Deuk in hals van paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Deuk in hals van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 03:18

Wij hebben ook een merrie met een deuk op haar bil. Is inderdaad van een oude blessure (spierscheuring).

We hebben ook ooit eens een merrie gehad die een deuk in haar voorhoofd had. Dit had ze als veulen al en dat kwam inderdaad door hoe ze in de baarmoeder heeft gelegen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:11

Patriciavt schreef:
Mijn paard heeft maarliefst 2 duimafdrukken van Allah Haha! Elke kant van zijn hals 1 Nagelbijten / Gniffelen
Toen ik het zag was ik zwaar verbaast, totdat de eigenaar van mijn paard zijn halfbroertje vertelde dat zijn paard het ook had!
Vervolgens stuurde hij me een foto van beide hun vader, Democraat en welja, Democraat heeft ook duimafdrukken!!

Het schijnt uit arabisch/volbloed-bloed te komen, (Democraat, zoon van Pion en die is weer de zoon van Abgar, welke 100% XX is)

Ik vind t wel stoer, mijn paard is de enige bij ons op stal (uit 150 paarden) die het heeft!!

Dat is wel erg apart, aan elke kant een afdruk.

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:34

De mijne heeft er een aantal paar kleinntjes en wat grooter

hij is 53 % engels volbloed..

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:37

De ruin die ik rij heeft ook een duimdruk in zijn hals staan. Een heel klein deukje, valt bijna niet op.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:43

1 van mijn paarden heeft het ook. Alleen de handelaar van wie ik haar kocht vertelde mij dat het een oud littekenweefsel was..
Haar vader is ook een engels volbloed..

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:03

Mijn paard heeft ook zo'n deukje. Heb zelf eigenlijk alle verhalen die hier genoemd zijn gehoord. Er zit bij haar ook engelse volbloed in.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 22:04

Het blijkt dus toch vaak voor te komen bij paarden waar engels volbloed in zit, grappig om dit te zien.
Misschien is het verhaal van Mohammed toch waar. Haha!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:06

Mijn drie-jarige KWPN-er heeft ook een deukje.
Een paard die ik vroeger reed had er ook een.
Heb gehoord dat je deze paarden nooit mag weg doen, want dat brengt ongeluk....

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:07

Ben gelukkig ook niet van plan haar weg te doen. Dat scheelt Haha!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:10

anneliesdj schreef:
Maar wat is nu de echte reden, is het iets erfelijks?
Iemand gefokt met een paard met een deukje? Krijgen die ook veulens met deukjes?

Ik heb er eigelijk nooit bij stil gestaan, heb er ook nooit iets kwaads in gezien. Ben er min of meer van uitgegaan dat het gewoon een soort erfelijk 'gebrek' is, afwijking zeg maar.

Nou ja of het erfelijk is weet ik niet, maar mijn paard heeft het en zijn vader heeft het ook, zijn 3/4 broer heeft het ook (zelfde vader en zelfde vader aan moeders kant)

Hier zie je trouwens heel duidelijk zijn 'deuk'.
Afbeelding

En hier de deuk aan de andere kant Nagelbijten / Gniffelen Zoals je kunt zien heeft hij er aan deze kant zelfs 2 Bloos
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 07-10-08 22:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:11

Oh mijne heeft dat ook
maar dan meer op de schouder...
Nu jullie het zeggen
hahaha... Viel me wel is op
,maar nooit over nagedacht eigenlijk Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:14

heb het ook een keertje gezien op mn stage.
hun noemde het een johannesduim. maar een rede hoe het kwam hadde ze er niet voor (zelfs die da niet)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:28

Mijn engels Volbloed heeft het ook in de hals. Zie weinig Arabisch in hem, maar deuk is leuk!

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:29

Palermo heeft er twee in z'n hals.
De fokker vertelde dat hij zo is geboren.
Hij is een volbloed naturelxabgar.
Afbeelding

Taat88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:13

die van mij heeft een hoop kleine denk wel 4 aan bijde zijde...

53,40% volbloed

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:25

die van mij heeft 1 op zijn bil valkbij zijn staart

danciano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:32

Die van mij heeft een deuk achter zijn linker voorbeen, ter hoogte van de singelstoten. Maar niet zo diep als sommige hier op de pagina. Haha!. Hij is trouwens ook een Engels volbloed, maar nooit gehoord dat dat er iets mee te maken zou hebben Knipoog

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:35

Het wordt ook wel een dolksteek genoemd, doordat paarden heeeeel vroeger na de strijd dit wel eens overhielden van de gevechten.

Nu is het voornamelijk een gat door een afgestorven spier. Meestal door een klap of ander trauma. Kan helemaal geen kwaad. Soms wordt het gat kleiner met trainen omdat andere spieren de ruimte langzaam iets opvullen, maar meestal blijf je het zien. Lachen

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:32

Ik wil eerst even een post plaatsen voordat ik ga lezen, dan kan ik ook gelijk het topic terugvinden via mijn berichten:P

Dit vind ik wel boeiend: ik ben het tot een paar jaren geleden niet zo vaak tegengekomen en ik heb heel wat paarden en pony's zien komen en gaan op de manege.
Pas toen ik weer met mijn vader ging rijden bij iemand anders (zo'n 10 jaar geleden) kwam ik voor het eerst een merrie tegen met een deukje in haar bil. Het zit aan de rechterkant, precies naast de staart en halverwege de staartwortel. Dat zou dus niet van een enting komen.

Twee van haar nakomelingen hebben hebben het in iedergeval, ik weet niet of de andere het ook hebben. Eén van de nakomelingen heeft een deukje in de hals.

Ik ben erg benieuwd wat het kan zijn. Binnekort even een overzichtje maken met 'mogelijkheden'.

Dat zijn paarden volgens mij zonder volbloedbloed. De oudste merrie is een 3/4 tuiger en de andere zijn nakomelingen van haar gekruist met een rijtypische hengst.
Laatst bijgewerkt door Katja op 13-10-08 07:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit niet voor niets een editknop.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:34

Steefjevos schreef:
Ik wil eerst even een post plaatsen voordat ik ga lezen, dan kan ik ook gelijk het topic terugvinden via mijn berichten:P

Dit vind ik wel boeiend: ik ben het tot een paar jaren geleden niet zo vaak tegengekomen en ik heb heel wat paarden en pony's zien komen en gaan op de manege.
Pas toen ik weer met mijn vader ging rijden bij iemand anders (zo'n 10 jaar geleden) kwam ik voor het eerst een merrie tegen met een deukje in haar bil. Het zit aan de rechterkant, precies naast de staart en halverwege de staartwortel. Dat zou dus niet van een enting komen.

Twee van haar nakomelingen hebben hebben het in iedergeval, ik weet niet of de andere het ook hebben. Eén van de nakomelingen heeft een deukje in de hals.

Ik ben erg benieuwd wat het kan zijn. Binnekort even een overzichtje maken met 'mogelijkheden'.

p.s.

Dat zijn paarden volgens mij zonder volbloedbloed. De oudste merrie is een 3/4 tuiger en de andere zijn nakomelingen van haar gekruist met een rijtypische hengst.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:07

Het kan te maken hebben met een trap, maar het is veelal ook een teken van 'bloedrigheid' van een paard = veel volbloed erin dus...

Hoe en wat weet ik niet, maar dat is wat een dierarts me ooit zij en wat ik ook al veel vaker gehoord heb...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:48

Dat zou betekenen, dat Volbloedpaarden eerder hun spierweefsel beschadigen in de hals; of zeg ik nu iets kroms? Het lijkt zo gek.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 20:28

Dat lijkt mij ook nogal raar.

Wat is het nou eigenlijk?

Iemand duidelijkheid?

amber1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:15

hallo,

Ik heb wel eens gehoord dat een merrie dat kan krijgen als ze drachtig is geweest

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:22

De deukjes die in dit topic geshowd worden (de mijne iig, ik denk ook die van Palermo) zijn deukjes die al sinds de geboorte van het paard aanwezig zijn.