Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:57

je kunt ook ongemelasseerde bietenpulp kopen..die kan ik alleen uit Engeland laten komen.
Quick beet heet het volgens mij.
Ik geef al jaren de gewone pulp maar spoel het 3x en knijp het dan uit.

Ik kan dus geen krachtvoer geven,al zeker 10 jaar doe ik dat al niet.
Maak mijn eigen mengsel,met wel iedere dag een vitamine en mineralen supplement.
Pablo is niet makkelijk te voeren in de zin van....hij mag haast niets hebben.Zelfs teveel hooi gaat fout.
Dat is het nadeel van IR(een voordeel van IR bestaat niet ;) )

Nu gaat het voer van de avond wel op,maar daar heeft hij de hele nacht de tijd voor.
Ik bracht net hooi en toen zag ik dat het grootste gedeelte op was :D
Het voordeel van zo lang er over doen is dat de kans op een slokdarmverstopping gering is.

Lisalucky@....tja lijkt mij duidelijk cushing...snel aan de medicijnen als de eigenaar het er mee eens is.
Zweet hij zich niet een ongeluk als hij wat doet?Ik vindt het triest om te zien hoe hij er uitziet.

Wat vreemd dat de eigenaar dit kan aanzien....terwijl ik al flip bij een paar miniscule slagen....die ik alleen zie :D

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:03

geerke schreef:
Lisalucky@....tja lijkt mij duidelijk cushing...snel aan de medicijnen als de eigenaar het er mee eens is.
Zweet hij zich niet een ongeluk als hij wat doet?Ik vindt het triest om te zien hoe hij er uitziet.

Wat vreemd dat de eigenaar dit kan aanzien....terwijl ik al flip bij een paar miniscule slagen....die ik alleen zie :D

Het zweten valt best mee, dacht ik in eerste instantie ook, maar het is niet extreem. We doen wel redelijk rustig aan, omdat hij ook al een jaartje ouder word.
ik weet niet of de eigenaar helemaal op de hoogte is van de ernst van de ziekte, maar daar komen we gauw genoeg achter.

petitparis

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:02

@lisalucky: de pergolide door de maaltijd doen wordt afgeraden, omdat het een "vieze" smaak zou hebben en het veroorzaakt misselijkheid. Al je pony "veel" voer ineens krijgt en niet alles in 1x opeet heb je geen controle over wanneer hij het pilletje heeft opgegeten of niet...

@ geerke: gelukkig heeft kal dan nog geen IR, want dan was er geen hoop meer... wat voer je dan naast gespoelde bietenpulp, hooi en een vitaminensupplement?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 00:13

Lisalucky: pergolide door het eten is niet handig, het paard krijgt de 'vieze" smaak asociatie met zijn eten terwijl je wilt dat hij graag blijft eten om zijn weerstand op peil te houden en bovendien heb je zo geen controle of het pilletje werkelijk binnen komt en ook dat laatste is super belangrijk.
Dus liever vlak voor het eten in een boterham, krentebol, stuk appel of een stuk wortel of evt een handje eten maar niet in de voerbak want dan weet je niet of het binnenkomt of op de grond valt.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:46

oke, bedankt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:53

petitparis schreef:
@lisalucky: de pergolide door de maaltijd doen wordt afgeraden, omdat het een "vieze" smaak zou hebben en het veroorzaakt misselijkheid. Al je pony "veel" voer ineens krijgt en niet alles in 1x opeet heb je geen controle over wanneer hij het pilletje heeft opgegeten of niet...

@ geerke: gelukkig heeft kal dan nog geen IR, want dan was er geen hoop meer... wat voer je dan naast gespoelde bietenpulp, hooi en een vitaminensupplement?

lucernebrok,beetje zemelen,gekookt lijnzaad,eetlepel chlorella,copra meal van coolstance(kokos).
En daar doet hij het al jaren goed op eigenlijk....maar dan moet hij het wel opeten. :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:59

daar is duidelijk over nagedacht :)

Kal ruikt het pilletje al van ver. Ze herkent een wortel met van een zonder (ook een stuk uit gesneden hé)... handje muesli zonder ok, eentje met wordt verwoed uit elkaar geneuzeld.. *zucht*

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:47

petitparis schreef:
@ nefertarie: wat zijn de eenheden van
Vocht 100
AS 69
RE 73
RVET 6
RC 182
Zetmeel 0,25
Suiker 88

want 88 g suiker op 1kg vind ik dus nog niet zo'n ramp, aangezien je al veel moeite moet doen om een paard een kilo bietenpulp te geven (ongeweekt)

Ik heb totaal geen verstand van deze waardes, ik vond ze ergens en dacht dat iemand hier ze vast wel kon ontcijferen :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:14

't is maar dat er op mijn zakken niks opstaat, dat ik geen vergelijk heb...

|( kalasinger had al haar eten laten liggen van deze morgen en avond, plus het restje van de vorige avond. Normaal is dat heel simpel bij mij. Gewoon 1 of 2x geen eten, maar niet bij een paard dat je al niet meer ziet lopen en geen ruwvoer wil eten. allé ja nu zag ik ze toch wat aan de voordroog peuzelen, dus zolang ze normaal mest, zal ze toch meer stro en hooi opeten dan ik kan zien... (hoop ik ;( )

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:31

Ik heb een tijd het hooi van Angelo in een hooinet gedaan en afgewogen. zodat ik elke keer als ik de zak wisselde toch wist wat hij ongeveer binnnen gekregen had.

Hier een foto van Angelo augstus 2011 toen we nog geen cusching verdacht hadden.
Afbeelding

Dan deze is gemaakt in oktober 2011 nadat we hem geschroren hadden. En toen echt zagen hoe hij afgenomen had.
Afbeelding

Dan nog een foto van hoe hij half dec was en onderhand aan de pergolide.
Afbeelding

Ik heb het gevoel dat hij nu ook meer begint te glimmen en de bruine haren uit zijn staart zijn bijna allemaal weg.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:47

:oo
gelukkig ziet hij er al een stuk beter uit, nu!!
is ie wel goed gehumeurd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:08

petitparis schreef:
't is maar dat er op mijn zakken niks opstaat, dat ik geen vergelijk heb...

|( kalasinger had al haar eten laten liggen van deze morgen en avond, plus het restje van de vorige avond. Normaal is dat heel simpel bij mij. Gewoon 1 of 2x geen eten, maar niet bij een paard dat je al niet meer ziet lopen en geen ruwvoer wil eten. allé ja nu zag ik ze toch wat aan de voordroog peuzelen, dus zolang ze normaal mest, zal ze toch meer stro en hooi opeten dan ik kan zien... (hoop ik ;( )

Jullie geven nu 1 mg toch? Ga het aub over de dag verdelen, 'smorgens en 'savonds een halfje (of even een stapje terug maken totdat ze stabiliseert en weer trek heeft) zodat de impact meer verdeeld is over de dag en ze meer trek krijgt hopelijk.

Hoeveel woog ze ook al weer? Is haar dosis niet te hoog voor haar gewicht en haar symptomen misschien? En hoe lang ben je nu precies bezig??

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:41

ze krijgt al 16 dagen 1mg, bij 0.5mg heb ik niks gemerkt (6 dagen), vandaar dat ik voor mijn gemak toch maar naar 1mg gestapt ben.
Ze is gewoon vreselijk kieskeurig, alleen muesli zonder grasmix eet ze dus wel, wortels ook. Wortel met pil niet, heb vanmorgen de volledige lading rond m'n oren gekregen, kon alleen niet zien of het pilletje er nu mee uitgekomen is of niet... Heb dan maar een halfje bij gegeven in een stuk appel en dat ging vrij vlot.

de dosis spreiden is niet echt een optie, want 's avonds ga ik niet altijd rond hetzelfde tijdstip en moet ik dus eigenlijk steeds iemand anders lastigvallen en die komt ook maar afhankelijk van het weer. Plus 's avonds heeft ze 2 voerbeurten omdat ze dan niet ongedurig is om terug naar buiten te kunnen.

Ik vermoed dat ze nog een 400kg weegt en zal proberen om van het weekend nog eens foto's te trekken. Ik durf alleen het deken niet goed meer afhalen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:51

400 x 0,002 = 0,8 mg en ze heeft niet onwijs erge symptomen behalve dun zijn. Ik denk dat je voor haar op dit moment op een hoge dosis zit en dat helpt zeker niet mee met de eetlust. En je zit waarschijnlijk ook rond de periode van de dip (3e a 4e week)...
Ik vind dat ze relatief hoog zit, ze krijgt het zelfde als waar Willy het jaren goed op gedaan heeft en dat is een paard van 700+ kg.
Terug naar een halve of naar 0,75?
Je gebruikt deze dosis op basis van het (nog hogere) advies van een DA die er niet te veel ervaring mee heeft. De onze die toen er ook niet veel ervaring mee had wilde Willy ook op 1,5 of 2 hebben. Daar zit hij nu 5 jaar later!!! wel op inmiddels. Zuinig zijn met pergolide en zo laag mogelijk doseren om het juiste effect te krijgen is wel belangrijk. Niet onderdoseren maar een dosis zoeken waarop ze het goed doen (dus ook blijven eten!) en je effect gaat zien. Sterkte.
Ik zou zelf op een half pilletje gaan zitten en kijken hoe ze het daarop gaat doen, zie je na 1 maand vanaf nu toch niet genoeg resultaat dan kun je altijd nog naar bijvoorbeeld 0,75 mg toe en weer verder kijken.

Overigens is dat op dezelfde tijd geven niet zo'n issue hoor! Wij geven de pil in het weekend ook zo'n 2 a 3 uur eerder dan op normale avonden..
Laatst bijgewerkt door fargo op 12-01-12 10:53, in het totaal 2 keer bewerkt

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:52

Goed gehumeurt is hij eigenlijk de hele tijd geweest .
Een beetje slomer was hij op een moment wel.
Dat hij iets afgenomen schoven we op een hardnekkige hoefzweer. Die bijna een maand aan de gang was tot hij eropeens vanzelf uitkwam. Hij bleek 3 zweren boven. Elkaar te hebben en de laatste had zich onder de halve zool gezet.

Gelukkig ziet hijer weer beter uit , had ook bijna de hoop opgegeven toen hij zijn krachtvoer ging verweigeren. Naverschillende verzoeken nu iets gevonden wat hij op het moment eet. En hij zijn hooi weer eet dus de grootste zorg is over :-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:03

hmm ja misschien heb je gelijk en is 0.5mg misschien genoeg, ik ga vanavond kijken of ze beter gegeten heeft of niet. Ik heb de grasmix weggelaten...
Ik vind persoonlijk dat ze wel redelijk wat symptomen had/heeft (zoals haar geschoren vacht die op minder dan een maand alweer langer is dan 2cm).

en wat 's avonds geven betreft, in de week kan er al 2-3 uur opzitten, maar in het weekend gemakkelijk 5 uur, lijkt me toch niet ideaal. Gezien ze dan de ene dag na 21u een dosis krijgt en de dag nadien pas 26-27u Dat verschil is me toch iets te groot...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:05

Nefertarie schreef:
Ja, oke. Daar voeren wij dus gezamelijk bietenpulp voor op stal.

Maar het gaat mij meer om dat spierverlies, afgelopen zomer had ik een redelijk gewoon paard.
Paar weken terug was het wel op zn ergst, het spierverlies op de billen en nek.
De winter is natuurlijk ook een rot periode en aldoende leert men. Ik schrijf ook alles op om volgend jaar de symptomen voor te zijn!

Vandaar dat ik ook gestopt ben met die draversbrok en nu wel het idee heb dat ze te kort krijgt.
Ik lees bij Subli zonder dat het handig is om een relaxed paard te krijgen... Nou de mijne is nogal rustig...
Ik krijg het idee dat ze daar gewoon te kort aan heeft en wil dus iets gaan voeren met wat meer.

Omdat Nado hetzelfde probleem heeft met de spieren als Moon voer ik al een tijdje, op advies van de DA, equitop myoplast bij. En ik moet zeggen, ik begin inmiddels echt resultaat te zien! Zowel op zijn rug als op zijn achterhand begint er weer wat spier op te komen. En dit terwijl hij niet werkt. Dus misschien dat het bij Moon sneller resultaat zal geven nog.

De bietenpulp waar Geerke het over had is Quick Beet van Dodson&Horell. Zit geen melasse in en is binnen 10 minuten klaar. Het is in Nederland te bestellen via Rene Wielens http://www.rwdh.nl/ en hij weet vast ook wie het in België levert. Nado eet het goed, maar mijn IJslander vindt het maar matig, niet zoet genoeg of zo, dus ik weet niet of een paard dat niet graag eet op dit moment de Quick Beet zou willen eten.

PP, sterkte, vreselijk als ze niet willen eten. Bij jullie zou het ook wel erg nat zijn, anders is er misschien wel een grasveldje ergens te vinden waar ze dagelijks een paar uur kan eten ?
Laatst bijgewerkt door Nado op 12-01-12 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:08

petitparis schreef:
hmm ja misschien heb je gelijk en is 0.5mg misschien genoeg, ik ga vanavond kijken of ze beter gegeten heeft of niet. Ik heb de grasmix weggelaten...
Ik vind persoonlijk dat ze wel redelijk wat symptomen had/heeft (zoals haar geschoren vacht die op minder dan een maand alweer langer is dan 2cm).

en wat 's avonds geven betreft, in de week kan er al 2-3 uur opzitten, maar in het weekend gemakkelijk 5 uur, lijkt me toch niet ideaal. Gezien ze dan de ene dag na 21u een dosis krijgt en de dag nadien pas 26-27u Dat verschil is me toch iets te groot...

Ja maar lang, dik (evt krullend) haar en dun zijn dat zijn (banketstaaf gezegd ;-)) min of meer de basis symptomen. Ze is niet hoefbevangen, heeft geen longontsteking, heeft geen epileptische aanvallen, heeft geen erge problemen aan haar huid of hoeven, etc etc (het kan jammergenoeg altijd erger ... ;) :o )

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:14

het zal idd wel nog erger kunnen, daar twijfel ik niet aan.
Maar ze heeft wel meer dan alleen traanogen, een dikke krullende vacht, een een schrale bovenlijn.
Ze heeft chronisch mok, inwendige ontstekingen en overmatig urineren (dat is al wel serieus geminderd). Ze is nog niet hoefbevangen geweest, maar dat heb ik eerlijk gezegd nog niet gehoord bij volbloeds net zoals stalbenen niet voorkomen. Haar hoeven groeien wel 2-3x harder dan de gemiddelde volbloed bij ons op stal en het lijkt al na 2 weken alsof de smid moet terug komen...

Maar ja ik kijk het nog 2 dagen aan en dan misschien idd de dosis verminderen en afwachten...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:20

Chronisch mok heeft Willy inderdaad ook, dat is die gevoeligheid voor huidproblemen en langdurige ontstekingen. Ik bedoel het ook niet weg te redeneren of te bagatelliseren maar Willy had zelfs last van epileptische aanvallen en angstaanvallen en die hebben we ook op een relatief lage dosis gezet en die vast gehouden. Kleine paarden hebben over het algemeen genomen al heeeel erg veel aan 0,5 mg, maar er kunnen uiteraard uitzonderingen zijn. Fijn trouwens dat het plassen al verminderd is!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:25

angstaanvallen gebeurt hier soms ook wel, soms kan je zonder reden niet meer in de buurt komen, ze zou je zelfs gewoon omver lopen.
hmm wel vreemd dat het verschil in eetlust op 2 dagen zo fel kan omslagen... Maar je hebt me overtuigd. Als ze vanavond weer slecht gegeten heeft dan verlaag ik de dosis weer

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:31

Geef je eigenlijk ook al magnesium? Dat gaven en geven wij en dat helpt ook heel erg met de stress en angstaanvallen die Willy toen had. En ook gelijk hulp bij de spierspanning, suikerhuishouding, tegen hoefbevangenheid, vetverdeling, etc etc.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:42

nee nog niet omdat het zo'n slechte eter is, maar ik heb staan voor mijn paard, dus kan het wel eens proberen...

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 11:50

oh jee ik zal niet te veel meer moeten proberen. Eigenaresse heeft telefoon gehad dat kalsasinger plat op de weide ligt en niet wil rechtstaan. Iemand heeft de andere paarden al van de weide afgehaald en ze maakt nog geen aanstalte om op te staan. DA is onderweg en ze gaan ze waarschijnlijk inslapen |( Zo slecht leek ze vanmorgen toch niet, ze had al haar voer op en zelfs hooi gegeten en stond ook "goed" (voor haar doen) te eten toen ik doorging...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:12

petitparis schreef:
oh jee ik zal niet te veel meer moeten proberen. Eigenaresse heeft telefoon gehad dat kalsasinger plat op de weide ligt en niet wil rechtstaan. Iemand heeft de andere paarden al van de weide afgehaald en ze maakt nog geen aanstalte om op te staan. DA is onderweg en ze gaan ze waarschijnlijk inslapen |( Zo slecht leek ze vanmorgen toch niet, ze had al haar voer op en zelfs hooi gegeten en stond ook "goed" (voor haar doen) te eten toen ik doorging...

Jemig, wat erg en onverwacht, ik hoop dat het toch nog mee zal vallen. Och och, arme merrie :(:) en arme jullie ;(