[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:05

feelsoproud:

kan al vanaf een half jaar Knipoog

als veulens schuren vind ik dat je eerst goed moet ontwormen en zeker op bloedworm, daar kunnen ze behoorlijk van jeuken.
dan kan het de wisseling van vacht zijn waar ze jeuk van krijgen.
kan eventueel iets in de moedermelk zijn waar ze jeuk van krijgen.
kan best veel redenen hebben...
is en blijft gewoon zo moielijk om dat uit te zoeken he?

wat mij wel opvalt is dat veel fokmerries nogal eiwitrijk gevoerd worden terwijl dit naar mijn mening soms best minder kan.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:19

Mijn Shetlander staat enkel nog met halsdeel en haar staartworteltje begint al goed te groeien terug! Dus het gaat al beter, halsdeel laat ik nog even aan, voordat de manen er nog even snel afgeschuurd worden.

Volgend jaar krijgt ze een nieuwe, want ik zie er geen schot meer in om haar oude Boett deken te repareren. Spendeer ik mijn kerst bonus tenminste nog aan iets nuttigs. Lachen

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:15

Zoals sommige van jullie weten heb ik met melody en nyma meegedaan aan het onderzoek over zomerexceem.
Gedurend het onderzoek mochten we niks kwijt over onze resultaten maar nu is woe de laaste dag geweest voor melody en nyma dus hier mijn ervaring:

Woensdag avond kwamen ze voor het laatst haar manenkam bekijken en opmeten daarna vetelde ze dat melody het werkende poedertje had gehad en nyma de placebo.

Bij melody heb ik iets minder schuren geconstateerd maar kan er eigenlijk vrij weinig over zeggen omdat het ook niet zo'n goed weer is geweest zodat het exceem zich erger uit.
Het leek wel iets verminderd.

Nu heb ik het na afronding 3 dagn niet gevoerd en waarempel ze heft haar manen geschuurd of het toeval is geen idee maar ga het nu weer voeren.

Hou jullie op de hoogte of het nu weer verminderd!

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:47

Oke Ushi zjin staart bestaat nu uit wondjes en kapot Verdrietig vind het ergjammer maar vooral heel zielig voor hem.
Ik heb hem gfisterenhelemaal gewassen, staart en manen met zoutwater oplossing (stond op de sweetitch) en gister weer ingespoten..
hoop dat het nu minder gaat worden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 11:49

als ap echt wondjes had met pus dan haalde ik hydrocortiderm bij de veearts,kon ik altijd zo halen.
is wel een prednisonsmeerseltje,maar werkte wel enorm goed.
maar denk dat betadine in dit geval misschien ook goed hlpt?
of een andere vette zalf

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:35

ellepel schreef:
als ap echt wondjes had met pus dan haalde ik hydrocortiderm bij de veearts,kon ik altijd zo halen.
is wel een prednisonsmeerseltje,maar werkte wel enorm goed.

Dat smeer ik ook altijd op de plekken waar mijn paardje eczeem heeft. Dan is het met een paar dagen over! Gisterenavond ingesmeerd omdat hij allemaal zwerende wondjes heeft tussen zijn manen. En dan straks nog even een keertje insmeren voor de zekerheid.

Is het bij jullie dit jaar ook erger dan voorgaande jaren? Mijn paardje heeft er veel meer last van!

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:58

ellepel schreef:
feelsoproud:

.

Dat is dan wel heel uitzonderlijk. Meestal begint zomereczeem pas vanaf het derde levensjaar. Voor die tijd is het immuunsysteem van een paard nog niet zo volgroeid dat het allergisch kan reageren....

Maar ja, uitzonderingen bevestigen de regel......

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:04

Een stalgenootje van mij heeft een friesje dat zich ook erg schuurt t/m de oortjes toe zelfs. Als hij zich echt kapot schuurt, dan smeert ze daar ook hydrocortiderm op. Werkt echt prima. Hij staat ook helemaal in een eczeem deken inclusief hoofdkap. Het valt me trouwens wel op hoe veel minder ze kunnen zien met zo'n oogkap. Dat vind ik wel een nadeel.

Gelukkig heeft ide van mij sinds ze een week of 3 geleden de deken op kreeg eigenlijk geen erge jeuk meer. Wel vind ik de manenkam nog aan de dikke kant. De staart ziet er nog erg mooi uit.

Gelukkig bijna einde jeukseizoen. Nou maar hopen op een goeie koude winter...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:14

silkie schreef:
ellepel schreef:
feelsoproud:

.

Dat is dan wel heel uitzonderlijk. Meestal begint zomereczeem pas vanaf het derde levensjaar. Voor die tijd is het immuunsysteem van een paard nog niet zo volgroeid dat het allergisch kan reageren....

Ik heb een fjordenjaarling gekent die het ook had

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:00

nikkigioa schreef:
Is het bij jullie dit jaar ook erger dan voorgaande jaren? Mijn paardje heeft er veel meer last van!

ja bij die van mij wel Sigaar

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:01

silkie schreef:
ellepel schreef:
feelsoproud:

.

die van mij kreeg het ook toen hij bijna 2 was Sigaar

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:16

XxSultanxX schreef:
silkie schreef:

die van mij kreeg het ook toen hij bijna 2 was Sigaar

Het weide maatje van mijn colin schuurde zich als jaarling ook al iets en als tweejarige schuurde hij zich echt verschrikkelijk. Die is helaas de frikadellen in gegaan.

Mijn Freya schuurde zich vorige zomer als 2 jarige ook al maar nog niet zo erg. Nu heeft ze dus, zoals bekend, inmiddels ook een deken op.

Zo ken ik er wel meer die al zijn gaan schuren vóórdat ze 3 jaar oud waren. Verdrietig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:24

ap was gister op een nieuw stuk wei gekomen, vandaag echt een superdikke en harde manenkam en heeeeeeel veel jeuk.
meneer staat nu dus weer in zijn uppie op het oude stukje wei Knipoog

vind ie niet leuk,maar ja t moet maar, ander sterft hij dus van de jeuk en dat wil ik niet

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:54

ellepel schreef:
ap was gister op een nieuw stuk wei gekomen, vandaag echt een superdikke en harde manenkam en heeeeeeel veel jeuk.
meneer staat nu dus weer in zijn uppie op het oude stukje wei Knipoog

vind ie niet leuk,maar ja t moet maar, ander sterft hij dus van de jeuk en dat wil ik niet

Vera had ook teveel grasjes geconsumeerd vandaag.... Ook weer erge jeuk in haar manen. Het is wel duidelijk dat eiwitten een grote invloed hebben op de mate van jeuk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:00

ja..of fructaan.
weet nou niet welke het is Knipoog

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:15

dat is het rare bij Vera, daar merk ik geen verschil of ze nou op kort gras staat of, zoals nu, net weer op wat langer gras. Maar nou moet ik wel zeggen dat ik heel consequent met de eczeemdeken ben hoor, die heeft ze nagenoeg de hele zomer aan. Behalve als het echt een dag blijft regenen, dan doe ik hem af, maar dat is dan ook de enige keren geweest dat ze zonder stond

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:28

Hebben jullie paarden ook korstjes aan de benen? Was vandaan aan het wassenen zag ineens dat hij daar ook plekjes had zitten.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:29

nee die van mij niet , wel voor bij zijn borst

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:32

is het geen mok of rasp?( of rap hoe het heet)

ap heeft alleen in zijn manen,staart en in zijn voorpluk

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:33

ja benen is een beetje een rare plek ..

sultan heeft het op zijn hals ,borst , hoofd , staart , manen en voorpluk

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:52

Hallo,

Hier nog iemand met een ijslander met exceem in wording...ze woont nu sinds een week bij me en kreeg elke avond en middag met de andere paarden eiwitarm kuil gevoerd. Hele week ging het goed. Tot op vrijdag, kwam rond schemer en r waren zo verschrikkelijk veel mugjes dat zelfs de niet gevoelige paarden gek werden van de jeuk. Moet hier wel bij zeggen, dat ik dus echt niet weet of het aan de mugjes lag (denk het wel) of aan het andere hooi. Kuil was nl op en heb hooi gevoerd voor 2 dagen en ze hadde alle 5 last van jeuk die avond. Gelukkig is het beperkt gebleven tot die avond en een ochtend en daarna was de jeuk weer over. Was broeierig warm ook vrijdagavond, dus meer mugjes.
Heb haar zaterdag meteen ingesmeerd met babyolie, haar staartwortel en manenkam...maarja, Kimpie was weer te gulzig met de olie dat die uit haar hard geworden manenkam druipte en ja, dat jeukte..dus mevrouw weer rollen.
Laat ik het afkloppen, maar sindsdien heeftz e geen jeuk meer gehad.
Ben er nu wel erg allert op en tevens op jacht gegaan naar een betaalbare exceemdeken, beter voorkomen dan genezen denk ik dan maar. Dan krijgt ze die deken om smiddags tot de volgende ochtend, zodat ze toch nog even zonder deken kan staan om te luchten Lachen

Mijn jaarling had enorme exceem toen ik hem ophaalde. Dit bleek gelukkig door een slechte weerstand te komen en na 3 keer wassen met teatreeshampoo is het helemaal over en groeit alles weer leurig aan Lachen

Ik ga even jullie posten lezen of er nog tips zijn, want ben echt een leek op dit gebied en hoop dat stiekem zo te houden (dat zou dan inhouden dat ze exceemvrij blijven, haha).

Oja en wat betreft de benen, dat kan zeer zeker wel, maar dat hoeft niet meteen exceem te zijn. Ik ga het artikel even opzoeken voor je, mijn jaarling had het nl ook aan zijn benen, maar dat waren eitjes die de jeuk veroorzaakte..na een goede wasbeurt met teatree was het over en tevens een wormenkuur..ik zal de bron even opzoeken van het hoe of wat.

Groetjes Kim.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:42

ellepel schreef:
is het geen mok of rasp?( of rap hoe het heet)

ap heeft alleen in zijn manen,staart en in zijn voorpluk

Het zit boven de knie van zijn voorbenen. Hij heeft het ook onder zijn kaak, vond het zelf ook vreemd dat hij daar korsten op zijn been heeft zitten. Schurft of mok is het niet want dat ziet er anders uit.

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:07

hallo

ik vroeg me af tot wanneer jullie paarden/pony's er last van hebben van het zomerexceem dan hé

mijn pony heeft het ook en ik wil graag een eczeemdeken kopen

maar heeft dat nu nog zin ??

ik zoek er nog eentje maat 165 !!

groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:21

ik heb d epagony van divoza die kost 69 euro en bevalt prima.
zeker kun je er nu nog mee beginnen vind ik.want de vliegjes blijven wel tot eind oktober actief ,ligt een beetje aan het weer, als t warm is dan blijven ze wel vliegen

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:16

MelodyT schreef:
Zoals sommige van jullie weten heb ik met melody en nyma meegedaan aan het onderzoek over zomerexceem.
Gedurend het onderzoek mochten we niks kwijt over onze resultaten maar nu is woe de laaste dag geweest voor melody en nyma dus hier mijn ervaring:

Woensdag avond kwamen ze voor het laatst haar manenkam bekijken en opmeten daarna vetelde ze dat melody het werkende poedertje had gehad en nyma de placebo.

Bij melody heb ik iets minder schuren geconstateerd maar kan er eigenlijk vrij weinig over zeggen omdat het ook niet zo'n goed weer is geweest zodat het exceem zich erger uit.
Het leek wel iets verminderd.

Nu heb ik het na afronding 3 dagn niet gevoerd en waarempel ze heft haar manen geschuurd of het toeval is geen idee maar ga het nu weer voeren.

Hou jullie op de hoogte of het nu weer verminderd!

WIj hebben ook meegedaan met 2 paarden en het paard die het echte middel kreeg is ook na 3 dagen stoppen weer als een idioot gaan schuren..... Bij haar helpt het dus ook!
De eigenaresse van dat paard heeft die lui van de Stedh maar weer gebeld of ze niet nog een emmer kon krijgen.....