Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 11:38

Zie je wel wat verandering? Dan zou ik de behandeling eigenlijk nog een tijdje op volledige dosis doorzetten. Want het klinkt alsof er nog wel wat te genezen valt.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 13:59

Ik zou ook nog even doorzetten. Ik houdt 6 weken standaard aan, maar ze hebben vorige week ineens een stuk slechter hooi gegeten en ik zag daarin een terug val. Nu met nieuw hooi gelukkig weer goede eters, maar ik plak er denk ik toch een weekje extra aan vast.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:29

Mijn paard is ook weer wat gevoelig op de maag.
Hij krijgt nu door zijn vitalbix active + maagsupport van de paardendrogist.

Ik heb ook even natriumbicarbonaat gehaald(bakingsolda). Hoeveel kan ik hiervan geven?
Ik kan het lastig in een spuit doen.. Geven mensen het hier ook door het voer?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:50

Natriumbicarbonaat geef ik als oplossing (warm water en dan lepel voor lepel oplossen). Meestal 2 lepels, dat is vaak voldoende om te zorgen dat m'n paard weer gaat eten.

Ik heb een aantal lege wormenkuurspuiten, waarmee ik de oplossing dan geef.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:52

Ik heb het vroeger wel door het voer gegeven. Zelf geproeft en er zit ook niet een uitgesproken smaak aan. Mijn paard at het heel makkelijk met een beetje bietenpulp en vitalbix.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:55

Ik heb bij mijn dierenarts gewoon een "voerspuit" gehaald. Die is mooi groot en daar kan ik van alles in mengen. Ook appelmoes e.d. gaat daar prima doorheen.

Mijn ervaring met een wormenspuit is dat de vulopening zo klein is en dat geeft een hoop geknoei :D

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 15:12

Mizora schreef:
Zie je wel wat verandering? Dan zou ik de behandeling eigenlijk nog een tijdje op volledige dosis doorzetten. Want het klinkt alsof er nog wel wat te genezen valt.

Ja het is een beetje klote dat precies de winterperiode er nu is/aankomt. Weinig weidegang, maar paddock en stal en dus meer verveling en luchtzuigen. Krijgt wel voldoende hooi in slowfeedernetten. Symptomen hier zijn A luchtzuigen - B voernijd - C geeuwen. Maar aangezien hij al jaren A doet en B heeft, weet ik niet of dat ook wel over zou gaan (ookal zijn de maagzweren wel genezen).

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 20:14

Ik kom me hier ook even melden....mijn merrie heeft naar alle waarschijnlijkheid ook een maagzweer.
Vandaag was de 2e dag pepticure, na 10-14 dagen ga ik over op maagcompositum is de planning. Ze staat inmiddels weer op het land nadat ze op stal en op de paddock niks meer at(en wel wou grazen). Inmiddels eet ze ook op het land haar hooi maar nog niet in de snelheid die ik zou willen. Daarnaast kucht ze af en toe. Zijn er mensen wiens paard met maagzweer dit ook deed?
Ze is van al het krachtvoer af, gelukkig gaapt ze niet meer en trekt ook na het eten van een wortel geen gekke bekken meer. Ondanks alles maak ik me toch wat zorgen... hoe snel zagen jullie verbetering?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 23:02

Het hoesten lijkt me meer een weerstandsdingetje. Ook niet gek als ze last van haar maag heeft en dus niet lekker in haar vel zit. Eventueel vitaminebrokje voeren of zou ze dat ook niet willen eten?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 15:08

Hier eigenlijk nooit kuchen? Pepticure heb ik nooit gebruikt.

Heb de medicijnen nog een week doorgezet (volle dosis) en nu aan het afbouwen.. symptomen zoals luchtzuigen blijven, maar meneer is ook resistent tegen Cribox geworden geloof ik..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:50

Ik kom hier even binnenvallen. Mijn paard is een tijdje aan het kwakkelen met zijn gezondheid en ik wil het hem zo fijn mogelijk maken. Een vriendin wees mij erop dat hij misschien wel een maagzweer of iets in die richting heeft. Symptomen:
- geeuwen
- beetje singelnijd, hij maakt zich bol wanneer je de singel om doet en gaat met zijn kop schudden. Soms doet hij dit weken niet en dan ineens is het weer erg
- flegmatiek en soms moeite met de galop
- nerveus in de wei --> ijsberen
- natte scheten en als het heel erg is dan is hij soms ook niet fit, wil stilstaan om scheten te laten, gevoelig op de buik, traag en hangerig. Soms heeft hij weken geen natte scheten. De natte scheten zijn erger na stres, maar verder hebben we geen idee wat de natte scheten veroorzaakt. Hooi of kuil maakt ook weinig uit. Mest is wel mooi.
- opgetrokken buik/flanken
Een paar weken terug wilde hij met het rijden ineens niet graag lopen terwijl ik al wat vaker twijfels had over hoe hij liep. Dierenarts is de dag erna gekomen en we hebben geen idee wat hij gehad heeft. Feit is wel dat hij vaak last van zijn buik heeft en dat zijn gewrichten ietsjes minder soepel worden. Dierenarts-advies was om hem zoveel mogelijk beweging te geven, maar rustige beweging, dus niet heel hard trainen, maar als het even kan elke dag een half uurtje loswerken. Met dit weer lukt dat helaas niet, maar ik neem aan dat dit voor een mogelijke zweer niet uitmaakt?
Hij staat dag en nacht op stal met een uitloop. In die uitloop staat gras, maar daar valt nu natuurlijk niet echt iets te eten. In zijn stal ligt stro en dat kan hij eten natuurlijk. Hij krijgt zo'n 5x per dag hooi en kuil tussen 8 uur in de ochtend en ik denk zo'n 9 uur in de avond. In de nacht moet hij het met zijn weitje en het stro doen. Als brokken krijgt hij nu 2x per dag 1/2 subli zonder (muesli zonder veel suiker enz. omdat meneer een beetje te schrikkerig en nerveus is nu) en msm voor zijn gewrichten. Voor zijn spetter scheten krijgt hij altijd olie over zijn voer en dat helpt iets. Het hooi krijgt hij in een slowfeedernet in zijn stal.
Iemand een idee of dit een zweer kan zijn? En wat ik kan proberen om te zien of het wellicht een maagzweer is? Ik lees hier iets over omeprazol. Jullie hebben het dan vast niet de capsules van het kruidvat??

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:32

Weidebloem schreef:
Het hoesten lijkt me meer een weerstandsdingetje. Ook niet gek als ze last van haar maag heeft en dus niet lekker in haar vel zit. Eventueel vitaminebrokje voeren of zou ze dat ook niet willen eten?

Ik blijf nu even van alle krachtvoer af, ze staat nu ook stil qua training dus uitsluitend ruwvoer en een wortel na de pepticure.
Haar eetlust is per dag aan het groeien, ga morgen even i.o met da aangaande het kuchje.

Annetje, jouw symptomen doen mij erg sterk aan de maag denken. Je zou eens maagcompositum kunnen gaan voeren en zorg voor 24/7 de beschikking over ruwvoer.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 18:19

De capsules van het kruitvat daar zit niet zo veel in, als je van de dokter hebt zit er meer inhoud in.
Maar om te proberen kan het wel. Je kan dan wel zien of het uitmaakt qua eten. Als je een een aantal pillen geeft zal hij een uurtje daarna wel weer durven eten en als dat zo is weet je wel dat je het in die richting moet zoeken.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 21:43

Vraagje, ik wil mijn paardje nu 2x per dag een theelepel baking-soda geven, ik lees dat meerdere dat doen, kan dat droog over het voer ?? Hoe geven jullie het ? En hoe lang max ? Kun je een paarden supplement mbt de maag gastro-nogwat :D wel langdurig geven ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:59

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 23:08

room10 schreef:
Vraagje, ik wil mijn paardje nu 2x per dag een theelepel baking-soda geven, ik lees dat meerdere dat doen, kan dat droog over het voer ?? Hoe geven jullie het ? En hoe lang max ? Kun je een paarden supplement mbt de maag gastro-nogwat :D wel langdurig geven ?

tot een eetlepel voor een groot paard gewoon over het voer strooien Of in water en in ene spuit optrekken.

maagcompositum of maagsupport kan je gedurende langere tijd geven, met andere supplementen heb ik weinig/geen ervaring. Alleen nog een kruidenmix van bij mijn DA.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:13

Er zijn paarden die koliek krijgen van de omeprazole maar komt niet vaak voor. Heel toevallig die van mij wel. Tijdens een kuur omeprazole wordt het maagzuur dusdanig geremd dat "verkeerde" bacteriën geen rem meer hebben om te groeien. Ik voer daarom pro- en prebiotica met levende gisten tijdens het behandelen van de maag met omeprazole.

De dierenartsen konden in het geval van mijn paard ook de vinger er niet op leggen...

Saskia2182

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:52

Hallo,

Ik heb een vraagje..
Mijn paard is het hersteld na een week kliniek en 5 weken op Ulcergold/gastrogard van zijn maagzweren.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit het beste in de toekomst kan voorkomen. Hij is er echt ziek van geweest en had daarbij ook nog een darm ontsteking.
Ik zag maagcompositum van Groene Os, is dit wat?
En hij staat op een basis muesli Met lucerne er door heen, daarbij voer ik hem naast de kuil heel de dag hooi en elke dag 2 kilo bietenpulp.
Door zijn voer krijgt hij nog lijnzaadolie en vitamine E.
Ik las dat kuil niet goed is voor de maag van een paard?
Ik hoop dat jullie ervaringen en of advies hebben voor mij!

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:49

Zou iemand van jullie (eventueel per pb) kunnen uitleggen hoe het werkt met de zakjes bestellen bij Abler?
Kan ik dat ook via de bank overmaken?
Hoeveel bestellen jullie en hoeveel geven jullie dan?
Wat zijn de kosten ongeveer?

P_liefhebber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:31

Als iemand nog zakjes heeft liggen ter overname, of iemand die eerdaags gaat bestellen, graag pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:44

P_liefhebber schreef:
Zou iemand van jullie (eventueel per pb) kunnen uitleggen hoe het werkt met de zakjes bestellen bij Abler?
Kan ik dat ook via de bank overmaken?
Hoeveel bestellen jullie en hoeveel geven jullie dan?
Wat zijn de kosten ongeveer?

Ik ben bang dat het lastig is om via internet uit te leggen hoe het werkt bij Abler. Eigenlijk wijst de site je de weg. Je kunt ook via de bank overmaken als ik het goed heb begrepen.

Ik heb helaas geen zakjes over, maar ga binnenkort nog wel wat omeprazole bestellen. Ik bestel altijd de spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 20:49

Saskia2182 schreef:
Hallo,

Ik heb een vraagje..
Mijn paard is het hersteld na een week kliniek en 5 weken op Ulcergold/gastrogard van zijn maagzweren.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik dit het beste in de toekomst kan voorkomen. Hij is er echt ziek van geweest en had daarbij ook nog een darm ontsteking.
Ik zag maagcompositum van Groene Os, is dit wat?
En hij staat op een basis muesli Met lucerne er door heen, daarbij voer ik hem naast de kuil heel de dag hooi en elke dag 2 kilo bietenpulp.
Door zijn voer krijgt hij nog lijnzaadolie en vitamine E.
Ik las dat kuil niet goed is voor de maag van een paard?
Ik hoop dat jullie ervaringen en of advies hebben voor mij!

Mijn ervaring met "kuil en voordroog" bij mijn vorige paard is dramatisch. Mijn merrie kreeg gegarandeerd krampkoliek nadat ze een dag of 4 tot 5 ruwvoer heeft gekregen dat in plastic heeft gezeten. Met gewoon droog hooi verdwenen haar problemen als sneeuw voor de zon!

Veel paarden doen het prima op "voordroog" en dit brengt ook wel wat voordelen met zich mee, bijv minder stof.

Feit is, dat ruwvoer in plastic een ander fermentatieproces doorloopt dan ruwvoer dat niet in plastic is verpakt. Dit kan voor sommige paarden problemen opleveren.

Kuil (dus echt nat en wat zuur ruikend) is minder (of eigenlijk niet) geschikt voor paarden, maar voor koeien, die een heel andere spijsvertering hebben.

Ik weet niet wat voor "kuil" je voert, maar als je paard problemen heeft met het maag/darmstelsel dan is het niet aan te raden.

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:20

Ik heb ook niet alle 199 paginas doorgelezen maar hier en daar wel wat tips opgepakt.
Mijn paard staat op dit moment in de kliniek en uit de scopie van vanmorgen is gebleken dat ze maagzweren heeft. Voor nu gaan we gastrogard geven. 2 weken volledige dosis en 2 weken halve dosis. Daarna controle. Ik kom Abler veel tegen. Nu heb ik mijn paard verzekerd dus ik weet niet wat voordeliger zou zijn dan ? Ik neem aan dat geen enkele verzekering de Abler vergoed, dus in mijn geval kan ik waarschijnlijk beter op de Gastrogard blijven ? Iemand ervaring al hiermee ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:31

@ Yvon: mijn ervaring is dat 2 weken volledig dosis en 2 weken halve is veel te weinig en te snelle afbouw om volledig herstel en geen herval te garanderen.

@Saskia: Maagcompositum kan een fijn supplement zijn ter ondersteuning, maar eerst dient de omeprazolebehandeling voldoende traag afgebouwd te worden om geen herval te krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 15:33

Wij hebben een maand volledig gegeven, eerst 2 weken spuiten en daarna de abler korrels.
Na die maand nog een maand of 2 de korrels afgebouwd.