Wat is jouwn ervaring met een ataxtie`s paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kim26

Re: Wat is jouwn ervaring met een ataxtie`s paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:10

stipje wil dit topic wel even volgen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:12

heleenxx schreef:
Katja schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd dat een osteopaat zo op eigen houtje gaat handelen en je niet naar een goede kliniek doorstuurt.

Ik ben die "eigenwijze" osteopaat geweest. ;)
Zoals Claudia hierboven ook al verteld is het iets genuanceerder gegaan.
Ik heb geen diagnose gesteld, maar het paard zien lopen, testjes gedaan en een bewegingsonderzoek gedaan, o.a. van de wervelkolom.
Gezien de slechte controle over zijn achterlijf, het "waggelen", de trage reflexen aan een achterbeen, bijna omvallen als je hem aan zijn staart opzij trekt, een zeer vreemde beweeglijkheid van zijn hals, etc., heb ik mijn vermoedens wat betreft de ataxie geuit.
Uiteraard heb ik voorgesteld direct naar een goede kliniek te gaan. In België is inderdaad een kliniek die op dit gebied erg goed is.
Maar Claudia geeft hierboven zelf al aan wat hierbij het probleem is.
Vervolgens hebben we een aantal oefenmogelijkheden besproken.
Paard is zeker niet zo slecht dat dat niet verantwoord is. Daar komt bij dat het paard sinds het wordt bereden alleen maar vooruit is gegaan en oefening dus zeker zin blijkt te hebben.

Jouw verhaal klinkt een stuk minder negatief dan die van de TS.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:55

Ik ben gisteren met me paard naar Utrecht geweest.
Idd ook ataxie/wobler 5 en 6 nekwervel.
Hij staat daar op dit moment nog steeds. Er worden foto's gemaakt en een EMG scan.
Misschien dat ik hem vandaag kan ophalen. Maar daar ga ik niet vanuit.
Hij heeft het in een lichte vorm en kon nog als recreatie paard door.
Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

@ ts bij Utrecht heb ik gevraagt hoeveel het zou gaan kosten.
ongeveer 400 euro voor foto's en een EMG scan. en dan komen de verblijfskosten erbij. misschien in totaal 5 a 6 honderdeuro.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 10:03

Mijn vorige paard was ook atactisch. Wel in lichte mate weliswaar. Die is heel gemakkelijk naar het Z gehobbeld. Nooit geen last van gehad. Hobbymatig sprong hij met gemak over 1.20m heen. Wel met mijn instructrice, ik hield het na 50cm al voor gezien.

Claudia78

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:02

[/quote] Jouw verhaal klinkt een stuk minder negatief dan die van de TS.[/quote]

Hoe bedoel je?

Even een update, het gaat momenteel eigenlijk wel de goede kant op met mijn paardje heb ik het idee. Hij is een stuk vlotter al geworden. En toen ik heb gisteren longeerde was ie zelfs niet te houden bijna. Ook heb ik het idee dat er wat meer spieren op komen.
Ik geef nu zo ongeveer om de dag chevivit bij. Even voor heleen. Weet je nog dat je mijn zadel nagekeken heb en dat die (logisch) wat scheef was? Dit kn zadel had ik 2e hands gekocht en het heeft al die tijd enorm gekraakt. Hoeveel ik het ook invette. Nu achteraf bleek dat de boom overdwars gebroken was. Ik heb nu via m.p. een boomloos zadeltje aangeschaft die vanavond opgehaald word.(kreeg een advies van iemand hier die haar paard ook actactisch was) Ik ben heel benieuwd hoe we hier op gaan reageren. Haha!
Ik hou jullie op de hoogte

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 17:03

Fijn dat het beter gaat met je paard.

Mijn ervaring met ataxie bij paarden is heel wisselend. We hebben meerdere atactische paarden op stal gehad en ik heb er zelf ook een in mijn bezit gehad. Helaas is het met dit paard uiteindelijk niet goed afgelopen, ik heb hem moeten laten inslapen. Hij had naast zijn lichte ataxie een halswervelprobleem, waardoor zijn halswervels af en toe (en naarmate hij wat ouder werd steeds frequenter) op slot schoten, met als gevolg dat hij dan niet meer op of neer kon, en met omlaag gestrekte hals op stal of op de poetsplaats stond. Ik heb van de manueel therapeut destijds geleerd hoe ik die wervels weer in de juiste positie kon krijgen door op een bepaalde manier aan zijn hoofd en hals te hangen en tractie te zetten, maar desondanks kreeg hij vaker en langer last en heb ik hem uiteindelijk op 9-jarige leeftijd moeten laten inslapen. De problemen in zijn hals hebben zo goed als zeker bij hem ook de ataxie veroorzaakt.

Maar ik ken ook paarden die (voornamelijk licht) atactisch zijn, en die gewoon nog lichte arbeid kunnen doen.
Het kan dus alle kanten uit, ik hoop voor jou dat het met jouw paard nog een hele tijd goed zal gaan. Ben benieuwd of je verschil gaat merken tussen je oude zadel en een boomloze.

Angie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:33

Ik heb zelf ook een paardje dat zwaar atactisch is geweest.

Als veulen van 8 maanden stond hij een keer vast aan de muur en is toen in het touw gaan hangen. De dag daarna liep hij op 3 benen, rechtsachter zette hij niet meer neer. Ik heb foto's laten maken en ben in Duitsland geweest voor nog meer onderzoek. Daar hebben ze niks kunnen vinden. Na 3 maanden kreupel te hebben gelopen zakte hij ineens door zijn benen. Hij kon zijn achterbenen nog wel bewegen maar kon niet meer overeind komen. Hij heeft toen corticosteroiden via injectie gekregen en pijnstilling want hij had erg veel pijn. HIj heeft zo'n 10 uur op de grond gelegen. Na de pijnstilling zonder al teveel ongemak hij was lekker grasjes aan het eten. Zijn zusje bewaakte hem. Ze hebben mij toen het advies gegeven om hem in te laten slapen.Het zou namelijk nooit meer goed komen met hem. Dat heb ik niet gedaan, ik wou hem graag nog een kans geven. Gelukkig vloog hij na 10 uur weer overeind nadat er een hond de andere paarden achterna rende. HIj was toen zeer atactisch. De dag daarna heeft hij nog een flinke shot corticosteroiden gehad en inderdaad ook vitamine B12. Als hij in galop een bochtje draaide viel hij al om en constant zijn staart gebruiken om in balans te blijven. Hij liep vanaf toen 24/7 buiten. En ik moet zeggen hij is nooit meer teruggevallen en alleen maar verbeterd. Ik heb hem toen ook homeopatisch behandeld.

Nu 3.5 jaar later doet hij het echt super. Ik heb hem nu 8 maanden onder het zadel. En hij loopt geweldig, je ziet er niks meer aan. Ik heb er wel een osteopate bijgehad, 2maanden geleden. Hij had wat moeite met aangalloperen en hij gooide zijn kont naar binnen. Die klachten zijn nu helemaal over. Ik ben dolblij dat ik hem nog een kans gegeven heb. Het is echt een kanjer met een super karakter.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:38

Volgens Bokhorst in Kootwijk heeft mijn paard ook ataxtie...

Ik heb nooit problemen met haar gehad en we zijn als een speer naar het M2 gegaan.
Ik moest haar stil zetten door een allergie in haar mond heeft ongeveer 3 maanden geduurd.
Toen ik erna weer mee aan de gang ging merkte ik dat ik een heel ander paard had die niet meer nagevelijk wilde lopen.
Eerst fysio erbij en daar werd het erger van dus ben ik naar Bokhorst gegaan en heb een thermografie laten doen en een foto van haar nek, haar nekwervels zagen er perfect uit en is niks om aan te merken op de thermografie kwam ook niet veel uit alleen dat haar benen vrij koud waren...
Toen naar Jarco Dun geweest en die zei ataxtie en moest er maar wat anders mee gaan doen zoals fokken...
Heb erna nog wel een tijd gereden wat erg goed ging, maar toch laten dekken, omdat het later weer minder ging.
In het begin van de dracht heb ik Utrecht erbij gehaalt en die kon geen pijn vinden, maar ze denken wel dat er wat is...
Omdat ze drachtig is kon ik verder niks dus moest ik haar de hele zomer dag en nacht buiten zetten en heb ik erbij nog alternatieve geneeskunde gedaan..
Wij zijn verder niks bij haar ook niet met lopen dus moet ik als het veulen geboren is, drie maanden erna weer rustig opbouwen zit er na meer dan een maand geen verbetering in komt Utrecht weer terug en moet ik waarschijnlijk erna ook naar Utrecht toe.

dus we wachten af...