PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 18:47

Thanks

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 11:37

Zo , ik heb het hele
lijstje besteld, alleen de mangaan in nl besteld en magnesium had ik nog,
Dat paard zou onderhand gouden drollen moeten poepen, nah ja, alles voor mn vent om te kijken waar ik hem het beste op krijg.
Sorry voor de vele vragen maar ik denk dat ik gewoon met de aangegeven hoeveelheid begin en dan kijken of ik iets op moet hogen, doen jullie dat ook zo?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 12:38

Nee, ik kijk naar wat de behoefte is en pas het daarop aan :)
Welke mangaan heb je? 3B504 wordt het beste opgenomen, en dat kan ik tot nog toe niet in NL vinden.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:43

Sis manganese van horse adds

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:58

Ah ja, geen 3B504. Daarom koop ik in Duitsland :-)

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 22:43

Tinkermuts schreef:
Zo , ik heb het hele
lijstje besteld, alleen de mangaan in nl besteld en magnesium had ik nog,
Dat paard zou onderhand gouden drollen moeten poepen, nah ja, alles voor mn vent om te kijken waar ik hem het beste op krijg.
Sorry voor de vele vragen maar ik denk dat ik gewoon met de aangegeven hoeveelheid begin en dan kijken of ik iets op moet hogen, doen jullie dat ook zo?

Ben erg benieuwd naar jou ervaring! Het zou wel echt fijn zijn als ze gouden drollen gaan poepen. :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 06:09

Nou he, betalen ze zelf de supplementen haha

Heb bijna alles binnen, al wel wat vd visolie gegeven, vond ie erg vies, maar met wat slobber vd agrobs erdoor en hij ademt het bijna in hihi

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:17

Aan de visolie moeten ze even wennen inderdaad :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 13:23

Ja en Dax is een aardige kieskeur als ie iets ruikt wat niet in zn straatje past, maar de geur vd slobber is overheersend gelukkig

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:39

Wie van jullie heeft der paard al eens moeten behandelen tegen maagzweren? En zo ja, hoe deed je dit met de supplementen? Deze mogen namelijk niet tegelijk met de medicatie gegeven worden.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 20:09

Change03 schreef:
Wie van jullie heeft der paard al eens moeten behandelen tegen maagzweren? En zo ja, hoe deed je dit met de supplementen? Deze mogen namelijk niet tegelijk met de medicatie gegeven worden.

is dat zo? De laatste keer dat die van mij maagzweren had heeft ze de supplementen gewoon gekregen. Alle keren dat de medicatie kreeg voor de zweren in de afgelopen 4 jaar overigens. waarom zou dit niet samen mogen?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-25 08:18

Na een tijdje meelezen in dit topic en mij verder in het onderwerp te hebben verdiept, heb ik haar van mijn merrie laten testen. De uitslag is P4 en P8. Maar het verklaart voor mij wel een aantal dingen. Er is een balancer van Lexa voor PSSM-ers en St. Hypolyt heeft een hele voedingslijn. Gebruiken jullie deze producten en wat zijn jullie ervaringen? Of geven jullie liever alle supplementen apart en gaat daar altijd een bloedonderzoek aan vooraf?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 08:22

Hoewel een kant-en-klaar produkt in sommige gevallen makkelijker is, ben ik voorstander van het apart voeren van supplementen omdat je dan de supplementen en de dosering ervan af kunt stemmen op de variant(en) die je paard heeft. Ook kun je de supplementen dan onafhankelijk van elkaar "testen" en aanpassen op hun werking voor je paard.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 08:57

Dankjewel. Inmiddels heb ik een groot aantal van de aanbevolen supplementen besteld. Hopelijk zijn ze snel binnen en gaat mijn merrie zich beter voelen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 07:50

Nog een vraag. Hebben jullie bloedonderzoek laten doen voordat jullie de supplementen zijn gaan geven of is het gewoon een kwestie van uitproberen geweest?

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 08:54

henshem schreef:
Nog een vraag. Hebben jullie bloedonderzoek laten doen voordat jullie de supplementen zijn gaan geven of is het gewoon een kwestie van uitproberen geweest?

Ikzelf heb geen bloed onderzoek laten doen, heb samen met een stalgenoot hier naar gekeken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 09:07

Bloedonderzoek bij pssm kan wel nuttig zijn, maar voor spierwaardes. Voor de vit/min gehaltes zegt het weinig, omdat het verschil van waardes in het bloed en in de spiercellen best groot kan zijn.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:30

Ik heb een bloedonderzoek laten doen nog voordat ik wist dat mijn paard PSSM had. Die resultaten kwamen overeen met een paard met PSSM, waaronder een gigantisch vitamine E tekort.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:30

Change03 schreef:
Ik heb een bloedonderzoek laten doen nog voordat ik wist dat mijn paard PSSM had. Die resultaten kwamen overeen met een paard met PSSM, waaronder een gigantisch vitamine E tekort.

Ja bij mij hetzelfde. Die dierenarts had ook selenium meegetest en nog een aantal spierwaarden. Bij mijn volgende bloedonderzoek ga ik wel mangaan mee laten prikken omdat volgens Marion Otto de mangaanwaarde bepalend is of een paard wel of geen PSSM2/MIM heeft. Als de mangaanwaarde goed is, is er volgens haar geen sprake van PSSM2/MIM maar moet je 4 andere belangrijke dingen laten onderzoeken: ziekte van Lyme, kissing spines, ECVM en problemen met de darmen (verstoorde opname waardoor de spieren niet goed kunnen functioneren).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:15

Misschien is het boek ''mijn paard Max'' van Kitty Wijnen interessant? Ik heb hem te leen van een kennis. Gaat over een pony met PSSM2.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:21

Bij mijn merrie is het uit de dna/haarttest gekomen en ik kan bij zowel de door Marion Otto beschreven symptomen van p4 als bij p8 bijna alles afvinken helaas.

Kissing spines en EVCM waren al uitgesloten voor ik haar liet testen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 07:45

maartje0987 schreef:
Ik heb het idee dat mijn p4 schrikachtig wordt van vitamine e. Ik ben net weer begonnen met vitamine e want ze gaan binnenkort van het gras af en na een klein weekje valt het me op dat hij weer overal bang voor is. Zou het een optie zijn om helemaal geen vitamine e te geven? Zijn er mensen die dat doen? Ik ben sowieso van plan om bloedonderzoek te laten doen en dan vita e mee te nemen.

Ik las in de guideline dat dit bij P4 vaker voorkomt.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 07:34

Goedemorgen,
Ik wil mijn haflinger eigenlijk testen op pssm ivm wat spiergerelateerde klachten. Vanuit de vaderskant zou hij vrij moeten zijn van pssm1 maar moederskant konden we niet vinden. Nu heb je natuurlijk ook nog pssm2.
Hoe betrouwbaar zijn de testen voor pssm2 op dit moment? 1 is makkelijk te testen met haren op sturen en dat bieden ze natuurlijk ook voor pssm2 maar wat ik zo heel snel gevonden krijg, is dat die niet heel betrouwbaar zijn maar dat is berichtgeving uit 2019/2020. Kan iemand vanuit hier daar antwoord op geven wellicht? :)

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 11:44

Betrouwbaar wel, gevalideerd niet.

Je kan testen en adhv de uitslag ook gaan behandelen. Eigenlijk is dat het aanpassen van je management en voeding. Als je paard er dan op vooruit gaat kan je eigenlijk je conclusie wel trekken. Dit kan ook zonder test, maar ik zou het wel doen als leidraad.

Meetje1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-25 17:00

Robin_Rikkie schreef:
Goedemorgen,
Ik wil mijn haflinger eigenlijk testen op pssm ivm wat spiergerelateerde klachten. Vanuit de vaderskant zou hij vrij moeten zijn van pssm1 maar moederskant konden we niet vinden. Nu heb je natuurlijk ook nog pssm2.
Hoe betrouwbaar zijn de testen voor pssm2 op dit moment? 1 is makkelijk te testen met haren op sturen en dat bieden ze natuurlijk ook voor pssm2 maar wat ik zo heel snel gevonden krijg, is dat die niet heel betrouwbaar zijn maar dat is berichtgeving uit 2019/2020. Kan iemand vanuit hier daar antwoord op geven wellicht? :)

Ik heb mijn haflinger merrie wel laten testen, en op basis daarvan het dieet uitgezocht wat er bij past. Zelf ben ik enorm blij met dat ik het gedaan heb, ondanks dat de uitslag niet zo leuk was.