[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Homiafortuna

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:19

Wel vreemd om te lezen dat jullie Cushing paarden te dik zijn. Bij die van mij kwamen we er juist achter dat ze Cushing had, omdat ik naar de dierenarts ging, omdat ze wat schraal bleef. Ben nu al weer aantal weken gestopt met de Prascend en ik moet zeggen dat ze nu veel meer haar eigen karakter weer heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:41

Die van mij is ook i.r. En erg jong. De jonkies blijken in wel meer opzichten anders te reageren dan de oudjes. Nogmaals dank Pandora voor de reminder. Die van mij komen alleen nog maar op het schrale stukje wei en Zie nu al verbetering. Ze is ook al een halve week elke ochtend mee op buitenrit geweest en doet het fantastisch!! Ze loopt de grote paarden er met stinkend gemak uit en lig in een deuk om de genietende koppies van pony en haar ruitertje als ze vol in galop voorbij komen...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:52

Ik ga ook zeker niet bijvoeren, ik laat het zoals het is.
Wat ik wel makkelijker doe is even een schep muesli met de prascend want dat eet ze gewoon beter.
Dat soort dingen deed ik voorheen echt niet. Ik heb nu ook sinds jaren weer een pot met snoepjes in mijn kast staan. *\o/*

Ohjajoh.......geweldig!! Wat fijn dat het zo goed aanslaat zeg, dat is inderdaad zo fijn om te zien.

Merrie gaat deze week elke ochtend in de molen en in de middag het land op. Kids hebben vakantie en dus heel erg weinig tijd. Oudste is mega allergisch (die niest al als hij een paard op tv ziet :') ) dus ik kan ze niet meenemen helaas. Prima oplossing zo.

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:55

Hoihoi,

Ik kom hier weer even binnenvallen.
Waar kopen jullie de monnikspeper?
Ik wil het bij gaan voeren aan mijn merrie (mede door de goede ervaringen in dit topic), maar ik kan nergens de pure vorm vinden. Alleen gemixt in Provarium Breed en dergelijke.
En hoeveel geven jullie per dag?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:44

Volgens mij is Provarium Breeding ook zuiver monnikspeper.
Maar goedkoper is het ( in zuivere vorm) bij Gekruid.nl

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:14

Ik bestel het ook monnikspeper bij Gekruid. Super spul.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:18

Vlek staat nu al een paar dagen op een halve pil (ipv een kwart) en kan het gelijk merken!
Positief: Veel frisser en vlotter
Negatief: ze laat haar bietenpulp al staan en de rest gaat ook heel langzaam op.

Pfffff. Ze moet dus wel blijven eten en niet straks weer aan de diarree gaan omdat ze niks eet.
Ik blijf nog wel even doorgaan, maar wordt er wel een beetje tureluurs van

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:19

Misschien een idee om die halve pil te verdelen over 2 keer per dag ? Dus 2 keer een kwart pil geven ?!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:28

Kan ik eens proberen

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:34

Maris heeft weer een briljant idee :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:40

Mijn cushinger is ook te dik hoor.. Maar het lijkt of hij groeit van lucht. Hij staat nu om de dag op het gras en krijg in de avond 2 plakken hooi op stal en overdag op de paddock 3
plakjes hooi. Verder nog vitamine brokje...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:28

ohjajoh6 schreef:
Nogmaals dank Pandora voor de reminder. Die van mij komen alleen nog maar op het schrale stukje wei en Zie nu al verbetering. Ze is ook al een halve week elke ochtend mee op buitenrit geweest en doet het fantastisch!! Ze loopt de grote paarden er met stinkend gemak uit en lig in een deuk om de genietende koppies van pony en haar ruitertje als ze vol in galop voorbij komen...

:D
Ik heb hier aan de staldeur nog altijd het speciale beslag liggen van toen mijn blackie bevangen was 2 jaar geleden....is de beste every-day-reminder die je kan hebben ! :P

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:55

Batlow, bij jou ook een 'dik van lucht' paard. En ik ben al zo blij hoe ze er nu uit ziet (en ik hoor de mensen op de nieuwe stal zich afvragen of er nog een veulen moet komen :') )
Ik zal van de week weer een update foto plaatsen.

Merrie van mijn vriendin staat soort van spierbevangen te wezen. Reageert overal op het lijf waar je maar drukt. Kan achter geen voetje geven door de verzuring. Verandering van stal, voer, bodembedekking, wei, omgeving is blijkbaar allemaal beetje te veel.
Mocht iemand nog een goede tip hebben wat ze evt kan geven om het een beetje te verlichten?

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:09

Een aantal weken terug sloot ik me aan bij dit Topic. Helaas heb ik mijn 29-jarige merrie Doria op 12 april moeten laten inslapen wegens koliek. Dat was heftig. En vind het nog lastig. Je hebt zo'n paard toch heel lang in je leven gehad.....

Ik heb Prascend te kort gebruikt om iets nuttig te kunnen zeggen over de resultaten. Maar was heel blij dat dit topic er was. Zo heb ik echt meer geleerd over PPID en de behandeling ervan.

Ik wens jullie heel veel succes met jullie paarden. Dat ze nog maar lang mogen genieten van hun leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:13

Heel veel sterkte met dit grote verlies EmEm.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:35

Och jeetje, ook al koliek.
Veel dit jaar ;(

Heel veel sterkte. Uit ervaring kan ik zeggen dat het een plaatsje krijgt, maar het gemis blijft :(:)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:21

Heel veel sterkte Emem!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:24

EmEm schreef:
Een aantal weken terug sloot ik me aan bij dit Topic. Helaas heb ik mijn 29-jarige merrie Doria op 12 april moeten laten inslapen wegens koliek. Dat was heftig. En vind het nog lastig. Je hebt zo'n paard toch heel lang in je leven gehad.....

Ik heb Prascend te kort gebruikt om iets nuttig te kunnen zeggen over de resultaten. Maar was heel blij dat dit topic er was. Zo heb ik echt meer geleerd over PPID en de behandeling ervan.

Ik wens jullie heel veel succes met jullie paarden. Dat ze nog maar lang mogen genieten van hun leven.

heel veel sterkte :(:)

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:10

Thanks ladies!

Sterkte EmEm, ik ben blij dat ik die beslissing voor die van mij nog even in de ijskast heb kunnen zetten
:(:)
Laatst bijgewerkt door Beertje1983 op 30-04-14 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:11

Heel veel sterkte Emem, verschrikkelijk voor je

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:13

Sterkte EmEm....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:48

EmEm schreef:

Heel veel sterkte :(:) Het is altijd te vroeg om ze af te geven...

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:50

Bah, wat vervelend om dan op zo'n manier afscheid te moeten nemen. Veel sterkte...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:52

Dimple schreef:
Batlow, bij jou ook een 'dik van lucht' paard. En ik ben al zo blij hoe ze er nu uit ziet (en ik hoor de mensen op de nieuwe stal zich afvragen of er nog een veulen moet komen :') )
Ik zal van de week weer een update foto plaatsen.

Merrie van mijn vriendin staat soort van spierbevangen te wezen. Reageert overal op het lijf waar je maar drukt. Kan achter geen voetje geven door de verzuring. Verandering van stal, voer, bodembedekking, wei, omgeving is blijkbaar allemaal beetje te veel.
Mocht iemand nog een goede tip hebben wat ze evt kan geven om het een beetje te verlichten?

Ik zou denken geen krachtvoer, geen gras, enkel droog hooi en voldoende vit E en vetten ( lijnzaadbrok of lijnzaadolie ) ... maar ik heb er in de praktijk ( gelukkig ) nog niet mee te maken gehad...
Misschien kan ze even haar licht eens opsteken bij de mensen met Quarters ? Komt bij dat ras wel vaker voor ....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 22:55

Vlek was vanavond weer goed aan het eten. Heb haar geen bietenpulp gegeven, maar 2 extra scheppen Wiesenflakes en een schep Grasmix. En een handje muesli er door voor de smaak. Ben benieuwd of het morgen op is.
Ik heb haar toch nog even op een halve tablet gelaten.