[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:59

Niek wordt nu nog nabehandeld voor wat hij afgelopen keer had, vanmiddag korrels opgehaald. Het gaat weer de goede kant op met hem dus we gaan morgen weer aan de wandel :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:28

Hoi,

Borna is een virus geloof ik ( heb het nog niet opgezocht ).

Inmiddels ben ik op p 50 van het duitse forum.
-De TCM kruiden hebben tot nu toe ( tot p 50 ) bij 4 paarden heel goed geholpen. Een voorwaarde bij die kruiden is wel dat je stress uitsluit bij je paard. Dus niet rijden in de tussentijd b.v. ! 1 paard was al na 4 weken schudvrij, een ander paard na 10 weken etc. Maar ook daarbij is terugval mogelijk ( vooral bij veel stress ).
Site die bij de kruiden hoort, heb ik genoemd op de vorige pagina ( iets van headshaking.eu ofzo ). Is ook een duidelijke site mbt mogelijk oorzaken van headshaken --->aanrader om eens te lezen.

-Verder nog de tip dat een neusnetje ook UV straling moet tegen houden.
-En http://www.reiterrevue.de/msvc_forum/vi ... p?t=415216 gaat over zoethout en headshaking.
-Ook nog homeopathie tegen headshaken. ik kwam tegen thuja tegen entschade, en colocynthis en cerebrum. Weet iemand daar mee van/over ?

SuperRoos

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:29

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:33

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:03

Maris schreef:
Aha, op deze site ( die duitse site ) staat uitgelegd wat die homeopatische middelen doen . Ze werken beide voor de trigeminiuszenuw.http://www.headshaker.eu/headshaking_diagnose.html

Ze noemen hier herpes/borna onder 1 noemer?

De produkten van Heel zijn goed (den aan Traumeel) maar je moet er wel zeker van zijn dat het de aangezichtszenuw is die aangetast is anders geef je iets wat niet de oorzaak aanpakt. Als een bacterie of een virus de aangezichtszenuw triggerd moet dat als eerste aangepakt worden dus niet rechtstreeks de zenuw, begrijp je wat ik bedoel?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:05

Maris schreef:
Hoi,

-De TCM kruiden hebben tot nu toe ( tot p 50 ) bij 4 paarden heel goed geholpen. Een voorwaarde bij die kruiden is wel dat je stress uitsluit bij je paard. Dus niet rijden in de tussentijd b.v. ! 1 paard was al na 4 weken schudvrij, een ander paard na 10 weken etc. Maar ook daarbij is terugval mogelijk ( vooral bij veel stress ).
Site die bij de kruiden hoort, heb ik genoemd op de vorige pagina ( iets van headshaking.eu ofzo ). Is ook een duidelijke site mbt mogelijk oorzaken van headshaken --->aanrader om eens te lezen.

-En http://www.reiterrevue.de/msvc_forum/vi ... p?t=415216 gaat over zoethout en headshaking.
-Ook nog homeopathie tegen headshaken. ik kwam tegen thuja tegen entschade, en colocynthis en cerebrum. Weet iemand daar mee van/over ?

Thuja wordt ook bij wratten gebruikt. Tis met homeopatische middelen zo dat 1 middel voor veel doeleinden kan worden gebruikt. Die andere twee zeggen mij niets. Ik heb ze bij Niek nooit voorbij zien komen en die heeft al heel veel middelen gehad, ook al zegt dat natuurlijk ook niks.

Laurie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:08

Mijn vorige paard had ook headshakers, ze zeggen wel eens dat van die "hoofdnetjes" helpen, maar dat hebben wij nooit gedaan. Afgezien van het hoofdschudden was ze een super leuk en lief paardje. Kon heel goed springen ook. Ik leerde het zo'n beetje negeren, zij leek dan ook te minderen. Haar huidige eigenaars kunnen er ook heel goed mee omgaan waardoor het schudden zowat onder controle is.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:12

Mijnes doet het ook.
Geen idee waarom, ze is nu 2 jaar.
Het is vaak als ze ergens niet mee eens is of gewoon lekker gek is.
Voor de rest zie ik het haar niet doen, wel een paardje in het land draait ook telkens
met haar hoofd, wat eem dus ook doet, alleen eem doet het niet de hele dag door.
Alleen als ik met haar bezig ben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 07:36

Maris schreef:
Hoi,

fijn dat jij het wel leest,ik heb er nog geen tijd voor gehad.
maar dit zijn wel veel dingen die we al wisten over headshaking..tenminste, een aantal dingen wist ik al

entschade bedoelen ze met inenten, heb even een stukje gekopieerd:
Citaat:
Vaccinatie veroorzaakt stress in het lichaam. Daarnaast wordt een vaccin geconserveerd d.m.v. chemische stoffen, zoals kwik of formaldehyde. Deze stoffen zijn moeilijk af te breken en stapelen zich op in het lichaam.
Reguliere behandelingswijzen
Het grootste nadeel van allopathische middelen is dat er meestal ongewenste neven- en bijwerkingen uit voortvloeien. Inwendige vervuiling stapelt zich op, waardoor overbelasting van met name de lever ontstaat.

bron:
http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/ne ... omereczeem

het cerebrum zijn de grote hersenen ;) en colocynthis(koloquint) is een klimplant.
staat wel op Google, als je "cerebrum horse" intypt krijg je heel veel engelse info.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:48

Om 'entschade' te beperken kun je je paard 5 dagen voor inenting al gaan draineren (drainagecompositum) en daarna ook nog een week. Kan ook bij een wormenkuur.
Beter is nog om niet in te enten ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:47

Ik heb voor Fiek na de enting inderdaad de thuja gehad om die chemische middelen eruit te krijgen..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:33

Ellepel, ik bedoelde te zeggen dat cerebrum en colocynthus in dat duitse artikel worden gebruikt voor de trigemiuszenuw.
En tuurlijk ,singasong , moet je dan wel weten of die zenuw idd een rol speelt in het hoofdschudden verhaal. En de oorzaak. Maar die pakken ze dus aan ( begreep ik ) met de TCM kruiden. De zenuw met die 2 hom. middelen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:43

Maris schreef:
Ellepel, ik bedoelde te zeggen dat cerebrum en colocynthus in dat duitse artikel worden gebruikt voor de trigemiuszenuw.
En tuurlijk ,singasong , moet je dan wel weten of die zenuw idd een rol speelt in het hoofdschudden verhaal. En de oorzaak. Maar die pakken ze dus aan ( begreep ik ) met de TCM kruiden. De zenuw met die 2 hom. middelen.

Maar waardoor raakt die zenuw getriggerd?
Is dat een schimmel, bacterie elders in het lichaam? Dat bedoel ik dus met eerst de oorzaak op te zoeken.

Wat Niek laast had.... dat oude virus wat de aangezichtszenuw triggerde. Hij kreeg toen iets voor dat virus en iets ondersteunends voor de zenuwen maar dus niet alleen iets voor die zenuw, begrijp je?!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:50

Yep en die oorzaak van die trigger pakken ze aan met die TCM kruiden !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:41

wat zit er in dat TCM dan?

ik denk trouwens wel dat heel veel zaken in dat verhaal op gaan voor paarden die altijd schudden,
appie schud alleen in het hooikoorts seizoen en heel soms in de winter bij strak blauwe lucht, en ik denk dat je dan niet echt te maken hebt met bepaalde zenuwen?
of zit ik nou fout

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:47

lijkt mij ook niet....vidar schudde vorig jaar en dit jaar briest hij alleen maar...met zenuwen moet ie dat toch heel het jaar door hebben?
heb trouwens een nieuw uv masker ...echt een heel fijn ding..vind hem veel beter als de field relief van de paardendrogist. hij is ruimer bij de ogen en een vaste neusflap dat heel zijn neus bedekt enniet alleen de bovenkant...hetzelfde materiaal.. en het is fijn dat deze zonder oren is..

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:53

Maris schreef:
Yep en die oorzaak van die trigger pakken ze aan met die TCM kruiden !

Dat kan ik nergens uit afleiden eigenlijk..... volgens mij werken die kruiden rechtstreeks op de zenuw(en).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:03

tylando schreef:
lijkt mij ook niet....vidar schudde vorig jaar en dit jaar briest hij alleen maar...met zenuwen moet ie dat toch heel het jaar door hebben?
heb trouwens een nieuw uv masker ...echt een heel fijn ding..vind hem veel beter als de field relief van de paardendrogist. hij is ruimer bij de ogen en een vaste neusflap dat heel zijn neus bedekt enniet alleen de bovenkant...hetzelfde materiaal.. en het is fijn dat deze zonder oren is..

Afbeelding

Vidar's grootste trigger is wss het zonlicht? Bij een ander paard kan dat iets heel anders zijn. En ook iets wat er in de winter niet is en in de zomer wel. In de winter heb je ook zon, maar lang niet zo sterke straling als in de zomer/voorjaar.
Maar als die aangezichtszenuw de zwakste schakel is zal de trigger (stof, pollen, bacterie, schimmels, virus) hem als eerste triggeren.

Mooi masker! Van welk merk is dat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:05

Ik had begrepen dat die TCM kruiden voor ieder paard persoonlijk worden samengesteld, al naar gelang wat je paard nodig heeft. Het zijn in ieder geval geen standaard kruiden die voor elk paard hetzelfde zijn.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 15:59

Maris schreef:
Ik had begrepen dat die TCM kruiden voor ieder paard persoonlijk worden samengesteld, al naar gelang wat je paard nodig heeft. Het zijn in ieder geval geen standaard kruiden die voor elk paard hetzelfde zijn.

Dan moet ik dat nog eens goed doorlezen. Heb ik zeker maar weer half gelezen :o Y;(

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 16:11

Heb idd met m'n knieen zitten lezen...... die kruiden worden samengesteld voor je paard en werken weerstandverhogend, zetten het lichaam aan tot genezing. Staat al in het eerste stukje :D
Vraag me wel af of een paard in staat is met deze kruiden bijv. schimmels en ook bepaalde bacterieen te overwinnen?

Voor de mensen hier in dit topic die nog twijfelen of hun paard echt pijn heeft als hij 'schudt', hieronder een quote van diezelfde site als van de TCM kruiden.

Citaat:
Wer hat nicht schon davon gehört? Der Anstieg der Headshaking oder Trigeminus Neuralgie bei Pferden aller Rassen und Disziplinen ist erschreckend.
Endlich macht es die Runde, dass diese Tiere nicht widersetzlich sind, sondern tatsächlich unter einer Erkrankung leiden, genauso wie der leidende Mensch. Man vergleiche es mit Juckreiz der Nase, Reizungen der Augen, mit oder ohne Sehstörungen bis hin zu entsetzlich starken Kopfschmerzen, die den gesamten Körpermechanismus beeinträchtigen und teilweise “lähmen”. Viele Menschen mit dieser Erkrankung wählen den Selbstmord, das sollte aussagekräftig genug sein, wie stark unsere Pferde leiden.In Bezug auf Ursachen stehen Tierärzte und Tierheilpraktiker häufig vor einem Rätsel.....knip

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 17:03

Misschien omdat ze weerstandsverhogend zijn , en dus zo b.v. de bacerieen aan kunnen pakken ??? Geen idee hoor. Maar ik begreep ook dat het kruiden zijn op basis van chinese zienswijze. Zo wordt b.v. ook gekeken naar hitte en kou. Sommige kruiden veroorzaken hitte en zijn dan weer niet goed voor een ontsteking etc. Andere kruiden juist weer wel.

Alleen.... mijn paard schudt helemaal niet meer. Op zich natuurlijk super. Maar hij briest nog steeds veel, nog steeds neus afdoen en nog steeds zware ademhaling en traanogen. Kennelijk pakt de puur pollen voor mijn paard wel het hoofdschudden aan, maar de rest nog niet genoeg.
Op die duitse site ( forum ) gaan ze er wel vanuit dat bij echte hoofdschudders bijna altijd die aangezichtszenuw de oorzaak is.

Ik las ook iets dat een virus ( b.v. herpes ) zich kan hechten op die zenuw en dan zo de klachten veroorzaakt. In duitsland schijnen ze ook te enten tegen herpes en kan dan die enting weer voor problemen zorgen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:16

Maris schreef:
Misschien omdat ze weerstandsverhogend zijn , en dus zo b.v. de bacerieen aan kunnen pakken ??? Geen idee hoor. Maar ik begreep ook dat het kruiden zijn op basis van chinese zienswijze. Zo wordt b.v. ook gekeken naar hitte en kou. Sommige kruiden veroorzaken hitte en zijn dan weer niet goed voor een ontsteking etc. Andere kruiden juist weer wel.

Alleen.... mijn paard schudt helemaal niet meer. Op zich natuurlijk super. Maar hij briest nog steeds veel, nog steeds neus afdoen en nog steeds zware ademhaling en traanogen. Kennelijk pakt de puur pollen voor mijn paard wel het hoofdschudden aan, maar de rest nog niet genoeg.
Op die duitse site ( forum ) gaan ze er wel vanuit dat bij echte hoofdschudders bijna altijd die aangezichtszenuw de oorzaak is.

Ik las ook iets dat een virus ( b.v. herpes ) zich kan hechten op die zenuw en dan zo de klachten veroorzaakt. In duitsland schijnen ze ook te enten tegen herpes en kan dan die enting weer voor problemen zorgen.

Herpes kun je ook homeopatisch verhelpen met een nosode.

edit; waarom zouden ze enten tegen Herpes als die kruiden er voor zorgen dat de veroorzakers (bacterieen en virussen) opgeruimd worden?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:38

Cashel® Crusader Extended Vliegenmasker

te vinden op de website van www.uhg-shop.nl

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 18:41

ik merk wel dat het bij vidar echt de pollen zijn...als hij op vollere weiland staat briest ie veel meer..vandaag stond hij op het kalere weiland en ik heb hem niet gehoord!