[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:10

Geen ervaring ermee , maar lijkt me eerlijk gezegt niet heel erg prettig zitten tijdens het rijden :o , kan je dan niet beter ene speciale eczeem rijdeken kopen ?

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:41

Ik ken enkel die vliegenrijdekens, maar ze loopt altijd al met een deken rond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:42

Je hebt ook eczeemrijdekens ;)

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:38

Oeps deze topic gaat wel snel!
Zijn hier paarden die niet/nauwelijks op het gras staan?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:39

Ik denk dat de meesten niet of nauwelijks op het gras staan. De mijne staat wel op een wei, maar daar staan misschien twee sprietjes gras in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:40

Mijne staat op een vrij groot en vol land..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:43

naast appie hebben wij nog een eczemer op stal.
beide paarden begonnen al met jeuk toen ze nog niet in het gras stonden

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:52

sun staat van 10-4 op de wei, redelijk kort gras en plaats er steeds een stukje groen bij.
daarna flink aan het werk om de grasbuik eraf te krijgen en terug op een kaal stukje (rijbak formaat met groene sprietjes) met aansluitend de loopstal.

Tigarida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:00

Ik zal haar deze week op rantsoen zetten maar vraag me af of het uitmaakt.
Dus ze zal veel op de paddock staan wat echt tegen mijn gevoel in gaat.
Ze staat in principe op het landje met kort gras en ze krijgt iedere dag een strookje erbij.
Dagelijks staat ze totaal staat ze ongeveer 5 a 6 uurtjes op het land.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:07

heb ook net boek besteld over zomereczeem en voeding van nicolette,(DIE had ik nog niet,kast puild uit van ziekteboeken ook eczeem)
hoop dat hij snel binnen komt en ik hopelijk weer meer kan leren(dan de 6 jaar ervaringen met sun) ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:47

Pony hier staat gewoon in de wei.
In de ochtend rond 10-en naar buiten, in de avond rond 8 uur weer naar binnen (de andere gaan eerder, maar zij wil dan nog niet)
Ik denk dat het voor het lichaam wel degelijk verschil maakt wel of niet op land, als je kijkt naar de belasting van het lichaam.
Helaas, kan die van mij echt niet op stal of paddock, breekt ze de hele tent af. Overigens staat ze in de winter ook in de wei, dus bij haar is niet goed te peilen of het gras daadwerkelijk wat uithaalt.

Waaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:12

happytime schreef:
heb ook net boek besteld over zomereczeem en voeding van nicolette,(DIE had ik nog niet,kast puild uit van ziekteboeken ook eczeem)
hoop dat hij snel binnen komt en ik hopelijk weer meer kan leren(dan de 6 jaar ervaringen met sun) ;)

Ik ben heel benieuwd wat zij precies schrijft over de voeding.
Onze pony heeft ook exceem en staat van 14.00 tot 20.00 lekker buiten met haar Boett exceemdeken om. Als er weinig wind is heeft ze ook haar Boett hoofdkap op. Ik ben erg tevreden met de deken en kap.
Van de week heb ik haar manen en staart met teershampo gewassen en dat knapt heerlijk op, na deze was buurt schuurt ze op stal helemaal niet meer. :D
Het begint weer een mooie dame te worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:16

Tigarida schreef:
Oeps deze topic gaat wel snel!
Zijn hier paarden die niet/nauwelijks op het gras staan?

Vorig jaar gedaan. Werkte super. Dit jaar mag het niet meer, dus ellende.
Moet bij hem concluderen dat geen hooi en dus teveel (slap, jong, erg rijk) gras jeuk geeft. Zie ook dat hij sinds hij op gras staat weer dunne mest heeft. En bij hem kan ik daaraan ook zien dat hij jeuk heeft. Zelfs goed onder de deken geeft hij nog steeds wat jeuk reactie op borstelen.
Voorgaande jaren stond hij op een andere stal met 50/50 kort gras en kuilhooi, daar nooit last van jeuk of een vervellende roze neus. Terwijl hij wel vaak voor zonsopgang naar buiten ging en dus met dauw op het gras buiten liep (werkt beetje als lens met zon erbij) Hier is het vaak ellende met vervellen en blaartjes van de zon ook vorig jaar op hooi had hij dat.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 07:46

Hier staat mijn paard op volle weide,ze had al last van ze voor ze de weide opging,nu staat ze met deken op kniehoge weide,en heeft nergens last van.Ze staat ook dag en nacht buiten

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:15

Colonel staat met de andere paarden 24/7 in een vrij kale weide.
Gaat prima zo.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:19

die van mij staat ook 24/7 buiten op het land in de zomer.
's Winters paddock met inloopstal en hooi. Ook 's winters is hij jeukerig, maar minder erg als in de zomer. In het voorjaar begon het al weer, toen stond hij nog niet op het gras. Eczeemdeken al opgedaan. Schuurt dan nog hoor als hij de kans krijgt. Bij hem nog nooit een (open) plekje ontdekt, haar heeft ie ook nog genoeg, maar altijd vreselijk schuren/jeuken.

Laatst op 1 van onze landen gezet, wat met varkensmest bemest was en de lucht in schoot. Z'n hals werd enorm hard, en plooien. Afgelopen week hem daar maar gauw weer afgehaald en in een ander land gezet, waar het gras korter is (nog wel lang genoeg), maar wat niet bemest is. Hals is nu wel al minder hard.
Maar waar hij ook staat, jeuken blijft ie doen.
Al is de hals wel harder nu hij op het gras staat.

Onze hele groep (10 paarden) staat zomers 24/7 op het land, ze genieten er enorm van. Als het nu zo was dat hij totaal niet zou jeuken/schuren als hij altijd in de paddock zou staan, a la, maar ook dan schuurt ie enorm (want in de paddocks, bij de stal hangen de knutten enorm veel rond, meer als in weiland, daar waait het meer).

Shathu is ook moeilijk op gewicht te houden, dus daarom had ik hem in het volle land gezet, dat ie eens wat mooier voller zou worden. Maar goed, dat was echt TE voor m ;)

Nog even over die shampoos, die 2 die er aanbevolen werden...Aloe Vera OF Tea tree, welke is nou "beter"? Dat begreep ik niet helemaal. :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 08:27

Die van ons staan tot nu toe erg weinig op gras, omdat het gras dus niet wil groeien :(
De paddock stroomde zowa over dus gisteren heb ik ze maar de wei opgegooid, jolig dat ze waren!
Zelfs Storm stond op de plek te bokken enz iets dat hij nooit doet; wel een leuk gezicht zo :D
Heb ze bij de pensionstal weggehaald omdat ze daar in paddocks liepen met schuilcontainers en ik er dus vanuit ging dat ze dan 'szomers zouden gaan jeuken tegen die dingen; bij ons kunnen ze nergens tegenaan schuren.
Maar misschien is het dus

Vraagje: wat vinden jullie nou eigenlijk niet goed aan jullie eczeemdeken (bv qua pasvorm enz) en wat zouden jullie graag anders zien? Welke deken heeft de meeste voordelen? En hebben erge eczemers ook genoeg baat bij zo'n Ramb Hoody; is die stof daar wel goed voor? Wat voor stof zou je het beste kunnen kopen voor reparatie van een Pagony-deken?

Tussen de aloe vera en de tea tree zit eigenlijk geen verschil; beide hebben dezelfde werkingen volgens de verpakking :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:15

opisop_shop schreef:
Tussen de aloe vera en de tea tree zit eigenlijk geen verschil; beide hebben dezelfde werkingen volgens de verpakking :)

Ik denk dat de tea tree meer insectafwerend werkt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:16

Ik zal ze vanavond eens uit de opslag halen, kijken wat er precies opstaat :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:29

opisop_shop schreef:
Vraagje: wat vinden jullie nou eigenlijk niet goed aan jullie eczeemdeken (bv qua pasvorm enz) en wat zouden jullie graag anders zien? Welke deken heeft de meeste voordelen? En hebben erge eczemers ook genoeg baat bij zo'n Ramb Hoody; is die stof daar wel goed voor? Wat voor stof zou je het beste kunnen kopen voor reparatie van een Pagony-deken?

de nadelen van de boett zijn bij mijn paard : de sluiting boven aan de hals van de deken
onder de elastische ban gaan de manen toch schuren en verstikken en breken af
ook vind ik de hoeveelheid riemen toch nog jammer, de liesriemen willen af en toe toch irriteren , of de sluitingen .
de buikflapriemen en de strip over de rug waar je de riemen door moet halen vind ik redelijk kwestbaar voor sloopwerk van weidegenootjes
maar kwa pasvorm en kwaliteit, absoluut 1 van de betere

de nadelen van de snuggyhood : je moet even behendig worden wat betreft oren en voorpluk netjes onder de hoofdkap te werken
zodat het niet frommelt, schuurt of irritant is voor paard , maar dat is iets wat je snel genoeg oner de knie hebt
en de deken heeft de optie van een rits in de halsdeken te bestellen waardoor het weer veel simpeler word.
verder geen nadelen aan de deken , super kwaliteit en pasvorm etc

nadelen van de dekens gelijkend op boett (everline, pagony etc etc ) hebben wat mij betreft dezelfde nadelen als de boett, dus de klipjes, banden etc etc
maar de meeste ook vreemde pasvorm, en mindere kwaliteit stof

ZamiraV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:53

Heeft er iemand ervaring met het suplement Gladiator plus????? Het is een duitsproduct, wat je in de periode van het schuren bij moet voeren en het schijnt te werken maar ik wil het graag van iemand zelf horen?? :\

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:56

is bokker mindfields niet bezig met een proef met dat product? :)

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:22

ik heb een eczema van Pagony. Wat ik nou zooo jammer vindt aan eczeemdekens, dat ze er niet zijn, waarbij op de 1 of andere manier, de hoofdkap echt vastzit aan de deken. Zonder dat je het zelf vast moet naaien.

Die van mij moet ik met halster etc stevig vastzetten anders verliest ie m aldoor.
Ik had al mail gestuurd naar Divoza, die ze zelf "ontwikkelen" maar die zeiden er niets voor te voelen zoiets te ontwikkelen. NOH! ;)

Ik ben sinds...1,5 week ofzo begonnen met Gladiator plus. Tot vandaag merk ik nog niets, maar goed, even afwachten! :D

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:54

ik ben zeer tevreden met de pagony(nu premiere aan het proberen, zelfde model,stof als pagony) maar heb met de beide dekens het probleem: naad aan de bovenkant van de hals schuurd over de manenkam,vooral laatste stukje manen (bij schoft) knikt steeds in als ze haar hoofd omhoog doet en schuurd daardoor alles stuk, daar zitten ook de kale dikke plekken nu :(
net maar ff voor 3 uurtjes de deken af en de wei op,straks wassen en insmeren.
vlechtjes kan ze daar niet meer in....alles WEG!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:05

ZamiraV schreef:
Heeft er iemand ervaring met het suplement Gladiator plus????? Het is een duitsproduct, wat je in de periode van het schuren bij moet voeren en het schijnt te werken maar ik wil het graag van iemand zelf horen?? :\

[EA-CO] 5 Boktpaarden met problemen gezocht voor gratis behandeling

loopt al een test met dat middel.
in dat topic kun je vast wel wat info vinden