Rhinovirus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:35

Er mogen geen plaatsnamen worden genoemd van gevallen die niet bevestigd zijn, Jess!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:36

Ra_chel schreef:
ik persoonlijk vind dat het nu toch wel "enge" vormen aan begint te nemen , als ik lees dat er idd al klinieken zijn die de deuren sluiten voor paarden, en veeartsen die alleen nog komen indien het echt om spoed gaat , dan krijg ik toch de kriebels dat het veel ernstiger is dan menigeen zich beseft/realiseerd.
veeartsen die een beroep moeten doen op hun zwijgplicht , terwijl ze zelf ook liever openheid van zaken geven , ik weet t niet , het geeft mij echt allemaal het gevoel dat wij maar het tipje van de ijsberg meekrijgen.
een meldplicht daar zitten idd ook weer haken en ogen aan , maar ik krijg de indruk dat de paardensector alleen het ook niet voor elkaar gaat krijgen om dit virus "eronder" te krijgen.
mijn paarden komen nergens meer, en mensen van buitenaf zijn ook niet welkom om stal ,maar ondanks alles heb ik toch de kriebels........dit is toch de nachtmerrie van iedere paardeneigenaar , en mijn hart gaat uit naar diegene die al zijn getroffen....

volgens mijn dierenarts hebben ze idd geen meldplicht
maar ik begreep dat van de dierenarts van een kennis juist weer wel...

ik vind wel dat de dierenartsen hun klanten moeten bellen / benaderen als het in de omgeving is zodat die weten wat en hoe

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:36

haal de naam Nieuw..... enz er maar uit dat mag niet

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:37

Welke mod kan ik pben wanneer ik nog een plek weet?

Hier 16 km verderop is net aan ons door de veearts in die plek bevestigd dat er in die plaats het rhinovirus is, ik geloof dat het daar om het abortusvirus gaat. Bah ik schrok echt van dit nieuws. Ik woon in het hoge noorden, onze manege is nu ook gesloten. Gelukkig staan mijn paarden bij huis, wat heftig dit allemaal.

Ik wil iedereen die zijn paarden wel besmet zijn of op een besmette stal staan veel sterkte wensen, wat een nachtmerrie!

Tancreda 4 wil jij mij die links ook PB en?

Sorry ik kom ook zomaar dit topic binnenrollen ;)

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:38

Jumpie schreef:
Welke mod kan ik pben wanneer ik nog een plek weet?

Hier 16 km verderop is net aan ons door de veearts in die plek bevestigd dat er in die plaats het rhinovirus is, ik geloof dat het daar om het abortusvirus gaat. Bah ik schrok echt van dit nieuws. Ik woon in het hoge noorden, onze manege is nu ook gesloten. Gelukkig staan mijn paarden bij huis, wat heftig dit allemaal.

Ik wil iedereen die zijn paarden wel besmet zijn of op een besmette stal staan veel sterkte wensen, wat een nachtmerrie!

Tancreda 4 wil jij mij die links ook PB en?

Sorry ik kom ook zomaar dit topic binnenrollen ;)

Ik weet welke je bedoeld... :(:)

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:39

aangezien er hier in de buurt ook geruchten gaan dat het op stallen heerst is bij ons de manege waar mijn paard staat gesloten gelukkig,

ooh jumpie zag dat jij ook al had gereageerd haha

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:40

Wij hebben ook voorzorgsregels genomen op stal.. omdat het wel erg in de buurt is helaas.. hoop dat alle stallen dat doen...

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:40

Jeetje, er duiken nu toch wel steeds meer namen op van mogelijk besmette stallen. Hopen dat de werkelijke omvang van deze uitbraak een beetje beperkt blijft. Of ieder ziek paard wordt nu onterecht bestempeld als Rhino-geval, of we hebben toch wel een serieus probleem. :\

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:41

ik vind het momenteel helemaal GEEN meerwaarde hebben te weten waar rhino heerst!!

Verstandig is nu toch je voorzorgsmaatregelen nemen als in stal op slot en niet van het terrein af ook al zit het niet in de buurt.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:42

rapido schreef:
ik vind het momenteel helemaal GEEN meerwaarde hebben te weten waar rhino heerst!!

Verstandig is nu toch je voorzorgsmaatregelen nemen als in stal op slot en niet van het terrein af ook al zit het niet in de buurt.

Ben het helemaal met je eens..

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:44

In de Metro van vanochtend werd ook een plaatsje in Twente genoemd. Ook een abortus die verder willen onder zoeken.
De paarden hier zijn uit elkaar gehaald.
Zou er een soort van ophokplicht kunnen komen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:45

Hier inmiddels ook voorzorgsmaatregelen genomen. Lesklanten mogen hier iig niet meer met paarden op het erf komen en lessen & trainingen zijn tot nader nieuws afgelast.
En ik kom voor de zekerheid ook niet meer op locatie voor lessen e.d., puur ook omdat ik een aantal dagen in de week op een fokkerij aanwezig ben met hoogdrachtige merries. Liever iets te voorzichtig, dan had ik achteraf maar.
Je stal zal maar net getroffen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:46

Bij mijn eerste paard heb ik het vaakst 37,6 gemeten. Bij mijn tweede paard meestal 37,8, maar dat was met een andere thermometer.

In het stuk dat Martina67 op de vorige pagina postte staat trouwens vrij duidelijk dat paarden die drager zijn ook het virus afgeven en meehelpen aan de besmettingen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:47

Ik heb contact met m'n DA opgenomen, kreeg mee om de paarden niet zomaar te vervoeren en op wedstrijd te gaan (al eerder genoemd hier), ook goed met instructrices blijven communiceren en goed in de gaten houden of het virus dichterbij komt. En ten slotte geen onbekende paarden/mensen op stal laten komen. Verder kunnen we er niks aan doen dus paniek zaaien heeft ook echt totaal geen zin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:50

Lovely schreef:
Bij mijn eerste paard heb ik het vaakst 37,6 gemeten. Bij mijn tweede paard meestal 37,8, maar dat was met een andere thermometer.

In het stuk dat Martina67 op de vorige pagina postte staat trouwens vrij duidelijk dat paarden die drager zijn ook het virus afgeven en meehelpen aan de besmettingen.

Een drager geeft niet standaard virussen af, wel zijn ze gevoelig om (bij bv verminderde weerstand) weer ziek te worden. dan zijn ze pas weer besmettelijk. Eerder dus niet.

zie:
http://www.paardendokters.nl/ZieRhino.html

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:51

wij hebben vandaag voorlichting gehad op school :)
voorlopig mag niemand naar stage en moet iedereen zich goed ontsmetten etc, zowel als je naar school gaat als waneer je terug komt van school...
de da zei dat het laatste geval zaterdag is bevetigd en dat dat ergens een goed teken is...
ze zij ook dat de incubatie tijd niet maximaal 2 maar maximaal 3 weken bevat...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:53

Ra_chel schreef:
ik persoonlijk vind dat het nu toch wel "enge" vormen aan begint te nemen , als ik lees dat er idd al klinieken zijn die de deuren sluiten voor paarden, en veeartsen die alleen nog komen indien het echt om spoed gaat , dan krijg ik toch de kriebels dat het veel ernstiger is dan menigeen zich beseft/realiseerd.
veeartsen die een beroep moeten doen op hun zwijgplicht , terwijl ze zelf ook liever openheid van zaken geven , ik weet t niet , het geeft mij echt allemaal het gevoel dat wij maar het tipje van de ijsberg meekrijgen.
een meldplicht daar zitten idd ook weer haken en ogen aan , maar ik krijg de indruk dat de paardensector alleen het ook niet voor elkaar gaat krijgen om dit virus "eronder" te krijgen.
mijn paarden komen nergens meer, en mensen van buitenaf zijn ook niet welkom om stal ,maar ondanks alles heb ik toch de kriebels........dit is toch de nachtmerrie van iedere paardeneigenaar , en mijn hart gaat uit naar diegene die al zijn getroffen....

Ik vraag me af. Is een veulen van een merrie die drager is van het virus zelf dan ook automatisch drager van het virus? In dat geval kun je je best voorstellen dat een fokbedrijf niet graag heeft dat bekend wordt dat hij Rhino heeft gehad. Want dan zijn de goedgefokte veulens automatisch al drager.
Ik snap de hele heisa ook niet zo erg. Er steekt altijd wel ergens Rhino de kop op, ook de neuro variant. . Ik verkocht ooit een merrie aan een fokker, waarbij haar eerste veulen ook was afgekomen vermoedelijk door Rhino. Zij werd bij mij altijd geent tegen Rhino (was verplicht op stal) en maakte terwijl ze drachtig was waarschijnlijk een rhinoinfectie door terwijl ze weinig weerstand had. Daar deden ze toen echt niet zo moeilijk over kan ik me herinneren. Maar dat is alweer een tijdje geleden.
Verder hebben we in de buurt een aantal jaren geleden ook de neurovariant gehad, waarbij paarden zijn overleden. Maar toen hoorde je er ook niet zoveel over. Volgens mij is het risico echt niet anders dan andere jaren.
Ik denk dat het deuren sluiten van klinieken vooral te maken heeft met de vrees aansprakelijk te worden gesteld als een paard bij hen het virus oploopt. Nu er zoveel ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Dat zal ook de reden zijn voor alle geheimzinnigheid eromheen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:55

Ik kom even binnen vallen, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Om welke variant gaat het nou? Of welke varianten?

Sowieso gaan we hier voor de zekerheid niet het erf af met de paarden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:56

Brainless schreef:
Lovely schreef:

Een drager geeft niet standaard virussen af, wel zijn ze gevoelig om (bij bv verminderde weerstand) weer ziek te worden. dan zijn ze pas weer besmettelijk. Eerder dus niet.

zie:
http://www.paardendokters.nl/ZieRhino.html

Klopt helemaal wat brainless zegt.
Een drager kán niet besmetten tenzij die zelf ziek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:56

Martina67 schreef:
Speciaal voor degene die geen linkjes willen klikken hier de informatie van dierenkliniek lemmer:
(...)
Samenvattend kunnen we zeggen dat:
1. Rhinopneumonie vaak dragerschap geeft. Dit heeft tot gevolg dat het doormaken van de infectie vaak een opflikkering is van een oude infectie. Nieuwe infecties, van paarden die geen of weinig weerstand hebben, worden veroorzaakt doordat ze besmet worden door stalgenoten die drager zijn.
2. Het virus is niet erg besmettelijk; in die zin dat er een vrij nauw contact moet zijn met het paard dat het virus bij zich draagt.
3. Ook een paard dat afweerstoffen heeft kan de ziekte door maken als de infectiedruk hoger is dan de weestand die hij/zij heeft.

Het klassieke verhaal van een stal met Rhinopeumonie is dan ook: Bij de introductie op een stal van meerdere dieren die geen weerstand hebben (vaak jaarlingen) worden deze besmet met het virus door dragers. Op het ogenblik dat deze dieren de ziekte doormaken stijgt de infectiedruk op stal. Doordat er erg veel virus op stal is gaan ook die paarden die wel afweerstoffen hebben, toch weer de ziekte doormaken, waardoor er nog meer virus in de omgeving komt. Deze nog hogere infectiedruk kan ook dieren met een vrij hoge weerstand besmetten. In tegenstelling tot wat vaak gevreesd wordt raast een infectie niet door een streek, maar door een stal. Uit bovenstaande mag ook duidelijk zijn dat dieren die erg veel schade van een infectie kunnen oplopen (drachtige merries) apart gehuisvest worden in kleine groepen en zeker niet samen met jonge dieren, die bij het doormaken van de ziekte de infectiedruk enorm kunnen opvoeren.

Twee typen EHV-virus
Er zijn twee typen virus: het EHV-1 en het EHV-4. Er is een heleboel discussie of de verschillende typen verschillende ziektebeelden geven. Uitbraken op een bedrijf zijn tot nu toe vrijwel volledig veroorzaakt door EHV1. Meestal verloopt de infectie als volgt:
1. Na een incubatie tijd van 5-12 dagen, zijn de paarden ziek, hebben loopogen, neusuitvloeiing en afhankelijk van de heftigheid van de infectie van een beetje verhoging tot stevige koorts. Vaker is een infectie zo mild dat hij nauwelijks opvalt. Naarmate de infectie heftiger plaatsvindt, is de kans op zo'n complicatie groter.
2. De infectie van de baarmoeder, die optreedt gedurende het doormaken van de ziekte, zorgt ervoor dat meestal na enige maanden een abortus optreedt.
3. Niet vaak voorkomend, maar zeer gevreesd, is de neurologische vorm. Door aantasting van het ruggenmerg kunnen paarden verlamd raken (ataxie). De aantasting kan van een klein beetje, tot zeer heftig zijn (door achterbenen zaken, en niet meer kunnen mesten).
4. Een enkele keer, maar door ons toch al enige malen gezien, is de oog vorm. Doordat de infectie in de oogbol gaat zitten ontstaan er witte vlekken op de oogbol (in het hoornvlies). Als deze aandoening niet goed behandeld wordt, kan er een blijvende beschadiging van het oog ontstaan.
5. Keelvorm, deze aandoening zouden we hebben kunnen noemen onder A, maar hij geeft toch een wat apart beeld. De infectie handhaaft zich hierbij in de keel. Er ontstaat niet zozeer neusuitvloeiing, maar vooral hoesten en soms een wat snurkend geluid bij inspanning. Het buigen van het hoofd geeft bij deze paarden veel problemen.

(..)

Hierboven twee dingen om in de gaten te houden en die heb ik vet gemaakt. Brainless, zo zie je maar dat 'De Enige Echte Waarheid' eigenlijk nergens verteld wordt.

Laura15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:57

Ik heb begrepen dat het in Noordholland inmiddels ook bevestigd is

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:57

Ik zou wel graag willen weten waar het nu wel heerst!! Mag per pb evt. Sorry maar Bokt is wel HET paardenforum maar word hier niet helemaal wijs van.
Wat al eerder is gemeld als staleigenaren dit vervelende nieuws over zich heen hebben gehad zitten ze echt niet te wachten op nog een telefoontje van iemand van Bokt. En neem aan dat wat in de media, meestal, juist is.
Zit zelf met een dragende merrie op een manege met veel paarden. Momenteel is er alleen nog maar de afspraak dat er geen paarden van erf af mogen en geen vreemde paarden op erf. Maar er lopen wel veel leskinderen e.d. rond die ook misschien bij andere paarden komen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:58

Als een drager van herpes altijd een ander kan besmetten zonder zelf ziek te zijn,dan zouden er toch veel vaker epedemiën moeten uitbreken?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:58

@Lovely,
Maar die dragers moeten eerst zelf wel weer ziek zijn.
Vaak heb je dat (helaas) niet door, het kan nl beginnen met bv wat lusteloos en/of snotneusje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:59

gohya schreef:
Als een drager van herpes altijd een ander kan besmetten zonder zelf ziek te zijn,dan zouden er toch veel vaker epedemiën moeten uitbreken?

Dat doen ze ook, maar ze worden geen epidemie genoemd en niet op deze manier in de media gebracht. Op een stal waar ik stond zijn er regelmatig veulens afgestoten en ook door rhino, maar daar deed verder niemand moeilijk over. Het is pech en het gebeurt.