Pony valt zomaar om!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: Pony valt zomaar om!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:51

Poets je paard zijn tanden of stinkt hij uit zijn mond?
Misschien valt hij flauw van de lucht die nog in de emmer hangt.
Sorry grapje, ik kon het niet laten. Haha!

Dierenarts laten komen vind ik overdreven.
Ik heb meer het idee dat hij even zijn balans kwijt is en daardoor omvalt.
Als het iets medisch zou zijn moet je hem op het land zo nu en dan ook zien omvallen lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 08:56

En, dierenarts al geweest?
Ik heb er wel een verklaring voor en dat is de volgende.
Mogelijk knelt er iets af zodra hij zijn hoofd zo laag doet, of is er iets mis met het evenwichtsorgaan zodra hij met het koppie in de emmer zit en dus niets meer kan zien.
Maar normaal is het niet en ook ik kan er niet bij dat je er een heel verhaal van maakt op Bokt, en het ook nog grappig vindt, in plaats dat je op zijn minst telefonisch advies vraagt aan een dierenarts.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:03

Ik heb hier eerder een topic over gezien, over een paard dat z'n hoofd in de voerbak stak en er dan heel raar bij ging liggen.
Paard was verdr ook gewoon normaal gezond.

Het lijkt wel op hondengedrag (ergens in gaan liggen wat je lekker vindt ruiken).

Ik weet het ook niet!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:11

Zelf nooit meegemaakt, heb geen shet Clown maar als ik jouw verhaal en dat van stalnijmegen zo lees, denk ik dat jullie pony's omvallen doordat ze hun evenwicht even kwijt zijn. Koppie gaat natuurlijk in z'n geheel in die emmer en de ogen zien dus niks anders dan de wand van die emmer. En zeker als ze dan ook nog eens een rondje gaan draaien raken ze duizelig/gedesorienteerd. Groot paard zal daar natuurlijk geen last van hebben want als die z'n snuit in een emmer steekt, komen de ogen nog boven de rand uit en dus behouden ze hun orientatie met de omgeving.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:14

Volgens mij doen heel veel veulens dat haar lijkt me niks om je zorgen te maken alleen zie ik bij de meeste veulens dat het rollen is, kop in de emmer en dan rollen, tja ik heb het ook niet verzonnen en weet niet waarom ze het doen maar ik zie het wel vaak.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 10:38

Hij probeerd inderdaad soms ook te rollen als hij zijn hoofd in de emmer heeft.
Hij eet ook gewoon hooi en appels e.d. van de grond en ze staan op gras, dus als het iets in zijn hals zou afknellen zou hij met grazen al om moeten vallen. het is echt iets typisch in dieemmer waar het voer ingezeten heeft.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:58

ik vind de reactie van de TS ook behoorlijk vreemd. Neervallen is niet normaal en lijkt mij reden genoeg om een telefonisch advies in te winnen.
Ik heb het ook een keer meegemaakt dat een paard op het wedstrijdterrein waar ik hielp omviel. Nou dan sta je raar te kijken. Later nog een keer met ruiter erop! Misschien is het niet dezelfde oorzaak, maar het is wel een overduidelijk syptoom van iets wat niet goed is.

Een aantal mogelijkheden die ik kan bedenken zijn.
-epileptie?
-vernauwde bloedvaten?
-te hoge/lage bloeddruk?

Dat het symptoom verdwenen is wil niet zeggen dat het probleem verholpen is.
Wat ik me ook afvraag is hoe het dier zich gedraagt als het gras eet.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:02

Ik denk dat de TS zelf het best kan zien hoe ernstig het is. Maar als het alleen op 1 enkele manier gebeurd lijkt het me meer wat Alvaron zegt. Je zou eens een bakje kunnen proberen die je op de zelfde manier als de emmer geeft maar waar ze wel overheen kan kijken.

Enne, ik zou toch even voor een DA kijken, ookal schakel je die nu niet in. Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:39

Ik denk echt niet dat het iets ernstigs is hoor, heb hier al wel eens eerder van gehoord (zoals ik al zei).

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:46

maar als het zijn evenwicht is zou je dat kunnen testen door zijn ogen af te dekken toch? met iets van een doek

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:28

heb het gefilmd!!!

alleen ligt mn digi nog op stal, neem hem morgen mee naar huis

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:36

We wachten af op het filmpje Lachen

Wat raar,maar hoe kan en veulen dat aangeleerd krijgen,

Ik denk gewoon aandacht vragen,of zeggen dat ze meer wil ofzo????

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 12:58

Ik ben benieuwd, kan proberen te kijken of ik het van mijn jaarling kan vinden maar hij doet het niet heel veel meer. Hij steekt gewoon tijdens het eten de hoofd in de emmer, ploft neer, gaat rollen, staat op, gaat weer verder met eten...Het is alleen een heel stom gezocht Nagelbijten / Gniffelen

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:25

Het klinkt als een soort van epileptische aanval...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:57

Je zou het filmpje toch nog plaatsen??

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:10

ik wil dit filmpje ook wel heel graag zien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:16

femmiel schreef:
We wachten af op het filmpje Lachen

Wat raar,maar hoe kan en veulen dat aangeleerd krijgen,

Ik denk gewoon aandacht vragen,of zeggen dat ze meer wil ofzo????

Ik ga niet in op wel of niet gezond ofzo en of dit aangeleerd is of niet. Maar wil wel even reageren op deze vraag: hoe een paard/ veulen iets aanleerd.

Nou heel simpel. Je doet per ongeluk iets als veulen. Heeft dat een negatief effect (pijn of een ander vervelend gevoel) dan laat je dat voortaan wel. heeft eht een posoitief effect (lekker gevoel of voer) dan blijf je dat herhalen. Dit gebruik je als ruiter ook in de omgang met je paard. Maar werkt ook voor eht dier zelf in zijn ontwikkeling en de ontwikkeling van zijn gedrag en typische streken van het paard zelf (zie unieke trekjes).

ALS dit veulen gewoon gezond is (waar ik dus geen oordeel over geef zo) en hij heeft de eerste keer dat hij zijn kop in die emmer stak, er enkele keren tegen aan trapte en per ongeluk viel een positieve beloning gehad (net een kruimeltje lekkers of een leuk gevoel) dan zal hij dit dus blijven herhalen.

Het zelfde met bijv jonge paarden die ingereden worden. Moet ik aan denken nav een ander topic: als de ruiter op probeert te stijgen en door weg te lopen heeft het paard succes (ruiter geeft op) zal het dier dat gedrag blijven herhalen bij opstijgen. En zo zijn er legio voorbeelden.

Nogmaals: van achter de PC ga ik niet oordelen over of dit een aandoening is of gedrag. Vanachter de PC is dat imo onmogelijk. Ik wilde puur antwoord geven op de vraag OF/ HOE een veulen zichzelf iets aan kan leren