ontworming zonder recept?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Re: ontworming zonder recept?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:40

Myfairytale schreef:
Als ik dat schema dan zo bekijk, dan zou dus de Equest Pramox alles moeten dekken?
Toch hoor ik ook verhalen over dat Pyrantel heel goed zou zijn.
Alleen dekt de Pramox dan toch ook hetgeen waar je Pyrantel voor zou gebruiken?

Sorry voor de vele vragen, maar wil t wel goed doen. Had normaliter nl altijd of Equest of Equimax.

Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes met een werkzaamheid van 90 %. De stof praziquantel is toegevoegd, een middel tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens onder het half jaar geven.

Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan m.n gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

Vanwege toenemende ongevoeligheid van wormen voor de huidige middelen en het ontbreken van de ontwikkeling van nieuwe middelen zou minder ontwormen op geleide van mestonderzoek ook een strategie kunnen zijn. Overleg met eigen VA hierover!

Het wormmiddel dient voldoende hoog gedoseerd te worden, passend bij het gewicht van het paard. Een gemiddelde KWPN-er van 1.65 m. weegt al gauw 600 kg! Equest bevat maar gel voor 575 kg; de meeste andere pasta’s zijn voor 600 kg, tenzij anders vermeld.

-Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Spoelwormen, voornamelijk voorkomend bij veulens en jonge paarden, worden steeds ongevoeliger voor ivermectines. De stof pyrantel (in bijv. Banminth) werkt beter tegen spoelwormen. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd, met ivermectine en dus de eerste levensjaren afgewisseld met pyrantel.

Overdoseren kan je ook niet met ontwormen. Beter teveel dan te weinig. Ik geef mijn grote KWPN-er van 15 jaar 1.73 hoog 1 1/2 spuit equest pramox omdat daar dus maar een dosis tot 575kg in zit en je altijd met geven wel wat verliest.

Beantwoord dit je vraag?

Voor het recept hoef je niet te betalen hoor? Tenminste ik niet. Ik ga gewoon naar de kliniek en haal een middel. Je betaald voor het middel verder niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:28

Mork schreef:
Het wormmiddel dient voldoende hoog gedoseerd te worden, passend bij het gewicht van het paard. Een gemiddelde KWPN-er van 1.65 m. weegt al gauw 600 kg! Equest bevat maar gel voor 575 kg; de meeste andere pasta’s zijn voor 600 kg, tenzij anders vermeld.

Overdoseren kan je ook niet met ontwormen. Beter teveel dan te weinig. Ik geef mijn grote KWPN-er van 15 jaar 1.73 hoog 1 1/2 spuit equest pramox omdat daar dus maar een dosis tot 575kg in zit en je altijd met geven wel wat verliest.

Overdoseren kan blijkbaar wel degelijk bij de pramox. Het schijnt zelfs dat overdoseren gevaarlijk kan zijn, en je echt precies de goede hoeveelheid moet voeren. Er is pas een topic over geopend, dit paard kon er niet tegen, en later bleek dat de fabrikant allerlei bijwerkingen in de bijsluiter heeft verzwegen..
[MD] Ontwormen met equest pramox -> de gevolgen...

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 18:07

PinkyBubble schreef:
missschien dat het alleen bij kleine praktijken is? dat je moet betalen voor een recept? Krijg je de wormenkuur dan alsnog van je DA of moet je hem zelf ergens halen?

Wij hebben een vrij grote praktijk hier in hellevoet, ik heb pas geleden een jaar pakket gekocht daar zonder recept.

Haha! Dat is nu juist de grap , als je je kuren bij de DA afhaalt heb je geen recept nodig. Alleen is het dan de bedoeling dat de DA zegt dat je eerst een mest onderzoek moet doen , voordat hij je een kuur meegeeft.
Alleen als je bij de ruitersport zaak een kuur wilt halen moet je een recept halen bij je DA.
Dit kost dus extra, want je betaalt dan bv bij onze Da 10 Euro voor het recept en dan ga je je kuur in de winkel halen en komt er nog een 25 Euro op voor deze kuur.

Het is dus verstandiger om de kuur gelijk bij je DA mee te nemen heb je geen receptuur kosten.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:20

Mork schreef:
Myfairytale schreef:
Als ik dat schema dan zo bekijk, dan zou dus de Equest Pramox alles moeten dekken?
Toch hoor ik ook verhalen over dat Pyrantel heel goed zou zijn.
Alleen dekt de Pramox dan toch ook hetgeen waar je Pyrantel voor zou gebruiken?

Sorry voor de vele vragen, maar wil t wel goed doen. Had normaliter nl altijd of Equest of Equimax.

Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes met een werkzaamheid van 90 %. De stof praziquantel is toegevoegd, een middel tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens onder het half jaar geven.

Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan m.n gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.

Vanwege toenemende ongevoeligheid van wormen voor de huidige middelen en het ontbreken van de ontwikkeling van nieuwe middelen zou minder ontwormen op geleide van mestonderzoek ook een strategie kunnen zijn. Overleg met eigen VA hierover!

-Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.

-Spoelwormen, voornamelijk voorkomend bij veulens en jonge paarden, worden steeds ongevoeliger voor ivermectines. De stof pyrantel (in bijv. Banminth) werkt beter tegen spoelwormen. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd, met ivermectine en dus de eerste levensjaren afgewisseld met pyrantel.

Beantwoord dit je vraag?

Voor het recept hoef je niet te betalen hoor? Tenminste ik niet. Ik ga gewoon naar de kliniek en haal een middel. Je betaald voor het middel verder niet.

Mag ik jou dan vragen wat jou DA zegt over het afwisselen van de werkzame stoffen?Omdat de meningen daarover vaak ook nog verdeeld zijn...

shamrock06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:18

Sandravm schreef:
Eventjes een rare vraag? Jullie hebben het toch over ontwormingspuiten met pasta? Eén is normaal voldoende voor een groot paard?

Ligt eraan hoe groot/zwaar je paard is en voor hoeveel gewicht de wormkuur is.

Wij hebben grote zware paarden. Onze merrie (die nu helaas er niet meer is) zat rond de 1000kilo toen ze hier kwam. Toen was ze wel wat zwaar Haha!

We ontwormen nu dus meestal voor een 900 kilo (1,5 spuit) En dan zijn ze nog neit volgroeid.

Denk dat ik toch dan eens een equest pramox moet halen (ondanks dat er zoveel nadelen aan hangen) Want er zijn weinig andere middelen die rode bloedwormen bestrijden.
En ook de Banminth of equiworm-P voor de spoelwormen.

Lastig.......zucht.....
Dacht dat ik goed bezig was

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 07:51

Ik heb gisteren wormkuren besteld bij agradi.nl gaat super.
Je moet jezelf registreren en dan stellen ze wat vragen, zoals: hoeveel paarden heb je, zijn ze boven of onder de 1 jaar, staan ze veel binnen of buiten of een combi en of je ze hobbymatig hebt.
Dan ben je geregistreerd en ik mocht voor mijn twee pony's 16 wormkuren bestellen op de site dat is dus voor een jaar of twee voor twee pony's.
Het kost niks extras, ik vind zelfs dat de wormkuren goedkoper zijn geworden.
Dus ik zou zeggen als je nog wormkuren nodig hebt.......................

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:10

abgar schreef:
Sandravm schreef:
Eventjes een rare vraag? Jullie hebben het toch over ontwormingspuiten met pasta? Eén is normaal voldoende voor een groot paard?

Ik heb een grof gebouwde KWPN er van 1.75. Ik gebruik altijd pasta's voor 700 kilo, en heb er nu zelfs een bij de VA gehaald voor 800 kilo. Toen ze het nog op stal voor je deden, kreeg hij voor 600 kilo. Weet niet wat hij weegt, maar zeker meer dan 600 kg..

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:07

roosje84 schreef:
Mag ik jou dan vragen wat jou DA zegt over het afwisselen van de werkzame stoffen?Omdat de meningen daarover vaak ook nog verdeeld zijn...

Je zal altijd bij diverse VA andere meningen horen, dat vind ik persoonlijk ook heel irritant.
Mijn paarden komen op de wei 3/4 van het jaar. We hebben zo'n 30 paarden hier staan, varierend in leeftijd van jong tot stokoud(34 jaar!).
Ik ben overgegaan sinds dit jaar op mest onderzoek. Aan de hand daarvan en de condities waar de paarden in gehouden worden krijg ik mijn advies.
Voor mijn 3 jarige kreeg ik het advies om wel af te wisselen, omdat hij nog in een leeftijdscategorie zit waar ook andere wormsoorten bij voorkomen. Ons weiland wordt bemest met de mest van alle paarden, dus als er 1 tussen zit met wormen kunnen ze het allemaal krijgen natuurlijk. Ik kreeg toch het advies om met equest te ontwormen na het weide seizoen. Mijn 3 jarige zit nu alleen even in een ander schema ivm wormbesmetting die hij gehad heeft.

Als Pramox echt zoveel bijwerkingen heeft, ook dan zal het incidenteel zijn, ik bedoelde niet dat overdoseren niet kan maar dat je(volgens arts) dan heel erg moet overdoseren wil je klachten krijgen. Met jonge dieren moet je juist wel erg oppassen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:20

barbara28 schreef:
Ik heb een grof gebouwde KWPN er van 1.75. Ik gebruik altijd pasta's voor 700 kilo, en heb er nu zelfs een bij de VA gehaald voor 800 kilo. Toen ze het nog op stal voor je deden, kreeg hij voor 600 kilo. Weet niet wat hij weegt, maar zeker meer dan 600 kg..

Daarom zijn die maatregelen met recepten e.d. er nu, er wordt vaak ondergedoseerd waardoor de wormen dus resistent worden!
Hierboven het "schoolvoorbeeld"..... !

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:22

Dan moet iedereen verplicht met zijn paard en pony op de weegbrug! Anders weet je het niet exact!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:28

Ik heb al 2x wormspuiten kunnen kopen, zonder recept. Winkels hebben ook ingeslagen en als je er voorzichtig naar vraagt, geven ze je het zo mee. Wel naar de houdbaarheidsdatum kijken.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 19:31

Ja maar wederom niet echt handig dat iedereen dus maar zelf aan doktert! en resistentie zit te kweken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:18

@ Mork; Bedankt voor je antwoorden!
Ik heb idd ook de womspuiten maar even bij mijn VA gehaald en hoefde geen receptkosten te betalen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:19

Myfairytale schreef:
@ Mork; Bedankt voor je antwoorden!
Ik heb idd ook de womspuiten maar even bij mijn VA gehaald en hoefde geen receptkosten te betalen.

Graag gedaan! Haha! Knipoog

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 11:43

@mork; Dat afwisselende advies over het afwisselen ja of nee is zoooooooooo irri! Wat moet je er dan mee ?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 12:27

Gewoon afgaan op je eigen VA. Ik neem aan dat je waarschijnlijk een goeie VA tot je beschikking heb. Zo niet zou ik lekker advies inwinnen bij een ander.

Dit soort dingen wisselen natuurlijk ook telkens omdat er ook steeds meer onderzoek naar is. Advies kan daarom ook wisselen. Helaas hebben we hier in nederland zoveel klinieken of artsen dat die in hun kunde ook wisselen.

Het wordt nu steeds meer bekend dat lukraak ontwormen dus echt geen zin heeft. Pas als je paard een worm heeft kun je effectief ontwormen.

ik deed vroeger ook maar wat. Totdat ik me erin ging verdiepen omdat ik een veulen gekocht had.

Ik ben er voor mezelf ook nog niet helemaal uit hoe en wat en bespreek dit gewoon met mijn VA. Gelukkig heb ik er 1 die daar heel open voor staat en zelf het ook leuk vind om erover te vertellen.
binnenkort komt hij voor te enten, dan ga ik hem weer het 1 en ander vragen hierover en kijken wat nu wijsheid is. Niet ontwormen en eens per kwartaal of halfjaar mestonderzoek? Of schemaatje aanhouden?
Mijn paarden staan natuurlijk met allemaal andere. Iedereen doet bij ons op stal ook maar wat. Worden niet tegelijk ontwormd dus ik denk dat mijn paarden het niet redden om niet ontwormt te worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:31

Mork schreef:
Gewoon afgaan op je eigen VA. Ik neem aan dat je waarschijnlijk een goeie VA tot je beschikking heb. Zo niet zou ik lekker advies inwinnen bij een ander.

Dit soort dingen wisselen natuurlijk ook telkens omdat er ook steeds meer onderzoek naar is. Advies kan daarom ook wisselen. Helaas hebben we hier in nederland zoveel klinieken of artsen dat die in hun kunde ook wisselen.

Het wordt nu steeds meer bekend dat lukraak ontwormen dus echt geen zin heeft. Pas als je paard een worm heeft kun je effectief ontwormen.

ik deed vroeger ook maar wat. Totdat ik me erin ging verdiepen omdat ik een veulen gekocht had.

Ik ben er voor mezelf ook nog niet helemaal uit hoe en wat en bespreek dit gewoon met mijn VA. Gelukkig heb ik er 1 die daar heel open voor staat en zelf het ook leuk vind om erover te vertellen.
binnenkort komt hij voor te enten, dan ga ik hem weer het 1 en ander vragen hierover en kijken wat nu wijsheid is. Niet ontwormen en eens per kwartaal of halfjaar mestonderzoek? Of schemaatje aanhouden?
Mijn paarden staan natuurlijk met allemaal andere. Iedereen doet bij ons op stal ook maar wat. Worden niet tegelijk ontwormd dus ik denk dat mijn paarden het niet redden om niet ontwormt te worden.

Daar ga je al de mist in. Elk paard heeft wormen !!! door goed te ontwormen voorkom je teveel wormen en dat het paard problemen krijgt. Pas als er veel teveel wormen zijn is het in een mestonderzoek te zien (sommige zelfs helemaal niet) Mijn DA zegt altijd. Ze komen pas naar buiten als er binnen geen plek meer is.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:18

Dat weet ik Knipoog . Ik bedoel alleen maar te zeggen dat niet alle wormen zichtbaar of aantoonbaar zijn. Er zijn mensen die dus gewoon wachten totdat er dus echt wormen zijn en dan pas ontwormen( Ik heb dit zinnetje geloof ik ergens zien staan, ik citeerde het ook. Sommigen zijn van mening dat iedere keer ontwormen geen zin heeft. Waarom? Tja dat weet ik niet.... Ik ben het er niet mee eens Clown . ik heb altijd gewoon volgens schema ontwormt.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 16:14

Wormspuiten zijn zeker nog zonder recept te krijgen in NL.
Afgelopen zaterdag was ik op een evenement waar ze gewoon in een stand verkocht werden. Geen probleem.