[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:34

Barbara88 schreef:
Het voer veranderen is voor mij enigszins lastig. We mogen de paarden wel eigen voer geven (of laten geven) maar dan moeten we het elke dag klaar zetten bij de box zodat de stalhouder het kan geven. Ik ben echter niet elke dag op stal en kan dit dus niet altijd klaarzetten. Dus dat maakt het mij een beetje lastig. Ze gaan bij ons ook na zonsopgang de wei in en voor het schemer weer naar binnen. Verder wordt de weidegang bij ons ook opgebouwd, elke keer een beetje meer.

EDIT:
Hmm, da's wel heel jammer ja. Hoe voert de staleigenaar nu dan? Wordt dat dan ook klaargezet? Is het niet mogelijk om een ton met voer bij je stal te zetten en dat de staleigenaar dan met een schep daar even iets uit pakt? Ik neem aan dat je paard nu toch ook afgemeten voer krijgt of niet. Dat zou voor de staleigenaar dan niet echt 'extra' werk zijn als hij zo bij het voer kan en meteen kan voeren aan je paard. Een optie om misschien anders toch eens met je staleigenaar over te hebben?
Zoals de situatie bij jou is, met dat ze rond die tijd naar buiten gezet worden/binnen gehaald worden en het opbouwen van de weidegang zou ik Juist zeggen ga ander voer proberen..
Maar aangezien je ook nog niet eerder met de dekens hebt gewerkt, zou de deken sowieso je eerste 'verandering' moeten zijn inderdaad. Dat is hetgeen wat eigenlijk ten alle tijde gebruikt zou moeten worden als het echt een zomereczemer is. En dan zou je daarna misschien alsnog kunnen proberen te werken aan een optie voor voer-verandering. Maar ik zou dat wel even goed in je achterhoofd houden en daar zeker iets proberen mee te doen, naast de deken dan. Maar dat was je sowieso van plan :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 31-01-13 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:35

Nog even ter aanvulling, ik zit er wel aan te denken om ze iets extra's te geven in verband met een eventueel vitamine tekort. Ze krijgen dus beide één schep per dag terwijl als ik naar hun lichaamsgewicht kijk denk ik dat ze volgens de richtlijnen meer zouden moeten krijgen. Hoe vullen jullie eventuele tekorten aan? Ik zat te de denken aan een Pavo supplement, ik geloof iets van Vital ofzo? Ben namelijk niet zo'n fan van poeder vormen aangezien ze dat vaak wegblazen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:38

EDIT heb ik geen ervaring mee, met aanvullen van eventuele tekorten.
Dan zou ik eerst dalijk In het seizoen bloedonderzoek laten doen om te kijken of er wel tekorten zijn?
Voordat je iets gaat geven waarvan je eigenlijk niet weet of het nodig is.
Mijn paard krijgt puur alleen die eczem-muesli en heeft ten alle tijde een himalaya-liksteen in zijn voerbak liggen. Daarnaast voldoende ruwvoer elke dag. En ik ben sinds afgelopen seizoen begonnen met bloed prikken en daar is niks 'geks' naar voren gekomen, dus ik geef verder naast de muesli geen extra's.
Ik heb alleen vorig jaar in het voorjaar met verliezen van de wintervacht even wat lijnzaadkorrels bijgevoerd in het voer voor het helpen met verharen.
Wat betreft hoeveelheid kijk ik ook goed naar mijn paard. Zolang hij goed op gewicht blijft met zijn huidige rantsoen icm geleverde prestaties onder zadel/aan de hand etc en imo blijft hij er verder goed uitzien/goed in conditie/goed in zijn vacht etc; ga ik niet zomaar bijvoeren. Mocht ik daar verandering in zien, dan ga ik eventueel aanpassen van de hoeveelheid. In de zomer is dus bij hem duidelijk dat hij veel minder nodig heeft van de muesli omdat hij veel meer gras binnenkrijgt naast zijn ruwvoer en de prestaties ook minder intensief zijn omdat er wat meer relaxte buitenritten tussen zitten, etc.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 31-01-13 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

_KaWi_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:41

Ik voer marstall force aan die van mij. Vitamine/mineralen korrel.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:46

Ja ik ben me nu dus ook wel aan het oriënteren met voer en dergelijke. Ik heb het op dit moment gewoon erg druk en kan gewoonweg niet elke dag naar stal. Ik ben overigens wel bezig met een bijrijder dus mocht ik iemand kunnen vinden die geschikt is, dan wordt het ook al weer anders. Voorlopig doe ik het dit seizoen met een deken, eventueel in combinatie met Derfen.

Ik vind het heel lastig om te beoordelen of het een echte eczemer is of niet. De situatie is als volgt. Ik heb twee friese paarden. De oudste (15) heeft nooit een deken opgehad. We zijn in september 2009 verhuisd van Noord-Holland naar Drenthe. We staan nu in een bosrijke omgeving. Hij heeft tot nog toe elk jaar zonder deken gestaan, maar het schuren werd steeds erger. Zijn manen doet hij vrijwel niks mee maar zijn staart wordt pleeborstel. Het viel mij op dat het soms een poosje beter gaat dan schuurt hij (zonder behandeling overigens) vrijwel niet, en na een paar dagen begint hij weer. Omdat het voor mijn gevoel toch wel elk jaar erg wordt heb ik besloten om dit jaar definitief met een deken te starten.

De jongste (dit voorjaar 4) heeft afgelopen seizoen voor het eerste op stal gestaan vanuit de opfok. Ik heb hem dus afgelopen zomer pas voor het eerst meerdere malen in handen gehad en bij hem viel me al snel op dat ook hij schuurt. Hij pakt echter manen en staart mee. Hij krijgt dit seizoen dan ook een deken op, zijn manen zijn nu inmiddels alweer redelijk aan het teruggroeien.

Verder viel me bij beide paarden op dat ze geen zichtbare open wonden hadden, ze hadden uiteraard wel wat huidbeschadiging dus wat schilfers en derdelijke maar bloed heb ik niet kunnen ontdekken.

Zo het is een heel verhaal maar dat is even in het kort onze situatie.
Ik wil overigens voor beide de RSIH aanschaffen. Ik heb er eentje vorig jaar oktober in de uitverkoop kunnen kopen, ik hoop dat me dat nog een keer gaat lukken voordat ie echt op moet. ;)

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 11:48

Ik heb inderdaad ook even met de stalhouder overlegd, hij zei ze krijgen inderdaad 1 schep omdat ze op dit moment ook niet vol in het werk staan en dat is ook zo. Verder zien ze er allbei super uit, onder de deken glimmen ze je tegemoet en zitten ze vol met appeltjes. Dus het is idd een goed idee om aan het begin van dit seizoen een bloedtest te laten om eventuele tekorten op te sporen. Wellicht zit het ook gewoon tussen mijn oren.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 12:11

Barbara, als je zeker wilt weten of je paarden een allergie hebben voor mugjes, kan je het bloed ook laten testen op allergien. Zo ben ik erachter gekomen dat mijn pony allergisch is voor bomen (en niet voor mugjes).
En zou je niet wat emmertjes klaar kunnen zetten voor een aantal voerbeurten? Een beetje pensionstalhouder moet toch rekening willen houden met de individuele voerbehoefte van paarden.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:43

In overleg is er een heleboel mogelijk, dat absoluut, ik moet alleen even gaan nadenken wat het handigst is. Daar komt de volgende vraag bij, is het dan niet handiger om eerst een diagnose te laten stellen voordat het voer wordt omgegooid? En wat betreft die bloedtest, kunnen ze daarmee dan zien waarvoor het paard allergisch is of alleen dat ie ergens allergisch voor is?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:12

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:20

die heb ik er ook onder liggen

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 14:21

Ze kunnen tot op zekere hoogte zien waarvoor het paard allergisch is. Er schijnen echter honderden verschillende soorten knutten te zijn, en dat onderscheidt zal de test denk ik niet kunnen maken. Maar bij mijn pony kwam eruit dat hij niet allergisch was voor insecten, maar wel voor bomen. Vervolgens kon uit het bloed gehaald worden voor welke bomen hij allergisch was.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 16:16

Ik zou eerst een bloedonderzoek doen, en a.d.h.v de resultaten eventueel het voer aanpassen.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:11

Barbara88 schreef:
Scheren jullie de paarden ook? Want als je de deken al in maart op doet en je paard is geschoren, kan dat wel?

Geschoren is die van mij niet, maar met regen (=koud) en wisselend zon (=vliegjes) doe ik een regendeken over de eczeemdeken heen :j

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:38

HelmerG schreef:
minka schreef:
Wat voer jij je paard nu Helmer?

eczem-muesli van Marstall. Heeft bij mijn paard in ieder geval geholpen :) :j
Schuren blijft wel als hij geen deken op heeft, maar de mate waarin de jeuk er is, is een stuk verminderd
Daarbij stond hij op de vorige stal 24/7 buiten en dus ook telkens op de momenten dat de mugjes het meest actief waren.
Nu gaat hij na zonsopgang naar buiten en voor de schemer op stal, dus dan wordt dat ook al vermeden zoveel mogelijk, dus zou misschien ook heel goed van dat kunnen zijn?
Ben in najaar 2011 begonnen met deze muesli. Zit het hele jaar door nu ook goed in zijn vacht vind ik

Kan je dat ergens bestellen of waar te koop? :o

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:15

MXLISSA schreef:
Kan je dat ergens bestellen of waar te koop? :o

http://www.marstall.nl kun je de verkooppunten per provincie opzoeken :)
En je kunt ook via de site bestellen, maar daar komt dan wel verzendkosten bij :)

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 19:33

Bedankt :D

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:11

Langwerden veevoer! Bezorgt gratis

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:13

Dames een vraagje !

Wat vinden jullie van Pavo Care4Life ? ik las op de epplejeck site dat het ook geschikt is voor paarden met allergieen, en zomereczeem valt toch onder allergie ?

edit excuses: Dames en heren is misschien wat netter toch :') ?

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:43

Ik heb het nog niet kunnen testen omdat het pas uit kwam in de winter, dus zomers moet hij het nog kunnen krijgen. NU kan ik alleen zeggen dat hij het lekker vind :')

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:47

Ik denk dat ik het ga proberen, in de vorm van bijvoeding !

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:47

Sammyoo schreef:
Ze kunnen tot op zekere hoogte zien waarvoor het paard allergisch is. Er schijnen echter honderden verschillende soorten knutten te zijn, en dat onderscheidt zal de test denk ik niet kunnen maken. Maar bij mijn pony kwam eruit dat hij niet allergisch was voor insecten, maar wel voor bomen. Vervolgens kon uit het bloed gehaald worden voor welke bomen hij allergisch was.

Naar deze antwoorden zoek ik :) Nu ga ik steeds meer overwegen om een test te laten doen.

Heeft iemand hier enig idee hoe effectief een behandeling met Veerust is tegen luizen?
Hoe vaak en hoe precies moet je dit doen?

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:26

Ik lees toevallig jullie vraag over de Pavo Care4Life. Dit heeft zeker een goede invloed op paarden met zomereczeem. Uit de mensen die het product hebben getest is gebleken dat de paarden minder last hebben van jeuk (ook paarden met zomereczeem). Het heeft dus zeker wel een goede invloed op de paarden waardoor ze minder last hebben van jeuk.
Het is uiteraard wel zo dat zomereczeem door meerdere factoren beïnvloed wordt en niet alleen door het voer. Het is dus geen garantie dat het eczeem helemaal over gaat door dit te gaan voeren, maar het is zeker het proberen waard! Gezien de ervaringen tot nu toe is de kans groot dat de jeuk in elk geval zal verminderen en voor sommige paarden misschien helemaal over gaat, omdat voer wel een belangrijke factor is bij paarden met jeuk.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:37

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:34

_Epplejeck_ schreef:
Meer info over Care4Life kun je ook vinden op deze site van Pavo: http://www.pavocare4life.net/

Heb hem bij jullie besteld ! *\o/* mooie aanbieding zeg !

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:17

Barbara88 schreef:
Ik wil overigens voor beide de RSIH aanschaffen. Ik heb er eentje vorig jaar oktober in de uitverkoop kunnen kopen, ik hoop dat me dat nog een keer gaat lukken voordat ie echt op moet. ;)

Bij de paardendrogist is de RSIH in de aanbieding, meen voor iets van 65 euro :)