Onderhuidse bultjes op zijn kont

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Onderhuidse bultjes op zijn kont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 23:50

Antheman schreef:
Je hoeft alleen maar de plekken die aangetast zijn, te wassen. Daarna met 2 handdoeken goed droogmaken.
Bel je DA even voor advies over de zalf.

Hier ook een paard met vrijwel zeker rainrot.
Ze heeft afgelopen zomer droes gehad en daardoor is de weerstand flink afgenomen.

@Antheman, bedankt voor je foto hier in dit topic want bij mijn merrie ziet het er precies zo uit.

Vraagje als je de plekken wast met betadineshampoo. Laat je dan de shampoo een tijdje intrekken en droog je dan met handdoeken na, of spoel je na een tijdje bijv. 10 minuten de shampoo er eerst weer uit en dan nadrogen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:07

henny_w schreef:
Antheman schreef:
Je hoeft alleen maar de plekken die aangetast zijn, te wassen. Daarna met 2 handdoeken goed droogmaken.
Bel je DA even voor advies over de zalf.

Hier ook een paard met vrijwel zeker rainrot.
Ze heeft afgelopen zomer droes gehad en daardoor is de weerstand flink afgenomen.

@Antheman, bedankt voor je foto hier in dit topic want bij mijn merrie ziet het er precies zo uit.

Vraagje als je de plekken wast met betadineshampoo. Laat je dan de shampoo een tijdje intrekken en droog je dan met handdoeken na, of spoel je na een tijdje bijv. 10 minuten de shampoo er eerst weer uit en dan nadrogen.

Ik had geen shampoo, wel scrub staan. Dat was ook goed volgens de DA.
NIET rechtstreeks in de wondjes gietjes, eerst nat maken met een wattenschijfje oid. ( Dat had ik weer van medebokkers, het spul is heel heftig en moet verdund) Dan beetje betadine erop doen, HEEL goed inmasseren, sta NIET achter je paard, dit kan pijnlijk zijn.
Idd poosje laten inwerken. En dan met een waterfles oid goed uitspoelen. Ik heb er een zweetmes bij gebruikt, dan zie je direct of alles weg is. In het zonnetje van nu kun je best wassen.

Ik heb een week om de dag met betadine behandeld. NA die week ben ik met zinkzwavelpasta gaan smeren( op advies van mijn lesjuf), dat is hele mooie helende zalf. Nu heb ik het onder controle, geen korsten meer en er lijkt op sommige plekken haar te komen. Ik ben nu al 2,5 week verder nadat de DA is langsgeweest.
Andor loopt nu met een ongevoerde regendeken op. Gelukkkig blijft hij heel mooi liggen en blijft de rest vd kudde eraf. Andor blijft gewoon los staan als hij de deken op krijgt, hij heeft er dus geen enkel probleem mee.
Ik heb trouwens ook MSM gekocht en dat voer ik bij.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:13

NNC_ schreef:
Ik ben net terug van mijn pony en de DA is dus geweest. Hij dacht eerst dat het een schimmelinfectie was of rainrot. Hij kon zo de korstjes eraf pulken en nu zijn er geen bultjes meer over. Alleen is het heel droog en er komt ook geen pus uit. Dus is het geen rainrot. Het is gewoon een bacteriële infectie. Ik moet nu 1 keer met batadine zalf smeren en als het er meer worden moet ik ze eraf krabben en met betadine shampoo wassen. Als er dan nog meer bultjes bij komen, moet ik de DA weer even bellen. Hij heeft ook antibiotica gekregen. Dat moet ik 3 daagjes aan hem geven. Dus ik ben wel blij dat het niet zo ernstig is!

Over t hoofd gezien Bloos

Fijn! Nu weet je wat t is en kun je aan de juiste behandeling beginnen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:23

Zie ineens dit topic staan. Mijn 2 jarige heeft dit ook sinds een poosje. Omdat hij ook ZE heeft, dacht ik dat het een allergische reactie was.

Gaan de korstjes bij rainrot altijd los zitten? Want dat gebeurt bij ons niet. Het zit er al even, maar blijft zoals het nu zit... Je kunt bij hem niet de velletjes loskrabben zodat je dan huid ziet....

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:41

Hey

Mijn paard had vorig jaar januari ofzo een zelfde probleem. Hij stond 24/7 buiten en was erg lastig op te lossen. Toen het begon te bloeden e.d. heb ik hem 24/7 op stal gezet voor een tijdje. Het was even niet anders maar het genas eindelijk!

Dit was toen hij net weer buiten stond & het al een beetje aan het genezen was.
Ziet er naar uit he? \
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas ziet het er naar uit dat het nu aan het terugkomen is! De dierenarts zei dat het schimmel was, maar ik twijfel nog. Ook omdat het hem vreselijke jeuk geeft Tong uitsteken
Ik heb het veel gewassen met betadine, meteen goed droogmaken en dan hydrocortiderm erop. Dit heeft uiteindelijk ook geholpen Ja

Maar ik ben er nu op tijd bij! Houd het gewoon goed in de gaten!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 09:59

grrr schreef:
Zie ineens dit topic staan. Mijn 2 jarige heeft dit ook sinds een poosje. Omdat hij ook ZE heeft, dacht ik dat het een allergische reactie was.

Gaan de korstjes bij rainrot altijd los zitten? Want dat gebeurt bij ons niet. Het zit er al even, maar blijft zoals het nu zit... Je kunt bij hem niet de velletjes loskrabben zodat je dan huid ziet....

Hier idem, de korstjes gaan niet vanzelf loszitten en ik dacht ook aan een overreageren van insekten oid. omdat haar weerstand nog niet optimaal is na de droes van afgelopen zomer.

In augustus kreeg ze op d'r kont behoorlijk wat bultjes.
Ik dacht in eerste instantie dat ze gestoken was door ongedierte.
Bultjes verdwenen na een tijd maar daar kwamen kleine kale plekjes voor terug waar ze zelf ook geregeld naar zat te happen.
Sinds 2 weken kreeg ze bultjes op de rug en naast de schoft. Deze bultjes gingen maar niet weg, zat wederom wel een korstje op.
Toen ze ook nog 's in de liezen de huid kapot kreeg, had ik zoiets van, dit klopt niet.
Dus afgelopen maandag de DA gebeld en die vermoedde niet zozeer een schimmel of mijtachtige maar eerder een bacteriele infectie.
Ik kon voor de zekerheid even 1 a 2 keer met Imaverol wassen en dat heb ik ook gedaan en daarna met Betadine shampoo of scrub.
Aangezien ze al behoorlijk in de vacht zat heb ik haar eergisteren geschoren om overal goed bij te kunnen.
Toen werd ook goed zichtbaar dat ze op meerdere plekken op de huid al kale plekjes had.

Gelukkig heeft ons andere paard nergens last van.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:58

mijn paard heeft rainrot gehad, toen het enkele dagen zo geregend had. bij hem waren de plekjes ook pijnlijk als je eraan zat. ik heb het advies gekregen om mijn paard droog te zetten, op stal of onder deken. aangezien hij 24/7 buiten staat in zijn vaste cluppie is het een deken geworden. na een paar dagen kwamen de korstjes los (heel veel schilfers) en inmiddels is het zo goed als volledig genezen. ik heb het verder niet hoeven behandelen met smeerseltjes oid. de deken of stal was optie één, en pas als dat niet zou helpen zou er overgegaan worden op een schraapsel van de plekken.

het viel mij iig erg mee dat het zo makkelijk op te lossen bleek, maar ik was er dan ook erg snel bij.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:24

Allejandro schreef:
Helaas ziet het er naar uit dat het nu aan het terugkomen is! De dierenarts zei dat het schimmel was, maar ik twijfel nog. Ook omdat het hem vreselijke jeuk geeft Tong uitsteken

Normaal gesproken jeukt regenschurft niet en het zit in eerste instantie ook niet op de hals, dus missien is het toch iets anders.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:45

denk ik ook, regenrot begint vrijwel altijd op kont of rug, dat zijn ook de plaatsen waar regen de meeste kans maakt om door de vacht te dringen. regenrot jeukt niet, hooguit wanneer de plekjes genezen en er nieuw haar doorkomt e.d.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:19

Oh, dit heeft mijn vzpony ook. Ik heb niet alle berichtjes gelezen maar de foto op de eerste pagina is precies wat mijn pony ook heeft.
Rainrot dus.. Verdrietig

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:27

Die van ons had (dacht ik toen) schimmel. Had kalende plekjes. op de zijkant van haar hals. Dus imavorol gebruikt en ja de haartjes begonnen iets te groeien. Iets later kwamen pas de plekje (iets onevenheid op de huit) maar die zag je niet door de wintervacht heen, je kon het wel voelen. Nou gisteren geschoren en ja hoor, waarschijnlijk heeft ze ook schurft. Dit kan jeuken. Helaas moet ik waarschijnlijk het concours van zondag afzeggen. (het ziet er echt niet uit) Nu weten we wat het is en kunnen we haar echt helpen.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 23:52

Bij de mijne is het inmiddels bijna over, nog zo'n 10 miniplekjes/korstjes te gaan, pfff wat duurt die genezing lang hé.
Ik ben het pulken helemaal beu, volgende keer zet ik haar 2 maanden in de apenheul Haha! wordt ze lekker heel de dag gevlooid!

Ik moet wel zeggen dat de antibiotica,- ontstekingsremmer spuiten & de penicilinepoeder heeeel goed werkte! Vanaf toen ging het de goede kant op i.p.v. steeds slechter!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:46

vinos schreef:
Bij de mijne is het inmiddels bijna over, nog zo'n 10 miniplekjes/korstjes te gaan, pfff wat duurt die genezing lang hé.
Ik ben het pulken helemaal beu, volgende keer zet ik haar 2 maanden in de apenheul Haha! wordt ze lekker heel de dag gevlooid!

Ik moet wel zeggen dat de antibiotica,- ontstekingsremmer spuiten & de penicilinepoeder heeeel goed werkte! Vanaf toen ging het de goede kant op i.p.v. steeds slechter!

Nou, genezen duurt zeker lang!
Na 3 weken zie ik nog steeds geen haartjes op de wondjes.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 10:45

LindyH schreef:
Allejandro schreef:

Normaal gesproken jeukt regenschurft niet en het zit in eerste instantie ook niet op de hals, dus missien is het toch iets anders.

Dat is niet waar, het kan juist WEL op de hals voorkomen, immers is het vooral op de plekken die na een regenbui het langst nat blijven: Oren, rug, kont en HALS....

Bij die van ons is het op de oren en hals begonnen en heeft zich het daarna pas over de rug uitgebreid...

OwimPowerrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 14:25

Hoi hoi, ik heb een dringende vraag!

Ik kwam gisteravond aan op stal en schrok me kapot...

Afgelopen week had ik mijn paard losgegooid in de bak, en omdat ie zo blij was maakte hij enorme bokkesprongen. Die dag erna liep hij kreupel en vond hij het verschrikkelijk lekker als ik aan zijn kont en bovenrug aan de achterhand zat. Als ik dat deed zakte hij met zijn linkerachterbeen helemaal door!

Dus ik ben toen gaan kijken (want hij heeft verder nooit iets gehad ofzo) op dit forum en daar stonden tips van als je paard kreupel is kan je 't beste even een dag of 5 aankijken en als het dan niet weg is de DA bellen.

De dagen die volgde nam de kreupelheid af, en liep hij alweer prima.

Maar nu kom ik gisteravond bij hem, en zie hem schuren tegen de muur met zijn kont en straart (die nu al aan de bovenkant helemaal kapot is geschuurd). Dus roep ik me vriend om te komen kijken, en vervolgens zien we hem met zijn eigen tanden helemaal naar achter naar het kruis reiken om daar eens flink bijtend te doen krabben!
Daardoor gleed hij constant uit met de achterbenen, en ben ik bezorgd of hij zich niet zal bezeren.
Het is namelijk een groot paard 1.82m dus kan je nagaan hoe lenig een paard moet zijn om zomaar even z'n kruis te krabben (kruis zit op de achterhand bovenop de rug).

Ik zie verder helemaal niks aan zijn vacht, alleen maar wat schilfertjes (wit) verder helemaal niks! Zijn staart is ook helemaal kapot. Had daar die avond ervoor azijn op gesmeerd op advies van een meidje op stal bij ons...

Iemand tips of enig idee van wat het kan zijn???

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:18

OwimPowerrr schreef:
Hoi hoi, ik heb een dringende vraag!

Ik kwam gisteravond aan op stal en schrok me kapot...

Afgelopen week had ik mijn paard losgegooid in de bak, en omdat ie zo blij was maakte hij enorme bokkesprongen. Die dag erna liep hij kreupel en vond hij het verschrikkelijk lekker als ik aan zijn kont en bovenrug aan de achterhand zat. Als ik dat deed zakte hij met zijn linkerachterbeen helemaal door!

Dus ik ben toen gaan kijken (want hij heeft verder nooit iets gehad ofzo) op dit forum en daar stonden tips van als je paard kreupel is kan je 't beste even een dag of 5 aankijken en als het dan niet weg is de DA bellen.

De dagen die volgde nam de kreupelheid af, en liep hij alweer prima.

Maar nu kom ik gisteravond bij hem, en zie hem schuren tegen de muur met zijn kont en straart (die nu al aan de bovenkant helemaal kapot is geschuurd). Dus roep ik me vriend om te komen kijken, en vervolgens zien we hem met zijn eigen tanden helemaal naar achter naar het kruis reiken om daar eens flink bijtend te doen krabben!
Daardoor gleed hij constant uit met de achterbenen, en ben ik bezorgd of hij zich niet zal bezeren.
Het is namelijk een groot paard 1.82m dus kan je nagaan hoe lenig een paard moet zijn om zomaar even z'n kruis te krabben (kruis zit op de achterhand bovenop de rug).

Ik zie verder helemaal niks aan zijn vacht, alleen maar wat schilfertjes (wit) verder helemaal niks! Zijn staart is ook helemaal kapot. Had daar die avond ervoor azijn op gesmeerd op advies van een meidje op stal bij ons...

Iemand tips of enig idee van wat het kan zijn???

Volgens mij is dit wat heel anders dan waar dit topic over gaat. Ik zou zelf even een topic openen Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 00:40

dat laatste zou gewoon een geïrriteerde reactie op de azijn kunnen zijn. daarnaast kan regenschurft in bepaalde vormen ook behoorlijk jeuken. verder staat jeuk vaak in verband met voer.

ik zou even de DA bellen, aangezien het zo accuut is.