Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

Re: Chronische (huid) onstekingen witte benen: wie helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 13:57

je zegt een schimmel in het gras maar van bepaalde planten kunnen ze ook extreem overgevoelig worden voor uv. alleen zou je dat dan toch in de lever moeten zien ook zou ik zeggen...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:01

Juist, en daarom is dat ook onderzocht. Want dat weet een DA natuurlijk ook. Die dacht daar ook meteen aan.
Maar dat was allemaal normaal.

Je moet zo ongeveer een graad in de nucleaire fysica hebben om dit probleem op te lossen lijkt het wel....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:03

maar bestaan er geen uitzonderingen? dat er een plant is die GEEN effect op de lever heeft? pfff ik vind het maar lastig hoor

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:07

Jeetje wat een verhaal.
Ik hoop toch dat je snel uitsluitsel zult krijgen.
Opvallend is dat mijn vosmerrie hetzelfde heeft aan haar 2 witte achterbenen.
Hetgeen ik op jou foto zie heeft zij ook. Alleen de verdere symptomen zijn niet zo erg als bij jou paard. En zij heeft het altijd erger in de zomermaanden. In de winter heeft ze er weinig tot geen last van. Het is echt een ellende. Je komt er niet vanaf.
Ze heeft 1 maal een olifanten been gehad. Daarna gelukkig niet meer. Maar het irriteert mij dat ze zulke wondjes heeft.
Nou succes met je paard. Hopelijk gaat het gauw beter en weet je wat het is. Ik blijf je topic in elk geval volgen.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:11

Hier dus weer een vos! Genetisch?
Iig opvallend dat het dan in de winter minder is. Toch iets met gras/zonlicht zou je denken toch?
Bedankt voor je steun en jij ook veel succes.

Misschien moeten we een studie clubje oprichten Knipoog

Ik hoop iig dat ik wat wijzer wordt, en dat anderen daar misschien ook wat aan hebben.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 14:12

ikenindi schreef:
maar bestaan er geen uitzonderingen? dat er een plant is die GEEN effect op de lever heeft? pfff ik vind het maar lastig hoor

O vast wel. Daarom begon hij gisteren ook over eventueel een leverbiopt.
Daar zullen ze wel meer informatie uit kunnen halen denk ik.

Het is sowieso lastig met die leverwaarden. De lever van een paard kan heel veel hebben. (is mij verteld)
Zelfs JKK vergiftigingen zijn pas heel laat te traceren.

En voordat daar een discussie over losbarst: dat is echt uitgesloten. Ze krijgen alleen eigen weiland (daar staat het niet, 100%) en het ruwvoer weet ik de herkomst van (kennis) en daar staat het ook 100% niet.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 14:22

Nou ik ben heel benieuwd wat de uitslag straks is.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 17:16

Hannelore schreef:
Jeetje wat een verhaal.
Hetgeen ik op jou foto zie heeft zij ook. Alleen de verdere symptomen zijn niet zo erg als bij jou paard. En zij heeft het altijd erger in de zomermaanden. In de winter heeft ze er weinig tot geen last van. Het is echt een ellende. Je komt er niet vanaf.
Ze heeft 1 maal een olifanten been gehad. Daarna gelukkig niet meer. Maar het irriteert mij dat ze zulke wondjes heeft.
Nou succes met je paard. Hopelijk gaat het gauw beter en weet je wat het is. Ik blijf je topic in elk geval volgen.

Is er bij jou wel een diagnose gesteld? Wat zegt een DA hiervan?
Of heb je die er niet bijgehad.

Misschien werkt het bij jou paard wel om zonnebrandcreme met een hoge beschermingsfactor te gebruiken.
Heb je dat al eens geprobeerd?

Bij mij werkt het dus niet, maar volgens mij is hij een zeldzaam geval.

Hoeveel jaar heeft ze het?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:54

Franka_Vosje schreef:
Hannelore schreef:
Jeetje wat een verhaal.

Is er bij jou wel een diagnose gesteld? Wat zegt een DA hiervan?
Of heb je die er niet bijgehad.

Misschien werkt het bij jou paard wel om zonnebrandcreme met een hoge beschermingsfactor te gebruiken.
Heb je dat al eens geprobeerd?

Bij mij werkt het dus niet, maar volgens mij is hij een zeldzaam geval.

Hoeveel jaar heeft ze het?

Mijn dap houd het op mok. En elke keer als ik erover begin dat ik denk dat het dat niet is is hij het niet met mij eens. Dus ik blijf daarop hangen. We behandelen daar ook steeds zo tegen maar na 14 dagen is het weer terug. Ja zegt hij dan we hebben natte ochtenden in de zomer waardoor mijn paard alsnog natte benen krijgt. Nou amme hoela ze staat pas in de wei als merendeel van de ochtenddauw is weggetrokken.
Dus ja ik lig niet op 1 lijn met hem hierop.

Ik heb nog nooit zonnebrand geprobeerd. Maar ik heb nu weer wondjes en durf die niet zomaar af te sluiten. Welk merk heb jij gebruikt dan? Ik heb toen ook bij de paardendrogist ook die beenlappen gezien. Was voor mij misschien ook een optie. Anders blijf je aan het smeren aangezien ze drie witte benen heeft.

Even een noot. Haar dochter heeft dit ook. En zij is niet vos maar zwart. Dus of het aan vos gen ligt ja zeg het maar.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 20:38

Zou je het dag en nachtritme niet eens een week kunnen omdraaien?
Dan bedoel ik vanaf 17.30 uur naar buiten tot de volgende ochtend ca. 7.00 uur. En dan overdag op stal. Dan zijn de uren op stal niet overdreven lang en dan kun je kijken hoe de plekken reageren als er geen UV licht bijkomt.
Ik snap dat je dan weer met het probleem zit dat de benen dikker worden.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:42

Hannelore schreef:
Mijn dap houd het op mok. En elke keer als ik erover begin dat ik denk dat het dat niet is is hij het niet met mij eens. Dus ik blijf daarop hangen. We behandelen daar ook steeds zo tegen maar na 14 dagen is het weer terug. Ja zegt hij dan we hebben natte ochtenden in de zomer waardoor mijn paard alsnog natte benen krijgt. Nou amme hoela ze staat pas in de wei als merendeel van de ochtenddauw is weggetrokken.

Ik heb nog nooit zonnebrand geprobeerd. Maar ik heb nu weer wondjes en durf die niet zomaar af te sluiten. Welk merk heb jij gebruikt dan? Ik heb toen ook bij de paardendrogist ook die beenlappen gezien. Was voor mij misschien ook een optie. Anders blijf je aan het smeren aangezien ze drie witte benen heeft.

Even een noot. Haar dochter heeft dit ook. En zij is niet vos maar zwart. Dus of het aan vos gen ligt ja zeg het maar.

Met zo'n houding van je DA kan ik me voorstellen dat je veel aan dit topic hebt.

Ik zou idd niet gaan smeren in wondjes. In jouw geval zou ik nu doorgaan zoals je gewend bent.
Als het goed is trekt het van de winter weer weg, zoals je zei.
Wanneer de zon weer meer kracht krijgt (en dat is al in februari/maart!) dan zou ik die beenlappen proberen.
Lijkt mij ook veel beter dan dat gesmeer.

Ik had deze creme:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=39754

Ik heb ook hele goedkope simpele voor mensen geprobeerd, factor 30.
Maar daar werd het niet beter van.

Toen heb ik die van de paardendrogist genomen, omdat ik dacht dat dat beter was.
Niet dus, maakte niks uit.
Dus beide zijn denk ik even goed/slecht.

Het nadeel van die humane creme vindt ik dat er altijd parfum en/of alcohol inzit.
Maar goed, het beste is denk ik die beschermers.
Ik zou het echt proberen dit voorjaar als ik jou was.
En ik zou overwegen een andere DA.
Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Je bent er mooi gefeliciteerd mee dat je er twee hebt. Maar blijkbaar wordt het dus wel doorgegeven. Ik geloof dat zwarten ook het vosgen kunnen hebben. Maar goed Ik heb geen verstand van genetica.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 21:44

romeorowan schreef:
Zou je het dag en nachtritme niet eens een week kunnen omdraaien?
Dan bedoel ik vanaf 17.30 uur naar buiten tot de volgende ochtend ca. 7.00 uur. En dan overdag op stal. Dan zijn de uren op stal niet overdreven lang en dan kun je kijken hoe de plekken reageren als er geen UV licht bijkomt.
Ik snap dat je dan weer met het probleem zit dat de benen dikker worden.

Dat is wel een idee. Ik heb het serieus overwogen. Maar idd hij móet beweging, anders wordt het een structureel olifantenbeen. Dus ik heb geen keus nu.
Misschien wel iets voor als de zaak tot rust komt, voor volgende zomer.
Als UV tenminste de oorzaak is. Dat weet ik nog steeds niet zeker.

Misschien voor jou ook het overwegen waard Hannelore?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:06

@ hannelore, is het geen idee om eens bij een andere DA te rade te gaan? het klinkt een beetje alsof je huidige DA het gewoon niet weet en het niet serieus genoeg neemt om verder te kijken. als ik dan lees wat de DA's van de TS allemaal proberen en uitdokteren... wie weet zou één van de tests die bij het paard van de TS gedaan zijn bij jouw paard wel een oorzaak geven.

mok komt vaak van binnenuit en heeft te maken met factoren als weerstand, voer en dergelijke. daarnaast kán het ook veroorzaakt worden door zaken van buitenaf. nu hebben we het hier niet over gewone mok, ik denk dat je met het nemen van biopten en bloed bijv. wel in de goede richting zoekt. verder heb ik laatst een tip gekregen over een meneer die op basis van haar analyse kan zien of en wat er inwendig mis is. heel apart maar het schijnt een enorm goede te zijn. je stuurt een pluk haar met wortel en al op en dat wordt dan geanalyseerd... misschien is dat iets om in het achterhoofd te houden voor als de reguliere geneeskunde er niet uit komt.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:12

merrieveulen schreef:
@ hannelore, is het geen idee om eens bij een andere DA te rade te gaan? het klinkt een beetje alsof je huidige DA het gewoon niet weet en het niet serieus genoeg neemt om verder te kijken. als ik dan lees wat de DA's van de TS allemaal proberen en uitdokteren... wie weet zou één van de tests die bij het paard van de TS gedaan zijn bij jouw paard wel een oorzaak geven.

mok komt vaak van binnenuit en heeft te maken met factoren als weerstand, voer en dergelijke. daarnaast kán het ook veroorzaakt worden door zaken van buitenaf. nu hebben we het hier niet over gewone mok, ik denk dat je met het nemen van biopten en bloed bijv. wel in de goede richting zoekt. verder heb ik laatst een tip gekregen over een meneer die op basis van haar analyse kan zien of en wat er inwendig mis is. heel apart maar het schijnt een enorm goede te zijn. je stuurt een pluk haar met wortel en al op en dat wordt dan geanalyseerd... misschien is dat iets om in het achterhoofd te houden voor als de reguliere geneeskunde er niet uit komt.

Nu wil ik niet slecht praten over mijn dap. Hij is gewoon erg goed. Maar ik denk persoonlijk dat hij hier de plank misslaat. En ja waar basseer ik dat op. Op mijn gevoel. En ja die is niet onderlegd met zoveel jaar studie dus ik kan hier natuurlijk ook helemaal naast zitten. Dus ja wat is dan wijsheid.
Ik ga even bij mijn collega informeren hoe hij erover denkt (hij is een dierenarts ook richting paarden).
Maar dit verhaal lezende kan het misschien niet eens een keer kwaad om een andere dap te laten kijken. Dus dat ga ik wel in overweging nemen. Maar eerst even mijn collega vragen.
Kom ik misschien al heel eind mee.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:14

Franka_Vosje schreef:
Hannelore schreef:

Met zo'n houding van je DA kan ik me voorstellen dat je veel aan dit topic hebt.

Ik zou idd niet gaan smeren in wondjes. In jouw geval zou ik nu doorgaan zoals je gewend bent.
Als het goed is trekt het van de winter weer weg, zoals je zei.
Wanneer de zon weer meer kracht krijgt (en dat is al in februari/maart!) dan zou ik die beenlappen proberen.
Lijkt mij ook veel beter dan dat gesmeer.

Ik had deze creme:
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=39754

Ik heb ook hele goedkope simpele voor mensen geprobeerd, factor 30.
Maar daar werd het niet beter van.

Toen heb ik die van de paardendrogist genomen, omdat ik dacht dat dat beter was.
Niet dus, maakte niks uit.
Dus beide zijn denk ik even goed/slecht.

Het nadeel van die humane creme vindt ik dat er altijd parfum en/of alcohol inzit.
Maar goed, het beste is denk ik die beschermers.
Ik zou het echt proberen dit voorjaar als ik jou was.
En ik zou overwegen een andere DA.
Maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Je bent er mooi gefeliciteerd mee dat je er twee hebt. Maar blijkbaar wordt het dus wel doorgegeven. Ik geloof dat zwarten ook het vosgen kunnen hebben. Maar goed Ik heb geen verstand van genetica.

Bedankt voor je link. Ik kijk er even naar. Die bandages zijn ook erg interresant.
Mijn zwarte heeft het nog lichter dan de de vos merrie hoor. Maar goed ze heeft wel wat.

Eerst maar even de wonden weer weg krijgen en dan de winter ingaan. En dan maar weer zien volgend jaar.

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 16:20

Beste Franka_Vosje en hannelore,
Wat een ontzettend herkenbaar verhaal!
Mijn paardje heeft precies het zelfde.
De foto's van de mok bij jouw paardje ziet het echt het zelfde uit als bij die van mij!

Ik ben hier ook al maanden mee bezig .
het leek eerst verholpen omdat het leek dat ze allergisch is voor schimmel die in het stro voorkomt en ik heb haar toen op zaagsel gezet.
Haar benen werden weer dun en de mok verdween.

Ze heeft toen op een grote wedstrijd 1 dag op stro gestaan en toen was het weer raak.
Alleen nu gaat het niet zo snel meer weg sterker nog het werd steeds erger.
Natuurlijk heb ik er mijn dierenarts bij gehaald en heeft ze een antibiotica kuur gehad en mokzalf.dit hielp niet toen heeft ze een andere antibiotica kuur gehad die rechtstreeks in haar bloedbaan werd gespoten.
met weer een andere mokzalf.
Dit hielp ook niet.
Ze heeft toen een lange kuur prednisolon gehad die wel hielp maar ook niet voor lang.
ze kreeg nu echt mega dikke en harde korsten op haar pijpbeen.
Dierenarts weer gebeld hij heeft toen haar benen ingesmeerd met een zalf die schimmel en bacterieen dodend is en ingebandageerd ze moest twee dagen met deze bandages lopen en daarna zou het toch wel over moeten zijn.
Ben toen ook gelijk begonnen met drainage compositum.

Maar helaas het ging helemaal niet over en kreeg olifantsbenen achter en kon gewoon niet meer lopen.
Nu heb ik een paard wat echt een bikkel is en kreupel lopen kent ze niet dan gaat ze nog liever dood!
Maar ze had nu echt gewoon vreselijke pijn en dit kon ik dus ook echt niet aanzien!

Ik weet dat mok een verzamelnaam is voor meerdere dingen maar mok krijgen ze ook heeel vaak als er binnen in je paard iets niet goed zit en het moet er ergens uit!

Ik heb toen gebeld naar dierenartsenpraktijk Den Hoek.(Holistische praktijk)
Ik heb mijn verhaal uitgelegd en kon de volgende dag al komen!

Ze hebben mijn hele paard door gemeten en het bleek dat ze een insuline resistensie heeft gekregen en haar hele lymfesysteem is in de war ook haar darmflora heeft een behoorlijke klap opgelopen net zoals haar weerstand.

Hij kon alleen niks meer meten aan bacterieen en schimmels aan haar benen maar dat is ook niet ze gek na wat er allemaal is op gesmeerd.
Ik heb verschillende supplementen mee gekregen om haar van binnen weer schoon te krijgen.
Ook moest ik ander voer halen.

Nu komt het mooie: ze is Donderdag geweest en vrijdag waren haar benen al minder dik ze is nu al een stukje vrolijker en loopt ook a iets beter!

Ik weet dat dit erg snel is maar alle stapjes in de goede richting zijn welkom.

Mijn " gewone" dierenarts heb ik ook gebeld om hem op de hoogte te houden en kon dit alleen maar waarderen.

Homeopatie hoeft helemaal niet zweverig te zijn en het bijt de reguliere veeartsennij ook niet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en ik wens je heel veel sterkte en beterschap met je paardje!
Groetjes Alice

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-08 14:58

Beste Alice,

Dankjewel voor je reactie. Als ik het verhaal zo lees dan zijn er idd veel overeenkomsten. Wat ik wel zeer bewonderenswaardig vind, is dat je na maandenlang dokteren, na 1-2 dagen zo hoopvol en enthousiast bent over de holistische aanpak.
Dat doe ik je niet na.
Ik heb helemaal niets tegen die aanpak, ik denk dat het zelfs heel verstandig is. Gezien de voorgeschiedenis.
Wat ik knap vind is dat je zo snel overtuigd bent van het effect.
Ik heb ook al verscheidene keren de spreekwoordelijke vlag uitgehangen, als er weer even iets weer goed ging of duidelijk leek te zijn. Maar dat duurde nooit lang. Wordt voortdurend gelogenstraft. Dus petje af.
Fijn dat je succes lijkt te hebben!

Ik heb een paar vragen: dat stro.
Via de PM heb ik ook al reactie gehad van iemand bij wie het strooisel leek verschil te maken.
Was dat echt (in eerste instantie dan) de reden dat het over ging? Of waren er andere zaken veranderd?

Wat doe jij om de benen weer dun te krijgen? (voordat je de holistisch DA erbij had)

Als er bij jouw paard sprake is van insulineresistentie, kun je dat dan ook merken aan de andere verschijnselen die daarbij horen?
En wat is precies de relatie met de lymfesysteem?

Is er bij jou ook gesproken over die UV gevoeligheid? Heb je wel eens zonnebrandcreme geprobeerd?

Het zou fijn zijn als je foto's zou willen plaatsen!
Vooral als blijkt dat het opknapt wil ik heel graag het verschil zien.

Toevallig ook een vos?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 10:35

Vandaag weer de plaatselijke DA gebeld. Hij komt morgen.

De bedoeling was om even te kijken hoe de hoefzweer zich ontwikkelt.
Inmiddels is er nog een aanleiding om te komen, want het been is weer megadik en hij is weer kreupel.
De antibioticaspuiten zijn sinds zondag gestopt, dus dan gebeurt dit.

Ondanks dat hij eigenlijk niet werkt (hernia) komt hij toch naar ons toe. Hij wist niet meer wat hij moest zeggen. We draaien in kringetjes rond.
We gaan niet naar Wolvega omdat het beoordelen van de hoefzweer ook wel kan worden gedaan door de plaatselijke DA.
Bovendien is onze arts in Wolvega een weekje op vakantie.

Alice01: hoe gaat het nu bij jou? Ik ben echt heel erg benieuwd.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 11:06

Hoi Eveline,
Omdat Alice nog niet gereageerd heeft, ben ik maar zo vrij. Het paard van Alice is een schimmel.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 13:43

Dankjewel.
Eigenlijk ben ik vooral benieuwd hoe het nu gaat met haar paard, nadat ze die holistische behandeling is gestart. En ook de antwoorden op mijn andere vragen.

Maar hopen dat ze nog reageert...
(kan wel wat constructieve info gebruiken op dit moment) Verdrietig

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:25

Hoi Eveline,
Sorry dat ik zo laat reageer Vriendjes zijn? ik was je niet vergeten.
Jolene is een inderdaad een schimmel (ze was een koffie vos die langzaam schimmel is geworden)
Ze heeft 4 witte benen en een bles.
ze is altijd al gevoelig geweest voor mok en we zijn er altijd wel weer van afgekomen maar zo erg als het de afgelopen maanden is geweest heb ik nog nooit mee gemaakt.

De reden waarom ik zo snel enthousiast was geworden komt meer door het gedrag van mijn paard.
De medicijnen slaan niet zo snel aan maar accupentuur wel.
Ze was erg down liep met haar hoofd naar beneden en keek erg somber en droevig uit haar ogen wilde haar stal niet uit komen.
Alleen de volgende dag keek ze al veel vrolijker uit haar ogen, liep ze iets beter haar stal uit.
Ben toen voorzichtig gaan rijden en ze deed niks anders dan proesten!

De reden waarom we haar op zaagsel hebben gezet kwam omdat ze vanaf dit jaar maart elke maand wel weer erg mok kreeg en ze antibiotica kreeg en vochtafdrijvers en dan was het weer een maandje over.
Maar kwam het weer terug , de dieren arts heeft ( toen het voor de derde keer weer terug kwam ) er een spulletje op gesmeerd wat schimmel en bacterieren dodend is en de mok verdween als sneeuw voor de zon.
Hij heeft toen gezegt dat ik haar maar eens op zaagsel moest gaan zetten.
Ik heb er toen vervolgens maanden geen last meer van gehad ( tot die ene dag dat ze op stro heeft gestaan).
raar maar waar!
Ik heb geen voer veranderd of wat dan ook veranderd alleen de bodembedekking van haar stal.
Volgens mijn dierenarts heeft ze een gevoelige en dunne huid en als ze maar een wondje heeft en de schimmel die in het stro zit daar mee in contact komt was het dus bal.

Voor dat ik naar de De Bron ben geweest kreeg ze altijd plaspoeders ( vochtafdrijvers) tegen de dikke benen.

Wat betreft de suikers ja dat kan je merken, je paard hoeft soms maar iets te dik te zijn maar je ziet het wel.
Er zijn bepaalde plekken waar dit zich op hoopt, je kan het vooral aan de hals zien, deze is ondanks dat deze bijvoorbeeld gespierd is hard ipv flexibel, er kunnen ook vet kwabben ontstaan bij de schouders en boven op de billen.

Door de vele en zware medicatie kunnen op een gegeven moment de afvalstoffen niet meer goed worden afgevoerd door het lymfesysteem.
Toch moet het uit het lichaam en hierdoor kan ook heel goed mok ontstaan.

Wat betreft UV gevoeligheid, ik gebruik alleen zonnebrand voor haar neus in de zomer.
Ondanks dat ze witte benen heeft met een roze onderhuid zijn deze nog nooit verbrand door de zon.

Sinds gisteren beginnen de korsten heeel voorzichtig lost te laten en zijn de benen nog wel dik meer lang niet meer zo dik als ze geweest zijn.
Ik probeer haar zo veel mogelijk in beweging te houden zodat het vocht goed afgevoerd kan worden, dus veel stappen en beweging geven.
Daarnaast geef ik haar nu voer waar weinig suiker in zit.

Ik heb helaas geen digitale camera maar zal eens kijken of iemand op stal er foto's van wil maken!

Ik hou je wel op de hoogte, pb me anders je email adres!

Heel veel sterkte groetjes Alice Ach gut

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 22:25

Dankjewel Alice voor je reactie.
Gaat het om Jolene? Dat is heftig. Voor elk paard is het akelig maar dit...

Fijn dat je wat meer info hebt gegeven. Ik denk toch dat ik de stal helemaal ga leeghalen en nieuw strooisel ga gebruiken. Je moet toch wat. Misschien zit daar wat in.

Als ik geen fatsoenlijk behandelplan of ander zinnig advies meer krijg van de beide reguliere DA, (ze doen hun best hoor, maar we draaien in kringetjes) dan denk ik dat ik ook óf eerst zelf aan de denkerij ga of ik dit met andere middelen kan bestrijden, en anders ga ik ook de holistische toer op.

Je schrijft de Bron. Is dat hetzelfde als Den Hoek? Of een dependance of zo?

Nog een update: geheel tegen de verwachting in kwam vandaag de uitslag van de biopten al. Ze hadden gezegd 2 tot 3 weken. Ik dacht al dat de rekening weer eerder zou arriveren dan de uitslag.
Maar dat was dus een meevaller.

Het is geen sarcoidose. Daar ben ik natuurlijk blij om.
De diagnose is nu: chronische mok.
Tja...

Alice01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:31

Hoi Eveline,
Ik bedoelde Den Hoek Blond

Ja het is niet leuk voor Jolene vooral na een druk wedstrijd seizoen krijgt ze vakantie en dan krijgt ze dit Huilen
Gelukkig gaat het elke dag een stukje beter met haar ze is in iedergeval weer vrolijk en haar benen worden steeds dunner.

Je zou Den Hoek gewoon kunnen bellen voor advies en je probleem kunnen voor leggen.
Je kan eventueel wat mok van haar benen afschrapen en opsturen dan maken ze een mok zalf op basis van de korstjes.

Ik weet uit ervaring dat het soms erg moeilijk is als je "gewone "DA er niet meer uitkomt en in kringetjes blijven draaien is zeker niet leuk vooral als je denkt nu gaat het goed en vervolgens ben je weer terug bij af!
Daarnaast wordt je paard er ook niet gelukkiger van en jij zelf ook niet.
En laten we het dan nog maar niet hebben over de kosten Knipoog

Ik heb heb het ook eerst met meerdere dierenartsen overlegt tja die zeiden ook heel eerlijk tegen mij dat ze het ook niet meer wisten en vonden het ook heel begrijpelijk dat ik het op een andere toer ging proberen.

Als je ik je ergens mee kan helpen laat het me maar weten ik zou het erg fijn vinden als ik een lotgenootje kan helpen!

Groetjes Alice

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:19

Ik volg dit even. Niet helemaal hetzelfde.
Vooral die foto's zijn voor mij herkenbaar. En het feit dat het op het pijpbeen is, vind ik ook frappant.

Wat ik mij afvraag: Die plekken komen die steeds/meer voor op bepaalde regio's van het pijpbeen. Bijvoorbeeld meer aan de zijkanten? En waar precies op het pijpbeen is het begonnen?

Mijn paard heeft/had namelijk ook zo'n plek op een voorbeen, ziet er precies eender uit. Korstjes waaronder wondjes zitten.
Het is begonnen met een licht gezwollen been, daarna zag ik dat de huid aangetast was. En toen het been weer normaal eruit zag, bleef de huid beschadigd. Maanden.
Alleen is mijn paard geen vos maar een bruine met 3 zwarte benen en maar 1 sokje aan een achterbeen. De plek zit op een zwart been.
Volgens mijn DA is het niet parasitair.
Geen mok, geen mijt,...(Mijn paard heeft ook nog nooit mok gehad dus is zeker al niet mokgevoelig.)
Ze hield het omwille van de plaats van de plek op een lymfevat-probleem. (Omdat bij mijn paard de plek uitbreidde vanaf de plaats waar een lymfevat loopt langs het pijpbeen)
Waarschijnlijk begonnen door een bacteriële vasculitis, zei ze.
Mijn paard heeft 2 keer een antiobiotica kuur gehad. Na de eerste zag ik wel verbetering maar kwam het weer terug. Bij de 2de (langere) kuur is het grotendeels verdwenen. Maar helemaal weg is het eigenlijk nog altijd niet. Ik vind nog steeds occasioneel een wondje of korstje. Het sluimert, lijkt wel. Ik verwacht eigenlijk wel dat het op een keer weer gaat 'uitbreken' en het weer een hele plek wordt.

Waarom dit topic ook mijn aandacht trok, is ook het volgende: Ze heeft dan wel geen plekken op witte delen. Ze lijkt wel 'allergisch' aan de zon. Al sinds haar jeugd loopt ze in de zomer onder een eczeemdeken wat goed helpt omdat het de zon blokkeert.
Ze wordt gezien als een seme-klantje. Maar ik zie eerder verbanden met de zon ipv met de muggen. Aangezien ze onder haar deken uitsluitend jeuk krijgt op onbedekte plaatsen. De rest van haar lichaam (inclusief typische seme-plaatsen) blijft kalm.

Verder heb ik recent ook haar bloed laten onderzoeken. (omwille van iets anders)
En daar kwam uit dat ze problemen heeft met de lever.

Misschien heeft het ene niks met het andere te maken. Maar als je het optelt heb bekom je: "Huid-lever-zon-lymfevaten"
Maar wat het verband, oorzaak etc is, is maar weer de vraag Bloos

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:42

Alice: heel erg bedankt voor je aanbod en je steun. Dat helpt echt.

Luckystory:
Bij mij begon het met mok in de kootholtes van het voor en achterbeen aan de linkerkant.
Bij het achterbeen zat op het pijpbeen, halverwege, aan de binnenkant een rond bloederig plekje.
Vervolgens kreeg hij vuurrrode kroonranden.
Daarna kwamen er plekken bij aan de zijkanten van de onderbenen. Niet de kootholtes, maar de zijkanten daarnaast.
Inmiddels waren we toen in de weer met droogzetters en elke dag wassen.
Toen kwam het derde been erbij, ook aan de zijkant van de onderkant van het witte been.
Op die plek is de kootholte nooit aangetast geweest.

Dat plekje aan het pijpbeen is een wond geworden van ongeveer 7 cm breed en 15 cm lang.
De 'randen' van wat toen die wond was, daar zitten nu nog korsten.

De kootholtes waren heel snel genezen. Eigenlijk leek dat echt op gewone mok.
Op de zijkanten van de onderbenen haalde ik soms bij het wassen hele lappen vel eraf.
Ook zaten er soms blaasje onderhuids, het 'piepte' als de erop drukte. Dat kwam omdat er lucht onder zat, de huid zat al los.
Uiteindelijk is ook het pijpbeen aan de buitenkant aan het achterbeen gaan meedoen.
Maar dat was geen wond, maar je kon door de huid heen zien (als het nat was) dat het verkleurd was.
Beetje blauw-rood.
De huid werd daar keihard (beetje perkamentachtig, net of het dood was) en uiteindelijk heeft dat losgelaten (niet in 1x, heeft maanden geduurd) en zat daaronder weer enigzins normale huid.

In de tijd daarna onstonden er steeds nieuwe plekjes. Spontane harde plekken op de huid, of korstjes.
Als die korstjes beginnen dan lijkt het nog het meest op hoe het voelt als er zandkorrteltjes in de vacht zitten.
Maar het zit muurvast, breidt zich uit en gaat niet meer weg. Af en toe bij het wassen komt er wat los.

Nu ik weet dat het geen sarcoidose is, kan ik weer proberen om er iets op te smeren, om die korsten wat weker te maken.
Maar ze zijn echt niet los te krijgen en kei en keihard.

Dankjewel voor reactie en het meedenken.
Ik denk dat het allemaal wel met elkaar te maken heeft.
Het paard van mij heeft een (aangetoonde) pollenallergie.
En zijn collega (die nu dus ook last te krijgen van hetzelfde, hoewel in veel minder heftige mate) heeft al jaren zomereczeem.