Wordt een paard dikker van zemelen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Knoffer

Re: Wordt een paard dikker van zemelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:24

oowie schreef:
is ie al is nagekeken door een dierenarts?

hoeveel ruwvoer krijgt je paard?

je schrijft dat hij iedere maand ontwormd wordt,lijkt me erg veel,kan best zijn dat daardoor de darmflora aangetast wordt en dat hij daardoor slecht zijn voedingsstoffen op kan nemen misschien?

Zelfde wat ik dacht. Hoeveel is een homp kuil?

Als hij zijn stal leeg eet, heeft hij misschien een tekort aan ruwvoer. In stro zit niet zoveel, dus daar zal hij ook niet veel dikker van worden.
Misschien dat je paard het ook beter zou doen op hooi ipv. kuil...?

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:28

Knoffer schreef:
oowie schreef:
is ie al is nagekeken door een dierenarts?

hoeveel ruwvoer krijgt je paard?

je schrijft dat hij iedere maand ontwormd wordt,lijkt me erg veel,kan best zijn dat daardoor de darmflora aangetast wordt en dat hij daardoor slecht zijn voedingsstoffen op kan nemen misschien?

lees nu dat hij enkel sochtends een homp kuil krijgt,een paard moet sowieso de hele dag over ruwvoer beschikken,en bij een paard wat snel mager wordt zou ik dan kiezen voor een goede kwaliteit hooi en hem daar zo veel van laten eten als hij wil.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 13:34

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:10

ik raad zemelen af. ik voerde het ook altijd aan mijn pony.
maar het helpt mee aan botontkalking ! zeer slecht dus.
zoals meerdere al zeiden, mais en bieten pulp

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:12

ladylay schreef:
ik raad zemelen af. ik voerde het ook altijd aan mijn pony.
maar het helpt mee aan botontkalking ! zeer slecht dus.
zoals meerdere al zeiden, mais en bieten pulp

als je het combineert met kalk rijke voeding zoals lucerne en/of pulp kan het helemaal geen kwaad, is het juist goed...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:31

geerke schreef:
1 schep zemelen weegt z'on 250 gram,dus het loopt wel los met de kalk/phosfor verhouding.....ik zou me pas druk maken als je een hele emmer voert.
je kunt ook zemelen met pulp mengen,zo voer ik m'n paarden al jaren....die mogen om gezondheids redenen niet veel eiwitten hebben.
wel krijgen ze iedere dag vitamines en mineralen,want veel voedingsstoffen zitten er niet in,in bietenpulp en zemelen...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:35

Zemelen moet je imo gewoon niet voeren als je paard niks laxerends nodig heeft. Verder heeft je paard er ook niks aan, dus waarom het daarnaast ook goed zou zijn, weet ik toch niet...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:41

zemelen laxeren niet als je ze vochtig voert....kleddernat laxeren ze wel.
in engeland geven ze zelfs droge zemelen als er een paard diarree heeft.

sanneb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 21:53

brendalover schreef:
ik heb rondgebeld maar ik kan bij de fourage en welkoop niet aan ongemelasseerde bietenpulp komen.... weet iemand nog een andere oplossing?

Ik haal de mijne uit engeland, site is: http://www.simplesystem.co.uk/

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 00:23

OwimPowerrr schreef:
Ik heb een KWPN ruin van 12 jaar met een schofthoogte van 1.82m.

Smorgens krijgt hij sinds 2 weken een homp kuilgras met 1 kilo prestatiebrok en 1 kilo kruidenmusli.

Savonds krijgt hij precies hetzelfde.

Ik weet niet wat je paard hiervoor kreeg, maar dit is veel te weinig voor jouw paard.
Wat is een homp kuilgras? Een gemiddeld paard heeft 7 kg hooi per dag of 10 kg kuilgras per dag nodig, dit het liefst verdeeld in een paar keer. Ook is het beter om je paard eerst ruwvoer te geven en dan pas het krachtvoer. Ga eens naar de site van Pavo, daar kun je een voedings advies krijgen.

Als jouw paard van mij was en hij zou er zo bijstaan zou ik hem 5 kg brok en twee kg musli geven per dag.
Dit bij dagelijkse arbeid, op rustdag 3 kg brok en 1 kg musli.

Van zemelen wordt een paard niet dikker, ik geeft het nl aan een paard dat snel te dik is. Ze krijgt niet al te veel krachtvoer en om dat te verbloemen krijgt ze er een schep natte zemelen bij.
Ook voer ik al jaren pulp, snap niet dat het moeilijk te verkrijgen is want het wordt veel bijgevoerd aan schapen. Geef het vooral aan de jonge paarden, het is een dikmaker en ze krijgen er niet zo veel praatjes van als van brokken en dat is fijn als je ze net aan het inrijden bent. Haha!