Myfairytale schreef:Als ik dat schema dan zo bekijk, dan zou dus de Equest Pramox alles moeten dekken?
Toch hoor ik ook verhalen over dat Pyrantel heel goed zou zijn.
Alleen dekt de Pramox dan toch ook hetgeen waar je Pyrantel voor zou gebruiken?
Sorry voor de vele vragen, maar wil t wel goed doen. Had normaliter nl altijd of Equest of Equimax.
Equest bevat moxidectine en is goed werkzaam tegen de meeste wormen. Het werkt als enig middel ook tegen de in de darmwand ingekapselde rode wormpjes met een werkzaamheid van 90 %. De stof praziquantel is toegevoegd, een middel tegen lintwormen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden. Equest niet aan veulens onder het half jaar geven.
Een tweede maal Equest aan het begin van het weideseizoen kan m.n gegeven worden om de rode wormeninfektie ook op het land zo gering mogelijk te houden door uitscheiding uit het paard te verminderen. Opnieuw ontwormen na zo’n 3 maanden.
Vanwege toenemende ongevoeligheid van wormen voor de huidige middelen en het ontbreken van de ontwikkeling van nieuwe middelen zou minder ontwormen op geleide van mestonderzoek ook een strategie kunnen zijn. Overleg met eigen VA hierover!
Het wormmiddel dient voldoende hoog gedoseerd te worden, passend bij het gewicht van het paard. Een gemiddelde KWPN-er van 1.65 m. weegt al gauw 600 kg! Equest bevat maar gel voor 575 kg; de meeste andere pasta’s zijn voor 600 kg, tenzij anders vermeld.
-Optimaal is om alle aanwezige paarden op hetzelfde moment hetzelfde wormmiddel te geven.
-Spoelwormen, voornamelijk voorkomend bij veulens en jonge paarden, worden steeds ongevoeliger voor ivermectines. De stof pyrantel (in bijv. Banminth) werkt beter tegen spoelwormen. Veulens moeten elke 2 maanden ontwormd worden vanaf 10 dagen leeftijd, met ivermectine en dus de eerste levensjaren afgewisseld met pyrantel.
Overdoseren kan je ook niet met ontwormen. Beter teveel dan te weinig. Ik geef mijn grote KWPN-er van 15 jaar 1.73 hoog 1 1/2 spuit equest pramox omdat daar dus maar een dosis tot 575kg in zit en je altijd met geven wel wat verliest.
Beantwoord dit je vraag?
Voor het recept hoef je niet te betalen hoor? Tenminste ik niet. Ik ga gewoon naar de kliniek en haal een middel. Je betaald voor het middel verder niet.
Dat is nu juist de grap , als je je kuren bij de DA afhaalt heb je geen recept nodig. Alleen is het dan de bedoeling dat de DA zegt dat je eerst een mest onderzoek moet doen , voordat hij je een kuur meegeeft.
. ik heb altijd gewoon volgens schema ontwormt.