Wratjes op neus?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepp

Re: Wratjes op neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 15:34

Wij hebben gister onze 2.5 jarige uit de opfok gehaald, die heeft ook allemaal wratjes, geen geziecht.
Maar het trekt vanzelf weer weg Ja

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 20:49

met watje deppen met Tea Tree als je er snel vanaf wilt, is ontsmettend en puur natuur, het bestrijd het virus en ze verdwijnen dan snel.

miek77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:38

alle veulens krijgen het bijna wel het kan geen kwaad ze gaan vanzelf weg
wat je wel kan doen is een rouwe aardappel doorsnijden en met de aardappel over de neus wrijven dan drogen ze in en gaan ze sneller weg
succes

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 11:56

jonge paarden kunnen inderdaad wratjes krijgen de zo genoemde jeugpuistjes.

Mijn paard had/heeft ook wratten, maar is dan al wat ouder.
En dat was helaas een sarcoid ( waren allemaal kleine wratjes bij elkaar)
een sarcoid is een goedaardige tumor.
helaas zit het er nu nog, na vele behandelingen.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:40

mijn shetlander veulen heeft ook een soort wratjes op haar lipjes, het lijkt op zich niet ernstig
maar ik vroeg me af of mensen ook wratjes kunnen krijgen via een paard...

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 22:43

Ik ben vandaag ook bij mijn jaarling geweest en ook daar was bij hem wat wratjes tezien, ik weet omdat mijn andere veulen dit ook had, dat het vanzelf weg gaat.
Alleen bij de een wat sneller dan de ander.
Het is idd geen gezicht als je het ziet en het ziet er smerig uit maar ik maak mij er verder geen zorgen over.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:28

Mijn tinkerjaarling zit ook al enkele maanden onder de wratten op haar neus en rondom haar mond. Ook mijn DA heeft gezegd dat het vanzelf wegtrekt. Het ziet er jammer genoeg wel vervelend uit, maar zelf lijkt ze er absoluut geen last van te hebben.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:34

appelstroop er op smeren, onze veulens hebben dat ook vaak. Het is wel besmettelijk.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:38

Zal moeilijk gaan als die van mij tussen een hoop jaarlingen staat in de opfok.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 12:41

Oh ja klinkt bekend, die van mij had het ook op de opfok. Hadden ze trouwens allemaal toen, de een wat meer als de ander. Maar de keer daarna dat ik ging kijken was het allemaal weg. Maak je niet druk. Is gewoon iets wat die jaarlingen onderling doorgeven, maakt echt niks uit.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-08 22:07

Ben afgelopen weekend weer geweest, en hij heeft weer een gaaf neusje Haha! geen rare dingetjes meer,
Naja nu heeft ie mok :s

Haaaaalo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:20

wij hebben ook een jaarling met wratjes het zit ook bij zijn ogen en ook krijgt hij roze wrattjes en zo.
ik vroeg me af of die appelstrooop echt helpt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:51

He, jongens, dat is toch heel normaal? Die wratten gaan vanzelf weer weg. Niet aan klieren pulken of wat dan ook. Mijn pard stond indertijd alleen, zelfs die had dat. Meestal zit er een grotere tussen, waardoor je dan denk: dit is mis! Negen van de tien keer gaat het gewoon vanzelf over, maar het ka wel eens duren. Wat bedoel ik daarmee? Een half jaar tot tien maanden is vrij normaal hoor.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:26

QT Shetties, je hebt wel pech. Zulke wratjes verdwijnen bijna altijd vanzelf na een paar maanden. Dat is bij jou pony wel heel snel gegaan.
Maar nu heeft hij mok schrijf je. Dat gaat niet zomaar over, daar moet je nu echt op letten. Is het mogelijk om het goed droog te houden?

flynn1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:30

mijn paardje had er ook last van, toen ik haar ophaalde uit de opfok.
eenmaal thuis werd het steeds minder en na 4 maanden was het helemaal weg.
geen idee of je meerdere soorten wratten hebt (besmettelijk/niet besmettelijk?) want mijn merrie stond gewoon met andere paarden maar geen enkele heeft het daarna ook gekregen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:40

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 16:53

Mijn jaarling heeft het nu ook! Sinds ongeveer een maand, en het begint nu een beetje weg te gaan ook mede doordat het kriebelt en ze dus een beetje schuurt erdoor.

Dixies_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:25

Dixie heeft het ook gehad toen ze 2 jaar was. Ze heeft het gekregen door een ander paard. Haar hele neus zat onder de bultjes/wratjes. Haar huidje was ook erg droog en het jeukte daardoor en ze ging het schuren. Ik heb er toen wat uierzalf opgesmeerd en dat hielp en het was na 2 dagen ook alweer zo goed als weg. Het is ook nooit meer teruggekomen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:06

Is een vrij normaal verschijnsel, niets om je zorgen om te maken in ieder geval :) Mijn pony heeft het ook gehad toen hij een jaar of 2/3 was. Ging na een paar maanden vanzelf ook weer over. Maar echt een knap gezicht is het niet nee :D

SamanthaIJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:26

Oké, ja de ene zegt niks op smeren de ander zegt weer appelstroom of uierzal(vette cremé).
Lastig ik heb er nu niks op gesmeert en het gaat gelukkig wel steeds beter, want het is indd. een vreselijk gezicht om naar te kijken. Gelukkig zie je ook dat ze er niet extreem veel last van heeft.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:00

Het wordt veroorzaakt door een virus(je), en is een typische jonge paarden (veulen) kwaaltje, gaat vanzelf weer weg, als het jonge dier genoeg antistoffen aanmaakt.
Er iets opsmeren heeft bar weinig zin, want dat werkt niet tegen een virus, hoewel het ook geen kwaad kan.
Het ene jonge paard krijgt het wel, de volgende weer niet. Mijn Tinker/x Fries jaarling had er ook aardig wat wel een stuk of 10 van die mini-wratjes, allemaal op en rondom z'n neus, met 1 grotere (wel opletten dat zo'n grotere wrat niet opengestoten wordt en gaat bloeden of infecteert) onder z'n kin.
Mijn Fries x Tuiger veulen heeft het nooit gekregen
Volwassen paarden krijgen dit niet meer.

Vergelijk het maar een beetje met de jeugdwratjes die kinderen op hun vingers krijgen: niet ernstig, gaat meestal na enige tijd vanzelf weer weg.