dat lijkt me niet meer dan eerlijk gezien ik helemaal nooit op de hoogte gebracht ben van de aanwezigheid van de hengst; laat staan dat ik mijn toestemming gegeven zou hebben, zoals sommigen hier denken.

Verder denk ik persoonlijk niet dat een merrie die in vrijheid gedekt wordt daar schade van oploopt. Mijn paard is de laatste weken veel kalmer geworden in haar gedrag, misschien omdat ze eens goed van de grond geweest is? Ze kan zich maar geamuseerd hebben Knipoog Maar het moet vanaf nu uit zijn

Ik hou jullie op de hoogte

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:02

Denk ik wel hoor, er hoeft maar iets verkeerd te gaan en er springt een wervel verkeerd oid Nagelbijten / Gniffelen

Hoop dat het meevalt bij de da en het overleg met de boer. Succes!

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 16:03

als je het niet zeker weet zou ik na de dierenarts gaan.

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:51

scoopje schreef:
Dank je Ans.

Ik zie inderdaad niet in wat iemand eraan heeft dat ik nu met een hoop kwaaie woorden per direct van stal vertrek. We kunnen het wel als redelijke mensen proberen op te lossen. Met het slechte weer staan ze nu in het WE toch binnen.

Ik ga na het weekend met haar naar een DA praktijk hier in de buurt en dan wordt ze gescand en wordt het eventueel afgeknepen. Met de rekening trek ik naar de staleigenaar. Ik ga er de andere merrie-eigenaars voorlopig niet bij betrekken. Ik ga tegen hem zeggen dat ik de merrie heb laten scannen en dat het vanaf nu uit moet zijn met die hengst. Als hij akkoord is blijf ik daar; anders zal ik inderdaad een andere stal zoeken.

Moest bllijken dat ze drachtig is dan zal ik hem vragen de rekening te betalen. Dat lijkt me niet meer dan eerlijk gezien ik helemaal nooit op de hoogte gebracht ben van de aanwezigheid van de hengst; laat staan dat ik mijn toestemming gegeven zou hebben, zoals sommigen hier denken.

Verder denk ik persoonlijk niet dat een merrie die in vrijheid gedekt wordt daar schade van oploopt. Mijn paard is de laatste weken veel kalmer geworden in haar gedrag, misschien omdat ze eens goed van de grond geweest is? Ze kan zich maar geamuseerd hebben Knipoog Maar het moet vanaf nu uit zijn

Ik hou jullie op de hoogte

Ik denk dat je persoonlijk een zware fout begaat als je de andere eigenaren niet inlicht...en dat zou JOU wel eens heel duur kunnen komen te staan.
Als jij ziet of kennis hebt dat andere merries besprongen zijn en niets zegt tegen diens eigenaren....al eens nagedacht welke gevolgen dat kan hebben.
Al eens nagedacht als een ander jou dat zou verzwijgen en jij plots met een hoogzwanger paard komt te zitten en je plots geen wedstrijden meer kan rijden of het paard gekwetst raakt door de verkrachtingen...
Als dat dus hypothetisch gezien mijn paard zou overkomen en ik verneem dat JIJ daar kennis van had en niets hebt ondernomen ....dan zal mijn uiteindelijke dagvaarding ook tegen jou gericht zijn...Want jij had die situatie kunnen verhinderen door mij in te lichten....en jij zal dan hypothetisch ook medeverantwoordelijk kunnen worden gehouden voor de schade die ik & mijn paard lijden...Het lag immers ook in jouw macht om onze schade te beperken...iets dat je doelbewust dan niet zou hebben gedaan...

En dan zwijg ik nog van het feit dat ik als eigenaar niets meer met jou zou willen te maken hebben...onder paardevrienden is het toch de bedoeling dat je elkaar helpt en informatie deelt...

Ik hoop dat je je daar even over wilt bezinnen en inziet welke schade hier kan ontstaan als jij blijft zwijgen.

By the way...het is trouwens niet zo dat als jouw paardje nu misschien niet zwanger is...Dat die andere merries dat ook niet zijn...

En je kan ons ook niet kwalijk nemen dat wij het beste willen voor jou en je paard maar ook voor de andere merries die daar rondlopen...

Succes !

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 18:24

Wat stel je dan voor, Chiki? Er heeft ook niemand iets tegen mij gezegd! Ik ging mijn merrie uit het land halen en zag ineens dat de "buurvrouw" ballen had. Zo ben ik erachter gekomen!

Als ik een van die mensen zie op stal zal ik het ze zeker vertellen. Maar als ik ze niet ken en nooit zie vind ik het eerder de taak van de stalhouder om een stel vervelende telefoontjes te gaan doen. Die heeft per slot van rekening die hengst daar neergezet.

Het gaat trouwens volgens mij niet om 'verkrachting'. Ik zie echt geen 1,5 jarig broekie een dominante 10 jarige merrie bespringen tegen haar wil hoor. Hengsten verkrachten niet in het wild, dat gebeurt pas als mensen de merrie gaan vastbinden.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 18:32

Scoopy: Ik zou persoonlijk wel als je merrie eigenaren spreekt of bekenden van je, even op de hoogte stellen dat er een hengst bij loopt.
Is wel zo netjes, stel dat ze van niks weten.

Succes ik hoop dat je eruit komt met de boer.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:07

Dan hield ik mijn paard daar heel erg rappie weg bij die eigenwijze domme man

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:55

Oie wat een vervelende situatie en wat een hardnekkige kerel zeg..komt ie nog wel achter als er volgend jaar in najaar nog een stel 'ongewenste' veulens geboren worden en hij aan behoorlijke kosten zit.
Nu moet ik wel heel eerlijk zeggen, wil jij je paard daar wel hebben als die man zo koppig doet en jij straks met de ellende aan kosten en mss abortus zit?

Een paard kan zeker weten met een jaar al vruchtbaar zijn..mijn merrie die heb ik op een stoeterij gekocht en daar zijn uiteraard elk jaar veulens en er was 1 zeer vrchtbaar met zn 1 jaar Knipoog

Veel succes..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 13:01

een hengst is vanaf een jaar vruchtbaar, misschien wel niet zo effectief als een dekhengst maar vruchtbaar genoeg om een merrie drachtig te maken

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:06

Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat de boer de hengst bij de merrie's heeft gegooid. Het is een redelijk bekend probleem dat hengsten die niet met merrie's hebben leren omgaan, later nogal eens voor problemen kunnen zorgen in paardenrangorde. Dan krijg je dus wél "verkrachtigstaferelen" De boer had daar echter wel eerder mee moeten zijn, en niet nu pas/nog. Als jou merrie drachtig is, hoef je hem niet meer te overtuigen, want dan heb je bewijs dat de hengst vruchtbaar is, en zal hij hem volgens zijn eigen argumenten eruit moeten halen. Is je merrie niet drachtig, wordt het wat lastiger. Ook ik vind dat je wel de andere eigenaren moet inlichten, al vind ik het een heel apart verhaal. Je zegt dat ze in een hele grote groep staan en dat je onmogeluk kunt weten of het wel allemaal merrie's zijn. 7 paarden valt bij mij niet onder een grote groep Nagelbijten / Gniffelen Mijn paard staat in een groep van 18 paarden, en ik weet van elk paard wat het is, merrie of ruin. En ja, als er een nieuwe bij komt, dan hang ik er inderdaad meteen onder om te kijken wat het is.

Chiaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:40

hierboven staan al genoeg wat er aan te doen is, maar dat hij niet kan dekken is volkomen onzin.
Mijn stiefmoeder haar vroegere paard (jaja) was er ook 'perongeluk' ze verwachtten niet dat een hengstje met 1,5 jaar al zou dekken maar wel dus.