Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:32

inderdaad de dierenarts erbij halen,als je geluk hebt en hij is een beetje kundig ziet hij het zonder bloedproef.
Hoewel een bloedproef wel aangeeft of het paard ook last heeft van Insuline resistentie,handig om te weten in verband met voeren.
Geen dexa test laten doen,i.v.m gevaar op hoebevangenheid.

Daarna als het positief is moet hij een recept uitschrijven en kun je het op Efarma,internet apotheek bestellen,zij nemen ook genoegen met een recept van een dierenarts.
Eerst recept doorscannen daarna het origineel opsturen.
Zo gebeurt allemaal....en snel de behandeling beginnen,hoe eerder des te beter!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:44

petitparis schreef:
@jemawi: idd DA contacteren, want je hebt een recept nodig. Je kan ineens de cortisol en ACTH waarden laten bepalen in het bloed. Specifiek gaan testen, zou ik als je eigenlijk vrij zeker bent van de cushing niet doen gezien of de kostprijs en/of e kans op hoefbevangenheid (ik kan die namen en en testen niet uit elkaar houden, mede omdat mijn DA het ten stelligst afraadde)

Bedankt, ik ga er straks even heen. Geef je/jullie de medicatie dagelijks en hoe?

[edit] Ik begrijp dus dat er waarschijnlijk eerst een bloedtest gedaan moet worden voordat de hoeveelheid bepaald kan worden?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:48

Jemawi schreef:
petitparis schreef:
@jemawi: idd DA contacteren, want je hebt een recept nodig. Je kan ineens de cortisol en ACTH waarden laten bepalen in het bloed. Specifiek gaan testen, zou ik als je eigenlijk vrij zeker bent van de cushing niet doen gezien of de kostprijs en/of e kans op hoefbevangenheid (ik kan die namen en en testen niet uit elkaar houden, mede omdat mijn DA het ten stelligst afraadde)

Bedankt, ik ga er straks even heen. Geef je/jullie de medicatie dagelijks en hoe?

[edit] Ik begrijp dus dat er waarschijnlijk eerst een bloedtest gedaan moet worden voordat de hoeveelheid bepaald kan worden?

hahaha dat is een cruciale vraag! IN IEDER GEVAL LANGZAAM OPBOUWEN NAAR DE BENODIGDE DOSIS (met stapjes van 0,25mg)!
Geef het pilletje los van zijn normale eten, anders laat hij per asociatie op een gegeven moment prompt ook het eten staan - want er zou wel eens een pilletje in kunnen zitten.
Het kan in een appel of in een wortel (maar door vocht ruiken/herkennen ze de pil sneller op een gegeven moment). Een dubbelgeslagen boterham of een krentenbol werkt nu bij ons het beste en het langste. En vrij vlot daarna wel zijn echt eten geven want ze worden min of meer misselijk van de pil na ongeveer half uur of uur en dan hebben ze dus geen trek meer.

kimmie261

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 01:41

gambit wordt weer zwart!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4 maanden geleden zag hij er nog zo uit:
Afbeelding

bitje doet het echt heel goed op de pergolide,en hij eet het ook heel makkelijk,prop het gewoon in een peentje,hij wacht er zelfs op elke avond :) :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:12

Mooi zeg! Illo zijn vacht groeit nu ook gelukkig niet zo hard meer. Heb hem eind oktober voor het laatst geschoren. En nu begint hij voorzichtig te verharen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:13

Ik kreeg gister de tip om een paard met cushing op een suikerarm maar eiwitrijk voer te zetten. Bijv merrie brok. Omdat een cushingpaard de suikers niet meer af kan breken. Tip van de DA trouwens. Misschien heeft iemand hier er wat aan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:32

idd wij geven ook extra lijnzaadkoek omdat dit 40% eiwit bevat. Dit in een poging om de spierafbraak tegen te gaan. Wel goed blijven opletten, want eiwitrijk betekent extra belasting van de lever...

Gambit ziet er wel echt goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:40

@kimmie
Gambit gaat er steeds beter uit zien! Top zeg!

@stef
Wist ik idd al, helaas heb ik na een lange zoektocht, voer voor mijn merrie gevonden wat goed zou zijn, dus suikerarm etc. eet ze het niet... Staat nu dus op normale onderhoudsbrok. Maar is zeker wel belangrijk om te weten. Als je je in dat soort zaken gaat verdiepen kom je er in ene achter hoeveel suiker je je paard eigenlijk wel niet voert. Daar schrok ik in eerste instantie behoorlijk van.

@jemawi
Ik heb alleen het bloed laten testen, daar kwam niks uit naar voren. Ben toch uiteindelijk met de pergolide gestart. Ligt er denk ik ook aan wat voor een DA je hebt. Succes er in ieder geval mee.

Met de slobber gaat de pil hier nog steeds top naar binnen bij mijn merrie, zelfs geen argwaan, wel doe ik hem echt goed vermalen, anders werkt het niet, en heeft ze het zo door. Zij begint overigens momenteel ook al ligt te verharen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:56

Oké, bedankt voor jullie reacties.
Wat me nu even niet helemaal duidelijk is;

Moet ik een bloedtest laten doen om te bekijken hoeveel medicatie mijn paard nodig heeft, óf om vast te stellen dat het cushing is? Dat is 2 jaar geleden al bevestigd namelijk.
Bizar detail is dat mijn vader pergolide slikt in verband met parkinson. Ik kan er dus heel makkelijk aan komen...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:38

De test is om te kijken of die Cushing heeft. Voor de hoeveelheid Pergolide wordt naar het gewicht gekeken en hoe erg hij er aan toe is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:48

Kimmie...Gambit ziet er goed uit! *\o/*

Jemawi@Is er twee jaar geleden al cushing vastgestelt?Heeft hij toen geen medicijnen gekregen?
Intressant is om te checken of hij geen IR erbij heeft.

Pablo eet super slecht :( Zijn eten van half 6 lag nu nog in zijn bak.Hooi eet hij wel.
Ik heb het voer weer opgeleukt met warm water en wat levertraan....hij kijkt er niet naar.
Hopelijk is het morgenochtend op.

Ik ben dit absoluut niet gewend,iedereen eet hier altijd als een dijker.En zeker Pablo stond zijn hele leven al te brullen voor voer.
Komt dit door de Pergolide of door de genormaliseerde hormoonhuishouding?Of door beiden?(doe mij ook zo een pil ;) )

Dit moet ook niet te lang duren.
Het enige wat hij graag eet is lucerne...geen idee of ik daar dan meer van kan geven?
Het is lucernebrok,de alfafa(ofzoiets)is hier gemelasseerd.
Dat eet hij waarschijnlijk wel maar of dat nu een strak plan is met zijn IR?

Hij is verder in goede doen....ik niet,ik maak mij zorgen :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:54

geerke ik denk eigenlijk als pablo verder geen krachtvoer wil eten, je die kleine hoeveelheidn melasse maar voor lief moet nemen.
kal wil alleen nog maar een pluk hooi/voordroog en haar muesli met een beetje bietenpulp erdoor. De horsealpin senior wil ze niet eten, luzernecobs of wiesencobs wil ze eten, ook de grasmix die ze normaal at, laat ze liggen. Ben momenteel al blij als ze eet....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:55

Geerke: willy heeft in die slechte periode ook gewoon veel lucerne gegeten, hij moet toch eten en als niets je smaakt dan moet je toch wat!
Hoe lang ben je nu bezig? Denk dat Pablo aan zijn dip toe is. Hierna wordt het allemaal nog beter ;-) maar een weekje even slecht eten en beetje tobben en daarna gaan ze weer vooruit en is dat slechte eten eigenlijk over (over het algemeen genomen natuurlijk er zullen misschien uitzonderingen zijn). Een emmertje luzerne als hij dat wil mag echt wel. Fijn dat hij zijn hooi wel eet, dat liet Willy op een gegeven moment ook staan, dan baal je echt. Ze kunnen wel even zonder de extra's als ze maar wel ruwvoer eten en dat doet ie dus. Luzerne is fijne aanvulling.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:02

gambit eet zijn biks ook niet meer,ik maak het nu aan met slobber maar ook dan eet hij het slecht...

meusli daarentegen gaat erin als snoep...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:07

Balen, Geerke! Hoop dat het zo werkt voor Pablo als dat Fargo zegt.

Graag jullie mening. Ik moet nog met Nado een afspraak maken in de kliniek voor die ACTH-stimulatietest. Maar ik ben een beetje aan het neigen naar het beginnen aan de pergolide op basis van de basis-ACTH test die vorig jaar afgenomen is, waarbij de waarde of te hoog of hoog maar net nog goed was, afhankelijk van de meetmethode (waar ik dus geen verslag van heb, dus weet niet welke basiswaarden er gebruikt zijn). Hij is nog steeds best gevoelig op de voeten en toont best wat symptomen van spierverlies op de bovenlijn, prutogen, bollen boven de ogen, veel plassen.

Ik zal de DA moeten overtuigen die het advies heeft gegeven van de stimulatietest, om toch gewoon met de pergolide te beginnen. Ik neig hierna omdat ik zo hoop dat hij een makkelijkere winter zou hebben dan, en veel minder gevoelig op de voeten kan gaan worden (dit is pas weer een issue geworden toen het weer omsloeg).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:10

kimmie261 schreef:
gambit eet zijn biks ook niet meer,ik maak het nu aan met slobber maar ook dan eet hij het slecht...

meusli daarentegen gaat erin als snoep...

Niks mis met muesli met goed verteerbare eiwitten vind ik. Willy heeft een tijd gehad dat hij 'smorgens en 'savonds bakje droge mueslie kreeg en dan gewoon 2 keer 0.5 kg basisbrok. En luzerne. Ben met Whizz ook een beetje aan het puzzelen ivm zijn maag(zuur) en luchtzuigen. Vanaf morgen gaat hij van de bix af en naar de mueslie en slobber. Mueslie eet hij altijd graag terwijl hij met bix nog wel eens weigerachtig is. Lekker beetje zonnebloemolie erbij ;-)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:14

nee er is niets mis met meusli,maar hij heeft altijd zijn biks heel goed gegeten,alleen de laatste weken echt heel slecht...

in belgie bij de aveve kon je zulke goede granenmengeling kopen,dat zou ik graag nog willen hebben hier,dat aten ze ook zo super goed,maar ja,we moeten het hier doen met of plaatselijke meusli's ( :$ ) of morgen neemt mijn vriend een zak mee van de subli,maar zien of dat beter gaat...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:19

Ik vind bijv Havens groen heel fijn, Willy heeft ook een tijd Havens blauw gegeten, nog armer. Toen hij weer op orde was zijn we weer op groen overgegaan na verloop van tijd. Jammer dat ie het echt niet meer wil eten, soms wijzigt het nog wel weer hoor de smaak van een cushing paard.

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:37

Hallo meld me ook weer eens. Het verhaal van verschillende komt me bekent voor ook onze pony wild niet alles meer eten.
Op het moment eet hij pavo naturuel best en een halve schep marstalll senior dat lukt nog. maar hooicops marstal vito slobber enz wil er allemaal niet meer in.
Gelukkig begint hij zijn hooi wel weer goed te eten.

Vandaag was het hier mooier weer(Droog in iedergeval) en heb ik de kans gezien hem maar eens lekker te poetsen. Nu merkte ik dat hij verschrilkkelijk veel haren uit zijn staart verliest en ook erg veel schilfers krijgt op zijn lichaam, vooral op de hals.
Zo dit ook kunnen komen door de pregolide?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 16:50

Schilfers zijn vaak afvalstoffen die op die manier het lichaam verlaten. Dat zal idd vast komen omdat de pergolide dingen op orde aan het brengen is.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:42

jeetje kimmie wat een verschil zeg en dat al binnen 4 maanden!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:20

geerke schreef:
Jemawi@Is er twee jaar geleden al cushing vastgestelt?Heeft hij toen geen medicijnen gekregen?
Intressant is om te checken of hij geen IR erbij heeft.

Ja, in de zomer van 2009 nav een bloedtest. Op dat moment vond de VA medicatie niet nodig. Het ging tot voor kort eigenlijk heel erg goed met mijn paard. Ik heb het hele tijd kunnen doen met op advies van Fargo ondersteuning van hormoonhuishouding. (ik ben even kwijt hoe het heet). Wat is IR?

Ze heeft weinig symptomen gehad. Wat nu vooral is de krullen (wordt steeds erger), diarree en bij tijd en wijlen slingert ze wat.
Verder had ze vorig jaar winter oedemen onder de buik. Nu nog niet gehad. De VA weet dat aan het hart wat minder gaat worden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:46

Provarium Breeding denk ik ?
Fijn dat je het daarmee toch goed hebt kunnen houden, ik zou het trouwens wel blijven geven, wij kregen indertijd een terugval toen we daarmee gestopt waren en Willy nog niet op de medicijnen stond. Wij gaven het indertijd om alvast iets te doen, zagen op een gegeven moment niet zoveel verschil, stopten en ja toen kwamen ineens alle dingen die succesvol onderdrukt en ondersteund werden naar voren. Dus het deed toch wel van alles ;-)

IR is Insuline Resistentie. Dus dat de insuline van het paard niet goed werkt. Dit kan er bij komen, hoeft niet, veel paarden hebben wel suikerziekte achtige verschijnselen die weer verdwijnen als het paard pergolide krijgt en de hormonen weer beter in balans zijn en ook suikerhuishouding weer op orde komt. Oedeemvorming hebben wel meer paarden in dit topic last van gehad.

Hoe zwaar is je paard? En wat voor ras of type is het? Fijn dat de symtomen nog niet echt erg zijn, dan kun je tijdig gaan ondersteunen en meer voor zijn.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:00

Moon eet de laatste tijd ook slecht. Ze laat haar eten staan, terwijl ze gek is op eten.
Nu wil ik straks dus om ander voer uit.
Ik lees hier dat eiwitrijkvoer juist goed is voor spierbehoud?
Merriebrok?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:05

Het moet dan wel goed verteerbare eiwitten zijn zoals in luzerne o.a.
Havens groene mueslie vind ik wel een fijn product maar weet niet of je zoiets zoekt..