[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:51

Tegenwoordig krijg je overal kanker van. En het woordje kán staat voor niet onderzocht.

Waarom spuiten mensen corticose in paarden? Net zoveel rommel.
En niet te spreken over knofloken uien en kurkuma die mensen in hun paard stoppen.

Dus... ja ik overweeg het wél ja.
Puur omdat ik meer klasse verhalen heb gezien en gehoord. Zelfs met oudjes op n termijn vanaf 2009.
Daarnaast is het in engeland gefabriceerd voor paarden... lijkt mij niet dat ze dat zomaar doen....??

Maar maakt ook niet uit.
Leven en laten leven.
Worden we allemaal blij van.
Laatst bijgewerkt door maralyn op 12-04-16 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginootje

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:55

Bedankt voor de reacties dat doen we dan maar niet :) Mijn deken trof ik gister zo aan :(

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 07:56

Getver wat zonde! Wat voor houdini heb jij 0-0
Heb veel gezien maar deze komt op de lijst.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:11

maralyn schreef:
Getver wat zonde! Wat voor houdini heb jij 0-0
Heb veel gezien maar deze komt op de lijst.

Er lopen houdini's bij haar in de kudde die dat doen.... ze heeft nu een nieuwe op mag hopen dat deze wel heel blijft! Heb er anti bijt middel opgespoten!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:13

tiwi1969 schreef:
ZE paarden zijn paarden met een systeem-foutje, ergens in het lichaam gaat er wat mis waardoor ze zo extreem op een normale prikkel (de steek van een knut) reageren.
Dit lichaam wil je zo min mogelijk belasten met lichaamsvreemde stoffen, je kijkt kritisch naar zijn voeding, zijn huisvesting, het wasmiddel waarmee zijn dekens en dekjes worden gewassen etc.

Waarom zou je dan zo'n giftige stof als permethrin over je paard willen gieten? Dat lijkt mij een enorme extra belasting van het toch al zo gevoelige lichaam.

@marylyn: los van het kanker verhaal, want dat is een keuze die je zelf maakt, vind ik bovenstaande reactie de beste reden om er nog eens over na te denken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:23

Deze deken kun je toch zo onder de naaimachine doorhalen?
Is zo klaar :j

Dat permethrin verhaal, kanker wist ik niet,maar het is wel belastend voor de lever.
En bij zomereczeempaarden is de lever al wat overbelast,dus tja....

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:31

Wat een berg knutten dit jaar ...... Bizar. Gister al mn paarden heel veel last : stampen rollen jeuken. Dekens op geeft wel iets rust maar zelfs de benen zitten vol knutten .... Nu al .... T is april

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:34

ellepel schreef:
Deze deken kun je toch zo onder de naaimachine doorhalen?
Is zo klaar :j

Dat permethrin verhaal, kanker wist ik niet,maar het is wel belastend voor de lever.
En bij zomereczeempaarden is de lever al wat overbelast,dus tja....

Deken ligt inderdaad bij mams onder de naaimachine! :) maar een nieuwe moest er toch komen als back up!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:39

Dat klopt en daar ben ik mij bewust van.
Vandaar ook het woordje overweging.

En hoop ook hiermee mensen bewust te maken dat je niet zo maar van alles in het lichaam moet gooien.
Want re veel vitas werkrn óók belastend voor de lever. En kurkuna helemaal! Knoflook. Ook zo iets.

Corticose werkt imuun onderdrukkend. Net zoo slecht!

Ik ga het permethrin verhaal in iedee geval bij verschillende klinieken neer pleuren voor ik íets ga doen.
Zeggen zij nee. Dan blijft het nee.
Zeggen ze volmondig ja. Wordt het n ja.

Simpel as that.

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 08:42

Dit was mijn deken vorig jaar... Toen was de nu gescheurde deken back up :p

Afbeelding

Afbeelding

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:20

Er wordt heftig gereageerd op iemand die vraagt naar ervaringen butox/ tectonic en dus permithrin. Waarom krijgen mensen hier die de Vamoose versie van de eczeemdeken gebruiken dit tegengas niet? Die is bewerkt met hetzelfde middel. Ik voel een dubbele standaard.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:26

Het zal altijd voors en tegens afwegen zijn.
En een afweging kan per geval anders zijn.
Daarom goed om verschillende ervaringen met verschillende middelen te lezen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 09:42

ik denk dat alles wat je met handschoenen aan moet aanbrengen troep is, dus begin ik daar niet meer aan, dus ook die ZZ itch, maar snap wel dat je het gebruikt als je een soort van wanhopig bent.
Maar middel is soms erger dan de kwaal |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:04

@maralyn: goed dat je er zo bewust over nadenkt. Ben trouwens benieuwd naar wat voor terugkoppelingen je krijgt. Zou fijn zijn als je ze wil delen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:12

Zeker!!

Één kliniek kent het product nog niet. Dit komt doordat ze zelf wel aanvragen krijgen, maar niet het hele praktijk vol gaan gooien met eczeemproducten. Logisch natuurlijk. Ze kende het product nog niet. En zag dat het engels is. Maar, een kliniek uit de buurt kent het wél.
De assistente vroeg ook aan mij, of ik haar daar over wilde terug bellen, welk product dit is... Want mogelijk toch een potentieel kandidaat, als dit daadwerkelijk geregistreerd is voor paarden!

Zij is bewust van Permethrin, maar voor koeien is er een andere dosering en gehalte van permethrin stof aanwezig in het middel. Óók dat is een reden, dat ze dit niet voor paarden mogen gebruiken en verkopen.
Lever belasting is er altijd (zoals ik ook al bedacht had.) en dit geld voor eigenlijk alle medicijnen, zelfs bij metacam.
Maar, misschien is deze, die afgestemd is op paarden, wel zo gedoseerd, dat de lever minder belast wordt als bij de Tectonik.

De kliniek uit de buurt, en tevens 3 anderen, bellen mij hier over terug.

Wel zijn er een aantal klinieken bezig, om (meerdere) paardenvariant ook in NL geregistreerd te krijgen. Dit wordt nog een klus, wegens waterschaps-blablabla.

Meer informatie volgt dus nog!

Edit: Teruggebeld door dierenarts 2.

Nou duidelijk verhaal.
Hij zegt letterlijk "Het is altijd heel lastig om te zien of iets werkt of niet werkt. Ik adviseer altijd om de Auriplak te proberen. Gewoon 1 bandje in de manen, 1 in de staart, 1 aan het halster. Heel veel klanten hebben dit al, en dit gaat dus goed."

Is het ook schadelijk?

Nee, voor het paard zelf niet. Maar je moet er niet mee gaan zwemmen natuurlijk. Dat vinden de vissen niet erg fijn.

Toen vertelde ik over permithrin. "wat weet jij daar over?" vroeg hij mij. Ik uitgelegd wat ik precies wist, en dat viel hem toch mee.
"Permithrin kan prima gebruikt worden. Maar de dosering van paarden is wel zeker minder als voor koeien. Wel is het en blijft het een gif product en kunnen dieren (ook koeien, honden en schapen) bij overdose kaal worden."
Direct door gevraagd voor leverschade.
"Wil je geen leverschade, dan moet je niet leven." natuurlijk moest ik lachen en vroeg om onderbouwing.
"Nou, bij alles wat je eet, wordt je lever aan het werk gezet. Bij alcohol en medicatie wordt er extra van de lever gevraagd, dat kan op langere termijn leverschade opleveren. Maar! Belasting van de lever heb je elke dag, en zelfs elke minuut! Want de lever werkt altijd. Je vitaminen gaan er door, mineralen, alle gif en niet gifstoffen. Ook gezonde supplementen zijn belastend en mogelijk schadelijk van de lever. Wel is aan te raden dat als een lever slecht werkt (dus onderzoek aangetoond) dat het middel dan nog verder tegen werkt. Verder is het middel dus niet schadelijk." En toen kwam er achter aan, waardoor ik nog meliger werd. "Ja, voor muggen, teken, vlooien, mijten en alle beesten die je paard willen bijten. En natuurlijk katten moeten er mee uit kijken."

Nog specifiek na gevraagd over Tectonik.
"Ja, dat is écht een koeienmiddel, en wil je veilig werken, moet je echt onderdoseren of verdunnen. Maar, ik mag het niet voor paarden verkopen wegens registratie beleid. Dus dit weet je niet van mij."

Nu dus wachten op de andere artsen. Deze was echt leuk!!
Zet mij wel aan het denken.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:56

welk mineralen supplement voeren jullie? ik zie hier door de bomen t bos ff niet meer

wat betreft die lever he. Ik doe steeds mn best om dat ding te ontgiften, ik ben niet zon voorstander van medicatie, eigenlijk alleen al omdat er zo gruwelijk veel geld aan wordt verdiend.

Over de biksjes: ik voer nu sinds een week de derma vital cubes van eggersman, maar aangezien ik maar 1 handje per dag voer en een halve schep aan mijn grootste kwpn dame dekt het niet de vitaminen en mineralen die benodigd zijn. De balancer van je paard gezond en fit deden de dames het niet goed op ...
wat hebben jullie al geprobeerd wat goed dekkend is zonder te veel bijvoegingen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:59

kim1207 schreef:
welk mineralen supplement voeren jullie? ik zie hier door de bomen t bos ff niet meer

wat betreft die lever he. Ik doe steeds mn best om dat ding te ontgiften, ik ben niet zon voorstander van medicatie, eigenlijk alleen al omdat er zo gruwelijk veel geld aan wordt verdiend.

Over de biksjes: ik voer nu sinds een week de derma vital cubes van eggersman, maar aangezien ik maar 1 handje per dag voer en een halve schep aan mijn grootste kwpn dame dekt het niet de vitaminen en mineralen die benodigd zijn. De balancer van je paard gezond en fit deden de dames het niet goed op ...
wat hebben jullie al geprobeerd wat goed dekkend is zonder te veel bijvoegingen?

Klopt! Vooral de farmacie verdient en een nobelprijs voor als dieven! (Oooohh das niet netjes! haha)

Ik voer, enkel op basis van bloed onderzoek, die uitwees op een te laag selenium gehalte, selenium bij met vit E.
Dit met een aangepaste dosis, en niet wat er op het doosje staat, en wel met overleg van de DA.
Verder krijgt ze 250 gram per dag aan Dieet mix van subli.
En staat op hooi. Komt weinig op het gras.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:03

Maralyn, duidelijk!
En mooi uitgelegd.

Auriplak ken ik, heb het wel bij de tinker in de manen gevlichten,maar naddel is dat ze daar snel uit vallen of uitgeknabbelt worden door andere paarden.
Helpt volgens mij niet tegen cullicoides,maar wel tegen andere vliegen?

Ik hou het gewoon bij een deken en goed voerbeleid. :j

Kim, ik geef ook subli dieetmix, driekwart voerschep en nu een schepje kompleet supplement van NAF.
Maar appie is 24 en mag wel een beetje extra hebben nu met het verharen.
Ook hij snel tekort aan selenium, ik heb lange tijd chevivit daarvoor gegeven,maar hij krijgt nu via zijn gewone voer genoeg binnen, dus even afwachten hoe dat gaat.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:17

@marilyn: helder, dank voor de terugkoppeling.
Ik houd het ook bij aangepast voerbeleid en de deken. Dan is het onder controle te houden.
Als er toch jeuk is, smeer ik derfen. Zal ook niet goed zijn, maar blijft een keuze uit twee kwaden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:24

Hier afkloppen, met --nogsteeds-- alleen een hals, en de billen bloot gaat hier nog steeds super.
Vandaar dat ik mijn oren en ogen open houdt.
In het dazen seizoen moet ze wel een deken op, zwart paard, als bijna enige, en dus het meeste plekken.

Enige wat ik nu er bij gebruik, is eens per twee dagen een anti vliegen middel, zelf gefabriceerd.
Ik hou wel van knutselen.

Hier zit in: Berkenteer. (gewoon die fles van 20 euro bij de welkoop)
1/3e azijn.
Twee fatsoenlijke doppen met citronella.
Een kapot gemaakte kruidnagel.
En lavendel olie.

Stinkt heerlijk en de gewone vliegen willen niks met haar te maken hebben.
Dat scheelt al wat gezoem.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:24

kim1207 schreef:

Voor de lever vind ik Mariadistel zaad nog steeds het beste middel.
Ik heb hier 3 paarden staan met een chronische beschadigde lever door toedoen van een buurman die een mix van illegale onkruidverdelgers opzettelijk in onze wei gespoten heeft.
Ik maal eens in de 4 á 5 dagen een portie Mariadistelzaad. Gemalen nemen ze het nog beter op.
Per paard 10 tot 15 gr. per dag is voldoende.
Verder krijgen ze sinds een jaar Prime humic bij.
Ook daar zijn ze behoorlijk van opgeknapt.
De paarden begonnen steeds meer aarde te likken. Vooral oude veenkluiten waren favoriet.
We zitten hier nl. op dalgrond. Daar is vroeger veen afgegraven vandaar dat we soms nog van die kluiten vinden.
Prime humic is een oerstof die tot in de mitochondrien van de cellen komt en toxische stoffen uit het lichaam trekt en goede stoffen beter in het lichaam transporteert tot in de cellen.
Het lijkt wel wat op veendrenkstof maar is veel sterker van werking.
Veendrenkstof heb ik eerder ook geprobeerd maar deed helemaal niets.
Ik kom later nog wel een keer uitgebreider op die Prime humic terug.

Ik heb jarenlang de Gemuse Krauter und Mineralien gevoerd van Hippolyt uit Duitsland.
Beviel me op zich prima maar ik wilde graag een vit. mineralenbrokje waar verhoudingsgewijs o.a. nog meer Zink in zat om hun immuunsysteem extra te ondersteunen.
Ik heb ook even de Balancer van je paard gezond en fit gevoerd maar die beviel me niet zo.
Sinds dit najaar staan de paarden op Lexa mineralenvoer en dat bevalt me reuze.

Het is ook een duits produkt maar te koop in Nederland bij Kifrahorse.
Ik heb eerst een maand of 4 de Lexa Micro Kruidenmineraal gevoerd waar zeer hoog Zink in zit om eens een fikse booster te geven. Vervolgens ben ik overgegaan op de Lexa Western. Waar o.a. extra methionine, cystine en lysine in zit als extra aminozuren.
Onze paarden wegen tegen de 600 kg. en krijgen 75 gr. per dag van de Lexa.
dat dekt hun min. en vit. behoefte voldoende.

Ik lees heel vaak dat men de eczemers maar een handjevol brok geeft maar dat zet totaal geen zoden aan de dijk met vitamines en mineralen terwijl ze het zo hard nodig hebben.
Een lichaam wat niet goed functioneert door ziekte of een stofwisselingsstoornis heeft vaak juist nog meer vitamines en mineralen nodig dan een gezond lichaam.
Tot nu toe bevalt me de Lexa heel goed en het is in verschillende hoeveelheden te koop.
Is wel zo handig als je 1 of bijv. 4 paarden hebt :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:14

Reactie van de derde dierenarts:

Ja het middel is er. Maar wij hebben het op proef.
Voor paarden is de middel inderdaad minder zwaar wegens geen blauwtong beleid.
Dus moet er ook frecuenter behandeld worden er tegen.

Hij raadde aan: Spuit het vooral op de staart. Want paarden blijven een beetje staart zwiepen, en zorgen op die manier er voor dat ze zichzelf er onder zwiepen.
Ook de auriplak strips aan het halster, lijken heel erg lelijk, maar zijn wel degelijk effectief tegen deze mugjes!

"En de Tectonik? Die mag ik gewoon bij Agradi kopen?"
Ja! Dat klopt! Is eigenlijk hetzelfde middel. Maar niet geregistreerd voor paarden wegens blauwtong beleid voor koeien. Wel opletten met natuur reservaten (schrijf ik dit goed?) want vissen, reptielen en salamanders zijn hier erg gevoelig voor. Daarom is het eigenlijk alleen voor koeien geschikt.
"Er staat, eens per 7 weken? Klopt dat?"
Ja, dit klopt! Maar, voor paarden liever 4, en de dosis minder hoog. (Koe 25 ml per keer. Paarden liever 15 a 20 ml per x of evt iets verdunnen) Paarden zweten, staan veel al in de regen.
Permethrin trekt zich in de huidvet, waardoor het langer blijft zitten. Maar door veel te poetsen en te rijden, dus zweten trekt het er makkelijker uit.
"En de lever? moet ik me daar zorgen om maken?"
Nee, iemand die wekelijks drinkt, moet zich meer zorgen maken dan een paard die eens per maand dit middel opgediend krijgt.
Ja, natuurlijk is het belastend, maar eigelijk (wat de andere arts ook zei) is alles belastend voor de lever, anders zou de lever niet werken, en wordt je geel.
Alleen bij een te hoge dosis op lang gebruik is er een kans aanwezig op leverfalen. Dus weet hoeveel je doseert.

"Nog andere tips?"

Ja, blijf kijken en bewegen. Neem elke afweging voor de ander en kijk waar wat te halen valt.
Ik weet, ik ken je paard, dat je al een strak voerbeleid hebt. Dat is al 1.
Daarnaast veel mestballen weg halen, de tonnen vervangen door automatische drinkbakken, en niet te veel ongebruikte sloten in de buurt.
Maar ook deze middelen, waarom je vroeg, zijn prima toe te passen.
Wees vooral creatief, wat betreft boeren. Want wat wij niet mogen toepassen door ons beleid in nederland, betekend niet dat het schadelijk is voor het paard. Dus het kan prima gebruikt worden.
Mocht je nu wel iets anders vinden, bel ons dan graag, dan overleggen we, of dit verstandig is of niet.
Net als onze sebacil beleid, kippenhouders hebben ze, maar wij mogen het officieel niet meer verkopen voor scorioptes voor paarden.

(In het verleden een dealtje afgesloten bij een kippenboer, in overleg met deze DA wegen scorioptes. Hij heeft nu een ander middel er voor. Dus kan het nu wel weer bij de DA halen)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:15

Fijn dat je zo n uitgebreid verslag hebt gekregen maar ben even kwijt over welk middel het gaat

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:26

Middelen met permerthrin er in.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 15:27

Ik voer ook Lexa (besteld bij Kifrahorse). Bevalt goed!
Onze grote pony's krijgen 40-55 gram per dag van de TopMineral. Deze soort gekozen omdat dat de enige is waar geen kruiden in zitten. Kruiden voer ik los bij al naar behoefte.

Verder meng ik het met wat Dieetmix of Ponybrok zodat ze het wat lekkerder vinden (heb 1 kieskeurige eter) en wat DailyPlus zodat de voerbak wat voller is. Daarnaast het hele jaar door een scheutje OmegaOlie over het voer, daar verbetert de huid ook zichtbaar op! Nu met verharen kook ik ook nog af en toe lijnzaad voor er bij.