Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

robin_hood schreef:Te vroeg gejuicht????
Hij is nu ruim 1 week zonder antibiotica maar ik heb het idee dat de zwelling toch al weer iets terugkomt....
16 April gaan we weer naar Moerbeke voor een foto en dan denk ik dat hij toch moet blijven om de kies eruit te laten halen, dat doen ze dan gelijk de dag erna. Het blijft dus toch nog even spannend.

Pipo schreef:Ik heb niet alles doorgelezen, dus misschien is dit al gezegd.
Er is helaas in paardenland nog steeds te weinig kennis mbt paardentanden. Een kieswortelonsteking is een heel vervelend iets en er is een grote kans dat het paard dit al had toen jij hem kocht. Een verborgen gebrek dus. Hij kreeg de zwelling een week nadat ik hem had gekocht, hij was klinisch goedgekeurd. Vorige eigenaar had laatste maand verschillende bitjes uitgeprobeerd vanwege beginnende mondproblemen en mogelijk dat de ontsteking er dus inderdaad al langer zat. Is overigens geen verborgen gebrek, het was te zien geweest als we een foto hadden laten maken. Maar ondanks dat, al had ik hem terug mogen brengen, ik had dat zelf niet gewild ( en nog steeds niet).
De kies verwijderen geeft in sommige gevallen wel succes, maar naast een extreem hoge dierenarts rekening geeft het ook de kans dat het terug blijft komen. Komt er ook een nare lucht uit zijn neus? Nee, totaal geen andere klachten dan alleen een zwelling ( die nu weg is na langdurig AB), zichtbaar ontsteking 2e kieswortel op rontgenfoto en lichte mondproblemen tijdens het rijden.
Jaren geleden heb ik dit geval bij de hand gehad bij een van mijn lesklanten. De man in kwestie was zelf kaakchirurg en vond het vreemd dat dit bij mensen prima te behandelen was, maar bij paarden niet. In samenwerking met de kliniek in Emmeloord en Utrecht zijn ze met zijn 3en gaan opereren. Het kraakbeen, wat normaal als drainage werkt was dichtgegroeid door de onsteking. Dit is allemaal losgemaakt. Helaas heeft het niet mogen baten en had het paard een half jaar later weer last van de onsteking. Het dier is helaas afgemaakt.
Pipo schreef:Ik heb niet alles doorgelezen, dus misschien is dit al gezegd.
Er is helaas in paardenland nog steeds te weinig kennis mbt paardentanden. Een kieswortelonsteking is een heel vervelend iets en er is een grote kans dat het paard dit al had toen jij hem kocht. Een verborgen gebrek dus.
De kies verwijderen geeft in sommige gevallen wel succes, maar naast een extreem hoge dierenarts rekening geeft het ook de kans dat het terug blijft komen. Komt er ook een nare lucht uit zijn neus?
Jaren geleden heb ik dit geval bij de hand gehad bij een van mijn lesklanten. De man in kwestie was zelf kaakchirurg en vond het vreemd dat dit bij mensen prima te behandelen was, maar bij paarden niet. In samenwerking met de kliniek in Emmeloord en Utrecht zijn ze met zijn 3en gaan opereren. Het kraakbeen, wat normaal als drainage werkt was dichtgegroeid door de onsteking. Dit is allemaal losgemaakt. Helaas heeft het niet mogen baten en had het paard een half jaar later weer last van de onsteking. Het dier is helaas afgemaakt.