Spoed! Wat is dit? Grote bult onder buik!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vionnesem

Re: Spoed! Wat is dit? Grote bult onder buik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:26

plientjedres schreef:
tja iedereen kan wel heel hard roepen dierenarts bellen, maar dit meisje is(uit onderzoek gebleken Clown )17 jaar en kan of wil die rekening mischien wel helemaal niet betalen.
en niet alle ouders willen voor de kosten van andermans paard opdraven.
en tja ouwe boeren? tja die zijn ook niet allemaal even makelijk.
dus ik vind het een lastige situatie Ach gut
@vionnesem wat moest jij aan die kneuzing doen?
afspuiten ofzo?
nou dan zou ik daar mee beginnen en dan weer paardje op het land zetten en wachten tot de boer weer thuis is.
en blijf vooral rustig Knipoog heel veel succes ermee.

Ik moest die van mij 2x daags een kwartier koelen.
Ik kan natuurlijk vanaf hier niet zien of dat wat deze merrie heeft hetzelfde is..
maar het lijkt er wel op

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:34

Dit is overduidelijk zucht van het afspenen. Niet aankomen, niks aandoen en even aankijken. Niet in paniek raken zoals een aantal hier dat doen.
Wat belangrijk is bij een merrie waarvan het veulen net afgespeend is is dat ze niet teveel krachtvoer krijgen. Krijgen ze dit wel dan blijft die melkproduktie op gang! Het is even zieleig maar even zo min mogelijk voeren. Niet masseren zoals iemand zo handig adviseerde want dan stimuleer je de melkproduktie juist! Wat koelen met koud water kan wel verlichtend zijn voor de merrie.
Heel goed van je dat je de DA hebt gebeld! Ik denk dat het allemaal wel snel zal bijtrekken.
Maar dus echt NIET masseren hoor! Daar maak je het erger mee!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:49

Mijn shetlander die deze zomer een keizersnede heeft ondergaan waar helaas een dood veulentje uitkwam had dit ook wel bijna net zo erg!
Trok vanzelf weg duurde wel even naar idd gewoon niet aankomen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:40

Mijn oude hengst heefd dit OOK. Maar het is de oorzaak van zijn hartkleppen wat niet goed meer functioneren, het bloed word niet voldoende rondgepompt en krijgt hij oedeem, dat is vocht. Vocht zakt naar het diepste punt en dat is de buik.
Laat zo snel mogelijk de DA komen.
Die van mij kan iedere dag sterven, een half jaar geleden was zijn hart nog goed, tot opeens hij oedeem had.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:48

jeetje meid , je zal je rot geschrokken zijn!
echt weer een boer die niks achterlaat en weer niet te bereiken is ongelofelijk!
weet je , als je hem nou treft , wat je wel moet blijven proberen desnoods huis telefoon opzoeken!
spreek dan met hem af, dat je hem wel moet kunnen bereiken als er wat is met het paardje , anders kan je niet goed verzorgen! of spreek desnoods af dat je zijn vaste veearts belt als het echt nood is als je hem niet kan bereiken, of een ander familie lid of buren! want dat gaat toch vaak op rekening en de eigenaar word dan wel gebeld door de dierenarts!
stel dat ie een been breekt wat dan?
leg het even voor en ik hoop dat alles goed komt, mocht het niet zo zjn probeer dan de plaatselijke veearts en misschien staat hij wel daar geregistreert en kan je als nog de dierenarts laten komen!
veel succes laat je even weten hoe het gaat?
groetjes van bren! Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:25

Ze heeft de DA al gebeld!
Het is gewoon zucht door het afspenen en ze moet het even aankijken!!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:33

misschien een klein tipje.
als ze braaf is probeer haar dan te melken,toen ik las dat het veulen er net van af was,dacht ik al dat het te maken had met de melk klieren,als je haar kan melken dan is er de ergste druk van af,toen ik stuwing kreeg van mijn tweede kindje had ik echt eieren onder mijn oksels,na een paar dagen was dat gelukkig weg,ik denk dat het niks ernstig zal zijn,wel even haar tempratuur in de gaten houden zodat ze geen uier ontsteking zal gaan worden,ik denk dat als je haar deze week een paar keer per dag zou melken(hooguit 3 x per dag) en dat af gaan bouwen,ik denk dat de merrie gewoon nog erg veel melk bij haar heeft.
succes.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:36

door te melken wordt de productie wel op gang gehouden he.
ik heb mijn merrie toen het veulen eraf ging 2 dagen binnen gehouden, steen onderin de drinkbak (zo'n automatische koeiendrinkbak) zodat ze niet zoveel kon drinken, en verder kreeg ze alleen hooi.

/edit: natuurlijk wel dagelijks beweging gegeven toen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:37

Hengst Kojak? had dat geloof ik ook. Een enorme buil onder de buik. Dát was een navelbreuk.

Tell me if i´m wrong Clown

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:42

ik heb de haflinger die bij mijn paard staat vorig jaar ook nog gemolken toen het veulen eraf ging,de uier stond zo ontzettend strak,en als ik er in kneep spoot het eruit,een veulen drinkt wel 20 keer per dag bij zijn moederals je het deze week drie keer per dag zou melken,is dat al veel minder dan als het veulen erbij zou lopen,ik denk dat deze merrie nog zoveel melk heeft dat ze er nu last van krijgt,als je het melken langzaam afbouwd dan denk ik dat het met een week over is.en alleen hooi geven is inderdaad beter,dan neemt de melk ook af,maar dit is denk ik wel een extreem geval van melk te veel.het nadeel hier is dat het de ts niet haar eigen paard is,en ik denk dat die boer het paard gewoon in de wei zal laten lopen.en het gras groeit op het moment nog steeds.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:49

Vind ik nu niet bepaald de meest vriendelijke manier(marigold). Op die manier kan je zelfs dat dier uitdrogen. Dat je op bepaalde plaatsen vocht vasthoud wil niet zeggen dat je je vochtinname moet beperken.

En de tip van Amazone is idd de meest humane manier. Een klein beetje afkolven kan echt geen kwaad tijdens het afspenen. Zolang je het maar met mate doet en afbouwend.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 03:57

KingMarco schreef:
Vind ik nu niet bepaald de meest vriendelijke manier(marigold). Op die manier kan je zelfs dat dier uitdrogen. Dat je op bepaalde plaatsen vocht vasthoud wil niet zeggen dat je je vochtinname moet beperken.

Juist wel hoor? Als je vocht vast houdt is er iets niet goed in de circulatie. Hoe meer vocht je binnenkrijgt hoe meer dat vocht juist op bepaalde plekken gaat zitten(Oedeem) omdat het dus niet wegkan. Knipoog

Paard kan wel drinken(dus zal echt niet uitdrogen!) allleen niet grote hoeveelheden tegelijk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 06:20

Beaux schreef:
Ze heeft de DA al gebeld!
Het is gewoon zucht door het afspenen en ze moet het even aankijken!!

ik heb het wel es gezien,
wij noemen het platen.
kan zowel links als rechts zitten. is inderdaad oedeem wat daar dan zit
ik heb het nog nooit in dit fromaat gezien trouwens.hopelijk trekt het snel weg

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 17:56

Hoe is het nu met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:01

Ik heb het wel eerder gezien, het ziet er meestal erger uit, dan het is. Wij noemen dit ook platen. Het is veroorzaakt door het afspenen en gaat vanzelf weer over. Maar toch goed om er inderdaad even navraag bij te doen bij een dierenarts, maar dat heeft de TS al gedaan.

Bren, ik vind wat je zegt over de boer, erg overtrokken. Bovendien is de kans groot, dat die dit wel eerder heeft meegemaakt en heel goed weet dat het niets ernstigs is.

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:02

ik zou de dierenarts bellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:03

Heeft ze al gedaa, Nicoleboogje, even topic doorlezen Haha!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:53

IK ben eigenlijk wel benieuwd hoe het NU met de merrie gaat. ALs ik zou de bouw bekijk is het geen jonge merrie meer.....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:32

KingMarco schreef:

Ook ik heb een dag de drinkbak afgesloten en de merrie water gegeven uit een emmer en alleen hooi aangeboden. Binnen 2 dgn was het uier bijna helemaal weg.
De koeien van ons worden nadat ze zijn drooggezet ook een nacht vastgezet in de ligbox. Zo drogen de uiers veel sneller op en krijgen ze geen last van stuwing of melk uitliggen met alle gevolgen van dien, bijv. uierontsteking. In 1 dag tijd droog je een dier niet uit hoor Knipoog

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 21:27

Hoihoi.

De merrie heeft het nog wel wat, alleen is het wat naar onder gezakt en is het heel erg geslonken. De eigenaar heeft er geen problemen mee omdat ik de dierenarts al heb gebeld, en die heeft gezegd dat het in principe ongevaarlijk is.
Ze is vrolijk, eet en drinkt goed en lijkt er geen last van te hebben.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:29

erg fijn om te horen.komt helemaal goed.veel plezier nog met haar.
groetjes.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:42

Goed om te horen. Kan me voorstellen dat je bent geschrokken, ziet er toch even raar uit.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:17

Jammer dat ik dit topic niet eerder zag ons trekpaard heeft dit namelijk altijd voor de geboorte van haar veulen.( Dan had ik je kunnen vertellen dat het een vochtplaat is)
Zij heeft het aan beide kanten na de geboorte trekt het altijd vrij snel met een dag of 4 weer weg.
http://i163.photobucket.com/albums/t295 ... C_0034.jpg

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:07

Nou Martine, allemaal goed gegaan Lachen Gelukkig maar. Ik hoop dat het snel helemaal weg trekt. En ik vind ook dat je het goed gedaan hebt.