[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:41

Roane schreef:
Ik deed de deken vorig jaar halverwege maart op, en toen was ik voor mijn eczeempony eigenlijk vet te vroeg maar hey, liever te vroeg dan te laat :))

bedankt voor de reactie,
ja dat is zeker waar! als je te laat bent heb je er het hele jaar door nog last van.

Maureen_M

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 22:53

De eczeemdeken gaat bij mij op zodra de winterdekens helemaal afkunnen :) en de paarden ook weer echt veel naar buiten gaan

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:22

Bij mij gaat de deken op op 4 maart. Liever wat te vroeg dan te laat,
dat heeft vorig jaar zijn vruchten afgeworpen!

2012, slechts een stuk manen weg daar waar de hals van de deken plooide.
Afbeelding

2010, 2 rambo dekens in frut van elkaar geschuurd, de helft van de dikte van de manen weg en alsook het stuk waar de deken plooide.
Afbeelding

Kan ik iets doen eigelijk aan het feit dat die deken op 1 punt van de hals plooit??

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 09:46

Dat probleem heb ik bij mijn fries helaas ook. Aan't eind van de manen, stukje boven de schoft vallen de manen ook telkens uit. En het ligt niet aan 'een te krappe deken' want heb ondertussen al 3 verschillende soorten dekens op gehad die ook goed passen :). Hier dus nog geen oplossing voor gevonden, maar goed het is bij mijn paard op zich echt maar een klein stukje en als hij voor de rest geen jeuk heeft en de manen voor de rest rustig kunnen bijgroeien leg ik me hier bij neer. Heb mijn fries nog nooit met 'lange' manen gezien, dus ben ook niet anders gewend. Hoe jammer het ook is, ik heb me erbij neergelegd. Alles wat nu mooi bijgroeit, ben ik gelukkig mee en daar doen we ons best ook voor om dat zo te houden. Maar als het niet zo is, is het niet zo hihi..

Wat betreft de beste periode voor het opleggen van de deken; Normaal is het zo dat ze vanaf 5 graden boven 0 weer actief worden de mugjes en als het 's nachts ook boven de 5 graden blijft gaan ze meestal echt prikken en moet je de deken dus op hebben liggen.
En dat kan dus in februari zijn of in maart .. Kan dus heel erg verschillen, gewoon even de temperatuur in de gaten houden. Maar je kunt beter te vroeg als te laat zijn ja, ik begin meestal eind februari, maar ik houd de temperatuur wel even in de gaten. Als deze temperaturen nog aanhouden, ga ik hem niet de eczeemdeken in februari al opgooien want dat is totaal onnodig dan zijn er echt nog geen mugjes (ALS het deze temperatuur aanhoudt tot het eind vd maand)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:16

Mi_Amore schreef:
Bij mij gaat de deken op op 4 maart. Liever wat te vroeg dan te laat,
dat heeft vorig jaar zijn vruchten afgeworpen!

2012, slechts een stuk manen weg daar waar de hals van de deken plooide.
[ Afbeelding ]

2010, 2 rambo dekens in frut van elkaar geschuurd, de helft van de dikte van de manen weg en alsook het stuk waar de deken plooide.
[ Afbeelding ]

Kan ik iets doen eigelijk aan het feit dat die deken op 1 punt van de hals plooit??

Heb je ook een foto van hoe je deken plooit?

Beide van mij doen dat niet namelijk.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:04

Nee, geen foto helaas, maar het plooit zoals een Z.

Als je begrijpt wat ik bedoel :D

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:11

Ik ben sinds deze week begonnen met Subli Exzit. Een supplement en een voer die elkaar helpen/versterken. Ben benieuwd of dit helpt! (Hebben mensen ervaring hiermee?)
ook ga ik dit jaar zodra de winterdeken volledig afkan meteen over naar de exzeemdeken. In de hoop dat paardje nauwelijks/geen jeuk krijgt en ik zijn manen niet meer hoef af te knippen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:14

Mi_Amore schreef:
Nee, geen foto helaas, maar het plooit zoals een Z.

Als je begrijpt wat ik bedoel :D

Ja ik begrijp wat je bedoelt. Misschien is de stiklijn van je deken niet helemaal goed waardoor hij 'trekt'.
Je kunt het proberen opnieuw te stikken, of laten doen. En dan kijken of het over is.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:22

Ik zit ook nog met twee vragen. Ten eerste wat doen jullie met de manen als je de deken op hebt? Vlechten jullie die in, of laat je ze los hangen? En als je vlecht zijn het dan lossen vlechten?
Ten tweede over het wassen, hoe vaak wassen jullie de deken? En hebben jullie voor die dag(en) dan een reservedeken op? En waar wassen jullie de deken mee?

Ik las op de site van de paardendrogist dat ze adviseren bij 24/7 gebruik de RSIH 1 keer per maand te wassen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:24

Oei, kan je dat even verduidelijken Nivada?

@Barbara88: vorige jaren had ik alles in vlechten maar merkte dat ik toen aan het eind van de zomer nog maar half zo'n dikke manen had. (waren losse vlechten)

Nu laat ik ze los onder de deken, borstel ze om de 3 dagen uit en spray er dan manenspray op. Gaat veel beter!

Mijn Rambo wordt halverwege het seizoen gewassen maar nu ik er 2 heb wil ik het ook elke maand gaan doen! Ik was ze gewoon zonder wasmiddel of dergelijke op 40°.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:32

Barbara88 schreef:
Ik zit ook nog met twee vragen. Ten eerste wat doen jullie met de manen als je de deken op hebt? Vlechten jullie die in, of laat je ze los hangen? En als je vlecht zijn het dan lossen vlechten?
Ten tweede over het wassen, hoe vaak wassen jullie de deken? En hebben jullie voor die dag(en) dan een reservedeken op? En waar wassen jullie de deken mee?

Ik las op de site van de paardendrogist dat ze adviseren bij 24/7 gebruik de RSIH 1 keer per maand te wassen.

Manen gewoon los.
Ik was de deken elke week, heb er 2. Ze mest hem altijd helemaal onder aan de achterkant. En vind het wel zo fris om een schone deken op te hebben :)
Ik was de deken gewoon met beetje wasmiddel en vanish. 30 graden.

De manen worden wel snel vet. Dit jaar ga ik proberen te wassen met eczeem shampoo en zien hoe dit uitpakt. Max, 1 x in de week. En daarna insmeren met wat lotion.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:34

Mi_Amore schreef:
Oei, kan je dat even verduidelijken Nivada?

@Barbara88: vorige jaren had ik alles in vlechten maar merkte dat ik toen aan het eind van de zomer nog maar half zo'n dikke manen had. (waren losse vlechten)

Nu laat ik ze los onder de deken, borstel ze om de 3 dagen uit en spray er dan manenspray op. Gaat veel beter!

Mijn Rambo wordt halverwege het seizoen gewassen maar nu ik er 2 heb wil ik het ook elke maand gaan doen! Ik was ze gewoon zonder wasmiddel of dergelijke op 40°.

Uhm volgens mij heb je aan de binnenkant zon strook met gladde stof. Hierlangs lopen stiksels. Die kunnen trekken.
Ik weet het niet hoor..

Kun je eens een foto maken als hij op de grond ligt? Is hij dan wel glad?

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:40

Mischa's manen worden ook snel vet en dunner als de deken op ligt. Zo zonde! Ook ik heb manenspray in de kast liggen, dat iedere dag maar een beetje van op doen dan...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 11:45

EquiPhoto schreef:
Mischa's manen worden ook snel vet en dunner als de deken op ligt. Zo zonde! Ook ik heb manenspray in de kast liggen, dat iedere dag maar een beetje van op doen dan...

Maar ze schuren eraf dan?

Begrijp dat manen moeten glijden maar sprays etc kunnen ook de manen juist verstikken. Dus doe het dan met mate.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:00

Vorig jaar gebruikte ik de manenspray nog niet, pas de laatste maand deed ik dat. Daarvoor waren de manen ook al vet...
Ja, de schuren er af. Maar de deken is ruim zat, misschien schuurt hij wat als hij zn hoofd naar beneden doet en weer omhoog, maar dat heb je natuurlijk met elke deken.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:11

Ik wil trouwens even mijn voer in het zonnetje zetten.

Het is nog vrij onbekend, en op Bokt is er weinig over te vinden. Metoza heet het, en het is een een natuurlijk supplement in brok vorm.

Het draagt de naam supplement omdat er heel veel vitamines en mineralen in zitten. Je hoeft ook maar 50 gram per 100 kg te geven. Een zak heeft een prijs van 30 euro en er zit geloof ik 20 kilogram in. Je doet dus zeker 2/3 maanden met een zak, super goedkoop dus!

Het enige wat je nog bij hoeft te voeren is ruwvoer, het vervangt je brok dus volledig. Er zit geen melasse in, weinig zetmeel en weinig suikers.

Voor de volledige analyse en de site van de leverancier; klik hier: http://www.metazoa.nl/Paard_613.htm
Ik ga binnenkort weer een nieuwe zak halen en ben zeer tevreden :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:11

@Nivada, de naden zijn idd nog wel strak zoals ze zouden moeten zijn!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:18

Mi_Amore schreef:

Is hij dan te lang?

Maar je vind wel haren in de deken terug dan? Welke plek zitten ze vast dan?

Is het zeker weten niet een schuurplek? Dat hij bij een of andere rand de manen lekker even schuurt.

haha moeilijk hoor! Zit even hard na te denken waar het nou aan kan liggen..
En om daar de manen in te vlechten is geen optie?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:26

Ok dus manen maar los onder de deken. Ik vond in een ander topic terug dat mensen hun RSIH met een beetje neutral wassen op 30 graden, dat lijkt me wel een goede oplossing.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 12:55

EquiPhoto schreef:

Het is nog vrij onbekend, en op Bokt is er weinig over te vinden. Metoza heet het, en het is een een natuurlijk supplement in brok vorm.

Het draagt de naam supplement omdat er heel veel vitamines en mineralen in zitten. Je hoeft ook maar 50 gram per 100 kg te geven. Een zak heeft een prijs van 30 euro en er zit geloof ik 20 kilogram in. Je doet dus zeker 2/3 maanden met een zak, super goedkoop dus!

Het enige wat je nog bij hoeft te voeren is ruwvoer, het vervangt je brok dus volledig. Er zit geen melasse in, weinig zetmeel en weinig suikers.

Voor de volledige analyse en de site van de leverancier; klik hier: http://www.metazoa.nl/Paard_613.htm

Het voer zelf klinkt goed, maar ze adviseren om bij te weinig energie granen bij te voeren, en dat is nou juist waar ik het niet mee eens ben.
Alleen al daarom zou ik het niet kopen ;)

Heeft iemand ervaring met paarden met jeuk en c4l van pavo?

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:33

Care4life is nog maar een paar maandjes op de markt, en hoewel 'testen' uitwijzen dat het ook voor eczeempaarden geschikt is, is het nog niet in de praktijk getest. Simpel omdat het niet in het eczeemseizoen gevoerd is door iemand.
Ik voer in de zomer eczeemmuesli van Marstall :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:40

miek140 schreef:
Care4life is nog maar een paar maandjes op de markt, en hoewel 'testen' uitwijzen dat het ook voor eczeempaarden geschikt is, is het nog niet in de praktijk getest. Simpel omdat het niet in het eczeemseizoen gevoerd is door iemand.

Hier ook de eczeemmuesli van Marstall, alleen ik voer dat het gehele jaar door en niet alleen in de 'eczeem' periode, dat lijkt mij beter inwerken op het gehele systeem van het paard, dan 2 verschillende soorten voer voeren. Het is wel duurder op een jaar gezien, maar dat heb ik er wel voor over.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:43

Nivada schreef:
Mi_Amore schreef:

Is hij dan te lang?

Maar je vind wel haren in de deken terug dan? Welke plek zitten ze vast dan?

Is het zeker weten niet een schuurplek? Dat hij bij een of andere rand de manen lekker even schuurt.

haha moeilijk hoor! Zit even hard na te denken waar het nou aan kan liggen..
En om daar de manen in te vlechten is geen optie?

Hals is idd wat lang als ze haar hoofd hoog houd maar goed als ze het hoofd laag houd.
Hij zit op die plaast niet strakker dan op andere plaatsen, ik laat op die plaats ook de plakker open ipv dicht.
Ik heb in het verleden haar manen al ingevlochten: resultaat: 2 DIKKE vlechten weg ;(

yvonne64

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:56

EquiPhoto schreef:

Er zijn sinds kort 1200 winkels waar Metazoa te bestellen is, wil jij ook over stappen op Metazoa maar is het niet te koop bij jou in de omgeving? Stuur mij dan je postcode, ik kan dan informeren waar het bij jou in de buurt te koop/te bestellen is. Gr. Yvonne van Dijk (info@atorka.nl)

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:42

miek140 schreef:

Het is bij mij nog niet zeker of het eczeem is. Paard heeft veel schilfers op de huid en jeukt nu nog steeds.
Vandaar mijn vraag. Maar ik ga het gewoon proberen!