PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:11

Iemand ervaring met het voeren van GoldMedics?
Vita E Gold, Combi Platinum ?

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 13:44

Stal_Fiore schreef:

Ja dat ben ik nu aan t geven omdat ze de natuurlijke vitamine E poeder die ik eerst gaf, niet goed opnam ondanks dat ze op 12 gr per dag stond. De eerste fles is bijna op maar de training OHZ is wegens ziekte van mij nog niet echt hervat. Aan de longe doet ze t wel heel goed tot nu toe. Ik moet eerst 2 flessen geven en dan weer bloed laten prikken.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 17:33

Hoe lang duurde het bij jullie voordat alle supplementen effect hadden? Ik ben nu ruim een week bezig en zie dat mijn merrie beter in haar vel steekt en zachtere spieren heeft. Maar we zijn er zeker nog niet.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:32

Binnen 2 weken moet je verschil merken. Afhankelijk van welk dieet het dier ervoor had kan dat mega verschil zijn. Stond je paard al deels op een binnen PSSM passend dieet dan zie je iets minder groot verschil. Na 3 maanden zijn alle tekorten aangevuld en zul je geen verbeteringen meer zien. Dat is het punt waarop je kunt gaan micromanagen op de rest symptomen :-) Fijn dat jouw paard al snel verschil laat zien!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 01:10

DinkeyGirl schreef:
Stal_Fiore schreef:

Ja dat ben ik nu aan t geven omdat ze de natuurlijke vitamine E poeder die ik eerst gaf, niet goed opnam ondanks dat ze op 12 gr per dag stond. De eerste fles is bijna op maar de training OHZ is wegens ziekte van mij nog niet echt hervat. Aan de longe doet ze t wel heel goed tot nu toe. Ik moet eerst 2 flessen geven en dan weer bloed laten prikken.

Goed om te horen dat ze het aan de longe heel goed doet.
Ga het ook proberen.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:18

Stal_Fiore schreef:

Yes. Vlak na de uitslag PSSM gestart met de Gold Medics platinum. Merkte al snel verschil, maar ik ben wel overgestapt naar de vitamine E van Horseflex en daar doet hij t ook prima op. Het is een geweldig product, maar het prijskaartje...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 09:36

Ja het is flink prijzig inderdaad.

Maar loop nu aan dat mijn merrie haar supplementen niet meer wil eten. Echt vervelend.
En kwam uit op deze website. Ze hebben een mooi voer schema voor me opgesteld, ook met de gedachte dat er misschien in haar maag ook wel wat gaande kan zijn.
Dus wil het een kans geven.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 10:03

Ik loop er ook tegen aan dat mijn paard 1 supplement echt niet wil eten, dat zijn de eiwitten van Equi excel.
Al eerder geprobeerd en toen stopte ie ook met eten.
Nu weer aan het proberen maar zelfs met slobber erdoorheen laat ie het staan
Dus nu toch de eiwitten van pharmahorse weer besteld, die vind je heerlijk, is een brokje.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 11:29

Mijn paard is een hele makkelijke eter maar krijg de slobber met een aantal poeders en brokjes er nu met moeite in. Ik had nog niet de link met de myocare gelegd. Vanochtend ook mangaan in Duitsland besteld. Het blijkt op veengrond best een probleem om vanuit de bodem mangaan in het gras (en hooi) te kunnen opnemen. Dus het proberen waard.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 12:11

Tinkermuts schreef:
Ik loop er ook tegen aan dat mijn paard 1 supplement echt niet wil eten, dat zijn de eiwitten van Equi excel.
Dus nu toch de eiwitten van pharmahorse weer besteld, die vind je heerlijk, is een brokje.

Wat vervelend dat hij het absoluut weigert te eten! Waarschijnlijk, als je de MyoCare bedoelt, ligt dat aan de magnesium en niet zozeer de eiwitten. Magnesium is gewoon bitter en vies... Ik heb getwijfeld om nog iets aan de smaak te doen hoor, maar om het zo puur mogelijk te houden toch niet gedaan. Het is makkelijker om het achteraf lekkerder te maken, dan het eruit te halen als een paard niet tegen de smaakstoffen kan.
Gelukkig zijn er ook veel paarden die er geen problemen mee hebben, maar het is toch balen als die van jou het dan weer net niet moet... :(

Voor de zekerheid, je mist wel ook een deel magnesium en vitamine E nu, want de Myo is meer dan alleen eiwitten. Dat je eraan denkt dat ook te vervangen. Hopelijk gaat het beter met de Pharmahorse eiwitten!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 17:20

Goldmedics adviseert mij om te stoppen met al m’n supplementen en dan over te gaan op combi platinum en vita E gold. In het begin ook gastri gold voor haar maag.

Ik heb zelf echt te weinig kennis van alle Hoeveelheden en dergelijke.
Iemand hier die met me mee wil denken?
Zit ik met bovenstaande goed voor een n/p1 merrie met (nog geen) symptomen?

Heb nu het volgende lijstje wat ze krijgt: (en dus momenteel weigert te eten)
- Magnesiumoxide Vitella Horse
- Amino Mare Inge Nijkerk
- Natuurlijke Vitamine E Inge Nijkerk
- Keltisch Zeezout een snufje
- Eiwitten van bulk

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 20:07

Stal_Fiore schreef:
Goldmedics adviseert mij om te stoppen met al m’n supplementen en dan over te gaan op combi platinum en vita E gold. In het begin ook gastri gold voor haar maag.

- Eiwitten van bulk

Al 1 voor 1 weggelaten om te kijken of je paard alles niet lust of maar 1 ding? Elano vreet niet alle magnesiums maar die van baroen gaat er zonder problemen in. 1 was heel vies, zo vies dat 2 gram in een kg voer nog te veel was. En mensen maar beweren dat paarden het alleen eten als ze het nodig hebben. Nee, die van mij heeft geen pure suiker nodig, hij vindt iets lekker of niet. :')
Eiwit geef ik in brokvorm, anders geef ik meer poeder dan voer. En goedkoper.
Keltisch zeezout heeft ie ook liever niet, dus ik koop Himalaya zout grof (die je eigenlijk in zo'n molentje zou stoppen) bij de xenos.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 21:59

Change03 schreef:
Stal_Fiore schreef:

Yes. Vlak na de uitslag PSSM gestart met de Gold Medics platinum. Merkte al snel verschil, maar ik ben wel overgestapt naar de vitamine E van Horseflex en daar doet hij t ook prima op. Het is een geweldig product, maar het prijskaartje...

Ik had uitgerekend dat ik nagenoeg even duur uit was als ik van Horseflex dezelfde hoeveelheid iu per dag wilde geven als wat ik nu met de Goldmedics platinum geef. Dus toen dacht ik dan ga ik daar liever voor want die zou ook speciaal voor paarden zijn die moeilijk opnemen. Ook als ik met die Grovet capsules aan die hoeveelheid zou willen komen scheelde t niet veel. Maar ik ben wel benieuwd wat haar waarden zullen zijn over 1.5 maand. Ik ben vandaag met de 2e fles bezig en doe 50 dagen met 1 fles.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 22:02

puppy1128 schreef:
Stal_Fiore schreef:

- Eiwitten van bulk

Al 1 voor 1 weggelaten om te kijken of je paard alles niet lust of maar 1 ding? Elano vreet niet alle magnesiums maar die van baroen gaat er zonder problemen in. 1 was heel vies, zo vies dat 2 gram in een kg voer nog te veel was. En mensen maar beweren dat paarden het alleen eten als ze het nodig hebben. Nee, die van mij heeft geen pure suiker nodig, hij vindt iets lekker of niet. :')
Keltisch zeezout heeft ie ook liever niet, dus ik koop Himalaya zout grof (die je eigenlijk in zo'n molentje zou stoppen) bij de xenos.

Wat een goede tip van dat himalaya zout! Ik kocht gewoon zout zonder jodium bij de supermarkt. Heb 1x Keltisch zeezout gedaan omdat die andere die ik normaal gaf, op was. Ze heeft ook een Himalaya steen in dr stal maar daar kijkt ze echt nooit naar om.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 08:51

NikkiB1991 schreef:
Tinkermuts schreef:

Wat vervelend dat hij het absoluut weigert te eten! Waarschijnlijk, als je de MyoCare bedoelt, ligt dat aan de magnesium en niet zozeer de eiwitten. Magnesium is gewoon bitter en vies... Ik heb getwijfeld om nog iets aan de smaak te doen hoor, maar om het zo puur mogelijk te houden toch niet gedaan. Het is makkelijker om het achteraf lekkerder te maken, dan het eruit te halen als een paard niet tegen de smaakstoffen kan.
Gelukkig zijn er ook veel paarden die er geen problemen mee hebben, maar het is toch balen als die van jou het dan weer net niet moet... :(

Voor de zekerheid, je mist wel ook een deel magnesium en vitamine E nu, want de Myo is meer dan alleen eiwitten. Dat je eraan denkt dat ook te vervangen. Hopelijk gaat het beter met de Pharmahorse eiwitten!

Dankjewel voor je antwoord, ik voer al wel magnesium apart bij.
Ik heb met de myo care echt alles geprobeerd maar hij laat het gewoon staan, we geven het nu al verdeeld over vier maaltijden per dag zodat er zo min mogelijk in zit maar dat gaat nog met veel tegenzin en is ook bijna niet te doen omdat ie ook buiten staat en ik geen tijd heb om altijd vier x langs te gaan.
Ja echt balen want had het mooi compleet zo.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 08:54

Wat jammer! Heb je al eens een smakelijkere slobber geprobeerd? Hier ook een miep qua eten, bij alpengrun mash van agrobs kan ik doen wat ik wil en ze blijft het eten.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 12:54

Ja die heb ik op advies van hier aangeschaft, vind ie heeeeerlijk....totdat ik er myo care doorheen doe

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 23:01

In 4x is niet te doen nee, het moet wel leuk en praktisch blijven...

Ik heb zelf ook een nieuwe slobber/muesli in het assortiment. Bestel je nog wel eens iets?
(Sorry, namen kan ik heel goed onthouden maar de bokt-naam erbij krijg ik maar niét opgeslagen in mijn brein |o )

Dan doe ik er een extra proefzakje bij! Who knows...

https://equi-xcel.nl/product/balancers/fibre-blend/

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 23:12

NikkiB1991 schreef:

Ik heb zelf ook een nieuwe slobber/muesli in het assortiment. Bestel je nog wel eens iets?
(Sorry, namen kan ik heel goed onthouden maar de bokt-naam erbij krijg ik maar niét opgeslagen in mijn brein |o )

Oh kan ik die als proef pakketje bestellen? Zo’n lastige eter hier.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-25 23:33

Stuur me maar een PB'tje met je gegevens! :)

Er is ook een nieuwe sportmuesli, mocht je dat ook interessant vinden. Lager suiker/zetmeel en een lagere dagdosering dan "traditioneel", voor wanneer alleen een balancer niet genoeg energie levert maar je nog steeds geen 4kg wilt moeten voeren om de vitaminen/mineralen te dekken. Zet er maar even bij welke je wilt.

https://equi-xcel.nl/product/balancers/proform-blend/

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 01:28

NikkiB1991 schreef:

Ja ik bestel regelmatig wat.
Proef zakje zou fijn zijn, zal ik dat even aangeven als ik bestel?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 10:34

Ja doe maar, dan doe ik het erbij. Ben benieuwd wat hij ervan gaat vinden!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 10:45

Super

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 12:59

puppy1128 schreef:
Stal_Fiore schreef:

- Eiwitten van bulk

Ze heeft het altijd gegeten, denk zo’n 2 jaar al. En nu stopt ze ineens…

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 13:01

Ik zoek een ruwvoermix (denk ik) om wat olie op te voeren. Iets wat ik een dag van te voren klaar kan zetten.
Hebben jullie tips? Ik zou graag wat klein verpakkingen proberen alvorens een grote zak te moeten kopen.