zeer mager Z1 paard, zogend.. voedingsadvies?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: zeer mager Z1 paard, zogend.. voedingsadvies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 10:40

Charaz schreef:
Hey Laurie!

Utah wordt in de winter ook altijd heel schraal en wij voeren hem dan gepofte (?) maïs bij en dat helpt wel enigzins.
Misschien een gedeelte van het hooi door kuil vervangen, paardjes bij Femke waren ook altijd lekker rond.

Wbt maïs, Viccie van Eer kon er niet tegen en werd er enorm stuiterig van, die van ons worden er alleen dikker van, is maar net even uitproberen hoe het bij jou werkt.

Stuiterig kan ik écht niet gebruiken.. als ze nog fitter wordt komt ze helemaal niet aan..
Ze krijgt al wel maisbrok, hoorde ik vandaag.
1kg per dag naast haar merriebrok.

Ik ga morgenochtend naar de voerhandel, en daar het één en ander bespreken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:01

Normaal gesproken worden ze van mais dus alleen maar dik en absoluut niet stuiterig, maar je hebt natuurlijk uitzonderingen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:13

Ik vind een zogend veulen en M1 rijden veel. Er zijn paarden die het goed aankunnen, maar als ik het verhaal zo lees, komt het op mij over alsof deze merrie daar wel degelijk moeite mee heeft (ook gaat de leeftijd mogelijk een rol spelen). Wij hebben zelf 4 fokmerries waarvan ik er 3 onder het zadel heb. Deze paarden worden allemaal gereden, om de dag en zeker geen pittige trainingen. Ik doe het meer om ze in een redelijke conditie te houden (ze hebben allemaal hun sporen al verdiend in de sport, dus ze hoeven zich niet meer te bewijzen). Ik zou het allemaal op een lager pitje zetten en pas weer echt gaan trainen als het veulen eraf is. Succes!
Oh ja, mijn man wil geen mais in de buurt van veulens en zogende merries. Mais is niet zo best voor de botopbouw. Soms wel lastig, omdat je met mais snel weer wat vet op de ribben krijgt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:08

Mijne werdt ook stuiterig van Mais. je kan beter naar koolhydraat/suikerarm voer kijken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:58

Wat heel goed werkt is Sanequi, verkrijgbaar via dierenartsen.
[url]http://www.sanequi.nl/
[/url]

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-08 21:01

capraibex70 schreef:
Ik vind een zogend veulen en M1 rijden veel. Er zijn paarden die het goed aankunnen, maar als ik het verhaal zo lees, komt het op mij over alsof deze merrie daar wel degelijk moeite mee heeft (ook gaat de leeftijd mogelijk een rol spelen). Wij hebben zelf 4 fokmerries waarvan ik er 3 onder het zadel heb. Deze paarden worden allemaal gereden, om de dag en zeker geen pittige trainingen. Ik doe het meer om ze in een redelijke conditie te houden (ze hebben allemaal hun sporen al verdiend in de sport, dus ze hoeven zich niet meer te bewijzen). Ik zou het allemaal op een lager pitje zetten en pas weer echt gaan trainen als het veulen eraf is. Succes!
Oh ja, mijn man wil geen mais in de buurt van veulens en zogende merries. Mais is niet zo best voor de botopbouw. Soms wel lastig, omdat je met mais snel weer wat vet op de ribben krijgt.

De merrie heeft absoluut geen moeite met een Z proef hoor!
Ze netjes beleerd, loopt de oefeningen op haar slofjes.. alleen is ze vaak te heet, maar daar heeft ze altijd al last van gehad.. Lachen

En met M1 niveau trainen bedoel ik gewoon simpel .. wendingen, stap, draf, galop, stukjes schouderbinnenwaarts... dit is een paard wat je echt niet bezig houd met simpel rondjes sturen, dan gaat ze "spoken zien" en er een spelletje van maken.
We praten hier over een werklustig Z paard, dat erg graag voor je werkt.
Stilzetten is geen optie, want dan komt ze over de deur heen, en wordt ze te snel stijf..

haar nieuwe werkschema wordt per dag; dag onder het zadel, dag stapmolen, dag onder het zadel, dag stapmolen e.d.
Ik hoop dat ze op deze manier haar reserves kan aanmaken, en toch haar energie kwijt kan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 08:32