Verstopte talgklieren.......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiffclaus

Re: Verstopte talgklieren.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:41

Eet ze buiten eikels op momenteel? Ik heb het gevoel dat het bij onze oude pony daaraan ligt.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:33

De dierenarts heeft me eindelijk teruggebeld. Hij zag geen beestjes onder de microscoop dus ze heeft in elk geval geen mijt, luis of een andere parasiet. OEf!! Pling

Hij blijft erbij dat het schimmel is. Daarvoor is Navenja afgelopen maandag gevaccineerd maar het duurt nog 2 weken voordat dit zijn effect zal hebben.
Ik vind het vreemd dat de plekjes in haar hals dan vanzelf weggaan en er op de rug steeds meer bijkomen. Het is allemaal zooo vaag! Boos!
Dus ik ga gewoon ook met Drainage compositum aan de slag en hoop dat dit helpt.

Eikels liggen er niet in onze wei dus dat kan het niet zijn.

Volgende week herfstvakantie... ik dacht dat mijn dochter voor het eerst een buitenritje zou kunnen maken op onze nieuwe pony (ik ernaast met Navenja aan de leadrope) en dat gaat wellicht niet door want rijden kan op dit moment niet. Huilen

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:09

Ik denk niet dat het schimmels is. Ik heb Wodan ook al enkele keren met imavarol behandeld maar tot nu toe weinig effect, alle andere paarden hebben ook nergens last van.
Helaas zittewn bij Wodan de plekken nog steeds waar de singel zit dus ook ik kan niet rijden, dus weet hoe je je oelt!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:47

Heb je de da nog gevraagd naar dat van hierboven?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:55

BrittKitt schreef:
Heb je de da nog gevraagd naar dat van hierboven?

Vraag je dat aan mij of aan Pre? Zo ja, wat bedoel je dan met 'dat van hierboven'?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 21:57

Aan jou of je misschien nog aan de da had gevraagd of het misschien urticaria kon zijn. Wist de naam even niet meer Clown

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:40

BrittKitt schreef:
Aan jou of je misschien nog aan de da had gevraagd of het misschien urticaria kon zijn. Wist de naam even niet meer Clown

Ja, maar hij blijft bij schimmel. 't Is ook een beetje een vreemde man, ik kan niet zo goed met hem praten. De vorige keren kwam zijn collega, een dame, en dat communiceerde beter Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 00:20

@ caspara, tjee das balen dat je zon vreemde DA hebt.
Ik vroeg idd de vraag die Brittkitt voor mij verduidelijkte.
Ik heb WOdan vanaaf nog eens goed bekeken en het is er nog steeds, iedere dag hoop ik dat het foetsie is, maar nee......
Ik heb inmiddels al 3 weken niet gereden, wel zijn bepaadle bulten minder of weg maar die ene bij de singel zit er nog en dat vind ik toch wel erg riskant.

Hoe gaat het verder met jullie paardjes, Brittkitt en Caspara, ik ben erg benieuwd of de middeltjes wat doen want wie weet hebben onze vriendjes hetzelfde!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:07

Nou het spul wordt op zn vroegst vandaag besteld Clown
Gelukkig heeft ze er nog niet zoveel, heb er gisteren 4 geteld. Een op de buik, een op de schouder en een op de hals en nog eentje bij het been. Dus het zit ruim verspreid, maar ze zijn er toch Clown
Dus hopelijk ben ik er op tijd bij en is het dan te voorkomen. Als die DC nou helpt ga ik dat gewoon elk half jaar geven denk ik Nagelbijten / Gniffelen Als preventie, keertje detoxen is nooit slecht natuurlijk

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 09:58

Ik denk ook niet dat het kwaad kan, want anders moch je het toch niet geven en was het niet op de markt.
Ik ben erg benieuwd want Wodan heeft er wel 50, peoh Knipoog

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 19:46

Ik heb Wodan vanavond voor het eerst weer een singel omgedaan, welliswaar geen zadel maar een longeersingel, maar ook daar zitten bulten Knipoog maar ik had niet echt het idee dat hij er last van had.
Nu vind ik het dus heel moeilijk om te beslissen om hem wel of niet te rijden, hij word zo ontzettend fris van stilstaan en om hem nu 3 x per week alleen maar te longeren is voor hem ook niet leuk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:51

Je kan eventueel ook een lamsvellen singelbontje omdoen? Dan kan ik me niet voorstellen dat het gaat schuren of drukken. Maar dan moet je wel écht bont nemen, geen synthetisch Knipoog

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:27

Ik heb vandaag voor het eerst DC gegeven. Er waren niet meer maar ook niet minder bulten of korstjes op haar rug, oef... Ik heb op de korstjes wat Sudocreme gesmeerd. In de hals zijn de plekjes zo goed als weg (dat wat eruit zag als bij BrittKitt). Dat moet dus echt wat anders geweest zijn want waarom zou het daar anders spontaan verdwijnen en op de rug niet?

Als de plekjes op Navenja's rug beter zijn volgende week, zou ik dan ook met een bontje als dekje kunnen rijden? Helpt dat ook onder het zadel? (geen ervaring mee)

En nou afwachten of het schimmelvaccin en het DC hun werk doen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:40

Tja ze zeiden daarover wel dat het zo weg kon zijn he Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet het niet. Gelukkig kan af en toe een DC kuur nooit kwaad, eigenlijk alleen maar goed, dus zou het wel afmaken iig, ook als je niet meer denkt dat het het geval is.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 21:01

Ik heb al een singel met sealskon van HH, zou dat niet al zacht genoeg zijn?
Anders heb ik vast nog wel ergens wat bont liggen.
Zou het onder het zadel niet drukken, aangezien ik een boomzadel heb, hij heeft er geloof ik niet echt last van maar....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:09

Waarom lamsvel zo fijn is is dat het de druk zo goed verdeelt, het kan indeuken op de plek van het bultje zonder problemen te geven. Weet niet precies hoe dat zit met zo'n HH singel.
Ach dan leg je onder het zadel ook een bontje ROFL
Met een fijn zacht dekje zal het geen problemen geven denk ik, zolang je het goed in de gaten houd natuurlijk. Een gewoon simpel dekje zal te hard zijn misschien, zo'n pad oid is wel goed eventueel?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:34

En twee dekjes bovenop elkaar, is dat wat? Ik heb nog niet zoveel spullen namelijk. Ik zou een bontje namelijk moeten lenen maar andere stalgasten lenen niet zo gauw uit aan een paard met vermoedelijk schimmel...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:35

ROFL Kan ik me indenken, zou ik ook niet doen haha

Nah dan beter één dekje, dekjes over elkaar heen gaat alleen maar schuiven en schuren Knipoog gewoon goed in de gaten houden, jij kent je paard het beste en weet wat hij wel en niet aan kan!

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:37

BrittKitt schreef:
Tja ze zeiden daarover wel dat het zo weg kon zijn he Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet het niet. Gelukkig kan af en toe een DC kuur nooit kwaad, eigenlijk alleen maar goed, dus zou het wel afmaken iig, ook als je niet meer denkt dat het het geval is.

Ik maak de kuur zeker af. Immers, die uitslag op haar schouders is nu weg maar op haar rug echt niet hoor. En dat is (nu val ik in herhaling Haha! ) volgens mij echt wat anders. Misschien inderdaad wel schimmel of iets met een bacterie. Ik hoop het eerste want daar heeft ze dus een vaccin tegen gehad.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:39

Ik wacht nog met rijden hoor. Het moet er eerst echt veel beter uitzien. Maar daarna is nog een tijdje voorzichtigheid geboden wellicht. De huid zal toch flink beschadigd en verzwakt zijn voor een geruime tijd.
Dan doen we maar andere leuke dingen zoals loswerken, clickertraining, aan de hand wandelen. 'k Hoop dat het weer nog mooi en droog blijft want ik heb volgende week vakantie en mijn dochter ook!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 23:54

Nou ik heb standaard al een echt schapenbontje onder mijn zadel liggen dus dat zal het probleem niet n=zijn.
@caspara, ik denk dat het dan ook wel goed zit met 2 bontjes.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:55

Bij Navenja zijn er geen nieuwe plekjes met of zonder korstjes bijgekomen. Pling De 'oude' plekjes zijn nog niet echt aan het genezen. De korstjes zitten er nog en ik weet niet of ik ze eraf zal pulken of niet. Maar toch is dit goed nieuws. Wellicht was het dan toch een schimmelinfectie en is het vaccin daartegen zijn werk aan het doen.
Ik geef nu dus ook het Drainage compositum sinds 2 dagen. Ik hoop dat dit voorkomt dat er nog meer vage huidklachten ontstaan (ze had ook al een keer jeuk in haar manen en een soort uitslag op haar neus, dat is allemaal weer weggegaan gelukkig, maar wel verdacht... Cool ) Een goede reinigingskuur kan ze dus wel gebruiken denk ik.
Navenja krijgt overigens ook Bachbloesems om haar te ondersteunen in het omgaan met alle veranderingen. Ik denk dat dit soort klachten (verminderde weerstand, stress) ook door grote levensveranderingen kunnen ontstaan.
Hoop dat het herstel zich nu doorzet! Knipoog

Hoe is het met jullie paardjes?

@pre: bedoel je dat het wel goed zit met 2 dekentjes of echt 'met 2 bontjes' (zie jouw laatste post)

inge_aryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 12:21

Hieronder een interessante link waar verschillende huidaandoeningen bij paarden worden uitgelegd met foto's erbij.

http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... ingen.html

Heeft de DA een ultraviolet lamp bij de plekjes gehouden? Bij een schimmelinfectie lichten de plekjes felgroen op.

Onze hond heeft nu last van ontstoken haarzakjes. Bij haar komt dit door een verminderde weerstand door haar loopsheid. Van nature zijn er op de huid gisten en bacteriën aanwezig. Wanneer de weerstand verminderd kunnen deze toeslaan. Zij krijgt hiervoor een antibiotica kuur, omega 3 en 6 olie en weerstandcompositum.

Heel veel succes!